chocolade maken

Author
Lai
still lightweight, ofzo
2010/08/10 12:32:05 (permalink)
0

chocolade maken

Zelf chocolade maken is supermakkelijk, gezond en lekkerrrrr!

Benodigdheden:
cocosolie 60gr
cacao 40gr ongeveer
(eventueel ongeklopte slagroom 80gr)
stevia naar smaak(of ander gewenst zoetmiddel)

bereiding:
Smelt de cocosolie au bain marie, roer er een flinke hoeveelheid pure cacao doorheen plus de stevia.
Doe dit in een ijsblokjesding (oid) en zet in de vriezer. Voila.

Ook heeeerlijk met geraspte cocos er doorheen (bounty) of gehakte nootjes.

Ik maak ze met biologische, rauwe cacao en zonder slagroom. Met (biologische..)slagroom schijnen ze nog mooier te worden.

Enige nadeel: zelfbeheersing gewenst. Gezond en lekker wordt hier nogal eens geintrepeteerd als: lekker onbeperkt losgaan..maar ja, het bevat nog steeds kcal natuurlijk. Hoewel deze allemaal gezondheidsbevorderend zijnblij

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Why Unprocessed Chocolate is Good for You

Antioxidants: Cacao has more antioxidant flavonoids than any food tested so far, including blueberries, red wine, and black and green teas. In fact, it has up to four times the quantity of antioxidants found in green tea.

Health benefits of these antioxidants include:

Promote cardiovascular health - Help dilate bloods vessels, reduce blood clotting, improve circulation, help regulate heartbeat and blood pressure, lower LDL cholesterol, and reduce the risk of stroke and heart attacks.
Protect from environmental and metabolic toxins - Help repair and resist damage caused by free radicals, and may reduce risk of certain cancers.

Neurotransmitters:

By increasing the levels of specific neurotransmitters in our brains, cacao promotes positive outlook, facilitates rejuvenation and simply helps us feel good.
Serotonin - Cacao raises the level of serotonin in the brain; thus acts as an anti-depressant, helps reduce PMS systems, and promotes a sense of well-being.
Endorphins - Cacao stimulates the secretion of endorphins, producing a pleasurable sensation similar to the “runner’s high” a jogger feels after running several miles.
Phenylethylamine - Found in chocolate, phenylethylamine is also created within the brain and released when we are in love. Acts as mild mood elevator and anti-depressant, and helps increase focus and alertness.
Anandamide - Anandamide is known as the “bliss chemical” because it is released by the brain when we are feeling great. Cacao contains both N-acylethanolamines, believed to temporarily increase the levels of anandamide in the brain, and enzyme inhibitors that slow its breakdown. Promotes relaxation, and helps us feel good longer.

Essential Minerals:

Cacao beans are rich in a number of essential minerals, including magnesium, sulfur, calcium, iron, zinc, copper, potassium and manganese.

Magnesium - Cacao seems to be the #1 source of magnesium of any food. Magnesium balances brain chemistry, builds strong bones, and helps regulate heartbeat and blood pressure. Magnesium deficiency, present in 80% of Americans, is linked with PMT, hypertension, heart disease, diabetes and joint problems.
Sulfur - Cacao is high in the beauty mineral sulfur. Sulfur builds strong nails and hair, promotes beautiful skin, detoxifies the liver, and supports healthy pancreas functioning.

http://livesuperfoods.com/LSF009.html

18 Replies Related Threads

Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:chocolade maken 2010/08/10 14:56:59 (permalink)
    0
    Oh  en met een schep whey erdoor  heb je de perfecte periworkout voeding en smaakt nog steeds voortreffelijk. Het geeft je een berg energie, niet normaal
    Pinada
    Middle Weight
    Re:chocolade maken 2010/08/10 16:55:59 (permalink)
    0
    OMFG! Dit is dus duidelijk een recept dat ik als ik verstandig ben zo niet moet gaan proberen en dus echt wel ga maken!

Ben benieuwd!
    sis
    NO Sissy !!
    Re:chocolade maken 2010/08/10 18:09:39 (permalink)
    0
    Hoor ik chocola? En zo simpel?

