cutschema, ik hoor het graag!

Page: < 123 > Showing page 2 of 3
Author
veronika86
With a Russian Twist
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/03 21:05:10 (permalink)
0
Ok een klein stukje elke dag is niet erg, en er zitten ook goede stofjes in, maar aangezien dat chocolade niet in elk gezond dieet staat kunnen mensen zonder chocolade leven blij Ik zie het gewoon als kCal die je wel eet maar die niks aan je lichaam bijdragen (goede vetten, eiwitten of complexe koolhydraten)
#21
Espi
meten = weten!
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/04 00:15:46 (permalink)
0
Bij muizen en ratten kan je werkelijk alles aantonen, dus ook dat je met cacaopoeder kan afvallen:

Nutrition. 2005 May;21(5):594-601.

Ingested cocoa can prevent high-fat diet-induced obesity by regulating the expression of genes for fatty acid metabolism.

Matsui N, Ito R, Nishimura E, Yoshikawa M, Kato M, Kamei M, Shibata H, Matsumoto I, Abe K, Hashizume S.

Research Institute, Morinaga & Co., Ltd., Kanagawa, Japan.

OBJECTIVE: We previously found that ingested cocoa decreased visceral adipose tissue weight in rat. To elucidate the molecular mechanisms of that effect, we carried out experiments aimed at analyzing biochemical parameters and gene expression profiles.
METHODS: Rats were fed either of two high-fat diets, differing only in supplementation with real or mimetic cocoa. On day 21, body weights, mesenteric white adipose tissue weights, and concentrations of serum triacylglycerol were measured. To investigate the molecular mechanisms underlying the effects of cocoa on lipid metabolism and triacylglycerol accumulation, we examined gene expression profiles in liver and mesenteric white adipose tissues using the GeneChip microarray system.
RESULTS: Final body weights and mesenteric white adipose tissue weights were significantly lower in rats fed the real cocoa diet than in those fed the mimetic cocoa diet (P < 0.05), and serum triacylglycerol concentrations tended to be lower in rats fed the real cocoa diet (P = 0.072). DNA microarray analysis showed that cocoa ingestion suppressed the expression of genes for enzymes involved in fatty acid synthesis in liver and white adipose tissues. In white adipose tissue, cocoa ingestion also decreased the expression of genes for fatty acid transport-relating molecules, whereas it upregulated the expression of genes for uncoupling protein-2 as a thermogenesis factor.
CONCLUSIONS: Ingested cocoa can prevent high-fat diet-induced obesity by modulating lipid metabolism, especially by decreasing fatty acid synthesis and transport systems, and enhancement of part of the thermogenesis mechanism in liver and white adipose tissue.
#22
hehoi
Nuts for thought
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/04 09:05:49 (permalink)
0
Ik denk dat de discussie over wel/niet een klein stukje pure chocola per dag, of 1 junkdag per week een nieuw topic verdient.
 
Dit is hartstikke interessant, en iets waar iedereen wel over denkt en velen ook mee worstelen.
In deze topic leest niet iedereen het, en Yoast is nu heus wel aan het denken gezet.
 
Mijn tip aan Yoast: let vooral op het 'met de pot mee eten', dat is voor velen zo verradelijk........evenals de feestjes met de wijntjes en snacks die je uit beleefdheid toch niet kan weigerenknipoog, haha. Eet van te voren iets verstandigs (kwark + nootjes bijv) en hou het bij 1 glaasje wijn.
#23
Espi
meten = weten!
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/04 10:24:47 (permalink)
0
Dan nog 1 wijsheid van mijn goeroe: zorg dat het overgrote deel van je dieet op orde is en 'don't sweat the small stuff'.

Er zijn te veel mensen die denken dat succesvol lijnen alleen kan door afzien, discipline en lijden. Je kan heus ook lekker eten en toch afvallen. Het grote punt is: zorg dat je minder eet dan je nodig hebt.

En: eet je vooral klem aan groenten en rauwkost met wat fruit erbij. Dat is heel erg handig om je een gevuld gevoel te geven en genoeg vitamines binnen te krijgen.

