intervaltraining
Author Message
jesse

• Total Posts : 48
  • Scores: 0
  • Reward points : 0
  • Status: offline
intervaltraining wo 03-jan-07 19:19 (permalink)
0
Ik heb alweer een tijdje terug een inspanningstest bij mijn fysiotherapeut gedaan, daaruit kwam naar voren dat ik een lage drempelwaarde heb (150) en een lange hersteltijd ( 3 min). Om dit te verbeteren zou ik interval training moeten doen, waarbij ik de hartslag steeds tot onder mijn drempelwaarde laat zakken. Ik doe door te roeien (ook voor mijn onderarmen ivm golferselleboog) en op de hometrainer. Nou vroeg ik me af hoelang zo'n interval moet duren om op de genoemde punten resultaat te boeken. zijn korte intervallen van 30 tot 60 seconden genoeg of juist meer? Oh ja, mijn sport is tennis.

Wreckless

• Total Posts : 12570
    • Scores: 32
    • Reward points : 1321
    RE: intervaltraining wo 03-jan-07 19:26 (permalink)
    0
    Nee, 30 tot 60 seconden lijkt me juist.

Je kan ook afwisselen met periodes van een minuut of 2.

Zelf doe ik de laatste tijd nogal wat interval op het ellipsoïdaal, 3 sessies van 7 minuten.

De eerste is opwarming en 1 interval sessie op lvl 6 van 1 minuut.
    De tweede is 2 intervals op lvl 8 van 1 minuut
    De derde is 2 intervals op lvl 10 van een halfve minuut.

Voordeel van een ellipsoidaal is dat je ganse lichaam beweegt. Op de hometrainer enkel je benen, en daar krijg ik mijn hartslag nooit zo hoog.
    []======[] []======[]
    I guess God wanted to make
    something ugly but in great shape
    []======[] []======[]

Josee

• Total Posts : 31
      RE: intervaltraining wo 03-jan-07 22:50 (permalink)
      0
      Jesse; als je sport tennissen is, waarom doe je dan geen intervallen met hardlopen? Lijkt me effectiever dan dat je intervaltraining gaat doen in andere tak van sport?.En dan zou ik, na warmin up van 10 min. mimimaal, intervallen van 1 a 2 minuten doen. 30 sek, is wel erg kort; dan moet je bijna gaan sprinten en dat is zeer blessure gevoelig als je het niet gewend bent.

bunecarera

• Total Posts : 1535
        • Scores: 11
        • Reward points : 744
        RE: intervaltraining do 04-jan-07 00:48 (permalink)
        0
        @ josee. Je bent juist door te zeggen dat hij beter kan gaan lopen. Lopen is idd sport specifieker dan roeien bij een tennisser blij. Maar waarom zou hij dan 2min moeten lopen als interval? Ik zou juist aanraden sprintjes van 5Om en dan 100m rust. Of max 30sec all out. Als tenisser heb je niets aan 2min interval. Want als je sprint bij tennis is helemaal niet zo lang.  Beste zou waarschijnlijk zijn: Van base line tot net spurt, 2 lengte rustig, en dan opnieuw. En dan kan je dit gaan verkorten tot 1 lengte rustig. Dus 1 all out, 1 rustig en dat herhalen gedurende max 5 min.
        I hurt myself today,
        to see if I still feel.
        I focused on the pain,
        the only thing that's real.

Wreckless

• Total Posts : 12570
          • Scores: 32
          • Reward points : 1321
          RE: intervaltraining do 04-jan-07 11:00 (permalink)
          0
          Euh, ik ging ervan uit dat hij al genoeg loopt tijdens trainingen en wedstrijden. Roeien en fietsen lijken dan veiliger om je hart-longen te trainen.

Te veel sprinten en lopen kan leiden tot blessures.
          []======[] []======[]
          I guess God wanted to make
          something ugly but in great shape
          []======[] []======[]

Stan

• Total Posts : 15294
            • Scores: 13
            • Reward points : 732
            RE: intervaltraining do 04-jan-07 11:07 (permalink)
            0
            langs de andere kant kan lopen je juist weer beschermen tegen blessures (als je goed schoeisel hebt en op een goede ondergrond traint na een goede warming up met een doordacht schema) omdat het je benen sterker maakt...

btje analoog: de beste manier om een goede zwemmer te worden is veel zwemmen, droogtraining is een beetje terug aan het komen van z'n populariteit omdat je daardoor geen watergevoel traint, en ook niet de spieren die je specifiek bij zwemmen gebruikt...tennis zal wel een beetje analoog zijn zeker (wat doen die hele goede tennissers eigenlijk allemaal van cardio?)

