tomvo
-
Total Posts
:
4
- Scores: 0
-
Reward points
:
0
-
Status: offline
|
ideale hartslag voor het gymmen (vetverbranding)
zo 03-mei-09 19:40
( permalink)
hoi luitjes, graag had ik geweten wat de ideale hartslag is die ik best kan toepassen tijdens het gymmen. Ik zou graag vet willen verbranden. Ik ben 1.68m groot (of klein t'is maar hoe je het ziet) Weeg 72 kg en ben een man (duh) Iemand tips voor me? Wat is de ideale hartslag die ik best constant kan proberen aan te houden?
|
|
|
|
3XL
-
Total Posts
:
6345
- Scores: 125
-
Reward points
:
1841
-
|
RE: ideale hartslag voor het gymmen (vetverbranding)
zo 03-mei-09 20:44
( permalink)
Leeftijd? Meestal wordt uitgegaan van een bepaald percentage van je max. hartslag (220 - leeftijd). Meningen of je laag (minder totaal calorien/ procentueel meer vet) of juist hoog (meer totaal calorien/procentueelminder vet) moet gaan zitten lopen uiteen. Waar je naar moet kijken is wat comfortabel is om vol te houden. Bv 30 min. hogere intensiteit brand meer totaal calorien waardoor de totale hoeveelheid vet die verbrand groter kan zijn dan bij 30 min. op lagere intensiteit. Maar je moet die 30min dan wel vol weten te houden.
As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
|
|
|
|
tomvo
-
Total Posts
:
4
-
Reward points
:
0
-
|
ma 04-mei-09 01:01
( permalink)
|
|
|
|
violette
-
Total Posts
:
5332
- Scores: 6
-
Reward points
:
665
-
|
ma 04-mei-09 09:32
( permalink)
Je ideale hartslag voor vetverbranding ligt tussen de 80-85% van je maximale hartslag; 220-23=197, 197x80%=158 220-23=197, 197x85%=167 Je optimale hartslag ligt tussen 158 en 167. Deze formule is een benadering. Probeer dan een keer of 3 in de week 20-30 minuten cardio te doen in deze range. Een alternatief is HITT, daar is ook veel over vinden, gebruik even de search. Overigens zou ik zelf cardio combineren met krachttraining voor het beste resultaat.
*** Je komt nooit op je bestemming aan als je alleen maar op zonnige dagen reist. ***
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1823
-
|
ma 04-mei-09 09:51
( permalink)
Zie ook het andere draadje in de cardio hoek (KT/cardio). Je maximum hartslag is bijna nooit zo simpel als de '220 - leeftijd' regel suggereert. Het kan behoorlijk verschillen.. bij gelijke leeftijd kan de een ver boven 200 uitkomen en de ander niet verder dan 170 oid komen. Zoek maar eens op Karvonen formule. Daarnaast geldt dat voor wie getraind is, de melkzuurdrempel hoger ligt dan voor wie geen ervaring heeft. Feitelijk is er 1 heel simpele vuistregel: ga ongeveer het tempo aanhouden waarbij je nog net een conversatie gaande kan houden maar eigenlijk liever je mond houdt omdat je bang bent buiten adem te raken. Je zit te hoog als je echt buiten adem raakt... en te laag als je nog sneller kan praten dan je beweegt.
|
|
|
|
tomvo
-
Total Posts
:
4
-
Reward points
:
0
-
|
ma 04-mei-09 18:27
( permalink)
Ok thx guys! Handige tips hier al gekregen, zeker is dankbaar gebruik van maken!
|
|
|
|
Frank P
-
Total Posts
:
1
-
Reward points
:
0
-
|
za 16-mei-09 14:56
( permalink)
Ik wou ook dezelfde vraag stellen als Tomvo, maar dat is gelukkig al niet meer nodig. Tot nu toe heb ik aan 145 getraind (fietsen, loopband, synchrostep), maar dat was echt te gemakkelijk, ik begon er niet eens van te zweten... Ik ben er ook al een maand mee bezig en aan 145 ben ik nog geen gram vermagerd. 160 is een pak beter, dat gaat ten minste vooruit. Boven de 160 kan ik moeilijk volhouden, zowel op vlak van spieren als ademhaling, maar dat ligt waarschijnlijk aan mijn lage conditie. Vanaf welke hartslag ga je eigenlijk suikers en eiwitten verbranden? Boven de 170 zo ongeveer? Ik: 19j, 1m95, 95kg
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1823
-
|
za 16-mei-09 16:10
( permalink)
Om de een of andere reden verbrand je vanaf 2 uur duursport 10% van je energie uit eiwitten, hoe het daarvoor is, weet ik niet.. wel dat als er geen glycogeen (spier- of lever-suikers) voorhanden is, er meer eiwit wordt verbrand. Hoe getrainder je bent, des te hoger is de hartslag waarbij nog vet wordt verbrand, maar dat is dan wel als % van je maximum hartslag.. je maximale hartslag kan je nooit veranderen, dat wordt alleen maar lager met de leeftijd. Hoe hoog je nog kan komen als % van dat maximum, terwijl je nog kan ademhalen, is wel puur afhankelijk van je conditie.. Zodra je boven je 'hijgdrempel' uitkomt en buiten adem raakt, wordt er geen vet meer verbrand. Net daaronder nog wel.. daar verbrand je in absolute zin het meeste vet.
|
|
|
|
Wreckless
-
Total Posts
:
12570
- Scores: 32
-
Reward points
:
1321
-
|
zo 17-mei-09 09:16
( permalink)
Afvallen wordt bijna nooit bereikt met extra cardio alleen. Voeding is minstens even belangrijk en krachttraining maakt het plaatje bijna compleet.
[]======[] []======[] I guess God wanted to make something ugly but in great shape []======[] []======[]
|
|
|
|