laat niet onverlet de berichten die we wel horen en waar zijn over steniging onthoofding ophanging
Een tijd geleden was er ophef in het nieuws over 2 homosexuele iraanse mannen die opgehangen werden.
Dit werd hier vooral gepresenteerd als homesexuelen die puur vanwege hun geaardheid opgehangen werden en als zijnde een logische consequentie van de Sharia.
In werkelijkheid ligt het allemaal toch iets genuanceerder.
In Iran is homosexualiteit weliswaar strafbaar met de doodstraf maar de soep wordt vaak niet zo heet gegeten als ie opgediend wordt.
De 2 mannen die opgehangen werden, werden vooral opgehangen omdat ze een 13 jarig jongetje verkracht hadden.
Het cynische dat verhaal is IMO dat een hoop van dezelfde mensen die hard riepen hoe barbaars dit is, waarschijnlijk bij het lezen van de berichtgeving rond Marc Dutroux riepen of dachten dat ie wat hun betreft opgehangen kon worden.
M'n punt is hiermee trouwens niet om te bagataliseren hoe in Iran omgesprongen word met homosexuelen, dat is nog steeds niet mals.
Of om te rechtvaardigen wat ze hier deden.
M'n punt is dat berichtgeving over Iran/islam de neiging heeft om flink ongenuanceerd te zijn en vooral gericht op het bevestigen van vooroordelen, want dat leest lekker makkelijk denk ik.
Een ander punt is dat er regelmatig met 2 maten gemeten wordt: Iran die kinderverkrachters ophangt schande, maar Nederland is zo soft ze zouden kinderverkrachters op moeten hangen.
Nog een punt is dat de kijk op mensen in Iran vertekend is:
Verder kom ik zelf regelmatig Iraniers tegen (en dat zijn niet alleen maar politieke vluchtelingen, maar net zo vaak mensen die gewoon nog in Iran wonen).
Mijn indruk van die mensen is dat het hele prettige, familie-gerichte mensen zijn, zeker vergeleken met Nederlanders. Iraanse vrouwen, tenminste die ik tegenkom, komen helemaal niet minder zelfbewust, ontwikkeld of geemancipeerd over dan Nederlandse vrouwen.
Herinner me dat ik een keer met een Iraanse vrouw gepraat heb over een uber-nerdy-onderwerp in de Algebra (wiskunde) waar zij onderzoek naar deed, terwijl haar man maar bevestigend aan het knikken was dat zij de brains van de 2 was
Ow en ze had een hoofddoek om (een hoop vrouwen trouwens ook niet, niet hier tenminste).
Er is een hoop mis in Iran, meestal op een niveau boven dat van de gewone burger IMO, maar ik vind het erg triest dat van zulke (in mijn ervaring) warme MENSEN zo makkelijk aangenomen wordt dat ze doen wat er gezegd wordt te gebeuren op die foto's en dan bedoel ik vooral inclusief details als die man die er nonchalant gehurkt naast zit met z'n microfoon in de hand en die toeschouwer met z'n handen in z'n zakken. Dan moet je toch denken dat het zo'n beetje allemaal psychopaten zijn?
Dus als je in mijn verhaal hierboven wat dingen las die je verrasten omdat ze niet overeenkwamen met je standaard beeld is het misschien een goed idee om je ervan bewust te zijn dat je standaard beeld waarmee je naar dit soort berichtgeving kijkt vaak gebaseerd is op flink wat vooroordelen.