@Miepie
Is je bankje misschien te hoog?
komen je hakken op de grond als je in bankdrukhouding ligt?
@melinda87
Push-ups moet je zien als bankdrukken met grof geschat zo'n 60% van je lichaamsgewicht.
Als je het preciezer wil weten kun je in voorligsteun gaan liggen (push-up houding) met je handen op een weegschaal. Het gewicht wat die weegschaal aanwijst is wat je wegdrukt met push-ups en je zou ongeveer dat moeten kunnen bankdrukken voor hetzelfde aantal herhalingen.
Geen idee hoeveel je weegt (voel je dus niet beledigd als ik het te hoog inschat) maar hier een rekenvoorbeeld:
weegschaal geeft in voorligsteun 40kg aan
hiermee doe je 2 herhalingen
dan schat ik je 1RM in bankdrukken op 40kg
wat betekent dat je naar verwachting 10 herhalingen kunt doen met 30kg
Kortom bankdrukken is allesbehalve een kansloze zaak
Eerlijk gezegd zou ik in jouw geval gewoon lekker push-ups doen.
Bankdrukken is vooral handig omdat je de weerstand zo goed kunt regelen, maar verder is het IMO een slechtere oefening. Met push-ups train je veel beter je core mee omdat je met je onderrug en buikspieren je lichaam stijf moet houden, je kunt ze gewoon thuis doen zonder speciale apparatuur en dus veel vaker zodat je snel beter wordt.
Dat je maar 2 push-ups kunt is geen probleem er zijn allerlei manieren om push-ups eenvoudiger te maken zodat je wel in een voor krachttraining fatsoenlijke reprange komt.
Je kunt girly-pushups doen (steunen op knieen ipv tenen), maar die zijn waarschijnlijk weer te licht (als in: je doet er makkelijk meer dan 20 reps mee).
Je kunt ook gewone push-ups doen, maar dan met je handen op een verhoging. Des te hoger je handen tov van je tenen des te meer de gewichtsverdeling van je handen naar je voeten verplaatst wordt en des te lichter het dus wordt om push-ups te doen.
Andersom kun je de oefening ook zwaarder maken als gewone push-ups te makkelijk worden door je voeten te verhogen tov je handen en dan zou je kunnen gaan denken aan handje-klap push-ups, daarna aan 1-armige push-ups en als het eenmaal zoo ver is zou je bij gebrek aan weerstand in die variaties kunnen gaan denken aan bankdrukken