Met side bends train je vooral quadratus lumborum (QL)...en bovendien je ziet 'm toch niet als diepliggende spier DUS waardeloze oefening???
Want wat heb je nu aan het ontwikkelen van 1 van de belangrijkste stabilisatie spieren voor bekken/ruggegraat behalve als je vechtsporten doet??
Maar zelfs mocht je dat geen bal kunnen schelen dan nog steeds train je er interne en externe obliques dynamisch mee en buikspierwand isometrisch met zware gewichten. Geen slechte score voor een buikspieroefening als je het mij vraagt
since over-developed side flexors have been associated with low back pain.
Als QL's de functie van zwakke errectors overnemen dan kun je inderdaad last krijgen van pijn in de QL's (=lage rugpijn) die dan dus chronisch misbruikt worden als errector spier.
Als ze hierop doelen dan is dat een behoorlijk uit z'n verband getrokken uitspraak.
Als ze op iets anders doelen dan ben ik erg benieuwd naar een onderbouwing, want is de eerste keer dat ik deze uitspraak tegenkom.
Heb zelf side bends opgebouwd naar 90kg (ja in 1 hand Wreckless

) zonder rugpijn. Dus het risico op lage rugpijn agv overontwikkelde QL's schat ik op grond van mijn persoonlijke ervaring niet zo heel hoog in.