Qua avondeten: probeer het zonder of met heel weinig rijst, aardappelen etc. te stellen en neem extra van het vlees/vis enz. De tip van hehoi is ook belangrijk: voor je het weet gooien sociale verplichtingen roet in het eten. Door er rekening mee te houden in je dieet, kan je er ook nog van genieten en een paar 'foute' dingetjes eten en drinken. Kan zelfs heel goed zijn. Hangt er ook maar vanaf hoe vaak dit voorvalt.
#24
strakur
il palestrato
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/04 10:28:17 (permalink)
0
mijn ogen rolden bijna uit mijn hoofd bij het lezen van dit topic: hebben jullie de foto's van yoast al gezien: een gezonde, goed gebouwde hollandsche jongen die toch best 3,5g (!!!) chocola mag eten? de meeste reacties in dit topic getuigen echt van mierenneukerij van de bovenste plank!
ik ben het er helemaal NIET mee eens dat je dan beter één keer in de week een halve reep kan vreten (heb trouwens ook altijd mijn bedenkingen bij die zgn. junkdagen); gezonde voeding, goed training en 3,5 gram chocola gaan best samen en duiden al op discipline genoeg!
#25
mariska
Super Heavy Weight
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/04 12:47:46 (permalink)
0
Strakur, zo heeft iedereen z'n eigen ideeen tot hoever hij/zij wil gaan met een dieet.
Dat moet iedereen voor zichzelf beoordelen, maar het zijn soms wel de kleine dingen die het verschil kunnen maken.
En zoals ik al eerder zei, een klein stukje chocola vraagt ook naar meer en de meeste mensen kunnen zich dan niet inhouden. Over het wel of niet houden van een junkdag moet iedereen zelf weten, als het mentaal nodig is zou ik dat doen 1x per week. Het ging hier meer om de overall discipline die je moet hebben om het vol te houden: dus ook afslaan van dingen, niet drinken op feestjes e.d. Deze discipline kun je een beetje trainen en dat doe je niet door elke dag te snoepen. Maar nogmaals, het zijn alleen adviezen die worden gegeven als iemand zijn schema post. Hoe vaak iemand wil snoepen is aan ieder voor zich.
#26
veronika86
With a Russian Twist
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/04 14:39:15 (permalink)
0

Wat Mariska zegt blij
#27
Yoast
Heavy Weight
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/05 14:59:30 (permalink)
0
boy, ik ben een dagje weg en als ik terugkom splijt mijn blokje chocolade het forum in twee!
#28
hehoi
Nuts for thought
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/05 15:18:39 (permalink)
0
Je hebt blijkbaar een gevoelige plek geraakt van een aantal mensen....knipoog
#29
Yoast
Heavy Weight
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/12 18:32:07 (permalink)
0
ORIGINAL: Cowgirl Herb

Nee niet echt een verbetering. Je zit nu lager in je KH terwijl je al vrij laag zat.
Magere melk, doperwten allbran en knackebrood zou ik niet nemen in een cuttingschema.

Beperk je zwakheid (chocolade alcohol) ook tot 1x per week. Je kunt best zonder.


Waarom zou ik koolhydraatbronnen als Allbran en Knackebrod niet nemen tijdens de cut? Ik dacht dat vezelrijke en suikerarme koolhydraatbronnen waren? En melk vanwege de melksuikers neem ik aan?
#30
veronika86
With a Russian Twist
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/12 19:41:49 (permalink)
0
Hmm dat snap ik nou ook niet. Als het niet te veel is, is er niks mis met melk/peulvruchten en crackers.
#31
sis
NO Sissy !!
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/12 19:54:51 (permalink)
0
Sommige mensen denken, dat je van magere melk een dikke huid krijgt. De erwtjes, dat zal wel zijn op basis van zetmeel -> suikers -> vet, oid.
 
Waarom allbran en knackebrod echt fout zou zijn, kan ik niet zo snel beredeneren.
#32
Espi
meten = weten!
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/12 20:08:07 (permalink)
0
Magere melk is niet zo gezond als volle melk, dat weet ik nog net wel. Maar belangrijker is: nooit gesteriliseerde melk nemen, hooguit mag het gepasteuriseerd zijn. Rauw zou nog beter zijn.

