Dan moet je maximaal geduld hebben

Maar wat Sis zegt er zijn vele wegen die naar Rome leiden en lijden.
De door jou voorgestelde setjes zijn redelijk standaard en kunnen inderdaad voor een tijdje voor groei zorgen, maar hier zal jou lichaam zich vrij snel aan aanpassen en dan gebeurt er weinig tot niks meer.
Uitputting moet je ook van meerdere factoren af laten hangen en bijvoorbeeld ook op welke oefeningen je dat wil toepassen. Oefeningen die het centraal zenuwstelsel ook vermoeien zullen dus meer rust vragen dan isolatieoefeningen.
Dus de factor uitputting zul je ook moeten combineren met de factor rust en in mijn ogen is uitputting tot falen gaan en daar voorbij en daar zou je helemaal geen 4 of 5 setjes voor nodig hebben. Het een en ander is ook afhankelijk van de gebruikte gewichten en de manier waarop je tot uitputting wilt komen.
Het lukt mij namelijk om het voor elkaar te krijgen met ongeveer 12 tot 16 reps.
Als voorbeeld, stel je pakt een gewicht met squaten waar je ongeveer 6 reps mee kunt maken en daarmee maak je een setje tot je echt niet meer kunt ofwel positief falen, je legt de stang weg, rust 10 seconden en je maakt er weer zoveel mogelijk tot falen en dit proces herhaal je inclusief de beginset 4 keer en eigenlijk is dit dus maar 1 werkset, ik weet zeker dat je dan je spieren behoorlijk heb uitgeput.
Dus dit is ook een methode, over het algemeen zou je kunnen stellen dat hoe dichter je bij je 1 rm traint hoe effectiever het uitputten van spieren werkt met minder herhalingen.
Deze manier van trainen vergt enorm veel van je herstel en hier zul je dus je rust op aan moeten passen. Het is slechts maar 1 voorbeeld maar wel een van mijn favorieten. Vaak is het wel handig om oefeningen waar je tot uitputting mee wilt gaan een spotter bij de hand te hebben. Veiligheid voor alles.