Beste mede sportfanaten, graag even wat tips, het liefst ook een schema waarmee ik aan de slag kan. Ik ga even mijn verhaal neerzetten (mits iemand de geduld heeft het te lezen) en dan kijk ik rijkhalzend uit naar reacties ! Alvast bedankt, sportieve groet....
Even vanaf het begin. Als klein kind altijd gesport. Op 14-jarige leeftijd uit huis: nooit meer wat gedaan. Veel ziek geweest.
Even 5 jaar terug: toen heb ik 3 jaar thuis gezeten met gevolgen van een darminfectie, auto-ongeluk (ruglachten aan overgehouden), knie-instabiliteit (aangeboren, maar erger geworden) en een operatie aan de baarmoeder. Daarna besloot mijn schildklier er ook even de brui aan te geven. Dit mede doordat ik gestopt ben met roken. (2 jaar gestopt in november) Ik was 20 Kg aangekomen door dat stil liggen en de schildklier, maar heb geen aanleg. Ik woog daarvoor juist altijd te weinig (maatje 32/34) en at me krom jaren lang, want wilde aankomen. Maar 20 KG leek me niet echt de bedoeling, dus op naar de huisarts! Advies van de dokter: ga trainen er zijn geen medicatie, je moet zelf weer die schildklier aan de gang krijgen! Ik als kroegtijger zag daar gigantisch tegenop! Maar als ik iets doe doe ik het goed. Ik ben verhuisd en heb een compleet nieuwe start gemaakt. Geen alcohol, geen sigaretten, hup elke dag de sportschool in! En nu leef ik op en top!
Ik met mijn hele klachten lijst de uitdaging aangegaan (kon een hoop niet doen: spinning, squatten, lunges) Dit was echt een opstakel. Ook kon ik mezelf niet motiveren voor de fitness, dus heb mezelf gebombardeerd met groepslessen. Na 9 maanden was ik al 15 Kg kwijt en kon 5 km joggen i.p.v. 250 meter
Maar liep tegen hele vervelende klachten aan. Ik rook naar amoniak. Bleek dat mijn lichaam continu in catabole staat was en dat ik mijn eigen spieren aan het verbranden was. Ik lag met zware migraines op bed, bleek dat ik alle glucose voorraden had opgemaakt. Niet echt de bedoeling dus. Al doende leer je wat je fout doet. Ik heb alles aangepast: voeding en heb meer rust genomen, kuurtje glutamine en wat dextrose hebben wonderen gedaan, Al met al.... ik heb er van geleerd!
Ik gebruikte wel eiwitshakes, maar die zijn ook uit den boze, want ik lag continu krom van de pijn in mijn darmen. Het blijkt dat ik eiwitten niet verteren kan en gelijk omzet in afvalstoffen (ook weer amoniak) Ik ben allergies voor eieren en dus ook voor whey. Ik drink alleen sojamelk en eet kwark, kip, noten enz. Het advies was een Hydrolysaat te nemen, maar dat is echt te duur voor mij. Ik wil graag even mijn oude trainingsschema plaatsen en mijn nieuwe planning. Voor de nieuwe planning heb ik dringend tips nodig!
Ik zit nu even 2 weken thuis i.v.m. verbouwing van onze sportschool, dus ben nu ongelooflijk veel aan het eten (kan er niets aan doen, hahaha) Dat kan ik er dadeijk weer af trainen
Ik ontbijt goed begin elke dag met 2 stuks fruit en volkorenproducten en neem 6 kleine maaltijden verdeelt over de dag. Veel volkorenproducten (voor vezels verteren langzaam en geven een vol gevoel): volkorenbrood, vokoren crackers, volkorenpasta, havermoutpap, brinta, ongezoete muesli. Eiwitrijke producten met weinig of geen verzadigd vet: kwark, yoghurt en kaas. Kipfilet, kalkoen, biefstuk, ik lus geen vis, maar slikte omega 3-6-9 capsules MAAR STAP OVER OP OMEGA 3!!!!! Groenten. Producten rijk aan onverzadigde vetten: olijfolie, naturel noten (diverse noten, maar niet elke dag, het liefst ongezouten, maar uiteindlijk neem ik toch eer zout. Cashewnoten, walnoten, hazelnoten); pindakaas. Verder las ik ooit de volgende tip en houd me daar ook aan:....
Ga meer VET eten. Ja, dat klinkt raar! Maar vet verhoogt je stofwisseling en het is ook een erg belangrijke voedingsstof voor je lichaam. Het is wel heel belangrijk dat je andere voedingsmiddelen vervangt door bepaalde dingen met vet/olie. Dus niet extra erbij eten, dan is het (zeker in het begin, als je stofwisseling nog te laag is) een dikmaker. Neem bijv. een handje pistachenoten i.p.v. een boterham met mager beleg. Dit bevat evenveel calorieën.