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

jesse

RE: intervaltraining do 04-jan-07 12:05 (permalink)
              0
              Ik doe wel een keer hardlopen in de week met een groep. Ik wil dit niet vaker doen omdat ik net uit een knie blessure kom. Daarnaast vond de fysio dat ik moest gaan roeien om mijn onderarmen te versterken (naast andere krachtoefeningen).
              En mijn belangrijkste vraag is wat jullie de beste intervaltijden vinden om mijn bovengenoemde doelen zo snel mogelijk te bereiken (hogere drempelwaarde en kortere rusttijd).

Bedankt voor de antwoorden en tot ziens

bunecarera

RE: intervaltraining do 04-jan-07 18:10 (permalink)
                0
                Wil je sportspecifiek trainen? Dus je interval training gericht op tennis of niet?
                Zoja, dan heeft roeien geen bal nut. En al zeker niet op je onderarmen. De beweging lijkt nergens op tennis. Waarom zou je trouwens je onderarmen moeten trainen? Als het is om harder te kunnen slaan, dan wens ik je veel geluk. Tennissers slaan zeer hard omdat ze een zeer goede spier-coördinatie hebben. Niet omdat ze extreem gespierd zijn. Dit is zo bij alle sporten. Hoe train je die coördinatie? Door sportspecifieke oefeningen te doen en als het even kan, de sport zelf. Dus niet roeien om te tennissen.

Wat betreft je interval en duurloop: Tennis is maar 25% van de speeltijd een inspanning leveren. Max 25% van de tijd die je op een terrein staat ben je aan het lopen. Niet langer. De rest sta je stil. Dus heb je er dan iets aan om een halve marathon te kunnen lopen? Ja en neen. Voor die 25%: Neen. Voor de recuperatie tijdens het spel: Ja, misschien.
                Als je loopt, dan loop je max een tennisveld over. Meer niet. Dus waarom zou je langer trainen? Waarom zou je op een interval van 2min trainen? Je  loopt geen 2min na elkaar tijdens een wedstrijd! Dus stem je interval hierop af en je zal er voordeel uit halen.
                1x per week een lange duurloop en de rest interval van korte sprintjes is de ideale tennis-loop training.

Wil je niet sportspecifiek trainen, vergeet dan alles wat ik gezegd heb en ga lekker roeien en langlaufen.
                I hurt myself today,
                to see if I still feel.
                I focused on the pain,

Stan

RE: intervaltraining do 04-jan-07 18:16 (permalink)
                  0
                  bij een lang setje lopen ze mss wel max 10 keer heen en weer, dat is toch al een minuut of zo?

Verder ben ik het compleet eens met je...wil je sportspecifiek trainen ga dan wat meer tennissen dan zal je conditie ook beter worden en vooral (wat toch erg belangrijk is) je coördinatie, slagtechniek, taktiek, etc.

Ik zat bij m'n judo met hetzelfde probleem tot ik (erg goed gevondensuper blij) uitwerkte dat de beste manier om sportspecifiek te trainen gewoon wat meer judo wassuper blij ervoor of erna wat gaan lopen is wel zeker een plus voor je conditie, maar compleet vervangen...

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

jesse

RE: intervaltraining do 04-jan-07 19:05 (permalink)
                    0
                    Ik ben het er niet mee eens dat je met een tennistraining ook goed conditietraining kan doen. Je bent dan veel bezig met techniek en het winnen van een punt, goed op een hartslagmeter letten bijvoorbeeld is moeilijk en leidt af. Het is dus kijken wat belangrijk is aan conditie, zoals een korte hersteltijd en een hogere drempelwaarde om minder snel te verzuren.
                    Ik ben het ermee eens dat tennisen het belangrijkste is, Ik doe dat over het algemeen ook meer dan conditietraining (zeker zomers) alleen nu niet wegens blesurres. Het versterken van mijn onderarm is ook omdat ik een golferselleboog heb, en de fysio dit goed daarvoor vind.
                    Naast een keer in de week een gewone full-body training (met de nadruk op spieruithouding) doe ik ook een keertje krachtcoordinatie, ik werk op een apperaat met 1 arm en/of kom wat los van de leuning, Daarnaast doe ik ook met dumbells tennisspecifieke bewegingen (stukje van de service) voor mijn schouder, zowel voor extra kracht als blessure preventie. Ik ben dus zeker ook met tennisspecifieke dingen bezig. Maar algemene conditie/kracht is ook belangrijk en het is bovendien goed om af en toe uit de tennishouding te komen (summetrie enso).
                    Een heel verhaal, maar dit is een beetje hoe ik train, en erover denk.

