Tijden mbt wielrennen?
Author Message
Matthieu

• Total Posts : 1103
  • Scores: 0
  • Reward points : 264
  • Status: offline
Tijden mbt wielrennen? di 23-okt-07 08:52 (permalink)
0
Ik doe sinds kort wat aan recreatief wielrennen. Puur omdat ik het leuk vind en om wat aan m'n conditie te werken. Dit ook weer voornml omdat ik met hardlopen steeds meer last krijg van m'n gewrichten en derhalve op zoek moest naar iets anders.
Ik ben geen ster in hardlopen, maar heb een redelijke conditie en heb vorige week de halve marathon uitgelopen. Ook zijn er genoeg tijden bekend waar je je aan kan spiegelen.

Echter vraag ik me nu af wat nou goede tijden ijn mbt wielrennen? Ik kan m'n eigen tijden uiteraard verbeteren en e.e.a is ook sterk afhankelijk van de wind en het wegdek, maar is 2 uur fietsen aan 30km/u bv heel slecht of juist niet?(is maar een voorbeeld hoor)

Er zijn hier vast leden die hier meer vanaf weten. blij

sis

• Total Posts : 30871
    • Scores: 616
    • Reward points : 2073
    • Status: online
    RE: Tijden mbt wielrennen? di 23-okt-07 19:35 (permalink)
    0
    Euh, ik ben ook niet zo'n fietsexpert blij dus kan je niet veel verder op pad helpen met tijden.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Matthieu

RE: Tijden mbt wielrennen? di 23-okt-07 20:31 (permalink)
      0
      Ja ik had wel wat meer respons verwacht SIS.. Maargoed, dat komt vast wel. Ik kan me nml. een tijd herinneren dat het hier stikte van de wielrenners....blij

sis

• Total Posts : 30871
        • Scores: 616
        • Reward points : 2073
        • Status: online
        RE: Tijden mbt wielrennen? di 23-okt-07 21:36 (permalink)
        0
        Ik ken er wel 1 maar die kopt steeds auto's en bomen weg enzo (Scighera) dus of die nou de beste tips geeft? super blij

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Espi

• Total Posts : 21401
          • Scores: 147
          • Reward points : 1823
          RE: Tijden mbt wielrennen? di 23-okt-07 23:02 (permalink)
          0
          Ja, daar dacht ik net ook aan.. even kijken: ja ie is online maar of ie zin heeft om naar B&F te komen?

En mijn andere fietsmaatje is zeker werken of schaatsen.

Even uit de losse pols 30km/uur is zeker niet onaardig , maar het is natuurlijk enorm afhankelijk van hoe de wind staat.
          Ik zou me overigens niet te druk maken over wat anderen doen/bereiken maar puur uitgaan van jezelf en soortgelijke omstandigheden, dus wind mee en 35 km/uur is wat anders dan wind tegen en 30km/uur halen. Mogelijk is die 30km/uur dan een grotere prestatie. Daarmee heb je gelijk een vervelend aspect van buiten sporten te pakken als je een 'mierenneuker' bent, want weers- en wegomstandigheden zijn altijd anders.
          Pak een zelfde rondje en rijd dat regelmatig. En kijk hoe of je je verbetert.

Tiptiptip: schaf een cadansmeter aan. Dat is een enorm waardevol hulpmiddel dat voorkomt dat je te veel gaat harken.
          Het uiteindelijk behalen van een grote output bij een fatsoenlijk hoog trapritme is van groot belang. Beter is het dus om eerst aan het verhogen van je trapritme te werken en dan pas je vermogen omhoog te werken.
          Andersom is namelijk een stuk moeilijker. Zorg ook dat je passende cranks hebt. Heb zelf ervaren hoe vervelend het is om na jaren te ontdekken dat je cranks te lang waren. Andersom is ook vervelend.

Scighera

• Total Posts : 3726
            • Reward points : 0
            RE: Tijden mbt wielrennen? di 23-okt-07 23:27 (permalink)
            0
            wat is snelheid..

Zeker als je net begint is het raadzaam om het rustig op te bouwen. ik zelf rij nu 32/33kmh op een vlakke route. hartslag vrij Laag (rond 140). Ben dan ook puur bezig met een basis voor de basis voor het echterwerk aan het opbouwen. Ergens eind maart begin april zal er weer wat sneller worden gereden. Trainingen rond omslagpunt, wat dus met hogere snelheden gaat blij maar goed, heb dan ook wel een behoorlijke basis waar op ik dan kan trainen. en als ik in het hoogseizoen een goede dag heb dan wordt er vrij pittig gereden. maar daar moet ik nu nog niet aan denken blij n is het 3x 2uur extensief. Pas begin december een training uitbouwen naar 3,5-4uur en in maart serieus snelheidstrainingen toe voegen.