Misschien eerder dat je met crackers te weinig KH binnen zou krijgen? Ik prefereer echt de crackers met roggemeel erin, dus het volkoren gebeuren.
#33
mariska
Super Heavy Weight
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/12 20:16:08 (permalink)
0
Cowgirl zei ook: zou ik niet nemen in een cutschema (is overigens nog een verschil tussen een cutschema en een algemeen vetverliesschema). Ik denk dat Cowgirl bedoelde:
 
Melk: vloeibaar --> vult niet
AllBran/ knackebrod --> zijn betere KH-bronnen. Vergelijk je pak AllBran maar eens met een pak brinta of havermout en kijk naar het aantal suikers (uit mijn hoofd dacht ik van de 46 gram KH in All bran 11-19 gram suiker of iets in die trant)
Doperwten--> blikgroenten, vrij hoog in sodium en 5 gram suiker per 11 gram KH. Daarnaast eet je er al snel veel van en ze zijn vrij hoog in kcals in vergelijking met andere groenten. (voorbeeld die van Bonduelle genomen)
 
#34
sis
NO Sissy !!
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/12 20:23:36 (permalink)
0
Laten we met z'n allen heel hard COWGIRL roepen dan kan ze uitleg geven! super blij
#35
Cowgirl Herb
goes bananas
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/12 20:32:25 (permalink)
0
Zie nu juist pas deze vragen, maar mijn voorkeur zou inderdaad uitgaan naar hoogwaardigere voedingsbronnen.
 
Een cutdieet zou zo min mogelijk suikers moeten bevatten uit welke bron dan ook (ongeacht GI). Bij voorkeur wel merendeel van maaltijden van (groene) groenten voorzien.
 
Melk is inderdaad vloeibaar en daardoor minder thermogenisch effect dan andere voeding. Magere melk bevat daarnaast verhoudingsgewijs veel suiker in de vorm van lactose en halvolle/volle melk is ook niet ideaal in cut gezien voedingswaarde.
 
Allbran en Knackebrood (afhankelijk van soort) bevatten inderdaad verhoudingsgewijs veel suikers. Vaak staat suiker/glucosesiroop/dextrose/zetmeel of een of ander soort bloem zelfs bij die ingredienten. Dit zijn geraffineerde producten die je beter kunt vervangen door andere alternatieven.
 
Cacao is niet echt slecht, maar wederom de suiker in dit product zou je niet in je dagelijkse dieet willen hebben.
 
Peulvruchten leveren eiwitten met minder gunstige biologische waarde en als KH product heb ik het idee dat ze ook minder efficient gebruikt worden als andere bronnen. Als aanvulling zou je ze kunnen gebruiken. Maar niet als voornaamste/complete bron van KH of eiwitten.
#36
Cowgirl Herb
goes bananas
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/12 20:33:44 (permalink)
0
PS Je kan me altijd een PM sturen in de toekomst als ik een thread uit het oog verlies...
#37
Yoast
Heavy Weight
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/13 09:25:36 (permalink)
0
All bran is inderdaad 19 gram suiker per 100 gram. Daar heb ik me wat op verkeken.

De knackebrod die ik eet, van het goedkope merk "fjord" bestaat  alleen uit roggemeel en bevat 65 gram Kh per 100 gram waarvan 2 gram suiker. Dat lijkt me wel een okay Kh-bron toch?
 
Ik zal mijn magere melk intake beperken. Ik gebruik het meestal om van mijn kwark een shake te maken. Wat kokos erbij, of een likje bio-pindakaas. Stuk beter te pruimen op die manier.
Dat vloeibaai minder vult dan vast ervaar ik niet als probleem. Zelfs in de cut heb ik het gevoel dat ik continu vol zit.  
 
Mijn blikje peulvruchten (125 gr) eet ik meestal bij de lunch, naast zalm of tonijn en bovengenoemde knackebrod. Dus het is noch de voornaamste Kh noch de voornaamste Eiwitbron van die maaltijd. Erin laten of eruit gooien?
 
