winden

Krachtwafel expert
2005/12/22 19:30:01
Moeten jullie nou ook van die gruwelijk stinkende scheten laten van die extra eiwitten vies bah??

Gr marcel
Smalluser
*Retired Founder*
RE: winden 2005/12/22 19:32:12
Nergens last van super blij

Groet
baskabel4
Super Heavy Weight
RE: winden 2005/12/22 20:08:27
dus je moet jou niet helpen bij het squatten........
debster
totdatikwatcreatieverben
*Stampertje*
RE: winden 2005/12/22 22:04:28
huh?! verbaasdIk heb er helaas ook last van, heb alleen het voordeel dat mensen niet verwachten dat er zo een onwijze geurvies bah uit zo een klein meisje kan komen.super blij

Ik vraag mij ook af waar het door komt, want zo extreem veel eiwitten neem ik ook weer nietoh neeeng.75gram bij een gewicht van 55,5kg, dus dat valt best mee.
Eieren eet ik ook niet overdreven veel.

Zal het dan die bak melkan magere kwark zijn die ik elke dag eet?

Ff serieus mensen, want het is best een probleem.ja ja

Alvast bedankt voor jullie serieuze reakties.
Espi
meten = weten!
RE: winden 2005/12/22 22:08:15
Probleem wordt door onvolledige afbraak van suikers veroorzaakt.
Meestal dus
- slechte afbraak van lactose door gebrek aan lactase : dus zuivel
- slechte afbraak van zetmeel in : peulvruchten met hard jasje (bonen), granen in een hard jasje (maïskorrels) of anderzins (oliebollen!!!) , patat en al dat soort zaken waar het lastig is om door een buitenkant heen te breken en de binnenkant (zetmeel) af te breken.
Geldt ook als je te gulzig en te veel ineens eet.
filip onghena
Meanmachine
RE: winden 2005/12/22 22:10:49
van gewoon eiwitten te eten heb ik daar geen last van ....maar maar maar.... doe me geen 2liter melk drinken....
debster
totdatikwatcreatieverben
*Stampertje*
RE: winden 2005/12/22 23:22:21
ORIGINAL: Espi

Probleem wordt door onvolledige afbraak van suikers veroorzaakt.
Meestal dus
- slechte afbraak van lactose door gebrek aan lactase : dus zuivel
- slechte afbraak van zetmeel in : peulvruchten met hard jasje (bonen), granen in een hard jasje (maïskorrels) of anderzins (oliebollen!!!) , patat en al dat soort zaken waar het lastig is om door een buitenkant heen te breken en de binnenkant (zetmeel) af te breken.
Geldt ook als je te gulzig en te veel ineens eet.

* ik eet elke dag een bak kwark, drink minimaal 1 beker melk + nog kleine hoeveelheden andere zuivel zoals boter, kaas ei enz.Lijkt mij geen tekort of wel?

*als ik aan granen denk dan denk ik aan het volkoren brood wat ik eet, ong.6 broodjes per dag.1x per week meuslie en soms havermout.Kan het daar aan leggen?

*Te gulzig eten, mmm wat is gulzig, ik zal eens proberen minder snel te eten.

Meer verklaringen?Banaan, rozijnen of noten toevallig?

Glenn
Mister Body & Fitness Forum 2007!
RE: winden 2005/12/23 01:42:51
debster, het gaat om het gebrek aan lactase, een enzym die zorgt voor afbraak van lactose
veronika86
With a Russian Twist
RE: winden 2005/12/23 07:56:17
@debster, ik eet 2x zoveel eiwitten bij bijna dezelfde gewicht en ik heb nergens last van. Nou ja wel af en toe, maar dan heb komt het door BONEN. Dat eet ik dus niet meer blij
debster
totdatikwatcreatieverben
*Stampertje*
RE: winden 2005/12/23 08:38:00
Okè, en waar zit lactase in?In welke voeding?
Rosanne
Ms. Alfabet
RE: winden 2005/12/23 09:13:57
In zuivel zit lactose, dat moet worden afgebroken mbv lactase..
Als je niet genoeg lactase hebt kan dat dus verteringproblemen opleveren; winden
debster
totdatikwatcreatieverben
*Stampertje*
RE: winden 2005/12/23 12:52:29
En waar zit lactase in?
mariska
Super Heavy Weight
RE: winden 2005/12/23 13:52:47
Dat is een enzym dat je lichaam aanmaakt om lactose te verteren. Als je lactose-intolerant bent dus niet...
Ik had het zelf ook van zuivel maar eet dat nu nooit meer. Zit hoog in eiwit maar heb nu nergens last van blij
Je kunt het eens proberen om het er uit te halen en kijken of je minder last hebt... wellicht het proberen waard en met 75 gram is het ook niet zo moeilijk om eiwit uit andere eiwitbronnen te halen blij
Marcel
Krachtwafel expert
RE: winden 2005/12/23 14:17:57
Denk inderdaad dat het ook wel komt door te gulzig eten zodat je veel lucht naar binnen hapt.....en dat moet er ook weer uit, van boven of van onder.

