Vet of spieren afgevallen?
Author Message
birdie85

• Total Posts : 20
  • Scores: 1
  • Reward points : 114
  • Status: offline
Vet of spieren afgevallen? wo 28-sep-11 21:15 (permalink)
0
Dit is een vraag die samenhangt met mijn eerdere vraag in de Cardio Corner, maar dan meer toegespits op hoe ik ben afgevallen.

In 4 maanden tijd ben ik 8 kg afgevallen door: minder en gezonder eten (1500-1700 kcal) i.c.m. 2x p/week aquaspinning (daarvoor sportte ik niet). Daarna ben ik in 3 maanden tijd nog eens 5 kg afgevallen door: minder en gezonder eten (1500-1700 kcal) en niet sporten vanwege ziekte (zware hersenschudding). Het aquaspinnen heb ik sinds een maand weer opgepakt en dat gaat goed.

Nu ben ik op m'n streefgewicht: 63 kg bij 1.70 cm. Ik wil op gewicht blijven, maar wel m'n spieren wat meer accentueren. Ik ben van nature al redelijk gespierd, met name in benen en armen. Voor het afvallen begon, heb ik helaas niet m'n omtrekken gemeten, dus ik kan niet vergelijken met nu: ca. 69 cm middel en ca. 95 cm heup. Uiteraard is het wel heel duidelijk te zien dat ik veel ben afgevallen: kleding koop ik nu 2-3 maten kleiner, foto's zien er beter uit , ik voel me lekkerder in m'n vel en mensen zeggen het goed te zien. 

Na deze lange inleiding knipoog de vraag: lijkt het er op dat ik veel vet ben kwijt geraakt of juist ook (veel) spiermassa? De aanleiding van deze vraag komt door wat ik (nu pas) allemaal lees over afvallen. Ik lees namelijk soms dat als je afvalt door cardio en minder&beter eten, maar zonder krachttraining niet vet afvalt. Klopt dat ook in mijn situatie?

Ik heb heel erg opgelet dat ik niet meer dan 0,5-1 kg p/week afviel. Ook probeerde ik (en nu nog steeds) in m'n voeding de nadruk te leggen op eiwitten en koolhydraten en gezonde vetten (niet te veel vet).

Dank alvast voor jullie reactie!

SheRu

• Total Posts : 11219
    • Scores: 580
    • Reward points : 2061
    • Status: online
    Re:Vet of spieren afgevallen? wo 28-sep-11 22:59 (permalink)
    +1

Ik lees namelijk soms dat als je afvalt door cardio en minder&beter eten, maar zonder krachttraining niet vet afvalt.

Dat herken ik helemaal niet. zonder krachttraining geen vet afvallen? Kan wel, maar in principe is 't idee van krachttraining tijdens je dieet dat je je spieren vasthoudt. knipoog Nét even andersom van wat jij zegt, volgens mij. 
    You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

birdie85

Re:Vet of spieren afgevallen? do 29-sep-11 06:54 (permalink)
      0
      Hoi SheRu,
      Dank voor je reactie. Nee, ik bedoel niet helemaal geen vet afvallen zonder krachttraining, sorry. Wat ik me afvraag is: val je dan ook spiermassa af? Dus als je alleen cardio doet en minder&gezonder eet. Zoals in mijn geval. Sommige mensen zeggen namelijk dat je door die combinatie van minder calorie-inname en meer calorieën verbranden (zonder krachttraining) je spieren verbrandt i.p.v. vet. Weet jij daar meer over?

Ik heb namelijk een "paniekmomentje" of ik wel "verantwoord" ben afgevallen. Het is, zoals je kunt lezen, heel geleidelijk gegaan, ik heb gesport en ben gezond blijven eten (ik voelde me absoluut niet uitgehongerd, zoals diëten doen).

SheRu

• Total Posts : 11219
        • Scores: 580
        • Reward points : 2061
        • Status: online
        Re:Vet of spieren afgevallen? do 29-sep-11 09:18 (permalink)
        +1
        ik denk dat je altijd wel wat spiermassa verliest in die omstandigheden, maar hoeveel dat is, valt niet echt te zeggen zonder metingen enzo. 
        You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

Espi

• Total Posts : 21401
          • Scores: 147
          • Reward points : 1823
          Re:Vet of spieren afgevallen? do 29-sep-11 16:03 (permalink)
          +1
          Hoeveel spiermassa je verliest bij een dieet is zeer persoonlijk: geluksvogels behouden veel spiermassa zonder een minuut aan KT te doen, maar pechvogels kunnen zelfs met KT erbij toch spiermassa verliezen, tenzij ze zeer nauwkeurig te werk gaan met 'refeeds' erbij en zware krachttraining met de juiste stimuli om spieren te behouden.

De mensen die het minste spier verliezen zijn diegenen met een redelijk overgewicht die tegelijkertijd net met krachttraining beginnen.  Een overmaat aan vet beschermt tegen spierverlies en daarnaast is bij het starten van KT de stimulus zo krachtig dat er zelfs mensen bestaan die spiermassa erbij krijgen!

In jouw geval lijkt het me dat je je niet te veel zorgen moet maken en als je nu met KT begint, je de eventueel verloren spiermassa weer terugwint zonder vettoename!

birdie85

Re:Vet of spieren afgevallen? do 29-sep-11 16:40 (permalink)
            0
            Dank allebei voor jullie reactie! 

Ik ga gewoon verder met cardio 2-3x per week, want daar geniet ik enorm van! En daarbij de 2-3x per week KT vanuit huis. 

Nogmaals dank!

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
              • No New Messages
              • Hot Topic w/ New Messages
              • Hot Topic w/o New Messages
              • Locked w/ New Messages
              • Locked w/o New Messages