Nu is het gewoon zo nu en dan even het gas open om even met wat machtsvertoon weg te sprinten  op vals plat en zo, puur om te zorgen dat ik niet teveel snelheid verlies. Ik wil er zo snel mogelijk weer wat heuvels in plannen, puur om te zorgen dat ik de kracht behoud, als ook om de knieen sterk te houden blij

oh ja, ook een tip van mij: draag altijd een helm ik heb nog steeds een helm hier liggen op dek ast, in drie stukken wel te verstaan...zonder die helm was ik er vorig jaar wat slechter af gekomen dan een hersenschudding, gekneusde schouder, buikspieren, heup en knie. en ca 6 nek en rugwervels vast + bekken scheef.
            Je blijft kwetsbaar....

Stan

• Total Posts : 15294
              • Scores: 13
              • Reward points : 732
              RE: Tijden mbt wielrennen? wo 24-okt-07 09:42 (permalink)
              0

ORIGINAL: sis

Ik ken er wel 1 maar die kopt steeds auto's en bomen weg enzo (Scighera) dus of die nou de beste tips geeft? super blij

Hahaha, je had z'n naam er zelfs niet bij hoeven te plaatsen prachtige typeringsuper blij

Wat is eigenlijk het tempo dat je rijdt op een wedstrijd?

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

Matthieu

RE: Tijden mbt wielrennen? wo 24-okt-07 10:36 (permalink)
                0
                Bedankt voor de tips iig.

30km/u houd ik overigens ook wel vol met wat inzet. Afgelopen week nog dik 50km gereden op 30,5 gemiddeld. Maar dat moet dus te verbeteren zijn.

@espi: het verbeteren van mijn eigen prestaties staat idd ook voorop, ik hoef ook geen wedstrijden te rijden, daar heb ik die fiets niet voor blij
                Mijn cranks lijken goed... Bijpassend aan mijn formaat zullen we maar zeggen. Of ik een cadansmeter ga aanschaffen? Ik denk het niet, puur omdat ik me er niet zover in wil verdiepen. Het fietsen is ook niet mijn hoofd(sport)bezigheid....
                Maar misschien bedenk ik me ooit nog eens...

Jantra

• Total Posts : 3163
                  • Reward points : 246
                  RE: Tijden mbt wielrennen? wo 24-okt-07 11:00 (permalink)
                  0
                  Ik vind het een heel goede prestatie om in je eentje 30.5 gemiddeld te rijden!!!!
                  Grote klasse, wat voor omstandigheden dan ook. (niet altijd bergaf natuurlijkknipoog)

CARPE DIEM

*~*Als er een manier is om het beter te doen, vind die dan*~*

Espi

• Total Posts : 21401
                    • Scores: 147
                    • Reward points : 1823
                    RE: Tijden mbt wielrennen? wo 24-okt-07 11:35 (permalink)
                    0
                    En toch is je cadans/trapritme erg belangrijk. Een soepele 'ronde' tred voorkomt blessures en die ronde tred heb je ook vooral dan wanneer de cranks goed passend zijn.
                    Naar verluidt rijden de meeste 'profs' met een cadans van rond 95 oid?

Matthieu

RE: Tijden mbt wielrennen? wo 24-okt-07 13:25 (permalink)
                      0
                      Oh, maar dat ben ik ook volledig met je eens hoor!

Ik durf niet te zeggen met welke cadans de profs rijden... ik wil me daar ook niet echt mee vergelijken super blijmaf!

Jeroen

• Total Posts : 81
                        • Reward points : 0
                        RE: Tijden mbt wielrennen? do 29-nov-07 23:20 (permalink)
                        0
                        Ik spring af en toe ook eens op mijn koersfiets. Ik rij dan ongeveer 65 Km aan 30-35 Km/h. Weliswaar met veel inzet en doorzettingsvermogen.

Wreckless

• Total Posts : 12570
                          • Scores: 32
                          • Reward points : 1321
                          RE: Tijden mbt wielrennen? vr 30-nov-07 00:35 (permalink)
                          0
                          En goeie tip om je gemiddelde op te drijven is ook je wielomtrek in de computer wat te verhogen. knipoog

Nee serieus, er wordt over weinig zoveel onzin verteld als over "ik fiets gemiddeld zo snel". De gemiddeld snelheid is dus niet de snelheid die je ziet als je, net als je van een brug af rijdt, op je computer kijkt. Ik kom regelmatig mensen tegen die een gemiddelde rijden van 35-45. Met hun mond.
                          Ik ken zegge en schrijven 1 wielerterrorist die dat ook echt met de pedalen kan.

En, zoals Espi al zei, je cadans is erg belangrijk. Das nu net het enige waarin wij een wielrenner moeten proberen te volgen. Zelf rijdt ik ook altijd met een hoge cadans, tussen de 90 en de 100. Enkel zakken onder de 90 als het bergop gaat, en dan zakken naar 80 of zo.
                          []======[] []======[]
                          I guess God wanted to make
                          something ugly but in great shape
                          []======[] []======[]

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                            • No New Messages
                            • Hot Topic w/ New Messages