WestSideBarbell (WSB)
Change Page: 12 > | Showing page 1 of 2, messages 1 to 20 of 27
Author Message
John87

• Total Posts : 4577
  • Scores: 25
  • Reward points : 1302
  • Status: offline
WestSideBarbell (WSB) vr 04-aug-06 10:54 (permalink)
0
Hier een artikel waarin de principes van WSB worden uitgelegt.

http://www.elitefts.com/documents/seminar.pdf

Het komt in het kort neer op 4 trainingsdagen

Waarvan twee LB (Lowerbody) en twee UB (UpperBody) dagen.

Twee dagen ervan zijn ME (MaxEffort). Je werkt hier naar een 1rm/3rm toe naar gelang hoe je je die dag voelt. Je neemt niet elke week dezelfde oefening waar je op maxt- dit noemt men conjugate training.

En twee ervan zijn DE (DynamicEffort). Op deze dag doe je speedtraining (veel setjes met weinig reps 8-10x2-3) met een bepaald percentage van je 1rm (40-70), dit hangt af van de oefening.

Ook bestaat er de mogelijkheid om een RE (ReppetitionEffort) dag toe te voegen als je bijvoorbeeld maar 3dgn kunt trainen.

Na een aantal weken deload je. Sommige deloaden op gevoel. Voor beginnners wordt aangeraden na een week of 3 á 4.

Deloaden= actieve rustweek. Volume gaat wat omlaag. Het kan ook geen kwaad om eens in de zoveel tijd een totale rustweek te nemen (vakantie ofzo)

Site waar je nog veel informatie kunt vinden over WSB is o.a. www.elitefts.com
Hoppa!

Brear

• Total Posts : 1616
    • Scores: 1
    • Reward points : 0
    RE: WestSideBarbell (WSB) vr 04-aug-06 11:26 (permalink)
    0
    Het lijkt mij wel een echt goed trainingsysteem, ik wil het na de zomer gaan proberen, als ik mijn streefgewicht behaald heb.
    Ik wil dan proberen dmv dit systeem mijn squat en mijn deadlift te verhogen, dat moet volgens mij kunnen lukken, misschien zelfs mijn bank ook nog wel.
    Groet;
    Brear.

Stan

• Total Posts : 15294
      • Scores: 13
      • Reward points : 732
      RE: WestSideBarbell (WSB) vr 04-aug-06 11:42 (permalink)
      0
      ik ben er nu al een vijf weken mee bezig, en het is echt een heel goed programma om je kracht te verbeteren!

Ik had ook gevreesd voor overtraining van mijn schouders omdat je ze twee keer traint per week, niets is minder waar, het past prima bij mij, echt een sterk schema!

die laatste site moet je idd eens goed doorlezen staan goede artikels in!

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

Brear

RE: WestSideBarbell (WSB) vr 04-aug-06 11:52 (permalink)
        0
        Ja @KB, ik wil het daarom ook gaan proberen, ik volg dan ook diverse trainslogs van mensen die dit systeem trainen om te lezen hoe dit allemaal precies werkt.
        Die Engelse websides heb ik eerlijk gezegd niet zoveel aan, omdat ik er maar de helft van begrijp. ( mijn engels is niet goed genoeg).
        Maar info genoeg op de forums om te lezen.
        Groet;
        Brear.   

Espi

• Total Posts : 21401
          • Scores: 147
          • Reward points : 1823
          RE: WestSideBarbell (WSB) vr 04-aug-06 13:18 (permalink)
          0
          Lijkt op hoe ik tot 2 maanden terug trainde, maar dan anders. Dwz de dynamic effort van hen is explosief met weinig gewicht. Ik deed gewoon veel hh.
          2x per week UB/LB trainen met diverse intensiteit is idd super.
          Ook goed is FB met variabele intensiteit.

Brear

RE: WestSideBarbell (WSB) ma 07-aug-06 07:35 (permalink)
            0

ORIGINAL: Espi

Lijkt op hoe ik tot 2 maanden terug trainde, maar dan anders. Dwz de dynamic effort van hen is explosief met weinig gewicht. Ik deed gewoon veel hh.
            2x per week UB/LB trainen met diverse intensiteit is idd super.
            Ook goed is FB met variabele intensiteit.

