Wat voor voeding om vet & spiermassa te verliezen?

Author
Maumau
Feather Weight
2015/10/21 19:35:59 (permalink)
0

Wat voor voeding om vet & spiermassa te verliezen?

Hallo Forum,

Ik wil graag droger worden door training, maar ook de spieren van mijn bovenlichaam minder! Hoe doe ik dat?

Ik heb een vraag die de meeste mensen waarschijnlijk een beetje vreemd zullen vinden, maar ik hoop dat iemand me er bij kan helpen. Ik ben 20 jaar, 1.88m en nu 84-85kg. Ik heb één jaar gefitnesst en ben toen vrij snel van 82 kg tot ongeveer 90-92 kg gekomen.Nu ben ik ook al een jaartje bijna helemaal gestopt, maar doe er wel 4 x cardio bij elke week (basketbal).

Ik ben door fitness icm met basketbal overbelast geraakt op mijn schenen en ben daarom 9 maanden geblesseerd geweest. Doordat ik elke dag trainen met fitness en basketbal samen plus dat ik met mijn voeten naar binnen zakte, ontstond scheenbeenvliesontsteking. Waar ik uiteraard te lang op door gegaan was. In mijn blessuretijd ben ik wel gaan fitnessen, maar dan alleen mijn bovenlichaam en test oefeningen voor mijn schenen. In die  tijd ben ik doordat ik niet heb gebasketbald het 'gevoel' met bijvoorbeeld schieten met de bal verloren.

Nu heb ik steunzolen en is het met mijn schenen nagenoeg verholpen. Sinds ik gestopt ben heb ik een tiental keren gefitnesst met kracht over het jaar gezien(ongeveer), en een paar keer thuis push ups etc. gedaan.

Sinds 1 september let ik nu vrij scherp op mijn voeding, ik eet zo ver mogelijk alleen gezond (nooit chips, koek, snoep, alleen op de zaterdag soms snack). Ik doe 0 kracht, alleen core voor buikspieren en stabiliteit en 4 x basketbal training natuurlijk. Toen ik begon was ik ongeveer 89-90 kg, maar ik had mij toen niet precies 's ochtends gemeten.  Nu was ik vanochtend 84.3 kg toen ik mij woog. Wat is mijn doel? Door wat spiermassa op mijn bovenlichaam te verliezen wil ik weer wendbaarder en sneller worden en mijn  balgevoel terugkrijgen zoals het eerst ook was. Het probleem is echter dat ik zeer langzaam spiermassa verlies, of niet. Door mijn dagelijkse handelingen lijkt het alsof er vrijwel niets verdwijnt, ook het afgelopen jaar al niet.

Ik ben me er goed van bewust dat ik door specifieke looptraining ook sneller en wendbaarder kan worden met basketbal, maar toch wil ik ook graag weer wat smaller worden. Hoe kan ik dit het beste doen? Een koolhydraat arm dieet of een heel scherp dieet qua hoeveelheid calorieën is voor nagenoeg niet haalbaar als ik er bij sport. Voor de training eet ik mezelf helemaal vol, omdat ik anders hongerklop krijg tijdens de training en mijn energie level weg is.

Graag hoor ik of iemand iets weet om mij te helpen blij

Gr M.

5 Replies Related Threads

sis
    NO Sissy !!
    Re: Wat voor voeding om vet & spiermassa te verliezen? 2015/10/22 15:17:45 (permalink)
    0
    Hoi, welkom. Ik zou inderdaad in eerste instantie inzetten op het trainen van wat je wilt bereiken, snelheid, wendbaarheid, wellicht ook explosiviteit in je bewegingen. 

Maar om toch op je vraag in te gaan: spieren voelen zich fijn bij eiwitten.. het is heel tegenstrijdig om dit te adviseren maar die zou je kunnen verlagen. Daarmee haal je overigens ook het functioneren van je organen en de opbouw van je DNA onderuit dus of het nou het slimste idee is? 

Verder is je lichaam in staat om je spieren "op te eten", oftewel de eiwitten uit je spieren benutten als brandstof. Dit doen ze als de koolhydraten (glycogeen uit spieren en lever) op zijn, en er nog intensieve arbeid wordt gevraagd. Je lichaam kan daar ook vetreserves voor gebruiken maar dat zal het eerder bij lage intensieve arbeid doen. Als je lichaam eiwitten verbruikt dan ruik je een ammoniaklucht bij inspanning, ik heb dat zelf ook al een paar keer ervaren. 

Over het algemeen: use it or lose it, in principe zouden je spieren ook moeten afnemen als je ze niet gebruikt. Maar ik denk dat je met basketbal niet eraan ontkomt om je schouders en armen te gebruiken. Balletje moet toch ergens heen super blij dus duurtraining D2 en niet genoeg eten, dat zou denk ik resultaat moeten geven. Hoop dat je er wat aan hebt, ik vind nog steeds dat de voorkeur ligt bij het opkrikken van de gewenste skills blij 
    Maumau
    Feather Weight
    Re: Wat voor voeding om vet & spiermassa te verliezen? 2015/10/22 16:36:36 (permalink)
    +1 (1)
    Bedankt voor je reactie!

Het zal waarschijnlijk met intensieve training op die specifieke punten al vrij aardig moeten lukken. Ik merk nu al verbetering met eerder, zeker door het gewichtsverlies ook natuurlijk. 

Zelf eet ik wel nog vrij veel eiwitten voor mijn gevoel; kwark, shakes na training en overdag bijvoorbeeld een gekookt ei bij het eten. Maar dit doe ik voornamelijk omdat ik na het sporten goede voeding binnen wil krijgen en, als ik thuis ben en niets meer ga doen, niet onnodig veel stoffen binnen krijg die ik niet meer ga verbranden. Wel neem ik na het sporten bijvoorbeeld een eiwitshake met rice powder of oats er door heen om je lichaam weer wat aan te vullen.

Ik zal over een paar weken als ik nog opmerkelijke ontwikkelingen heb wel van me laten horen!
    sis
    NO Sissy !!
    Re: Wat voor voeding om vet & spiermassa te verliezen? 2015/10/22 16:50:18 (permalink)
    +1 (1)
    Ik ben voorstander van vrij veel eiwitten, zeker als je zo intensief sport. Daarom kraakte ik mijn idee van verlagen ook maar meteen af super blij 

Succes, ben benieuwd hoe het gaat uitpakken  
    Permastunner
    Feather Weight
    Re: Wat voor voeding om vet & spiermassa te verliezen? 2015/11/08 16:52:49 (permalink)
    +1 (1)
    In mijn boekje heb je erg mazzel though, zo langzaam spiermassa verliezen, haha
    Permastunner
    Feather Weight
    Re: Wat voor voeding om vet & spiermassa te verliezen? 2015/11/14 14:05:47 (permalink)
    0
    Probeer anders in deze site te kijken of het massa verlies goed gaat: https://happyhealthy.nl/ervaringen-reviews/
    had ik veel hulp van gehad
    Jump to:
    © 2017 APG vNext Commercial Version 5.0