Op internet lees ik allerlei artikelen over spinning die elkaar tegen spreken. Nu ben ik echt even het spoor bijster! Ik heb verschillende vragen over vetverbranding en spinning.
Sinds februari doe ik 2x p/week aan aquaspinning i.c.m. gezonder en minder eten (1500-1700 kcal). De eerste 4 maanden viel ik 8 kg af. De laatste 3 maanden werd ik ziek, waardoor ik niet kon sporten. Desondanks viel ik nog eens 5 kg af. Ik at in die 3 maanden even veel als in de 4 maanden ervoor (maar deed dus geen sport). Nu ben ik op m'n streefgewicht. Voordat ik begon met aquaspinning deed ik, behalve naar m'n werk fietsen, niet aan sport. Momenteel doe ik geen krachttraining.
Omdat ik tijdens het afvallen geen krachttraining deed, vraag ik mij af: ben ik van die in totaal 13 kg afvallen ook spiermassa kwijtgeraakt en zo ja, veel of weinig? Ik lees op sommige forums en op de website van Charles Poliquin namelijk dat je door de hoge hartslag tijdens spinning geen vet verbrandt, maar spieren. Klopt dat? M'n spinningles bestaat uit warming up, lange en korte sprints, bergetappes, jumps, buikspieroefeningen, armoefeningen en cooling down. Het is dus niet 45 min. keihard racen.
Ik ben 1.70 cm en weeg 62,5 kg. Helaas heb ik (nog) geen meetlint, maar ik heb m'n omtrekken met een rolmaat proberen op te nemen... M'n tailleomtrek is daarbij ca. 69 cm en heupomtrek ca. 95 cm. Ik ben door het afvallen 2-3 kledingmaten gedaald. Van nature ben ik redelijk gespierd in m'n benen en ook wel in m'n armen. In m'n tienertijd was ik een ware krachtpatser bij het roeien. Ik ben en voel me dus op zich vrij sterk. Op internet kun je je vetpercentage berekenen op basis van je afmetingen en gewicht. Daarbij kom ik bij meerdere calculators uit op ca. 23-25%. Is dat gezond?
Aangezien ik nu weer beter aan het worden ben, pakte ik onlangs het aquaspinnen (2x p/week) weer op en dat gaat goed. M'n basisconditie is prima. Is deze routine voldoende of kan ik daarnaast nog thuis wat krachttraining doen (bijv. m.b.v. de Nike iPhone App)? Ik heb een yoga mat, armgewichten van 2 kg p/stuk en enkelgewichten van 1 kg p/stuk.
Wat is een goed trainingsschema, als ik krachttraining erin zou willen opnemen? En kan ik, om gewenning tegen te gaan, beter 1x p/week aquaspinnen en 1x p/week aquazumba of zwemmen?
Alvast heel veel dank voor jullie advies!!!
Groetjes,
birdie (vrouw, 26)