Ja, het lijkt mij ook wel een goede manier van trainen voor een tijdje, omdat je een lichte en een zware training hebt per week.
            Ik wil dan ook als ik op mijn streefgewicht ben aangekomen mijn 1 rm's opnieuw vaststellen, en dan eens een tijdje op deze manier gaan trainen.
            Brear. 

SheRu

• Total Posts : 11219
              • Scores: 580
              • Reward points : 2061
              RE: WestSideBarbell (WSB) ma 23-apr-07 16:48 (permalink)
              0
              In mijn nimmeraflatende speurtocht naar vanalles ( knipoog knipoog  kwam ik dit handige diagrammetje tegen, misschien een hulp als je een schema in elkaar timmert. http://tsampa.org/training/routines/20030523/
              You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

Stan

RE: WestSideBarbell (WSB) do 10-mei-07 22:25 (permalink)
                0
                handig diagrammatje Sheruknipoog

Ik zou graag WSB op drie ipv vier dagen uitvoeren, heeft er iemand praktische ideën hoe?

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

Marcus

• Total Posts : 6811
                  • Scores: 354
                  • Reward points : 1857
                  • Status: online
                  RE: WestSideBarbell (WSB) do 10-mei-07 22:32 (permalink)
                  0
                  Dag A Dynamic Effort
                  Dag B Max Effort
                  Dag C Repetition Method (hypertrofie)

of misschien wel een 4 split houden maar een trainingsfrequentie lager dan 1x/week:

Maandag1: ME Lower Body
                  Woensdag1: ME Upper Body
                  Vrijdag1: DE Lower Body
                  Maandag2: DE Upper Body
                  Woensdag2:  enz.

Nowhere to go, nothing to do, no one to be 

Stan

RE: WestSideBarbell (WSB) do 10-mei-07 22:44 (permalink)
                    0
                    ah ok!

in dat eerste voorstel, moet ik dan op dag A DE doen voor BP en DL/SQ of één van de twee? (zelfde vraag voor dag B en C)

Ik zou ook graag een zware row invoeren, omdat ik dat erg veel nodig heb in de judo, of zou die row vanzelf omhoog gaan gewoon door WSB te volgen?

Marcus

RE: WestSideBarbell (WSB) do 10-mei-07 23:02 (permalink)
                      0

in dat eerste voorstel, moet ik dan op dag A DE doen voor BP en DL/SQ of één van de twee? (zelfde vraag voor dag B en C)

Jij wil het in 3 dagen doen, dus dan zul je in die indeling op ME en DE dag dat moeten doen voor zowel BP als DL/SQ

Wat ik alleen niet snap is waarom je WSB zo interesant vind, het is een PL programma. Dus gericht op mensen die moeten presteren in de 3 powerlifts. Dat is toch helemaal niet sportspecifiek voor judo? Sowieso is de PL versie van de squat voor bijna geen enkele sport erg specifiek, want in welke sport lever je nu kracht met je benen zo wijd nog even afgezien van het feit dat de meeste sporten een stuk meer snelheid/explosiviteit vereisen dan PL. BP is op zich al niet zo sportspecifiek en al helemaal niet op de PL manier met veel rug holling om de ROM zoveel mogelijk te verkleinen

Ik zou ook graag een zware row invoeren, omdat ik dat erg veel nodig heb in de judo, of zou die row vanzelf omhoog gaan gewoon door WSB te volgen?

Wie weet.
                      Maar waarom genoegen nemen met een programma dat niet gemaakt is om de dingen waar jij in geinteresseerd in bent te verbeteren? Bij judo wordt je niet afgerekend op de 3 powerlifts.

Stan

RE: WestSideBarbell (WSB) do 10-mei-07 23:32 (permalink)
                        0
                        Ja dat is wel waar Marcus, maar wat ik leuk vind aan WSB zijn de ME dagen, ik voel me erg goed bij een schema waarin erg low rep kan trainen, en die singles op 95% vind ik niet alleen leuk, als ik een tijdje zo train word ik effectief sterker. Ik redeneerde ook dat als ik squatte op de PL manier ik meer gewicht kan verzetten, en mijn core dus ook beter belast wordt, dus ik over het algemeen ook gewoon sterker word?

