Change Page: < 12 | Showing page 2 of 2, messages 21 to 36 of 36
|
Author |
Daniela
-
Total Posts
:
2276
- Scores: 0
-
Reward points
:
0
-
Status: offline
|
RE: Vet verbranding met zwemmen ??
zo 23-okt-05 13:48
( permalink)
Snap wat je bedoelt maar ik heb zo geleerd dat hoe lager en stabieler de hartslagen hoe hoger je vetverbranding en hoe hoger de hartslagen hoe meer je aan je conditie werkt of is dit inzicht alweer veroudert?
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1823
-
|
zo 23-okt-05 14:27
( permalink)
Dat klopt, maar als je het over kortdurende inspanningen hebt (onder 1 uur is kortdurend) , dan wordt de naverbranding het belangrijkst. Sowieso verbrand je in absolute zin bij intensieve cardio nog altijd meer vet dan bij extensieve cardio en is de naverbranding bovendien geringer. Nee, extreem langdurige extensieve cardio is juist bijzonder effectief in het verlagen van je stofwisseling, wat mogelijk samenhangt met een vertragende hartslag in rust. Meestal zakt die toch wel 5-10 slagen naarmate het seizoen/fitheid vordert. Stress doet de hartslag behoorlijk verhogen... ik haalde bij een evenement hartslagen die ik niet eens bij maximale inspanning haalde bij redelijk normale snelheden. Toch had ik er niet echt last van, alles leek juist gemakkelijker te gaan. Nu, we wachten met spanning de resultaten af van de zwemtest met hartslagmeter !
|
|
|
|
Grietje
-
Total Posts
:
570
-
Reward points
:
0
-
|
ma 24-okt-05 23:43
( permalink)
Is het misschien interessant om dan twee verschillende oefeningen te gaan doen bij wij ze van test? Ik heb een uur zwemtijd tot mijn beschikking. Dat kan ik ook opdelen in een half uur een schema à la Daniela (ietsiepietsie minder uitgebreid  ) gaan volgen en ongeveer een half uur gewoon crowlen op gewoon tempo. Ehm, dat wordt dan iets van 1000 m (24 min) of 1500 m (36 min), dat werkt wat makkelijker. En wat kan ik dan het beste als eerste doen;het intervalschema en dan de extensieve of andersom? Gevoelsmatig zeg ik het eerste...
I ain't evil, I'm just good lookin' Be my Frankenstein !
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
- Scores: 13
-
Reward points
:
732
-
|
di 25-okt-05 16:29
( permalink)
Ik begrijp wat je bedoelt bunecara is wel goed uitgelegd zo! Maar kan je dan hoger in lactaat gaan bij het zwemmen of juist lager? Op lactaattesten zwom ik een max lactaat tss de 12-14 maar toppers haalden wel 20-22...dus kan toch best zware sport zijn. Ook moet je eens gaan kijken in een zwemclub, en dan bedoel ik niet een bende mensen die baantjes trekken met een 'trainer' die wat rond lummelt en zorgt dat er niemand verdrinkt, maar ik bedoel een club met doordachte trainingen etc. Daar ivnd je echt wel heeeeel mooie lichamen!! En zwemmen is veel beter voor je gewrichten dan pak maar lopen fietsen etc. waarom alle nadelen zo in de verf zetten????? het is trouwens nog leuk ook!
Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus 
|
|
|
|
bunecarera
-
Total Posts
:
1535
- Scores: 11
-
Reward points
:
744
-
|
di 25-okt-05 16:46
( permalink)
Of je hoger of lager kan gaan, dat moet ik eens opzoeken. Maar wat je zegt van die lichamen: Zwemmers die competitie zwemmen omdat ze dat om 1 of andere rare reden leuk vinden, verbranden natuurlijk wat ze binnenkrijgen. En je spieren worden getraind natuurlijk want ze moeten het water, wat toch vrij veel weerstand is, overwinnen. Maar als je gaat zwemmen om af te vallen, dus je vetlaag aanspreken, dan kan je bedrogen uitkomen. En daar moeten we wel een verschil tussen maken. Eigenlijk zou je verwachten dat het wel moet gaan omdat je vet pas aanspreekt bij een lage hartslag en VO2 max. Bij zwemmen dus niet... een vriendin van mij heeft lange tijd op hoog niveau gezwommen. Nu, toen ze nog zwom had ze een killer body ook al at ze vrij veel. Nu is ze gestopt en serieus verdikt. Ze is dan ook evenveel blijven eten. Nu wil ze door te zwemmen dat er terug afkrijgen, maar het lukt haar maar niet. Na 1j tevergeefs proberen heeft ze loopschoenen gekocht...
I hurt myself today, to see if I still feel. I focused on the pain, the only thing that's real.
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
di 25-okt-05 19:45
( permalink)
ja dat van dat verdikken na het stoppen met zwemmen is wel iets dat opvalt (valt echt op als je soms mensen terugziet later     . Ik weet niet of je de Belg stefaan maene kent, was een heel goede zwemmer, is gestopt en een heeeel stuk zwaarder geworden en is sinds een jaar of zoiets terug begonnen met zwemmen...en de kilo's vliegen eraf! och blijft het een leuke sport maar moet je gelijk geven dat je gemakkelijker zult afvallen met lopen maar vind het geen reden om het niet te doen, het heeft toch geen zin te gaan lopen als je het neit leuk vindt en toch stopt na een tijdje...dan maar iets doen dat je leuk vindt zoals zwemmen! En ik die dacht dat nederlanders zo pro-zwemmen waren btw, zwem jij niet graag?
Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus 
|
|
|
|
Grietje
-
Total Posts
:
570
-
Reward points
:
0
-
|
di 25-okt-05 20:29
( permalink)
Ho !! Verandering in het testschema. Door het ontbreken van flink wat collega's werd ik me vandaag pas bewust van het feit dat het herfstvakantie hier is. No way dat ik het zwembad in ga met al die gillende kleuters om me heen !! Het wordt dus helaas een weekje uitgesteld... volgende week vrijdag dus.
|
|
|
|
bunecarera
-
Total Posts
:
1535
-
Reward points
:
744
-
|
wo 26-okt-05 15:47
( permalink)
Ik loop liever. veel zwembaden maken het water te koud en de hal te warm. dan zweet je jezelf kapot als je er uit komt... En, ik ben geen nederlander hoor
I hurt myself today, to see if I still feel. I focused on the pain, the only thing that's real.
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
do 27-okt-05 13:11
( permalink)
ah een belgje net zoals ik :p mja ik deed het vroeger echt graag zwemmen, maar was gestopt met competitie door tijdsgebrek en erna lukt het niet meer om mij te amuseren, het is maar saai om gewoon te trainen op een "lager niveau" en ik fiets of loop nu ook liever... MAAR IK HAD TOCH GEDACHT DAT DIE NEDERLANDERS OP HET FORUM HIER MEER GINGEN OPKOMEN VOOR DE SPORT WAAR ZE VERSCHILLENDE MEDAILLES MEE GEHAALD HEBBEN OP DE OLYMPISCHE SPELEN!!!!!!!!!! valt me tegen hoor van jullie!
