|
Author |
DennisW
-
Total Posts
:
2348
- Scores: 20
-
Reward points
:
589
-
Status: offline
|
Tintelende vingers?
za 08-mei-10 20:20
( permalink)
Is niet echt een blessure....maar ik heb de laatste 3 dagen erg last van tintelende vingers...namelijk mijn ringvinger en pink en het voelt gewoon rot. Iemand een idee hoe je hier weer snel vanaf komt....??
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30871
- Scores: 616
-
Reward points
:
2073
-
Status: online
|
Re:Tintelende vingers?
za 08-mei-10 20:32
( permalink)
Even gesplitst van een ander topic Mijn collega had een paar vingers die verminderd gevoel kregen, maar da's wat anders dan tintelen. Bij haar was het carpaal tunnel syndroom. Alleen zijn het dan duim, wijsvinger en middelvinger voornamelijk. Dus aan die info hebben we eigenlijk niets Ik word regelmatig wakker met een paar vingers zonder gevoel maar dan heb ik met mijn hand dubbelgevouwen onder mijn hoofd geslapen of raar op mijn arm gelegen Pink en ringvinger kunnen duiden op een probleempje in elleboog of nek.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1823
-
|
za 08-mei-10 21:01
( permalink)
Tintelende vingers zijn voor mij een bekend fenomeen en wordt veroorzaakt door een zenuw die vlakbij de nek en het sleutelbeen loopt en daar heel weinig ruimte krijgt. Zodra spieren in de buurt, vooral de trapezius flink opzwellen na een training, heb ik de volgende ochtend vaak tintelende vingers, vooral aan de kant waar ik het meeste lig. Mede daarom slaap ik vaak op mijn buik of rug, dan heb ik er het minste last van. Mocht het toch voorkomen, dan is de snelste manier om er af te komen, 'molentjes draaien' met die arm. (kom niet zo snel op een beter woord). Weet even niet de precieze term, maar misschien heb je hier wat aan: http://www.medicinenet.co...erve/article.htm#intro Hoe dan ook, het is een zeer hardnekkig fenomeen dat komt en gaat. Wat al hielp was om de halter niet vast te willen pakken als deze met een noodgang omlaag komt. Edit: carpaaltunnelsyndroom had ik als eerste op gezocht maar dat is dus vnl. een polsprobleem wat gevolgen voor de duimzijde heeft. Mooi dat Sis geanalyseerd heeft dat het bij pinkklachten eerder vanuit de nek en trapezius komt, zoals ik dus heb.
|
|
|
|
ErEf
-
Total Posts
:
12432
- Scores: 108
-
Reward points
:
1431
-
|
zo 09-mei-10 01:14
( permalink)
kan ook beklemming van zenuw in onderarm zijn.. dat had me broer ze kunnen zenuwen doormeten in 't ziekenhuis. dan heb je echt uitsluitsel over wat je hebt.
|
|
|
|
DennisW
-
Total Posts
:
2348
-
Reward points
:
589
-
|
zo 09-mei-10 05:49
( permalink)
vingers tintelen nog steeds Maar ik slaap ook op m'n zij en dat is ook de kant waar ik last heb van tintelende vingers.....zal eens proberen "molentjes" te draaien vandaag en op rug/of buik te gaan slapen
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1823
-
|
zo 09-mei-10 10:08
( permalink)
Vreemd genoeg vind ik tegenwoordig buikligging het fijnste, mogelijk ook omdat ik iets sneller last van mijn nek krijg als ik op de rug slaap. Bij rugligging ALTIJD zonder kussen. Bij 'buiklig' een heel klein kussentje, dat dan de hals ondersteunt. O ja en handen leg ik dan vaak net onder het heupbot: vreemd genoeg heb ik weinig last van tintelingen , ook al lig ik op mijn handen. Probeer het eens. Vraag me trouwens vaak af hoe mensen met zo'n enorm kussen kunnen slapen.. alleen bij zijligging is dat te doen. Mgoed, da's off-topic.
|
|
|
|
kalajengkin
-
Total Posts
:
8825
- Scores: 56
-
Reward points
:
1332
-
|
zo 09-mei-10 12:40
( permalink)
Tintelingen in ringvinger en pink heb ik ook vaak gehad, en lang. Komt uit de nek, door beklemming inderdaad. Probeer te ontspannen en rek en strekoefeningen te doen. Oef. 1: ga staan, armen losjes naar opzij strekken (niet echt strekken, maar horizontaal) 1 handpalm naar boven, 1 naar beneden. Kijk naar de handpalm die omhoog wijst, schouders naar beneden houden, dus niet optrekken. dit steeds links en rechts afwisselen, door de armen vanuit de schouder te draaien, NIET vanuit de pols Oef. 2: hand tussen je schouderbladen, elleboog zo ver mogelijk naar achteren, en kijk naar je elleboog. van kant wisselen.
Kala is en blijft een eigenaardig ding
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30871
- Scores: 616
-
Reward points
:
2073
-
Status: online
|
zo 09-mei-10 14:37
( permalink)
Het kan uit de nek komen maar ook vanuit de ellebogen. Neurologen raden vaak aan om niet op de ellebogen te steunen bij bijv. kantoorwerk. Of het dan opgelost is dat is maar de vraag natuurlijk, maar het kan in ieder geval meerdere oorzaken hebben.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1823
-
|
zo 09-mei-10 17:45
( permalink)
O ja, dat telefoontje vanuit je ellebogen.. nou denk niet dat dit een heel groot probleem vormt. Wat die nekklachten aangaat, voor een deel is het eveneens vanwege overdreven vaak voorovergebogen zitten om iets te lezen. Het is lastig om computerwerk met leeswerk te combineren. Heb je eindelijk je computer precies goed staan, dan is het vaak nog een gedoe om datgene wat je van papier leest op een prettige hoogte hebben. A4-tjes gaat nog wel, maar boeken is een heel ander verhaal. Heb me laatst rot gezocht naar een leesstandaard of beter, leesplank om beter boeken te kunnen lezen.. 't is lastig te vinden. Punt is dat te veel voorover buigen niet alleen nekklachten en soms ook hoofdpijn oplevert, maar dat dit ook de bloedtoevoer naar de hersenen kan belemmeren en ... daarmee ook het leer/leesproces vertraagt!
|
|
|
|
DennisW
-
Total Posts
:
2348
-
Reward points
:
589
-
|
zo 09-mei-10 20:21
( permalink)
Denk dat het in m'n schouder zit......tijdens de training vandaag begonnen beide vingers nog erger te tintelen dan voordat ik begon.
|
|
|
|
Luppie
-
Total Posts
:
2332
- Scores: 59
-
Reward points
:
1036
-
|
wo 12-mei-10 20:50
( permalink)
Ik heb het ook, net o je hand doof was en op het moment dat er weer bloed in stroomt, maar ik heb dit 10 min na inname van cellmass erg raar
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|