Change Page: < 12 | Showing page 2 of 2, messages 21 to 38 of 38
|
Author |
Sharkie
-
Total Posts
:
3710
- Scores: 0
-
Reward points
:
891
-
Status: offline
|
RE: cardio op rustdagen
ma 02-jul-07 18:39
( permalink)
Ik heb geen idee, eerlijk gezegd. Ben ooit begonnen met HIIT en deed eigenlijk meteen intervallen van 1 minuut, eerste schema wat ik over HIIT las werkte met intervallen van 1 minuut, vandaar. Na verloop van tijd ben ik er een 2 cycle bij gaan doen van 6, omdat ik voelde dat ik nog niet helemaal 'leeg' was en omdat me dat wel lukte in tegenstelling tot cycles maken van 7, 8 of nog meer 'herhalingen'. Tja zo is de gewoonte bij mij gegroeid, of wat jij doet effectiever is weet ik niet.
Velen zouden er bij gebaat zijn om meer energie te steken in keihard trainen en minder in eindeloze discussies over welk schema optimaal is. Want zelfs op de meest "perfecte routine" kan je trainen als een slappe vaatdoek. - the locust
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1823
-
|
ma 02-jul-07 18:48
( permalink)
1 minuut is ECHT geen HIIT . HIIT is : sprinten alsof je leven er van afhangt. Dan kan je ook nooit op je hartslag afgaan omdat die enorm 'naijlt'. Ik beschouwde mijn sessies van 20 seconden sprint op de loopband (meestal 10% helling) ook niet als HIIT ook al geraakte ik aan het eind van de 3e sprint toch wel mijn boven mijn anaerobe drempel. Langer achtereen hoog tempo volhouden = beter voor conditie, maar je loopt wel het risico dat juist die conditieverbetering ook inhoudt dat je lichaam efficiƫnter met energie omgaat = verlaagde stofwisseling. Prima als een goede cardiovasculaire conditie je ultieme doel is, maar als vetverlies het enige doel is, zou ik dat niet gaan doen en gaan voor kortere intervals en er een echte HIIT van maken.
<message edited by Espi on ma 02-jul-07 19:07>
|
|
|
|
Sharkie
-
Total Posts
:
3710
-
Reward points
:
891
-
|
ma 02-jul-07 18:52
( permalink)
dus intervallen van 1 minuut is geen Hiit meer te noemen?
Velen zouden er bij gebaat zijn om meer energie te steken in keihard trainen en minder in eindeloze discussies over welk schema optimaal is. Want zelfs op de meest "perfecte routine" kan je trainen als een slappe vaatdoek. - the locust
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1823
-
|
ma 02-jul-07 19:11
( permalink)
Nope. Heb er eindeloze discussies over gevoerd en het enige wat echt HIIT is , is 'balls to the walls' gedurence maximaal 10-15 s . Anders is het gewoon interval. Niks mis mee, heb er uitstekende resultaten mee behaald, maar mijn 20-30s zijn dus ook interval. 1 minuut voelt al compleet anders en ga dat ook laten vallen.... heb het nu ongeveer een week of 4 gedaan en ik verveel me er ook ahw 'dood' mee. Als je eenmaal iets HIIT-achtigs hebt gedaan, wil je niet meer terug.
|
|
|
|
Sharkie
-
Total Posts
:
3710
-
Reward points
:
891
-
|
ma 02-jul-07 19:14
( permalink)
okay, je gaat hiermee dus volledig in tegen alles wat ik erover gelezen heb. Iedereen omschrijft HITT met intervallen van minimaal 30 seconden.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1823
-
|
ma 02-jul-07 19:26
( permalink)
Eerder MAXIMAAL 30 seconden. High Intensity Interval Training is dus wel een stap verder dan gewone intervaltraining. Al moet ik zeggen dat ik op andere fora ook weer andere dingen gelezen heb, bijv het forum waar ik support krijg voor NROL (New Rules of Lifting) waar die cardio met 1 minuut intervallen vandaan komt. Daar werd door sommigen ook beweerd dat dit 'HIIT' zou zijn. Na 2 minuten rusten heb ik het echt al gehad en ga me 'vervelen' en voor 60 seconden interval moet ik gaan 'plannen' welke intensiteit ik daarvoor neem. Intervallengtes van 15-20 secondes en dan rusttijden van rond 100s voelden beter aan. Net lang genoeg om er voor te zorgen dat de hartslag weer enigszins genormaliseerd is en er een volgende sprint kan worden ingezet. Ik heb geen flauw benul hoe ik ga reageren op Tabata. Dan ga ik echt 'dood' vermoedelijk...
