Trainen vóór het ontbijt
Author Message
PeterE

• Total Posts : 1404
  • Scores: 0
  • Reward points : 0
  • Status: offline
Trainen vóór het ontbijt di 18-dec-07 17:06 (permalink)
0
Doel: Afvallen. Vergelijk twee dagen. De totale hoeveelheid kcals training, metabolisme en voeding zijn gelijk voor beide dagen. Laten we zeggen dat totaal in=2500 en totaal uit=3000 kcals.

De voedingsmiddelen en de training zijn precies gelijk, alleen de tijdstippen verschillen iets.

1. Opstaan; 5 Km lopen=400 kcals; ontbijt=400 kcals; rest van de dag.

2. Opstaan; ontbijt=300 kcals; 5 Km lopen=400 kcals; hapje na het lopen totaal 100 kcals; rest van de dag.

Dus het enige verschil is dat je op dag 2 het grootste deel van het ontbijt vóór de training neemt.

Op welke dag ga je het meeste afvallen, dag 1 of dag 2?

Espi

• Total Posts : 21401
    • Scores: 147
    • Reward points : 1823
    RE: Trainen vóór het ontbijt di 18-dec-07 17:12 (permalink)
    0
    Kan je niet zeggen.
    De idee achter het hardlopen voor het ontbijt is dat je dan meer vet verbrandt omdat dan je bloedsuikerspiegel lager is.
    Althans, er wordt verondersteld dat die lager zal zijn.
    Echter
    1 Iemand die een laag-KH dieet volgt, zal echter de hele dag gemiddeld genomen een wat lagere bloedsuikerspiegel hebben.
    2 verder zal iemand die tevoren eet waarschijnlijk harder kunnen lopen en daarmee meer calorieën verbranden.

Maar goed, in geval van een matige inspanning en een 'standaard' dieet schijnt er daadwerkelijk iets meer vet verbrand worden als er op de nuchtere maag gelopen wordt.

PS: de grap is dat bij mij de nuchtere bloedsuikerspiegel VOOR het ontbijt hoger is dan erna. Dit ivm spontane gluconeogenese. Dus voor mij gaat die vlieger niet zo op.

violette

• Total Posts : 5332
      • Scores: 6
      • Reward points : 665
      RE: Trainen vóór het ontbijt di 18-dec-07 17:14 (permalink)
      0

ORIGINAL: Espi

2 verder zal iemand die tevoren eet waarschijnlijk harder kunnen lopen en daarmee meer calorieën verbranden.

Maar wat je als ontbijt hebt genomen voor het lopen is voor de loop zelf toch nog helemaal niet beschikbaar?

*** Je komt nooit op je bestemming aan als je alleen maar op zonnige dagen reist. ***

PeterE

RE: Trainen vóór het ontbijt di 18-dec-07 17:50 (permalink)
        0

ORIGINEEL: violette

Maar wat je als ontbijt hebt genomen voor het lopen is voor de loop zelf toch nog helemaal niet beschikbaar?

We gaan er bij deze vraag vanuit dat de vertering wel op gang is gekomen. Als je haast heb bv door wei-water drank met wat snelle en langzame koolhydraten, dat gaat na ca een half uur in je bloed verschijnen. Het lopen is precies evenveel Km, dus verbruikt evenveel kcals, al zal je die afstand in gevoede toestand sneller kunenn afleggen.  (Bij lopen is het kcalverbruik vrijwel onafhankelijk van de snelheid!).

Maar dat doet er nu even niet toe, het gaat erom dat je in beide gevallen precies evenveel kcals op die dag verstookt en ook precies evenveel kcals inneemt. Dus uitsluitend de tijdsvolgorde van het begin van de dag verschilt!

Rosanne

• Total Posts : 1263
          RE: Trainen vóór het ontbijt di 18-dec-07 18:58 (permalink)
          0
          Ik denk persoonlijk dat het niets uitmaakt.. Wel en niet nuchter hardlopen hebben allebei voor en nadelen. En als het calorieverbruik en inname op beide dagen hetzelfde is, zal je dus op beide dagen evenveel afvallen.. theoretisch gezien...

Ik zou gewoon doen waar je jezelf het lekkerst bij voelt, dat kan je immers het langst volhouden en daar val je dus het meest van af!

Jantra

• Total Posts : 3163
            • Reward points : 246
            RE: Trainen vóór het ontbijt di 18-dec-07 21:59 (permalink)
            0
            Ik zou iig niet hardlopen op geheel nuchtere maag. Wandelen vind ik wel een goede optie.

En voor mij werkt dat laatste dus ook het beste.

CARPE DIEM

*~*Als er een manier is om het beter te doen, vind die dan*~*

PeterE

RE: Trainen vóór het ontbijt di 18-dec-07 22:30 (permalink)
              0

Kan je niet zeggen.
              De idee achter het hardlopen voor het ontbijt is dat je dan meer vet verbrandt omdat dan je bloedsuikerspiegel lager is.
              Althans, er wordt verondersteld dat die lager zal zijn.
              Echter
              1 Iemand die een laag-KH dieet volgt, zal echter de hele dag gemiddeld genomen een wat lagere bloedsuikerspiegel hebben.

Maar goed, in geval van een matige inspanning en een 'standaard' dieet schijnt er daadwerkelijk iets meer vet verbrand worden als er op de nuchtere maag gelopen wordt.

Als er op dag 1 meer vet verbrand wordt, en de totalen (verbruik en inname) in kcals zijn gelijk, dan moet minder van iets anders verbrand worden. Wat kan dat zijn?

