spinningrom
-
Total Posts
:
253
- Scores: 1
-
Reward points
:
670
-
Status: offline
|
kcal-verbruik: zelfde oefening en load, andere persoon?
zo 14-nov-10 18:29
( permalink)
Stel dat volgende personen allen 1 rep van een benchpress doen met 60kg. Wat is dan de verhouding van het verbruikte aantal kcal voor volgende personen? (verbruikt A meer/veel meer/veel minder.. als B, etc...? Allemaal hetzelfde verbruik? ) A. ongetrainde persoon met een 1rm van 60kg (moet dus 1x zijn 1rm benchen). A weegt 70kg, hoog vet%, laag spier% B. ongetrainde persoon met een 1rm van 60kg (moet dus 1x zijn 1rm benchen). B weegt 70kg, laag vet%, hoog spier% (vb door veel cardio-training, maar geen krachttraining) C. getrainde BB'er met een 1rm van 120kg. C weegt 70kg, hoog spier% D. getrainde BB'er met een 1rm van 120kg. C weegt 100kg, hoog spier%
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30877
- Scores: 619
-
Reward points
:
2073
-
Status: online
|
Re:kcal-verbruik: zelfde oefening en load, andere persoon?
zo 14-nov-10 19:12
( permalink)
Nou.. dan ga ik voor D als de persoon die het minst verbruikt. Gezien zijn stats zal zijn torso het meeste volume hebben waardoor hij minder moeite hoeft te doen om de beweging te maken, beweging is ook kleiner. Verder vind ik het lastig beredeneren. Ik denk dat de getrainde/gespierde personen minder verbruiken omdat het lichaam de beweging kent en dan kost het minder energie maar of dat uberhaupt te meten is, in welke mate?
|
|
|
|
kalajengkin
-
Total Posts
:
8825
- Scores: 56
-
Reward points
:
1332
-
|
zo 14-nov-10 20:00
( permalink)
Ze moeten allemaal het zelfde gewicht tegen de zwaartekracht in omhoog zien te krijgen, dus lijkt het mij dat daar steeds evenveel energie voor nodig is. Alleen heeft de een meer energievoorraad in zijn spieren om die benodigde kracht te genereren toch? Of zoiets...
Kala is en blijft een eigenaardig ding
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
11026
- Scores: 1137
-
Reward points
:
2079
-
Status: online
|
zo 14-nov-10 21:59
( permalink)
Volgens mij meen ik laatst weer ergens een stukje gelezen te hebben dat diegene met het meeste spiermassa ook de meeste kcal verbruikt, ondanks een relatief lichte inspanning, dus tja als je er dan over nadenkt zou het ook kunnen beteken dat een overdaad aan spiermassa ook niet altijd gunstig is.
Testiculos habet et bene pendentes Why train heavy? Why stack plates? Why bend bars? Why train insane? Because I f**king can
|
|
|
|
kalajengkin
-
Total Posts
:
8825
- Scores: 56
-
Reward points
:
1332
-
|
zo 14-nov-10 22:44
( permalink)
Oh ja, je moet die dikke armen ook optillen natuurlijk
Kala is en blijft een eigenaardig ding
|
|
|
|
Wreckless
-
Total Posts
:
12570
- Scores: 32
-
Reward points
:
1321
-
|
zo 14-nov-10 22:52
( permalink)
De vraag is een nogal irreëel, een ongetrainde persoon van 70kg met een laag vet en hoog spier% zal een duidelijk grotere 1RM hebben dan iemand met een hoog vet en een laag spier%. Maar stel. Omdat hetzelfde gewicht dezelfde verplaatsing moet ondergaan, zal daarvoor evenveel energie nodig zijn. Nu gaat er in de natuur niks met 100% rendement. Het enige verschil zou kunnen zijn dat het ene lichaam die energie efficiënter kan leveren. Dan wordt de vraag dus, wie heeft het minst efficiënte lichaam? En dan denk ik dat persoon A of B het minst efficiënte lichaam hebben.
[]======[] []======[] I guess God wanted to make something ugly but in great shape []======[] []======[]
|
|
|
|
tiomio123
-
Total Posts
:
3552
- Scores: 25
-
Reward points
:
1311
-
|
di 16-nov-10 14:33
( permalink)
Ik denk je het niet zozeer kan relateren aan lichaamsgewicht, iig niet direct en volledig. Bijvoorbeeld: - Wanneer persoon A een betere czs aansturing heeft zal hij minder kcal's verbruiken (--> aansturing, kost dat kcal's--> niet zoveel als iemand die puur op basis van aanwezige spier drukt en dus de spier meer uitput). Dit moet wel het geval zijn aangezien hij met minder spier hetzelfde gewicht drukt. En dan heb je ook nog de snelheid van de rep. Langere tijd onder spanning = meer spierschade. Voor massa moet je immers ook een bepaald volume hanteren, te weinig volume bij een bepaalde intensiteit = weinig groei. Dichter bij je 1rm = tragere snelheid = meer spanning = meer kcal's verbruikt. Hier vanuit gaande kan je stellen dat iemand die dichter bij zijn 1rm traint meer kcal's verbruikt. Het werkelijke aantal kcal's wat iemand verbruikt is denk moeilijk te bepalen en afhankelijk van nog meer factoren zoals stofwisseling enz. Uitgaande van vergelijkbare personen met verschillen spier/vet verhoudingen: Persoon D zal wss meer kcal's verbranden dan C; B meer dan A en in verhouding met het lichaamsgewicht zal B het meest verbruiken.
23 jaar 1,76 92kg. BP: 155 (7x140) SQ: 2x215 DL: 270
|
|
|
|