|
|
|
|
Grietje
-
Total Posts
:
570
-
Reward points
:
0
-
|
vr 04-nov-05 10:31
( permalink)
.....ik heb water in m'n oor. Ok. Vanochtend wezen zwemmen met hartslagmetertje om. In eerste instantie leek het allemaal te mislukken omdat ik een steady "000" op mijn metertje zag terwijl hij het op de kant toch prima deed. Maar niet gevreest, na het inzwemmen deed 'ie ineens toch ! Hetzelfde fenomeen trad op bij het uitstappen van het bad, blijkbaar moet de meter wennen aan een grotere / kleinere waterfilm tussen de huid en de meter. Ik heb me niet gehouden aan de eerder genoemde afstanden omdat mijn schouder een beetje begon te zeuren. Ik heb toen gekozen voor minder borstcrawl en meer schoolslag er in. Ik heb gezwommen: 250m borstcrawl normaal tempo met laatste 25m sprint (6 min) 50m schoolslag rustig tempo (2 min) 100m rugcrawl normaal tempo (5 min) 50m schoolslag rustig tempo (2 min) 200m borstcrawl snel tempo (5 min) 100m schoolslag rustig tempo (4 min) 500m schoolslag normaal tempo (16 min) -halve minuut rust- 50m bortscrawl sprint (1 min) Ik heb precies een uur gezwommen, inclusief in- en uitzwemmen. De baantjes van het in- en uitzwemmen heb ik niet geteld. Mijn tijden heb ik niet heel erg scherp opgelet maar wel met een half oog naar gekeken, de genoemde minuten zijn een beetje ruw maar komen aardig in de buurt. Mijn gemiddelde hartslag was 142 en het hoogste wat ik gezien heb was na de 250m BC met sprint en dat was 175. Het lijkt er dus op dat je idd een lagere hartslag hebt met zwemmen want ik was behoorlijk buiten adem. Als ik dat had gedaan met hardlopen, dan was mijn hartslag zeker boven de 175 uitgekomen. Bij de normale tempi zag ik vaak een hr van rond de 140 en ik heb met het rustige zwemmen ook 110 gezien. Tot zover... De volgende keer zal ik proberen een wat strakker schema te volgen, niet zo impulsief als nu, en dan ook beter mijn hr te onthouden of ergens te noteren. Heeft iemand trouwens goeie zwemschema's?
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1823
-
|
vr 04-nov-05 12:19
( permalink)
Nee, helaas, miss kan KillaBee je bijstaan. Interessant dat het dus ook klopte. Heb zaterdag iets interessants gezien in de sportschool. Die ochtend een fietstocht van plm 15 km gemaakt met een paar heuveltjes erin. Daarna getraind, wat een stuk minder ging dan normaal. En na afloop toch nog op de loopband een snelwandelsessie. Ondanks dat ik qua inspanning ongeveer evenveel presteerde, weigerde mijn hartslag de hoogte in te gaan. Daar waar ik normaal eindig op rond 155bpm en veelal zo rond 140-145 bpm loop, zat ik nu op rond 125 bpm. Lijkt erop dat als je al een paar uur bezig bent of een paar uur daarvoor al gecardiood hebt, je hartslag niet meer de hoogte in gaat. Of zou dat door ondervoeding komen?
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
vr 04-nov-05 14:34
( permalink)
mss zat je lichaam te verbranden op vet ipv kh en daarom haalde je ook lagere hr? Is het eerste wat in me opkomt, ondervoeding denk ik niet zo snel ben je niet ondervoed... zwemschema's zijn neit zo moeilijk op te stellen, gewoon warming up +/-800m (of 400 voor beginners) dan een aantal sprintjes, bvb 4*25 en uitzwemmen tot 50 dan een beetje benen of armen mbv pull boy of zwemvliezen of plankje dan de set, dat kan 20 keer 100 of 3 keer 1000 of 10 keer 200 progressief per 4 of 4 keer 800 per 200 versnellen etc. dan nog wat techniekoefeningen ev nog wat armen / benen cool down 400m bvb eh! maar gem hr van 142 is toch lang niet slecht!