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6812
- Scores: 354
-
Reward points
:
1857
-
Status: online
|
ma 02-jul-07 19:58
( permalink)
Niet dat het er echt toe doet natuurlijk, maar zelf noem ik alles tot 90 seconden gewoon HIIT en als je op pubmed kijkt noemen onderzoekers dat ook nog HIIT, dus zou niet weten waarom 30 sec. te lang is om HIIT genoemd te worden. Echte duidelijke fysiologische grens voor HIIT is er niet. Wat voor 90 seconden pleit is dat het ongeveer zo lang duurt voor je myoglobine leeggetrokken is en 90 seconden nog net kort genoeg is zodat energieproductie voor grootste gedeelte door anearobe processen geleverd wordt (2 minuten betekent bijvoorbeeld al dat 65% van energie uit aerobe processen komt). Langer achtereen hoog tempo volhouden = beter voor conditie, maar je loopt wel het risico dat juist die conditieverbetering ook inhoudt dat je lichaam efficiƫnter met energie omgaat = verlaagde stofwisseling. 2e keer dat ik je dat zie zeggen vlak nadat zoiets ook in artikel stond op het forum. Wat is je onderbouwing hiervoor? Persoonlijk kan ik me dit moeilijk voorstellen. Want eigenlijk zeg je hier dat dat low intensity training je stofwisseling zou vertragen vergeleken met iemand die helemaal niks doet.
Nowhere to go, nothing to do, no one to be
|
|
|
|
Sharkie
-
Total Posts
:
3710
-
Reward points
:
891
-
|
ma 02-jul-07 20:11
( permalink)
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1823
-
|
ma 02-jul-07 20:41
( permalink)
Wat is je onderbouwing hiervoor? Persoonlijk kan ik me dit moeilijk voorstellen. Want eigenlijk zeg je hier dat dat low intensity training je stofwisseling zou vertragen vergeleken met iemand die helemaal niks doet. Vergeleken met alleen KT of KT + interval training.
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6812
-
Reward points
:
1857
-
|
ma 02-jul-07 22:55
( permalink)
Vergeleken met alleen KT of KT + interval training. Maar dus niet vergeleken met iemand die helemaal niks doet?? Dan ben ik helemaal benieuwd naar je onderbouwing, want waarom zou je lichaam door low intensity cardio alleen zuiniger met energie gaan omspringen als het naast KT plaats vind.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1823
-
|
ma 02-jul-07 23:32
( permalink)
Hmm foutje bedankt, dus ook als die verder niks doet.. Dus, om even een praktijk voorbeeld te noemen: als rusthartslag daalt van 40 naar 32 zie jij dat niet als teken van een verlaagde stofwisseling, maar alleen als verbeterde conditie (wat het eveneens is)? Zo ging dat althans altijd bij mij in de overgang van winter- naar zomerseizoen toen ik nog veel fietste tussen maart en september.
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6812
-
Reward points
:
1857
-
|
di 03-jul-07 00:31
( permalink)
Dus, om even een praktijk voorbeeld te noemen: als rusthartslag daalt van 40 naar 32 zie jij dat niet als teken van een verlaagde stofwisseling, maar alleen als verbeterde conditie (wat het eveneens is)? Op de daling van je rusthartslag baseer je het hele verhaal van verlaagde stofwisseling?
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1823
-
|
di 03-jul-07 09:40
( permalink)
Nope. Maar geen zin/tijd om de literatuur erover op te zoeken. Wel zat praktijkvoorbeelden meegemaakt. Meest recente was iemand die in korte tijd veel zwaarder werd van triathlontraining, terwijl ze niet echt veel meer was gaan eten.
