explosieve oefeningen invoegen in bestaan schema (wendler 5/3/1)
Author Message
paraman

• Total Posts : 2957
  • Scores: 57
  • Reward points : 1795
  • Status: offline
explosieve oefeningen invoegen in bestaan schema (wendler 5/3/1) zo 13-feb-11 11:47 (permalink)
5
Hallo iedereen,

Zoals jullie al wel weten ben ik nu al voor een lange tijd wendler 5/3/1 aan het volgen en ik blijf vooruitgaan in kracht.

Ik ga nog 2 maanden bouwen en dan ga ik aftrainen en had ik graag een extra sport toegevoegd.

Daarom denk ik erover na om 2-4 explosieve oefeningen in mijn bestaand schema in te voegen.

Ik zal even de template van mijn huidig schema neerpennen.

Dinsdag:

MP 5/3/1
pull ups 4 sets 10-15 reps
dips 4 sets 20-30 reps
wide grip upright rows 4 sets van 10-15 reps
face pulls 4 sets van 10-15 reps
barbell curl 4 sets van 10-15 reps
cable tricep extensions 4 sets van 10-15 reps

Woensdag/donderdag

deadlift 5/3/1
front squats 4 sets 10-15 reps
leg curls 4 sets 10-15 reps
calve press 4 sets van 10-15 reps
leg raises 4 sets van 20-30 reps
side raises 4 sets van 10-15 reps
wrist curls 4 sets van 10-15 reps

zaterdag

bench press 5/3/1
dumbell rows 4 sets 10-15 reps
dumbell incline press 4 sets 10-15 reps
dumbell side raises 4 sets van 10-15 reps
dumbell shrugs 4 sets van 10-15 reps  
pose curl 4 sets van 10-15 reps
one arm cable tricep extensions 4 sets van 10-15 reps

zondag

squat 5/3/1
bulgarian split squat 4 sets 10-15 reps
good mornings 4 sets 10-15 reps
twist 4 sets van 10-15 reps
crunches 4 sets van 10-15 reps
seated calve raises 4 sets van 10-15 reps
barbell holds 4 sets van 15-30 seconden

ik dacht zelf wide grip upright rows eruit te gooien voor push press en dan 1 kuiten oef te vervangen voor een "ver spring oefening" en dan 1 onderarm oefening eruit te gooien voor een power clean/snatch?

ik hoor het nog wel, train ze!

Moob

• Total Posts : 14763
    • Scores: 91
    • Reward points : 1420
    Re:explosieve oefeningen invoegen in bestaan schema (wendler 5/3/ zo 13-feb-11 20:51 (permalink)
    +1
    potverdorie, was ik bijna klaar met m'n verhaal, zit ik met m'n dikke worstenvingers weer op een verkeerde knop te duwen.

ik dacht zelf wide grip upright rows eruit te gooien voor push press en dan 1 kuiten oef te vervangen voor een "ver spring oefening" en dan 1 onderarm oefening eruit te gooien voor een power clean/snatch?

Je ruilt kleine oefeningen in voor grote compound oefeningen die een grote belasting zijn op je herstel en gestel. (je CZS wordt zwaarder belast)

De explosieve oefeningen altijd vroeg in je training doen omdat je dan nog fris bent.

Ik zou beter nadenken over welke oefeningen je belangrijk vindt. Wil je voluit frontsquatten of ga je voor de clean/snatch (of squat clean. of je maakt je clean en dan 1 rep front squat en dan neerleggen en volgende rep).
    Zomaar toevoegen van zulke toch wel grote en belastende oefeningen kan te veel van het goede zijn.

Zou eerder je front squat op 80% doen van je kunnen en/of minder sets als je bijvoorbeeld een clean wilt toevoegen. OM maar een voorbeeldje te noemen.

Of je moet er zeker van zijn dat alles bij elkaar niet te veel een aanslag wordt op je herstel (en gestel) .

Wat wil je voor sport gaan doen eigenlijk?

Als je voor de sport (welke?) gaat trainen, zou ik me richten op de oefeningen die belangrijk zijn in die sport, die je beter ( bijvoorbeeld sneller/explosiever) maken.
    De rest van je training daar op afstemmen. Je focussen op spiermassa behoud en kracht behoud en waar het kan zelfs verbetering, maar in eerste instantie je focus verleggen naar de oefeningen waar je wat aan hebt in de sport die je wil gaan doen.
    I started out with nothing and still have most of it left.

http://www.no-nonsense-training.tk/

paraman

Re:explosieve oefeningen invoegen in bestaan schema (wendler 5/3/ zo 13-feb-11 22:45 (permalink)
      0
      Ik twijfel erover om mij aan mma te wagen, aangezien ik vroeger 10 jaar jiu jitsu gedaan heb. Ik zou graag iets nieuws aanleren naast grepen, worpen en klemmen.

ik weet dat mijn zenuwstelsel zwaarder belast gaat worden, maar na 3 weken plan ik altijd een deload in en ik voel dat ik nog wat over heb. Verder zijn mijn assistance oefeningen meestal 2 reps verwijderd van falen, dus ik ga er niet zo zwaar op (meestal ook supersets).

ErEf

• Total Posts : 12432
        • Scores: 108
        • Reward points : 1431
        Re:explosieve oefeningen invoegen in bestaan schema (wendler 5/3/ ma 14-feb-11 00:06 (permalink)
        0
        box jumps?

en push presses

ik denk dat 't de beste verbetering is die je aan je schema kunt veranderenen

vooral na de nieuwsbrief van t-nation gelezen te hebben knipoog

My Bodyblog Homepage Forum start Body & Fitness Hyves
        Het gaat er niet om wat je doet, het gaat er om wat voor effect het heeft. 
        3-12-2010 gewicht 122,8kg
        15-7-2011 gewicht 105,1kg

18-7-2011 gewicht 104,5kg

paraman

Re:explosieve oefeningen invoegen in bestaan schema (wendler 5/3/ ma 14-feb-11 01:15 (permalink)
          0
          box jumps heb ik het materiaal niet voor, dus ik dacht gewoon zover mogelijk te springen uit stilstand?

Ik heb idd de nieuwsbrief van t-nation gelezen, maar ik dacht er al een tijdje aan ze in te voegen. Wendler 5/3/1 voor kracht, explosieve oefeningen voor snelheid en assistance in hogere reps voor de "vormen"

SheRu

• Total Posts : 11219
            • Scores: 580
            • Reward points : 2061
            Re:explosieve oefeningen invoegen in bestaan schema (wendler 5/3/ ma 14-feb-11 06:37 (permalink)
            +1
            Volgens mij las ik in WSB materiaal dat zij aanraden om qua sprongkracht te beginnen met shockjumps. En dat moet haast wel te doen zijn qua materiaal, toch?
            <message edited by SheRu on ma 14-feb-11 07:12>
            You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

Espi

• Total Posts : 21401
              • Scores: 147
              • Reward points : 1823
              Re:explosieve oefeningen invoegen in bestaan schema (wendler 5/3/ ma 14-feb-11 12:19 (permalink)
              0
              Bij gebrek aan geschikt materiaal voor box jumps kan je evt ook met 1 been de trap op springen , heb ik al eens bedacht...

Explosieve oefeningen deed ik meestal direct na de opwarming.. de gewone basisoefeningen werden daardoor ahw een soort van bij-oefening. Maar verspringen kan idd een alternatief zijn.
              Evt kan je ook jump squats doen.

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                • No New Messages
                • Hot Topic w/ New Messages
                • Hot Topic w/o New Messages
                • Locked w/ New Messages
                • Locked w/o New Messages