Dit lukt niet altijd, want ik heb gewoon veel trek gedurende dag (en ook na trainen) en kan geen boterham vervangen.
Mijn gegevens: Lengte: 1:71, leeftijd 29, gewicht: 59-60, gewicht zit meer in de bovenbouw (buik, bil) maar veel te slanke onderbouw (dunne beentjes.. helaas)
BMI: 20.2, vet%: 22.7 %,
Vet-massa: 13,4 KG, vetvrije massa: 45,6 KG, lichaamsvocht: 33,4 KG
(nu ik 2 weken thuis heb gezeten en heb zitten bunkeren is er zeker 2 KG bijgekomen!) Mijn oude Trainingsschema Maandag: Bodypump (groepsles: kracht/fitness met barbels),
Buiksessie (groepsles: 15 min hardcore buik).
Avond: Jeet Kune DO ...en later optioneel: XCO
Dinsdag: Pilates, Combat,Totalworkout (= groeples: 25 min cardio, 25 min kracht), Buiksessie 15 min
Woensdag: Jiu Jitsu (1 uur,)
Donderdag: Bootcamp/tea-bo, Bodypump, Jeet Kune DO
Vrijdag: Combat en fitness
za + zo rust (nou ja: werken in de horeca en mijn huishouden)
Iedere groepsles heeft 5 a 10 min buik aan het einde plus alle buiktrainingen die ik nog in de vechtsport doe en de buiksessies at the gym. Dus waarom loop ik dan nog met een berg buikvet rond? Anyway, dit schema was suicide
Mijn nieuwe trainingsplan en doel:
Ik realiseer dat ik met pump geen zoden aan de dijk zet als het gaat op spierballen kweken. Ik ga dus hardcore fitnessen. Dan zal ik met mijn overdreven cardio moeten stoppen! Vanaf 3 oktober is de sportschool weer open. Ma,woe en do blijf ik natuurlijk mijn vechtsporten doen op een nabijgelegen locatie van mijn sportschool. Groepslessen op de sportschool stop ik mee. Ma, woe en vrijdag wil ik de bovenarmen flink te laten groeien en met de buik aan de slag (eventueel tips en/of schema) en di en do een schema voor de benen. Op die manier zit er telkens een dag tussen. We hebben gewoon standaard apparaten geen drukbanken. Ik wil alles netjes opbouwen dat ik later net met kapotte sieren loop als ik in de 40 ben. En 1 tea-bo of combat lesje per week om het af te leren en compleet mezelf af te matten en alle agressie eruit te gooien .... jiehaa!!!. Fitnessen ga ik beginnen met 10 minuten cardio dmv te joggen en dan aan de slag en einigigen met een sauna om de melkzuren af te vroeren. Verder stop ik met hardlopen!
Ik mag even geen eiwit shakes i.v.m. darmklachten: mijn suplementen: Creatine (4 weken op, 2 weken rust), stap nu over van Monohydraat naar Ethyl Ester. Glutamine (6 weken op, 2 weken rust), HMB dagelijks, remt afbraak cortisol, helpt behoud van spierweefsel . Aminozuren in tabletvorm. Gingseng, omega 3 capsules (ik lus geen vis helaas) en Glucosamine (voor gewrichten). Tijdes en na trainen glucose/dectrose voor aanvulling glycogeenvoorraad. Ik drink voldoende water. Na het trainen moet ik iets eten, maar wat is altijd moeilijk. Meestal neem ik een dadel en appel of een muslireep, glaasje sojamelk, brood met pinakaas of kwark, of brinta, of havermout (ik moet iets solide hebben, omdat ik echt giga trek heb)
Uiteindelijk ga ik al die voedingssupllementen niet meer kunnen bekostigen, want benmet studeren begonnen.
Nou ik ben benieuwd naar jullie reacties en misschien schema's of andere adviezen..... alles is welkom! Mijn vechtsporten zal ik niet opzeggen, ben verder bereid de boel om te gooien en aan te passen! Ik hoop binnen een jaar de breedste dame op de sportschool te zijn, dat zal niet moeilijk zijn, het is een lady's only gym en ik ben de enige met dat doel, hahahaha.
Helaas ben ik iemand die moet zichzelf elke dag uitputten, anders slaap ik niet. En ja, ik krijg de uitslag van mijn ADD / ADHD - test volgende week
Greetz...... Marjolein