gevoel van euforie door training

Author
puma girl
Feather Weight
2014/04/04 23:24:08 (permalink)
0

gevoel van euforie door training

De laatste tijd heb ik echt een 'euforisch' gevoel na mijn trainingen. Train al langere tijd, heb dit nooit voorheen gehad maar sinds mijn nieuwste schema voel ik me echt geweldig, fantastisch gelukzalig 
Laatst had ik een keer 's avonds getraind en voelde me gewoon helemaal 'high' daarna dat ik er zo van genoot dat ik pas om 4 uur 's nachts pas besloot mijn bed in te duiken hahaa....misschien niet helemaal gezond maar vroeg me af of anderen dit ook kennen of dat gevoel ook hebben gehad? 
Ik begreep dat het te maken kan hebben met dopamine/endorfinen ofzo. 

14 Replies Related Threads

slider
    Feather Weight
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/05 20:16:57 (permalink)
    0
    hmm tot 4 uur wakker blijven na een training zie ik mij nooit doen. ;p
    ben meestal wel gesloopt na een training. blij
    het vrolijk zijn na een training hebben de meesten onder ons denk ik wel.
    komt vooral omdat u na de training een voldoening voelt dat u iets goeds heeft gedaan voor uw lichaam.
    u voelt zich fit en dus zelfverzekerder dan voor de training! 

Bianca83
    Light Weight
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/05 22:16:23 (permalink)
    0
    Trainen geeft een voldaan en heerlijk gevoel! Vooral als je voluit gaat met trainen,
    waardoor je daarna helemaal gesloopt ben. Dat zijn de heerlijkste trainingen!
    Dat je aan je lichaam voelt dat je goed getraind hebt, is zo heerlijk.
    sis
    NO Sissy !!
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/05 22:23:54 (permalink)
    0
    Na langere trainingen, zoals bijvoorbeeld twee uur spinning, heb ik soms zo'n onbedwingbare stuiterende energiekick. Maar meestal valt het wel mee, na krachttraining heb ik dat niet. 
    3XL
    Senior Moderator
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/07 13:58:49 (permalink)
    0
    Flowstate!
    Marathonman
    Heavy Weight
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/07 20:48:25 (permalink)
    0
    Long Slow Distance run van 2 uur geeft mij de beste high. Er komen dan endorfinen vrij in je hersenen.
    Dat is aan 70% van je maximale hartslag. Als je sneller gaat heeft het bij mij niet hetzelfde effect. Marcus zal wel een wetenschappelijke uitleg posten nu dat het niet klopt wat ik zeg, maar bij mij is dit effectief het beste!

Marcus
    Natural born chiller
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/07 21:24:57 (permalink)
    0
    @squatbabe
    Herken het wel. Heb het ook af en toe. Geniet ervan!

@Marathonman
    Sorry geen tijd, zou je dat deze keer zelf willen doen? Alvast bedankt!

puma girl
    Feather Weight
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/08 15:57:08 (permalink)
    0
    Het staat misschien bekend als 'runners high' maar bij mij komt het voor na krachttraining (heel af en toe doe ik wel eens een intervaltraining).
    Ik ben voorheen ook vaak zat gesloopt geweest als ik de avonden trainde en dat ik binnen 1 minuut meteen in slaap viel en er was weinig euforie te bekennen moet ik zeggen. Tegenwoordig is mn niveau van training behoorlijk omhoog gegaan en ik geloof dat ik vrij zwaar train vergeleken met de meeste vrouwen. Ik ben 6 dagen per week gaan trainen waarvan 3 dagen benen en 3 bovenlichaam en het is nu al zo ver dat ik nauwelijks spierpijn voel....ik kan squatten, deadliften, lunges doen, leg presses, leg extensions tot ik er tijdens de training bij neerval en de volgende dagen voel ik er toch niks van. Teken van overtraining begreep ik en ik denk ook dat het weer even op een lager pitje moet. Daarom ga ik weer minderen met de benentraining helaas :p maar juist in deze periode ben ik die 'high' gaan ervaren....

Marathonman
    Heavy Weight
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/08 16:52:15 (permalink)
    0
    puma girl
    Het staat misschien bekend als 'runners high' maar bij mij komt het voor na krachttraining

Klopt het heet niet voor niet een long slow distance run (LSD).  Zelf vind ik dat het meer weg heeft van xtc, maar de naam van die trainingsvorm is waarschijnlijk uitgevonden in de jaren 70-80.

Na interval of krachttraining heb ik dit nog nooit mogen voelen.
    puma girl
    Feather Weight
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/09 09:21:29 (permalink)
    0
    Marathonman
    puma girl
    Het staat misschien bekend als 'runners high' maar bij mij komt het voor na krachttraining

Zelf vind ik dat het meer weg heeft van xtc

Zo voelde het ook precies, als xtc :p
    slider
    Feather Weight
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/09 09:46:11 (permalink)
    0
    hahaha nee dat heb ik nog nooit meegemaakt ;p
    lijkt me wel grappig om het een keer na het sporten te voelen 
    Marathonman
    Heavy Weight
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/09 12:14:12 (permalink)
    0
    puma girl
    Marathonman
    puma girl

Zelf vind ik dat het meer weg heeft van xtc

Zo voelde het ook precies, als xtc :p

logisch natuuurlijk, mdma (werkzame stof xtc) maakt in je hersenen endorfines vrij die voor het euforische gevoel zorgen. Long slow distance running maakt die ook vrij. Dat krachttraining dit ook kan triggeren was echter nieuw voor mij.   Misschien train je dan niet intensief genoeg?? Want die vorm van looptraining mag echt geen inspanning vragen, ga je iets te hard ervaar je het niet.
    3XL
    Senior Moderator
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/10 19:17:23 (permalink)
    0
    Zoek eens op flowstate en exercise
    Marcus
    Natural born chiller
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/20 23:59:03 (permalink)
    0
    logisch natuuurlijk, mdma (werkzame stof xtc) maakt in je hersenen endorfines vrij die voor het euforische gevoel zorgen. Long slow distance running maakt die ook vrij. Dat krachttraining dit ook kan triggeren was echter nieuw voor mij.   Misschien train je dan niet intensief genoeg?? Want die vorm van looptraining mag echt geen inspanning vragen, ga je iets te hard ervaar je het niet.

Eerder andersom:
    verhoogde endorfine spiegel als gevolg van training lijkt samen te hangen met training met een hoge metabole demand (waarbij je verzuurt)

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2963188
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7836218

Ook al werken endorfines een flow state in de hand het hoeft natuurlijk niet perse een 1 op 1 relatie te zijn.
    Ervaar flow state ook wel eens zonder al teveel inspanning (en zonder XTC super blij) en vaker wel dan niet bij training waarbij ik sterk verzuur.

sis
    NO Sissy !!
    Re: gevoel van euforie door training 2014/04/21 23:52:21 (permalink)
    0

Jump to:
    © 2018 APG vNext Commercial Version 5.0