|
|
|
|
Wreckless
-
Total Posts
:
12570
- Scores: 32
-
Reward points
:
1321
-
|
vr 04-nov-05 18:34
( permalink)
Dat wou ik ook al zeggen. 142 gemiddeld lijkt me echt niet weinig. Als ik met de kameraden ga fietsen kom ik niet aan die gemiddelde hartslag hoor. En als ik daar toch naartoe ga, wordt er nogal gevloekt in mijn wiel. Kheb een tijdje geleden eens gezien dat Lance Armstrong zich zat los te fietsen op rollen. En hij was heel tevreden dat zijn hartslag vlot de hoogte in ging. Dat wees volgens hem op een goede dag. Heb je bij gelijke inspanning een hoge hartslag, dan krijgen je spieren meer zuurstof. Heb je een slechte dag en blijft je hartslag aan de lage kant, dan krijgen ze minder zuurstof en zal je de inspanning eerder moeten opgeven. Buiten adem bij zwemmen kan natuurlijk ook veroorzaakt worden doordat je ademhaling moeilijker is door het water.
[]======[] []======[] I guess God wanted to make something ugly but in great shape []======[] []======[]
|
|
|
|
Grietje
-
Total Posts
:
570
-
Reward points
:
0
-
|
vr 04-nov-05 22:47
( permalink)
ORIGINAL: Killa_Bee warming up +/-800m (of 400 voor beginners) dan een aantal sprintjes, bvb 4*25 en uitzwemmen tot 50 dan een beetje benen of armen mbv pull boy of zwemvliezen of plankje dan de set, dat kan 20 keer 100 of 3 keer 1000 of 10 keer 200 progressief per 4 of 4 keer 800 per 200 versnellen etc. dan nog wat techniekoefeningen ev nog wat armen / benen cool down 400m Shit man ! Da's echt veel. Ik zou ook nog wel een beetje willen werken op een dag. Nouja, liever niet maar het moet nou eenmaal. Nee, serieus.. hoe lang doe jij over een training? 3000 m vraagt al ontzettend veel tijd en het wordt hier gebracht als slechts een onderdeel van je training. "Nog wat armen en benen" geloof ik wel vanwege de KT die ik al doe maar ik ben wel nieuwsgierig naar je techniekoefeningen. Volgens mij is mijn techniek wel aan verbetering toe. Ik heb ook altijd iets vreemd als ik met BC wat sneller ga zwemmen: Bij een beetje hoger tempo raken m'n tenen altijd in de knoop. Weet iemand wat ik bedoel? Door de waterweerstand gaat m'n ene teen dan over de andere en ik krijg 'm niet meer terug in z'n gewone positie totdat ik rustiger ga zwemmen. Ik moet iets verkeerd doen, ik vind het echt debiel en het kan niet normaal zijn. Voelt ook heel erg debiel. Maar zoals gezegd: Ben benieuwd naar je techniekoefeningen.
|
|
|
|
bunecarera
-
Total Posts
:
1535
-
Reward points
:
744
-
|
za 05-nov-05 11:40
( permalink)
teen over de andere, dat heb ik nog nooit gehoord en klinkt mij als iets serieus irritant... maar over die afstanden, zwemschema's zijn altijd zoiets, maar je zal merken dat naargelang je techniek verbetert het je minder en minder moeite kost om te zwemmen... je glijdt meer door het water. Dus mss toch eens naar je techniek laten kijken.
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
za 05-nov-05 23:10
( permalink)
dat van die ene teen over de andere heb ik ook vaak, dat is meestal m'n kleinste teen die over men op één na kleinste teen gaat...gewoon terugzetten! en 'vroeger" deden we een training van 5000-6000m in 2 uur, zelfs als je extreem traag zwemt ga je toch niet langer dan 20-25 min over een kilometer doen (dat is 2 min per 100 m met wat rust er nog bij> en techniekoefeningen waren dingen zoals schouders tikken bij crawl schouders tiken arm uitstrekken voor de lol met gestrekte arm (dan voel je hoe het nite moet) onder water schoolslag omgekeerd je armen 'aflossen' door ze telkens af te tikken ter hoogte van je schouders etc. je hebt zoveel mogelijkheden!
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|