Zal binnenkort mijn updated schema met al jullie commentaar erin verwerkt posten.  
#38
Cowgirl Herb
goes bananas
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/13 10:39:35 (permalink)
0
Knäckebröd lijkt zo op het eerste gezicht inderdaad niet verkeerd. Maar hoe zit het met de vetten die erin zitten? Hoeveel en uit welke bron?
Peulvruchten kun je er eventueel later uitgooien als je niet gewenste resultaten gereikt.
Wat doe je trouwens nu met die chocolade?  Nog steeds braaf 1 blokje per dag?
Kun je dit volhouden? Smaakt het niet naar meer?
Als je die er echt zo graag in wilt houden (mijn keuze zou het niet zijn) denk ik dat je die toch beter naar een eerder tijdstip kunt verplaatsen. Je ontbijt ofzo.
 
Voor je update schema:
Koolhydraten kun je het beste zo verdelen dat je de meeste in je eerste (2-3) maaltijden hebt en nog een maaltijd na je training. In de avond zou je KH beter kunnen beperken tot alleen uit vezelrijke groeten.
 
En hoe gaat het met je anderen zonden??? Niet meer gefeest?
#39
Yoast
Heavy Weight
RE: cutschema, ik hoor het graag! 2005/06/13 11:55:15 (permalink)
0
ORIGINAL: Cowgirl Herb

Knäckebröd lijkt zo op het eerste gezicht inderdaad niet verkeerd. Maar hoe zit het met de vetten die erin zitten? Hoeveel en uit welke bron?

1,6 gram per 100 gram, waarvan 0,6 verzadigd. Ook geen dodelijke hoeveelheid.

Peulvruchten kun je er eventueel later uitgooien als je niet gewenste resultaten gereikt.
Wat doe je trouwens nu met die chocolade?  Nog steeds braaf 1 blokje per dag?
Kun je dit volhouden? Smaakt het niet naar meer?

Eigenlijk geen enkel probleem. Een blokje per dag. Bij de espresso na het eten onder het genot van een Friends aflevering op DVD. Dat het op een vast moment is helpt natuurlijk. Overdag geen enkele drang. Sowieso geen zoetekauw.

Als je die er echt zo graag in wilt houden (mijn keuze zou het niet zijn) denk ik dat je die toch beter naar een eerder tijdstip kunt verplaatsen. Je ontbijt ofzo.

Friends bij m'n ontbijt?
knipoog
Waarschijnlijk wel beter maar ik hou hem erin. Ik kan op andere aspecten die betrekking hebben op zelf-controle veel grotere winst halen denk ik.
 


Voor je update schema:
Koolhydraten kun je het beste zo verdelen dat je de meeste in je eerste (2-3) maaltijden hebt en nog een maaltijd na je training. In de avond zou je KH beter kunnen beperken tot alleen uit vezelrijke groeten.


Ik train meestal tot een uur of 21 a 21:30 's avonds. Eerder gaat vaak niet vanwege mijn ouder- en partnerverplichtingen. Om ca 22:30 a 23:00 ga ik naar bed. Dat betekent dat ik maar een uur ofzo heb tussen einde KT en slapen. Is het dan wel verstandig om dan nog een dosis post KT Koolhydraten (dextrose) te nemen?

En hoe gaat het met je anderen zonden??? Niet meer gefeest?

Oh god, mijn zonden.
vrijdag: promotiefeestje: 1 wijntje.
zaterdag verhuisd: 1 wijntje
zondag bij het eten: 1 wijntje.
Die laatste twee ben ik niet zo gelukkig mee. Die eerste vond ik wel knap van mezelf.
Ik heb geen enkel probleem met koek, chips etc.  Voel geen verleiding tot nemen van een pizza of patatje. Een wijntje vind ik lastiger. En bovendien is mijn no1 hobby naast trainen: eten en koken. En op een gegeven moment heb je al je recepten met tonijn wel gehad. En er bestaat nog zoveel prachtigs meer, wat lang niet altijd goed in m'n dieet past. oh oh oh, het is zwaar.

Vanochtend weer gewogen. Zit al weken lang op practisch zelfde gewicht: 70 kg, +/- 80 middelomvang. Ergens doe ik het toch niet goed.
#40
Page: < 123 > Showing page 2 of 3
Jump to:
© 2014 APG vNext Commercial Version 5.0