groentje - wie helpt me met het begin?
Author Message
nonnes

• Total Posts : 2
  • Scores: 0
  • Reward points : 0
  • Status: offline
groentje - wie helpt me met het begin? zo 15-feb-09 23:59 (permalink)
0
Hallo allemaal,

Ik wil graag beginnen met krachttraining. Ik ben net 2 weken begonnen met sporten in de sportschool en zit nu op een programma met fietsen-roeien-zo'n wild met je armen en benen zwaaien ding en loopband. Dit aangevuld met enige oefeningen op de grond en 1 apparaat voor de buikspieren.
Kort gezegd, ik vind dit vreselijk saai  en eentonig en het beantwoord ook niet aan mijn doel heb ik het idee. Ik heb wel overgewicht (1,67 en 75 kg) maar afvallen is niet mijn hoofddoel. Ik wil graag een betere conditie en een steviger, sterker en strakker lijf waar best een kilootje te veel aan mag zitten zolang dat kilootje maar niet rondbubbelt. Daarnaast ben ik gaan sporten voor de happystofjes in de hersenen maar zolang na 5 minuten fietsen (en met nog 15 minuten te gaan op de hometrainer of een van de andere hamstermolenachtig apparaten) alles in me al tegenzin schreeuwt, lijkt het me geen juiste vorm van training voor mij.
Ook het buikspierapparaat geeft me geen uitdaging. Ik doe dit met het lichtste gewicht en dan 3x15 keer. Heb er de vorige keer stiekem 2 gewichten bij gedaan en toen moest ik tenminste echt wat doen.
Ik wil meer afwisseling en uitdaging. De reden dat ik nu post op dit forum is dat ik graag wat advies wil. Ik heb al een aantal berichten gelezen maar snap niets van de terminologiĆ«n. Geen idee wat een pech check of een arm curl oid is.. Moet ik aan de apparaten of met losse gewichten bezig? Ik ben dus een echte nono op dit gebied en ik zou erg graag advies willen over waar ik bij de sportschool mee aan moet komen en hoe te beginnen.  Ik wil een beetje goed beslagen ten ijs komen, zelf een beetje kennis hebben zodat ik met de sportschool beter kan bespreken wat ik wil en niet weer een trainingsschema krijg wat ik helemaal niet wilde.

alvast txs voor enig advies, reacties en dergelijke.
manon

violette

• Total Posts : 5332
    • Scores: 6
    • Reward points : 665
    RE: groentje - wie helpt me met het begin? ma 16-feb-09 07:00 (permalink)
    0
    Welkom Manon! Ik denk dat je hier wel wat aan hebt: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
    Hierin staan aan de rechterkant de spiergroepen vermeld en als je daarop doorklikt dan staan daar alle oefeningen benoemd met achter de linkjes een bewegend plaatje met hoe die eruit ziet. In het topic http://forum.body-fitness.nl/Beginners_routine/m_23194/tm.htm vind je beginnersschema's.

Als je bepaalde oefeningen niet kunt vinden omdat je niet weet bij welke spiergroep het hoort dan lezen we je wel weer blij

*** Je komt nooit op je bestemming aan als je alleen maar op zonnige dagen reist. ***

Hermanus

• Total Posts : 11022
      • Scores: 1135
      • Reward points : 2079
      RE: groentje - wie helpt me met het begin? ma 16-feb-09 10:00 (permalink)
      0
      Ten eerte welkom en een leuke introductie en vooral ook eens een verademing om te lezen dat er ook eens een keer iemand is die niet bang is voor een kilootje meer.

Kt ofwel krachtttraining is denk ik de oplossing voor jou. De links die Violette jou gegeven heeft bieden al aardig wat informatie, als je hierover specefieke vragen hebt stel ze gerust.

Succes.

Testiculos habet et bene pendentes  
      Why train heavy?
      Why stack plates?
      Why bend bars?
      Why train insane?

Because
      I f**king can

Espi

• Total Posts : 21401
        • Scores: 147
        • Reward points : 1823
        RE: groentje - wie helpt me met het begin? ma 16-feb-09 10:34 (permalink)
        0
        Inderdaad leuk dat er eens iemand niet als eerste wil afvallen met KT maar gewoon sterker maar dan wel strakker wil worden.

Een erg goed beginnersschema is dat van 3XL dt je in de sticky met beginnersroutine vindt.
        Wat je dan kan doen is daarmee naar je sportschool gaan en zeggen : DIT wil ik doen. En dan vragen of ze je ermee willen helpen. Want het is echt een heel goed schema en de bittere ervaring leert helaas dat er niet zo gek veel goede schema's worden gemaakt op de gemiddelde sportschool.

Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan: dwz kant-en-klaar schema dat bewezen heeft goed te zijn meenemen en van hen medewerking vragen.

nonnes

• Total Posts : 2
          • Scores: 0
          • Reward points : 0
          RE: groentje - wie helpt me met het begin? ma 16-feb-09 14:23 (permalink)
          0
          dit schema?