jesse

RE: intervaltraining do 04-jan-07 19:06 (permalink)
                      0
                      Oh ja, nog een vraagje:
                      Als ik puur zeg dat ik alleen mijn drempelwaarde en hersteltijd wil verbeteren zonder dat het iest met tennis te maken heeft. Wat is volgens jullie de beste intervaltijd en hoeveel intervallen moet ik doen voor een beetje resultaat.

Josee

• Total Posts : 31
                        RE: intervaltraining do 04-jan-07 22:30 (permalink)
                        0
                        jesse; ik zou weer hetzelfde antwoord geven; intervallen van 1 of 2 minuten. De helft van de intervaltijd rust en dit dan zo'n 10 keer.
                        Maar met intervaltraining i.h.a. verhoog je je omslagpunt, omdat je een x aantal keer je hartslag flink opschroeft tijdens zo'n training. Dit i.t.t. duurtraining waar je een uur lang in dezelfde hartslagzone blijft.
                        Volgens mij maakt het niet zoveel uit hoe lang die intervallen duren, maar intervallen van 5 min. (met 2,5 min rust) en dit 5 keer bijvoorbeeld maakt wel dat je totale training 1 uur duurt. En ik weet niet of dat de bedoeling is?? Met "minuutjes"ben je sneller klaar.

jesse

RE: intervaltraining vr 05-jan-07 17:52 (permalink)
                          0
                          Maar als ik het goed begrijp maakt het dus niks uit hoelang ik op een hoge hartslag ben, Dus al zou ik maar 5 seconden op een hoge hartslag zittne is het effect hetzelfde (ik snap dat je met een interval van 5 sec geen hoge hartslag krijg)
                          Bedantk voor het antwoorden

jesse

RE: intervaltraining vr 05-jan-07 17:53 (permalink)
                            0
                            Mijn training is dus ook 'groter' (en dus beter) als ik 20 keer 1 minuut doe dan als ik 10 keer 2 doe? En als ik 40 keer 30 seco zou doen nog beter?

Stan

RE: intervaltraining ma 08-jan-07 10:51 (permalink)
                              0
                              kijk eens naar 'tabatas' (zoek maar op) dat zijn hele korte intervalletjes, maar kan je verzekeren dat je echt stik kapot zit erna...en is een vande allerbeste manier om je weerstand tegen verzuring te verhogen (ik weet niet hoe je lactate treshold mooi kunt vertalen...verzuringsgrens?)

bunecarera

RE: intervaltraining ma 08-jan-07 12:26 (permalink)
                                0
                                anaerobe knikpunt. anaerobe grens,...
                                I hurt myself today,
                                to see if I still feel.
                                I focused on the pain,

Stan

RE: intervaltraining ma 08-jan-07 12:34 (permalink)
                                  0
                                  dat klinkt primasuper blij 

jesse

RE: intervaltraining ma 08-jan-07 18:49 (permalink)
                                    0
                                    Bedankt, is leuk om te weten over tabatas en zeker nog is toe te passen. Maar voor nu niet heel geschikt. Heb daarnet een interval training gedaan, 5 intervallen van 1 minuut op de roeier en 5 van een halve minuut op de hometrainer. Ik ruste steeds net zo lang tot dat mijn hartslag onder mijn omslagpunt zat, dit zat hoger dan de helft van mijn interval tijd. Ik wil naarmate de tijd verstrijkt wat intervallen erbij doen, ik denk aan 1 keer roeien en 1 keer fietsen erbij per 2 weken.

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                      • No New Messages
                                      • Hot Topic w/ New Messages
                                      • Hot Topic w/o New Messages
                                      • Locked w/ New Messages
                                      • Locked w/o New Messages
                                      • Read Message
                                      • Post New Thread
                                      • Reply to message
                                      • Post New Poll
                                      • Submit Vote
                                      • Post reward post
                                      • Delete my own posts
                                      • Delete my own threads
                                      • Rate post

2000-2012 ASPPlayground.NET Forum Version 3.9