'squatten' gebeurt in judo idd wel altijd met voeten op schouderbreedte, maar je gaat ook zelden zo diep als verplicht is in PL-wedstrijden, dan verlies je gewoon balans en val je achterover. Je moet namelijk bij seionage altijd blijven wat voorover leunen zodat het onevenwicht naar voor blijft, en je tegenstander dus zowiezo voor je valt, en jij niet naar achter getrokken wordt. Ik begon er ook eens over tegen een judoka die in de nationale ploeg zit, -81kg en specialiteit seionage, en die deed nooit diepe squats omdat dat niet 'sportspecifiek' is. Maar toch doe ik de squat diep genoeg, heb er een eind geleden nog een topic over geopend en daar kwam dan uit dat full squat toch 'functioneler' is...heb ook ergens een artikel zitten maar vind het niet direct terug in m'n kaft waarin voor judo ook de full squat aangeraden werd, nouja op den duur weet ik het ook niet meerhmmm zal wel

Eigenlijk zit er in de judo relatief weinig of geen deadlift beweging, als iemand op de grond ligt ga je hem niet opheffen en rondsmijten maar ga je gewoon verder vechten op de grond. Mss kan je zeggen dat als iemand je naar beneden duwt je een deadlift beweging maakt als je weer omhoog wil gaan, maar dat is niet echt slim omdat je tegenstander die naar boven gerichte kracht direct in je nadeel zou gebruiken... maar het is wel belangrijk om sterke benen en een sterke core te hebben om vast te kunnen staan, goed te kunnen duwen en trekken, je moet ook heel goed een rotatiebeweging met je torso kunnen maken voor de heupworpen en eigenlijk zit er ook erg veel werk op één been bij bvb harai goshi als je een been blokeert en hem daar dan over werpt hef je met één been en moet je met dat ander vegen...En bij het vegen moet je sterke benen hebben zodat je stevig veegt, en je moet je UB goed kunnen laten een zijwaarts plooiende beweging maken (de omgekeerde beweging van een side bend) en je moet ook enorm sterke schouders hebben dusja eigenlijk moet je vanalles trainen, maar met een goede zware squat train je toch ook stevig je core?

eigenlijk is het gewoon het ME principe dat mij aanspreekt, en de rotatie van de oefeningen (en ook de repetition method waarin ze sleds trekken en zosuper blij maar dat reken ik dan onder 'zandzaktraining')
                        <message edited by Killa_Bee on do 10-mei-07 23:53>

Bodyman

• Total Posts : 1814
                          • Scores: 0
                          RE: WestSideBarbell (WSB) vr 11-mei-07 08:15 (permalink)
                          0

ORIGINAL: Killa_Bee

ik ben er nu al een vijf weken mee bezig, en het is echt een heel goed programma om je kracht te verbeteren!

Ik had ook gevreesd voor overtraining van mijn schouders omdat je ze twee keer traint per week, niets is minder waar, het past prima bij mij, echt een sterk schema!

die laatste site moet je idd eens goed doorlezen staan goede artikels in!

Dat weet je nu al super blij.
                          I will hunt you down and kill you like a beast!

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=body_149squat

Marcus

RE: WestSideBarbell (WSB) vr 11-mei-07 08:25 (permalink)
                            0
                            Sportspecifiek in de zin van dat je precies de bewegingen doet met KT als in je sport gaat inderdaad nooit lukken. Kun je ook in overdrijven aangezien de aanpassing van de KT oefening aan de sport teveel ten koste kan gaan van de beweging.
                            Maar als je uit goede bewegingen moet kiezen denk ik wel dat je meer hebt aan de full squat dan aan een PL-squat vanwege de natuurlijkere wijdte van je beenstand en vanwege het feit dat je kracht ontwikkelt in een grotere ROM.
                            Deadlift lijkt me ook een prima oefening ook al zie je die misschien niet direct terug in judo.

Ik begon er ook eens over tegen een judoka die in de nationale ploeg zit, -81kg en specialiteit seionage, en die deed nooit diepe squats omdat dat niet 'sportspecifiek' is.