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6812
-
Reward points
:
1857
-
|
di 03-jul-07 10:36
( permalink)
Ik heb wel tijd/zin en heb er niks over kunnen vinden, verder kan ik nog wel een dozijn verklaringen verzinnen anders dan vertraagde stofwisseling verzinnen die jouw vertraagde hartslag en het aankomen van iemand na marathontraining verklaren. Daarbij komt dat ik erg wazig zou vinden als je van trainen juist een vertraagde stofwisseling zou krijgen. Lichaam is juist geevolueerd om zo zuinig mogelijk om te springen met energie, dus waarom niet voor altijd die duurtraining aanpassing vasthouden. Weet je nog 1 of meer details van de literatuur waar je geen tijd/zin voor hebt om die op te zoeken en waar je dit op baseert bijvoorbeeld: wat voor groep werd er onderzocht? hoe werd geconcludeerd dat stofwisseling gedaald was? recent onderzoek/oud onderzoek? welke soort duurtraining? hoeveel duurtraining ongeveer? etc.
|
|
|
|
SheRu
-
Total Posts
:
11219
- Scores: 580
-
Reward points
:
2061
-
|
di 03-jul-07 12:53
( permalink)
ORIGINAL: Espi Dus, om even een praktijk voorbeeld te noemen: als rusthartslag daalt van 40 naar 32 zie jij dat niet als teken van een verlaagde stofwisseling, maar alleen als verbeterde conditie (wat het eveneens is)? Verlaagde hartslag komt toch doordat je zuurstofopname verbeterd is, of omdat het heel heet is?
You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do. http://canonnengoed.wordpress.com/ "SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."
|
|
|
|
Marcus
-
Total Posts
:
6812
-
Reward points
:
1857
-
|
do 05-jul-07 11:33
( permalink)
|
|
|
|
LeonCame
-
Total Posts
:
705
-
Reward points
:
496
-
|
wo 22-aug-07 00:50
( permalink)
SCHOP Ik begrijp niet zo goed waarom er zo gruwelijk veel mensen zijn die zeggen dat voor vetverbranden je je hartslag voor een langere periode redelijk hoog moet houden. Dus al die duizenden mensen die steppen/fietsen op hetzelfde tempo voor iets van 20 tot 60 minuten doen het helemaal fout ? Ik heb heel vaak gehoord dat je na iets van 10/15 min pas vet begint te verbranden. Dus als je dat met een relatief korte interval training ook zou kunnen,is dat dan alleen wanneer je dat NA een KT training doet (en je glycogeen op is) ? Of kan je op een rustdag ook een "korte" interval training doen en dan vet verbranden ? Ik fiets nu na een uurtje KT meestal iets van 20-25 min op weerstand 8 vd 12 (tecnogym) en maak zo'n 75-80 rpm. Dan ben ik best wel "op" en zweet als een otter, maar dit werkt dus niet ? Beter 10 min interval ? Verder ren ik op rustdagen soms zo'n 8 km in ong 42 min. Is het verstandig met tussensprintjes te werken bij t rennen dan ipv 1 tempo aan te houden ? Alvast bedankt !! MVG, Cas Ohja en het moge duidelijk zijn, ik heb net mn diploma gehaald en wil van mn bandjes af
Uit het goud der korenharen, schiep god de trotse Hagenaren. Uit het restant kwamen de kneusjes van ons land
|
|
|
|
mariska
-
Total Posts
:
4215
- Scores: 1
-
Reward points
:
0
-
|
wo 22-aug-07 09:15
( permalink)
Het hele hartslag verhaal is gebaseerd op het feit dat je procentueel meer vet verbrand bij een lager tempo (tot rond de 75% van je max. hartslag). Wanneer je intensievere cardio doet, verbruik je procentueel minder vet (meer koolhydraten), maar doordat je veelal netto meer calorieen verbruikt, komt het qua vet op hetzelfde neer. Kijk ook eens naar het sticky hierboven in dit gedeelte. Er is niets mis met 42 min. op hetzelfde tempo rennen, uiteindelijk gaat het erom dat je je cardio in de eerste plaats doet. Voor snellere opbouw van conditie, meer afwisseling en betere verbranding (en naverbranding) wissel ik het zelf af. Ik doe altijd intervaltraining, varierend van 25-45 minuten m.b.v. mp3 programmaatjes. Het hangt ook van je energieniveau af, wanneer ik me minder energiek voel doe ik 'steady state'.
-The one unchangeable certainty is that nothing is unchangeable or certain.- John F kennedy - I like long walks. Especially when they're taken by people who annoy me.
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|