Lijkt me de moeite van het proberen zeker waard
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:chocolade maken 2010/08/10 21:13:06 (permalink)
    0
    leuk! ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Oorspronkelijk gaat er geloof ik roomboter in ipv cocosolie, maar dan schijnt het vettiger en minder lekker te smaken.

Ik heb net een chocopasta gemaakt, met wat volle melk er doorheen en wat caseine en dan roeren tot het een pasta wordt. Heb het hele potje uitgelepeld alsof het nutella was, schandalig lekker

sis
    NO Sissy !!
    Re:chocolade maken 2010/08/10 22:44:07 (permalink)
    0
    En ook cacao erdoor? Ik heb net cacao genoteerd, ga toch morgen boodschappen doen en heb het niet in huis.
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:chocolade maken 2010/08/10 22:56:56 (permalink)
    0
    Door die pasta bedoel je? Jep, gewoon het recept met cocosolie, zoet en cacao, die pure.
    sis
    NO Sissy !!
    Re:chocolade maken 2010/08/10 23:03:38 (permalink)
    0
    Ja, bedoelde ik. En ik snap het, die andere dingen heb je er aan toegevoegd. Je noemt caseine maar ik vroeg me ook al af of wat vanille whey een goeie toevoeging zou zijn.

Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:chocolade maken 2010/08/11 10:22:36 (permalink)
    0
    Ja, kan ook. Of een mix van whey en caseine. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het met die pasta een beetje experimenteren is. Ik weet hoe lekker het kan worden (naar mijn beleving dan he), dus ik blijf net zo lang hoeveelheden toevoegen tot ie goed is. Desalnietemin is het resultaat steeds anders. (dat krijg je als je nooit iets afweegt)

Die 'bonbons' zijn wel een bestaand receptblij
    sis
    NO Sissy !!
    Re:chocolade maken 2010/08/15 16:36:19 (permalink)
    0
    Heb de variant met olie, cacao en zoetstof gemaakt (nevella). De olie is een mengeling van wel en niet geurend.

Lepeltje waarmee ik heb geroerd is compleet schoon gelikt na gebruik, dat belooft wat en het staat nu even in de koelkast, daarna kijken hoe dat eruit ziet en evt door naar de vriezer.

Edit: ik heb geen blokjesding gebruikt maar met bakje en al in de koelkast gezet. Het is nu keihard en vanavond ga ik er een brokje vanaf bikken
    Whey erdoor daar heb ik niet meer aan gedacht blij komt de volgende keer wel.
    post edited by sis - 2010/08/15 17:21:16
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:chocolade maken 2010/08/17 14:17:35 (permalink)
    0
    En hoe smaakte het uiteindelijk?

Btw, nevella? maakt mij niet uit en ik wil niet moeilijk doen, maar is dat niet dat chemische sucralosegoedje? dat geen haar beter dan aspertaam schijnt te zijn?
    Ik dacht nl eens gelezen te hebben dat je het niet zo van de chemisch bewerkte zoetstof bentblij
    sis
    NO Sissy !!
    Re:chocolade maken 2010/08/17 14:56:47 (permalink)
    0
    Klopt, in principe heb ik nog liever suiker dan vervangers. Sucralose leek niet zo kwalijk en heb ik een poosje geleden gekregen dus dat erdoor gemikt.

Ik vind het wel lekker smaken maar erg naar pure chocolade terwijl ik melk lekkerder vind, daarom experimenteer ik nog even door blij
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:chocolade maken 2010/08/17 15:14:47 (permalink)
    0
    Ah vandaarblij

Ja het is idd echt puur, ik hou daar wel van, maar ben ook wel benieuwd naar een variant met echte cacaoboter erdoor. Ik wilde dat laatst bestellen maar hou me nog even in....
    Met slagroom erdoor wordt ie mss ook wat romiger/melkiger?

sis
    NO Sissy !!
    Re:chocolade maken 2010/08/17 18:09:31 (permalink)
    0
    Ja, dacht ik ook, dat is al melk-achtiger. En vetter maar da's een kwestie van inpassen in de rest van het voer.

yavana
    Feather Weight
    Re:chocolade maken 2010/08/25 21:15:29 (permalink)
    0
    lekker is ook met pindakaas erdoor. Dan krijg je een soort snicker.