PS: de grap is dat bij mij de nuchtere bloedsuikerspiegel VOOR het ontbijt hoger is dan erna. Dit ivm spontane gluconeogenese. Dus voor mij gaat die vlieger niet zo op.

Wat is spontane glukoneogenese? Iedereen heeft toch snachts glukoneogenese doordat de aanvoer van glukose stagneert?

mariska

• Total Posts : 4215
                • Scores: 1
                RE: Trainen vóór het ontbijt wo 19-dec-07 09:02 (permalink)
                0
                Ik zou er niet teveel over nadenken en het gewoon lekker doen in eerste instantie.
                Variatie in cardio is wel heel erg belangrijk (zowel qua duur, intensiteit, tijdstip e.d. zodat je lichaam er niet aan gaat wennen....).
                Ik zou dus niet alleen maar die 5 km. loop doen elke keer. Vind persoonlijk intervalcardio het beste werken voor vetverlies, en vind dat ook een stuk leuker om te doen dan die zg. vetverbrandingszone. Ik zou het ook niet geheel nuchter doen maar altijd iets van eiwitten nemen vlak voordat je gaat lopen  (bijv. een halve shake o.i.d.).
                -The one unchangeable certainty is that nothing is unchangeable or certain.- John F kennedy
                - I like long walks. Especially when they're taken by people who annoy me.

PeterE

RE: Trainen vóór het ontbijt wo 19-dec-07 09:21 (permalink)
                  0

Mariska: ...Vind persoonlijk intervalcardio het beste werken voor vetverlies, en vind dat ook een stuk leuker om te doen dan die zg. vetverbrandingszone

O ja, die "vetverbrandingszone", gelukkig is die onzin nu toch langzaam aan het wegsterven. Een van de grote fitnessapparatenfabrieken noemt nu wat eerst de "conditiezone" heette, nu de "intensieve vetverbrandingszone". Wel slim van ze, want nu klopt het wel weer met de feiten[1], en toch hebben ze hun verkoopkreten kunnen handhaven.

[1] Feiten:
                  * Je verbrandt vet plus koolhydraten tijdens elke aktiviteit.

* Hoe intensiever de aktiviteit, hoe meer koolhydraten én vet je verbrandt.

* Boven ca 80% van je maximale hartslag, dat is boven ca 65% van je zuurstofcapaciteit, vermindert de vetverbranding terwijl de koolhydraatverbranding nog toeneemt maar onvolledig wordt (verzuring door zuurstoftekort).

* Dus vuistregel: de maximale vetverbranding tijdens training ligt bij 80% hartslag, dat is de bovengrens van wat vroeger wel de "conditiezone" genoemd werd. 

LeonCame

• Total Posts : 705
                    • Reward points : 496
                    RE: Trainen vóór het ontbijt do 20-dec-07 14:38 (permalink)
                    0

ORIGINEEL: Rosanne

Ik denk persoonlijk dat het niets uitmaakt.. Wel en niet nuchter hardlopen hebben allebei voor en nadelen. En als het calorieverbruik en inname op beide dagen hetzelfde is, zal je dus op beide dagen evenveel afvallen.. theoretisch gezien...

Ik zou gewoon doen waar je jezelf het lekkerst bij voelt, dat kan je immers het langst volhouden en daar val je dus het meest van af!

Daar ben ik het helemaal mee eens !
                    Ben wel eens gaan rennen op een nuchtere maag: Verschrikkelijk ! Ik voelde me echt kut en had er totaal geen lol in, terwijl ik hardlopen normaal wel leuk vind.
                    Voor mij maakt het dus ff geen fuck uit wat net wat meer vet verbrand, ik ga door met wat ik leuk vind, dat werkt dan imo het beste.
                    Uit het goud der korenharen, schiep god de trotse Hagenaren.
                    Uit het restant kwamen de kneusjes van ons land knipoog

Jacob

• Total Posts : 187
                      RE: Trainen vóór het ontbijt vr 21-dec-07 16:02 (permalink)
                      0
                      Als ik het smorgens zou moeten doen dan zou ik eerst een whey shake namen om tog het
                      gevoel te hebben dat ik geen lege maag heb. Ik kan absoluut niet direct trainen met een
                      volle maag ook niet voor een kracht workout. Het liefst eet ik een kleine portie voor iedere soort workout.
                      Het komt er eingelijk op neer dat ik zwaarder en langer kan trainen op een halvolle tot lege maag dan een volle maag.

PeterE

RE: Trainen vóór het ontbijt vr 21-dec-07 18:45 (permalink)
                        0

Ludo: Als ik het smorgens zou moeten doen dan zou ik eerst een whey shake namen om tog het
                        gevoel te hebben dat ik geen lege maag heb. Ik kan absoluut niet direct trainen met een
                        volle maag ook niet voor een kracht workout. Het liefst eet ik een kleine portie voor iedere soort workout.
                        Het komt er eingelijk op neer dat ik zwaarder en langer kan trainen op een halvolle tot lege maag dan een volle maag.

Het is ook niet zozeer de vulling van de maag die belangrijk is, maar of je aanvoer van glukose en aminozuren naar het bloed op gang is gekomen  zodat je anabool bent ipv katabool. Er zijn weinig mensen die met een volle maag voluit kunnen trainen. Dus sochtends vloeibaar snelle eiwitten en koolhydraten nemen, dan liefst een halfuur wachten, dan gaan trainen, dat gaat wel goed. Zelf vind ik het dan nog steeds niet fijn, maar dat ligt aan mijn fijnbesnaarde avondmensgestel.

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                          • No New Messages
                          • Hot Topic w/ New Messages
                          • Hot Topic w/o New Messages
                          • Locked w/ New Messages
                          • Locked w/o New Messages
                          • Read Message