XTC en je bloeddruk

Gare Haan
2005/05/18 00:10:20
Vandaag was ik een beetje teleurgesteld... Terwijl mijn bloeddruk normaal altijd PERFECT is, was hij vanmorgen bij een routineonderzoek een beetje aan de hoge kant...
Ik had 2 dagen geleden wel 2 XTC tabletten genomen, wat ik normaal nooit doe (was bijna 2 jaar geleden)...
Zou er een verband kunnen zijn tussen XTC en bloeddrukverhoging vraag ik me nu af??
Nootje
Drill Instructor
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/18 00:19:47
Effecten
Wekaminen ontlenen hun naam aan het "wek-effect", dat wil zeggen de vermoeidheid wordt onderdrukt en men voelt zich (lichamelijk en geestelijk) energiek, opgewekt en alert. Vaak leidt het tot zelfoverschatting en de neiging veel te praten. Wekaminen remmen de eetlust, bemoeilijken het inslapen en verminderen de slaapdiepte. Andere effecten zijn onder andere bloedvatvernauwing (waardoor bloeddrukverhoging) en een versnelde hartactie.
Naast het oppeppende (amfetamine) effect heeft XTC ook een bewustzijnsveranderend effect, dat wil zeggen de waarneming wordt intenser en het gevoel van verbondenheid met anderen neemt toe. Het versterkt de emoties en creëert een sterk gevoel van empathie.

Bron: http://www.hulpgids.nl/ziektebeelden/verslaving/xtc.htm

XTC

Astma, longemfyseem en chronische bronchitis werden vaak met één naam aangeduid: CARA (Chronische Aspecifieke Respiratoire Aandoeningen). Ze hebben allemaal te maken met ontstekingen van de luchtwegen. Omdat de ontsteking bij astma een andere oorzaak heeft dan die bij chronische bronchitis en longemfyseem (COPD) wordt tegenwoordig meer gesproken over astma en COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Diseases). Deze aandoeningen worden met twee typen medicatie behandeld:
· Luchtwegverwijders (anticholinergica, beta-sympaticomimetica)
· Ontstekingsremmers (corticosteroïden, cromoglycinezuren).

Met de anticholinergica en corticosteroïden lijkt XTC geen interactie te vertonen, maar met de sympaticomimetica wel. Sympaticomimetica zijn stoffen die het actieve gedeelte van het centrale zenuwstelsel stimuleren. Dit leidt onder andere tot een verhoogde bloeddruk, een versnelde hartslag en de voor astma en COPD belangrijke vergroting van het longvolume.
De interactie met XTC komt voort uit het feit dat XTC ook sympaticomimetische eigenschappen heeft. Combinatiegebruik kan daarom leiden tot een versterking van de (bij)werkingen met hartritmestoornissen en een gevaarlijk hoge bloeddruk als gevolg. Daarnaast is er een verhoogd risico op een hersenbloeding.

Bron: http://www.jellinek.nl/
Oom Oli
Gare Haan
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/18 00:23:59
mmm, das duidelijk, denk dat ik wat te oud wordt voor die pillen...
maar mee kappen... huh?! verbaasd
post edited by Oom Oli - 2005/05/18 00:33:47
Buffster
Super Heavy Weight
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/18 01:36:29
ach... dan rook je toch gewoon een dikke knaap
SuperRamses
Light Weight
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/26 18:18:21
Ik vind het triest dat je nog steeds posts opent mbt
tot hard drugs.
Dit is een bodybuildingforum en geen junkieforum.

Buffster
Super Heavy Weight
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/26 18:40:34
Ach ook op een bodybuilding forum lopen junkies rond super blij
Oom Oli
Gare Haan
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/26 20:43:54
ORIGINAL: SuperRamses

Ik vind het triest dat je nog steeds posts opent mbt
tot hard drugs.

Ja, Geoffke we weten allemaal dat je ernstige problemen hebt overgehouden aan wat speedgebruik in je jeugd en dat je daar een trauma van hebt...
Maar doe hier het hele verhaal nog eens, dan weten de nieuwkomers het ook weer! super blij
SuperRamses
Light Weight
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/26 20:47:46
Ah Oli.... je zult wel altijd dezelfde loser blijven zeker.
Oom Oli
Gare Haan
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/26 20:49:55
ik hoop het...knipoog
Dennis88
Heavy Weight
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/30 12:53:09
als je een bepaalde onderwerop niet aanstaat kan je dit onderwerp ook overslaan !!

sommige hebben altijd wat tezeikensuper blij

suc6 olli
Wreckless
Super Heavy Weight
RE: XTC en je bloeddruk 2005/05/30 14:32:23
Als je tegen Oli wil gaan zeiken moet je wel een erg brede rug en heel korte teentjes hebben...

Hij speelt wel een thuiswedstrijd natuurlijk. knipoog

@ Oli: inderdaad Oli, je bent te oud voor dit soort onzin.