Dus roomboter/kokosolie daarna wat cacaopoeder door elkaar roeren. en dan wat pindakaas. En in de koelkast koud laten worden.
    P. Tsatsouline
    Getting Lean and Mean
    Re:chocolade maken 2010/08/25 23:01:24 (permalink)
    0
    Iemand recepten met rauwe cacaobonen, ik heb rauwe cacao nibs gekocht, maar ze zijn niet echt lekker als je ze zo eet.
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:chocolade maken 2010/08/25 23:21:46 (permalink)
    0
    Hahaha, jawel joh, gewoon wat zoetstof overheen flikkeren maf!
    Ik ben verslaafd aan die dingen, mag ze max 1 x p/m bestellen van mezelf.
    Maar ik moest trouwens ook even wennen in het begin.
    Lai
    still lightweight, ofzo
    Re:chocolade maken 2010/08/26 21:39:22 (permalink)
    0
    http://www.adventuresinra...ibs-aka-chocolate-nibs

Ik vind ze zelf ook lekker in smoothies, ijs, door de kwark,  met noten en gooi ze eigenlijk spontaan overal overheen wat lekker lijkt. Vandaag bijvb over een zoet bijgerecht van geraspte wortel, verse kokosrasp en walnoten, beetje zoetstof en citroensap.

Maar als je ze niet lekker vindt weet ik niet of je ze verwerkt in een gerecht wel lekker gaat vinden...je kan ze altijd nog vermalen tot poeder mocht je er echt niks mee kunnen.

-------------------------------------------------------------------------------------
    Vandaag de cacaoboter besteld en ga dan dit recept eens proberen:

Witte chocola zonder melk:

-1/4 blok cacaoboter
    -8 eetlepels kokosolie
    -4 eetlepels agavesiroop/ of gedroogd fruit zoals dadels, vijgen (of gewoon wat stevia...)
    -2 eetlepels geweekte rozijnen (of niet..)
    -50 gram geweekte hazelnoten of andere noten
    -1/2 kopje water
    -1 stokje vanille (fijnmalen)
    -100 gram pijnboompitten

Hak de cacao in zo klein mogelijke stukjes en verwarm met de kokosolie au bain marie.
    Doe dan de cacao en de kokos in de blender, samen met de zoetstof, de pijnboompitten en het water. Maal de vanille fijn en doe het erbij. Flink blenden, eventueel wat water erbij. Meng daarna de rozijnen erdoorheen en verdeel het mengsel over ijsklontvormpjes of als je hebt speciale chocoladevormpjes. Stop in elk vormpje een hazelnoot. Een kwartiertje in de vriezer of een uurtje in de koelkast
    -------------------------------------------------------------------------------------
    nog meer chocoladerecepten

Chocoladefudge:

Ingredienten voor 20 stuks:

-0,8 gr stevia of lo han of ander zoetmiddel (of 250 gr suiker/honing..)
    -30 g cacaopoeder
    -evt. een paar druppels vanille-essence of vanillestokje
    -100 gr cocosolie /of roomboter of 50gr roomboter en 50 gr cocosolie
    -3/4 dl melk
    -50 g walnoten

Verder nodig:
    lage bakvorm ca. 20 bij 20 cm
    bakpapier

Bereidingswijze:
    Bakvorm bekleden met bakpapier. Boter/cocosolie verwarmen en melk, zoetstof, cacaopoeder en vanille toevoegen. Roerend aan de kook brengen en op een laag vuur ca. 20 minuten laten sudderen tot het mengsel dik wordt. Intussen noten grof hakken. Noten door erdoor roeren. Karamel in vorm schenken. Fudge in ca. 1 uur stevig laten worden en in blokjes snijden.

Charlotte
    Feather Weight
    Re:chocolade maken 2015/03/13 14:57:51 (permalink)
    0
    Ik denk dat ik binnenkort eens een ga bijwonen voor het maken van chocolade. Weet ik gelijk alle ins -en outs.
    Jump to:
    © 2018 APG vNext Commercial Version 5.0