Uiteraard zijn er meerdere factoren belangrijk voor spiergroei. Naast training en voeding bijvoorbeeld ook AAS. Immers heb je op een gegeven moment een bepaald niveau bereikt met maximaal trainen en optimaal eten. Dan levert alleen verhoging van hormonen nog resultaat op. Maar daarover later wellicht meer.
Op het gebied van training zijn vele artikelen gepubliceerd om spiergroei zo optimaal mogelijk te maken.
Nu ben ik een tijdje aan het experimenteren met de volgende trainingsmethode. Een trainingsbeweging is onder te verdelen, even grofweg, in een concentrische en een excentrische beweging. Over het algemeen kan een spier meer gewicht aan in de excentrische beweging. Omdat een spier tijdens een excentrische contractie wordt opgerekt door een externe kracht, terwijl de interactie van de actine- en
myosinefilamenten juist is gericht op een verkorting, resulteert dit in meer spierschade dan een
concentrische contractie. Dus m.i. is het om spiergroei optimaal te bevorderen, en ook zo efficient mogelijk, nodig om tijdens het trainen de excentrische beweging zwaarder te maken dan de concentrische beweging. Dit kan je op meerdere manieren doen. Ik gebruik mijn trainingspartner hiervoor. Bijvoorbeeld gisteren bij het bankdrukken heeft hij extra kracht uitgeoefend op de stang bij de neerwaartse beweging. Gewicht heb ik hetzelfde gehouden als de voorgaande setjes. Verbazingwekkend genoeg haalde ik hetzelfde aantal reps. En ik heb meer spierpijn dan voorheen. Niet dat dat laatste noodzakelijk is, maar toch blijft op de een of andere manier een leuke graadmeter.
Dit kan uiteraard op alle oefeningen toegepast worden. SChijven erbij hangen kan ook, maar dan moet je al gauw met 2 trainingspartners trainen.
Nog meer mensen die dit toepassen?
hier even een filmpje voor visuele uitleg