Vetverbranding en spinning
Author Message
birdie85

• Total Posts : 20
  • Scores: 1
  • Reward points : 114
  • Status: offline
Vetverbranding en spinning wo 28-sep-11 17:04 (permalink)
0
Op internet lees ik allerlei artikelen over spinning die elkaar tegen spreken. Nu ben ik echt even het spoor bijster! Ik heb verschillende vragen over vetverbranding en spinning.

Sinds februari doe ik 2x p/week aan aquaspinning i.c.m. gezonder en minder eten (1500-1700 kcal). De eerste 4 maanden viel ik 8 kg af. De laatste 3 maanden werd ik ziek, waardoor ik niet kon sporten. Desondanks viel ik nog eens 5 kg af. Ik at in die 3 maanden even veel als in de 4 maanden ervoor (maar deed dus geen sport). Nu ben ik op m'n streefgewicht. Voordat ik begon met aquaspinning deed ik, behalve naar m'n werk fietsen, niet aan sport. Momenteel doe ik geen krachttraining.

Omdat ik tijdens het afvallen geen krachttraining deed, vraag ik mij af: ben ik van die in totaal 13 kg afvallen ook spiermassa kwijtgeraakt en zo ja, veel of weinig? Ik lees op sommige forums en op de website van Charles Poliquin namelijk dat je door de hoge hartslag tijdens spinning geen vet verbrandt, maar spieren. Klopt dat? M'n spinningles bestaat uit warming up, lange en korte sprints, bergetappes, jumps, buikspieroefeningen, armoefeningen en cooling down. Het is dus niet 45 min. keihard racen.

Ik ben 1.70 cm en weeg 62,5 kg. Helaas heb ik (nog) geen meetlint, maar ik heb m'n omtrekken met een rolmaat proberen op te nemen... M'n tailleomtrek is daarbij ca. 69 cm en heupomtrek ca. 95 cm. Ik ben door het afvallen 2-3 kledingmaten gedaald. Van nature ben ik redelijk gespierd in m'n benen en ook wel in m'n armen. In m'n tienertijd was ik een ware krachtpatser bij het roeien. Ik ben en voel me dus op zich vrij sterk. Op internet kun je je vetpercentage berekenen op basis van je afmetingen en gewicht. Daarbij kom ik bij meerdere calculators uit op ca. 23-25%. Is dat gezond?

Aangezien ik nu weer beter aan het worden ben, pakte ik onlangs het aquaspinnen (2x p/week) weer op en dat gaat goed. M'n basisconditie is prima. Is deze routine voldoende of kan ik daarnaast nog thuis wat krachttraining doen (bijv. m.b.v. de Nike iPhone App)? Ik heb een yoga mat, armgewichten van 2 kg p/stuk en enkelgewichten van 1 kg p/stuk.

Wat is een goed trainingsschema, als ik krachttraining erin zou willen opnemen? En kan ik, om gewenning tegen te gaan, beter 1x p/week aquaspinnen en 1x p/week aquazumba of zwemmen?

Alvast heel veel dank voor jullie advies!!!

Groetjes,
birdie (vrouw, 26) 

Ruthy

• Total Posts : 115
    • Scores: 28
    • Reward points : 112
    Re:Vetverbranding en spinning wo 28-sep-11 17:16 (permalink)
    +1
    Jeetje wat een hoop vragen...
    Ik ben geen expert. Maar ik denk dat het belangrijk is jezelf een doel te stellen. Wat wil je nog behalen met het sporten? Je gaf aan dat je al veel bent afgevallen en dat je op je streefgewicht zit...  wil je er nog meer af, of wil je meer spier? Want je geeft ook aan dat je (nog) meer aan cardio wilt doen.

Stel jezelf een doel en ga aan de hand daarvan een gericht trainingschema opstellen. Dat kun je goed met behulp van dit forum doen. Er is veel over te vinden. Neem ook je eetpatroon onder de loep. Wanneer je meer gaat sporten en krachttraining erbij wilt doen (waarvan ik overigens denk dat dat heel goed is om thuis op te pakken) moet je misschien je eiwitbalans in je voeding aanpassen...

*Wil je echt je vetpercentage opmeten, ga dan niet uit van schemaatjes en tabellen op internet. Die zeggen niet zoveel en al helemaal niks over de verdeling van het vet op je lichaam. Koop een meetlint en een huidplooi meter.