<knip>
          Persoonlijk zet ik beginners hier op

week 1 t/m 3, trainingstempo 2-0-2, rust tussen sets 60sec, trainings gewicht is niet belangrijk, maar alle sets moeten makkelijk en soepel gaan. Uitvoering is het belangrijkst

10min fietsen
          Squat 3*15
          Bend over row 3*15
          Bench press 3*15
          Pull down 3*15
          Mill. press 3*15
          Barbell curl 2*15
          Push down 2*15
          Calf rais 2*15
          Cool down 5min

week 4 t/m 6, trainingstempo 1-0-2, rust tussen sets 90sec, trainings gewicht iets belangrijker, laatste set moet moeilijk gaan, maar uitvoering blijft het belangrijkst

10min fietsen
          Squat 3*15
          Bend over row 3*15
          Bench press 3*15
          Pull down 3*15
          Mill. press 3*15
          Barbell curl 2*15
          Push down 2*15
          Calf rais 2*15
          Cool down 5min

Week 7 RUST

Week 8 en 9 zelfde oefeningen alleen 12 reps ipv 15, 2-0-2 tempo, 90 sec rust. Door de minder reps kan je het gewicht gaan verhogen. Laatste set moeilijk

Week 10 en 11 zelfde oefeningen alleen 10 reps ipv 12, 2-0-2 tempo, 120 sec rust. Door de minder reps kan je het weer gewicht gaan verhogen. Laatste 2 sets moeilijk

Week 12 en 13 zelfde oefeningen alleen 8 reps ipv 10, 1-0-2 tempo, 120 sec rust. Door de minder reps kan je het weer gewicht gaan verhogen. Alle sets moeilijk.

Je hebt nu 3 maanden een FB gedaan, de belangrijkste oefeningen goed leren uitvoeren en geleerd welke trainingsgewichten te gebruiken.
          Je kan er nu voor kiezen op deze manier door te blijven gaan met wat andere oefeningen. Of (wat ik aanraad)aan de eerste split te beginnen. Naar mijn mening kan dit het best een pull/push split zijn.

<plak>

Dan heb ik nog enkele vragen..

wat is 2-0-2 trainingstempo? Wat zijn reps? Wat is een FB? Wat is een split? Doe je dit op apparaten of met gewichten?
          En is het de bedoeling dat je dit elke dag doet of moet je juist rustdagen er tussen nemen? Tis nog een hele studie he,  dat KT (= krachttraining, die wist ik zomaar zelf te bedenken)

Als ik dit onder de knie heb ga ik mijn voederschema onder handen nemen. Wat ik er tot nu van gezien heb op dit forum leek mij hogere wiskunde. Dat wordt een nieuwe post dan vrees ik.

Fijn trouwens dat jullie zo content met mij zijn, ik ben ook erg leuk al zeg ik het zelf. Maar ik moet wel eerlijk zijn, afvallen is dan wel niet mijn hoofddoel, het is wel een prettige bijkomstigheid blij Iets minder hangbuik (3 zwangerschappen + totaal geen zelfdiscipline = ieuw !) doe ik het ook voor.

Wreckless

• Total Posts : 12570
            • Scores: 32
            • Reward points : 1321
            RE: groentje - wie helpt me met het begin? ma 16-feb-09 15:00 (permalink)
            0
            Ik vind het erg jammer dat een beginnende topatleet, zoals wij allemaal knipoog,  op zo'n spijtige manier opgevangen (of beter: niet opgevangen) wordt in de sportschool. Het lijkt er haast op of dat bedrijfje geen klanten nodig heeft ! ! !

Dat gezegd zijnde, je nieuwe schema ziet er al een stuk beter uit.

Als je nieuwe oefeningen leert zou ik beginnen met 6 reps. Een rep is een herhaling. Bicepscurls 6 reps is dus die bicepscurl zes maal herhalen. Zo'n reeksje heet een setje. Bicepscurls 4x6 betekend dus eerst een setje van 6 reps, daarna een minuutje pauze bijvoorbeeld, opnieuw een set van 6 reps enz...

2-0-2 trainingstempo daar wordt mee bedoelt dat je het gewicht in ca. 2 seconden laat zakken en bijna onmiddellijk terug naar boven brengt gedurende 2 seconden. Als beginneling zou ik niet te veel seconden gaan tellen. Let gewoon op een beheerste uitvoering.

Een FB of full body is een training waarin je de belangrijkste spiergroepen traint. Dat zijn: benen (en daar wordt ook onderrug bij gerekend), (boven)rug en borst. Kleinere spiergroepen zijn armen (biceps en triceps), kuiten, schouders. Kleine spiergroepen worden vaak bij een fullbody schema niet expliciet getraind omdat men er vanuit gaat dat ze ook belast worden bij de training van de grote spieren. Dat maakt full body voor een beginner aantrekkelijk. En niet alleen voor een beginner trouwens.

Een split betekend dat niet alle spiergroepen tijdens dezelfde training belast worden. Zo heb je bijvoorbeeld een UB/LB split of upperbody/lowerbody. Waarbij je dus de ene training bovenlichaam, de volgende training onderlichaam traint. De scheiding ligt ter hoogte van de navel, meestal wordt onderrug en buik bij de benen gerekend.

Een andere (heel klassieke) split is:
            dag 1: benen
            dag 2: rug en biceps
            dag 3: borst en triceps

In het begin zou ik zeker rustdagen nemen. 3x per week een full body lijkt me een redelijk tempo.

Als de lente eraan komt kan je ook fietsen of wat gaan wandelen/lopen.
            []======[] []======[]
            I guess God wanted to make
            something ugly but in great shape
            []======[] []======[]

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
              • No New Messages
              • Hot Topic w/ New Messages