Tsja die types ken ik (uit het american football, atletiek)
                            Laat ik het zo zeggen: hij is geen topsporter geworden doordat ie zoveel verstand heeft van KT.
                            Sportspecifiek wil niet zeggen KT zoveel mogelijk hetzelfde doen als judo ook als je daarmee goeie KT bewegingen castreert.
                            Als je dit doordrijft zou sportspecifiek KT voor tennis iets zijn als je racket aan een high pulley bevestigen en met 50kg weerstand service en returns gaan oefenen.
                            Het punt is dat de techniek (o.a. de snelheid) van een beweging iets heel specifieks is en dat is iets wat je nooit gaat copieren met KT bewegingen.
                            KT is een algemene manier om je spieren sterker te maken. Je kunt iets slimmere keuzes maken om het sportspecifieker maken zoals de juiste spiergroepen trainen, trainen in ongeveer het juiste gedeelte van het max kracht/max power spectrum of max kracht/duur kracht spectrum (daarmee bedoel ik niet hele langzame KT als je sport snel is of heel veel spierconditie KT als je sport steunt op 1 maximale krachtexplosie). KT is niet bedoeld om precies te doen wat je doet op de mat, maar dan met extra weerstand, want dat is onmogelijk aangezien extra weerstand een andere techniek betekent en dat de beweging juist minder specifiek maakt.
                            In dat voorbeeld van dat tennis racket zou je op die manier weliswaar steeds beter worden in returns en services met je racket aan de pulley bevestigd, maar niet beter of zelfs slechter in returns en services in een echte tennis wedstrijd.

eigenlijk is het gewoon het ME principe dat mij aanspreekt, en de rotatie van de oefeningen

Dan doe je dat toch in een programma dat meer op jouw behoeften is aangepast?
                            ME kun je doen voor meer oefeningen ook een row, ook een overhead press en je hoeft ook niet perse een PL squat te doen zoals PL-ers.
                            En misschien is het ook wel specifieker om niet zwaarder te gaan dan triples of doubles in je ME trainingen. Omdat judo niet direct draait om je 1RM zoals PL.

SheRu

RE: WestSideBarbell (WSB) vr 11-mei-07 15:13 (permalink)
                              0
                              Even nog dé link die toch zeker in dit topic thuishoort:
                              www.westside-barbell.com Hier vind je enorm veel extra info met betrekking tot het trainingssysteem.

You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

SheRu

RE: WestSideBarbell (WSB) di 19-jun-07 15:08 (permalink)
                                0
                                En: info over de Repetition Method -die hier anders wordt geinterpreteerd dan in de Periodization Bible Part II.  

_Junior

• Total Posts : 245
                                  • Reward points : 871
                                  RE: WestSideBarbell (WSB) za 23-jun-07 20:59 (permalink)
                                  0
                                  Misschien een domme vraag, maar na 5 of 6 weken deload je...maar

Voor hoelang moet dit?
                                  En ga je na deze periode dan gelijk door met de volgende sessie?

Help me out

SheRu

RE: WestSideBarbell (WSB) ma 25-jun-07 09:12 (permalink)
                                    0
                                    Ik heb net een weekje gedeload, en ben zo weer ingestapt in m'n progje.

Alextt

• Total Posts : 8
                                      • Reward points : 424
                                      RE: WestSideBarbell (WSB) vr 29-jun-07 11:17 (permalink)
                                      0
                                      Louie Simmons raadt wel extra trainingen  per week aan, dus naast deze 4 trainingen doe je nog 2-4 assistance/gpp of whatever voor trainingen, lichte dingen iig.

Leophyte

• Total Posts : 208
                                        RE: WestSideBarbell (WSB) za 30-jun-07 01:10 (permalink)
                                        0

ORIGINAL: _Junior

Misschien een domme vraag, maar na 5 of 6 weken deload je...maar

Voor hoelang moet dit?
                                        En ga je na deze periode dan gelijk door met de volgende sessie?

Help me out

Je deload duurt 4 weken. In feite houdt het in dat je telkens werkt met 5 weken durende 'mesocycles'.
                                        4 Weken lang doe je daar een ME oefening voor squat/deadlift en een bench-variant. In de 5e week schrap je de ME-oefening en voor de rest volg je gewoon het schema (schema dat gericht is op je eigen zwakke punten off course!)

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark
                                          Change Page: 12 > | Showing page 1 of 2, messages 1 to 20 of 27

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                          • No New Messages
                                          • Hot Topic w/ New Messages
                                          • Hot Topic w/o New Messages
                                          • Locked w/ New Messages
                                          • Locked w/o New Messages
                                          • Read Message
                                          • Post New Thread
                                          • Reply to message
                                          • Post New Poll
                                          • Submit Vote
                                          • Post reward post
                                          • Delete my own posts
                                          • Delete my own threads
                                          • Rate post

2000-2012 ASPPlayground.NET Forum Version 3.9