Succes!!

birdie85

Re:Vetverbranding en spinning wo 28-sep-11 17:27 (permalink)
      0
      Hoi Ruthy,
      Dank voor je reactie! Sorry voor de "overload" aan vragen inderdaad, maar ik heb er ook zoveel...

Mijn doel is om op dit gewicht te blijven, maar m'n spieren meer te accentueren. Dus iets meer "getoned" worden, geen bodybuilder. Ik wil niet meer cardio doen: 2x p/week vind ik voldoende, maar het is misschien wel goed om de soort cardio meer te gaan variƫren?

Op basis van wat ik vind op internet denk ik dat 2x p/week cardio (spinning, zumba of zwemmen) en 2-3x p/week krachttraining thuis wel goed is. Heb jij daar nog tips over?

Ik ben nu voorzichtig m'n calorie-inname aan het verhogen, zodat ik op gewicht blijf. Overigens eet ik heel gevarieerd (hou ik bij in MyNetDiary op iPhone). En met die eiwitbalans: bedoel je dat ik meer eiwitten moet eten als ik krachttraining wil doen?

Nogmaals dank!

Ruthy

• Total Posts : 115
        • Scores: 28
        • Reward points : 112
        Re:Vetverbranding en spinning wo 28-sep-11 17:38 (permalink)
        +1
        Hai,

Mooi doelblij Haalbaar ook lijkt meblij Cardio varieren is altijd goed. Ikzelf zwem en loop hard en af en toe spinnen. Iedere vorm van cardio geeft weer een andere conditie. Persoonlijk wissel ik hierin HIT (high intensity, dus kort en met alle power die je hebt)  en duurloop af.Ik heb hierbij een eetschema opgesteld aan de hand van de tips over voeding en schema's van marcus (vind je op dit forum).
        Wanneer je namelijk meer spier wilt, zul je ook de spieren voedsel moeten geven, in de vorm van eiwit bijvoorbeeld.

Het ligt een beetje aan de zwaarte van de krachttraining die je thuis doet. Ik zou het afwisselen. Dag kracht, dag cardio, maar dan zou ik de dag dat je thuis traint ook echt zorgen voor een goede en stevige workout. En dan full body.

Het blijft een voorkeur. Ik zou gewoon lekker beginnen en kijken hoe het loopt. Merk je resultaat gaat het goed en zo niet pas je je schema weer aan. Zo gaat het bij mij ook. Testen, aanpassen testen en doorgaan. En niet te snel resultaten verwachten. ikzelf kwam eerst aan, waardoor ik bezorgd werd. Het advies voor mij was dus meer eten en hopla ik viel weer af. Zonder spier te verliezen. Dus het is echt even zoeken. Wanneer je meer traint, zoek het dan niet in minder eten, want dan verlies je juist spier. En wees niet bang om aan te komen. Spieren wegen meer dan vet. Dus minder op de weegschaal en meer in de spiegel (en het meetlint). Het gaat om wat jij ziet en niet wat de weegschaal aangeeft.

birdie85

Re:Vetverbranding en spinning wo 28-sep-11 17:50 (permalink)
          0
          Weer dank! 

birdie85

Re:Vetverbranding en spinning wo 28-sep-11 18:29 (permalink)
            0
            @andere forum members: meer tips zijn overigens welkom! Dank!

nails

• Total Posts : 588
              • Scores: 83
              • Reward points : 1339
              Re:Vetverbranding en spinning wo 28-sep-11 20:42 (permalink)
              0
              Nah je wordt van krachttraining echt niet zomaar een bodybuildster heur ja ja
              Dan had ik het allang moeten zijn *uche*

Maar het is een combinatie van sporten en voeding. Net als Ruthy al zei.
              Een klinkklaar voedingsschema ga je hier niet verkrijgen...daar zul je zelf
              wat huiswerk voor moeten (gaan) doen.
              Er staat genoeg sticky's hier op het forum en een overload aan informatie.

Stel je doel vast;
              Wat wil je gaan doen, welk resultaat wil je, welke voeding hoort erbij.
              En nog belangrijker; hou er plezier in!!
              Voor de een werkt een bepaald schema optimaal, om de zoveel weken afwisselen, bv voor meer spiermassa. Weer een ander wil graag eerst vet verliezen.

Wens je veel scu6 iig en als je een klein beetje ingelzen bent hier, wordt er
              vast een hoop duidelijk super blij
              Live your dreams! super blij

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                • No New Messages
                • Hot Topic w/ New Messages
                • Hot Topic w/o New Messages
                • Locked w/ New Messages