Gr Marcel
Espi
meten = weten!
RE: winden 2005/12/23 14:36:25
Om suikers om te kunnen zetten heb je enzymen nodig. Uitsluitend en alleen voor glucose is geen enzym nodig.
Alle andere vormen van suiker, inclusief fructose vereisen arbeid van enzymen.
Fructose moet in de lever worden omgezet in glucose.
Alle zetmeel moet door verschillende zetmeelenzymen (varianten van amylase) worden omgezet.
Voor sucrose is sucrase nodig
Voor lactose is lactase nodig.

Ongeveer 95% van alle Aziaten en Afrikanen ontbeert het enzym lactase. Zij krijgen dus onmiddellijk diarree als ze meer dan een kleine hoeveelheid lactose-houdende zuivel consumeren.
Lactase maak je dus ZELF aan. Er is ook vloeistof (Kerulac) evenals capsules om toch zuivel te kunnen consumeren als je eens toevallig zin hebt. In gefermenteerde zuivel (kwark, yoghurt) is die afsplitsing al voor jou gedaan door melkzuurbacteriën.

Voor eiwit is ook enzym nodig, dwz. protease, maar in het algemeen hebben mensen ruim voldoende eiwitenzym voorhanden tenzij ze plotseling van een laag- naar een hoog eiwitdieet overstappen.

En je raadt het al: idem dito voor vetten, daar is lipase voor nodig.

Als het zetmeel, eiwit of vet in erg grote brokken naar binnen wordt gewerkt of als het in een hard jasje zit (maïskorrels komen vaak onverteerd naar buiten!!!) , kunnen enzymen er niet zo goed bij. Gevolg: je darmbacteriën gaan er mee aan de haal en het is dan FEEST daar beneden... en hoppa vies bah Je zal zien dat in landen waar veel bonen en maïs gegeten wordt, dit voedsel heel vaak in gepureerde vorm wordt gegeten.

Lucht inslikken en koolzuurhoudende drankjes nuttigen helpen zeker niet mee, maar is niet de hoofdoorzaak.

Grootste probleem is echt het zetmeel en de lactose.
Marcel
Krachtwafel expert
RE: winden 2005/12/23 19:58:24
Ik wist niet dat je zo'n ingewikkeld verhaal kon schrijven over een paar schetensuper blijsuper blijsuper blijsuper blij

Gr Marcel
ErEf
Growing pains BFF AD
RE: winden 2005/12/23 20:48:38
goede uitleg espi
hanzel
Super Heavy Weight
RE: winden 2005/12/23 21:54:44
ik laat alleen winden als ik situps doe en ik heb het zwaar

maaruh, bottomline van je verhaal espi: je kunt beter zacht voedsel eten, en eigenlijk is zuivel dus helemaal niet zo goed voor je. of lees ik het nou verkeerd en is het net andersom..?

in welk voedsel zit veel zetmeel eig?
Espi
meten = weten!
RE: winden 2005/12/23 22:31:34
Als je Afrikaan of Aziaat bent, dan is de kans erg groot dat je diarree krijgt van melk. En zelfs als niet-Aziaat verdragen de meeste mensen het niet goed om bijv van helemaal geen melk drinken over te stappen op 2 liter per dag.
Gewoon omdat het even duurt voor je lichaam genoeg enzym aanmaakt.  Dit is ook de voornaamste reden dat mensen, die een low-carb dieet volgen slecht zetmeel verdragen als ze weer normaal gaan eten.

Zetmeel zit in
- graanprodukten: brood, rijst, pasta, ontbijtgranen, muesli , maïs (popcorn, of als groente)
- zetmeelknolprodukten zoals (zoete) aardappels, maniok, yam en alles wat hier van gemaakt wordt zoals patat, chips
- peulvruchten zoals bonen, kapucijners, linzen, (kikker)erwten, sojabonen
- sommige fruitsoorten zoals bakbanaan

Ander probleem is allergie. In Europa zijn veel mensen allergisch voor zuivel en granen en dan met name voor gluten.  Bij glutenallergie kan je bijv. nog wel rijst of havervlokken (havermout) eten.
In Azië daarentegen komt rijstallergie juist weer vaker voor.
debster
totdatikwatcreatieverben
*Stampertje*
RE: winden 2005/12/24 00:24:22
Bedankt voor de uitleg, ik ga eens een weekje zuivelvrij proberen.?Hopelijk word het dan mindser want dit is echt te erg.
hehoi
Nuts for thought
RE: winden 2005/12/24 08:51:20
Het gebeurt ook vaak als je ineens je eiwitten omhoog gooit. Ik had er de eerste weken ook last van, maar later helemaal niet meer.
Wreckless
Super Heavy Weight
RE: winden 2005/12/24 11:23:04
Je lichaam moet zich aanpassen aan elke plotse wijziging in je voeding. Khad het ook toen ik meer eiwitten ging eten. Nu geen last meer van.
filip onghena
Meanmachine
RE: winden 2005/12/24 18:01:59
ORIGINAL: debster

Bedankt voor de uitleg, ik ga eens een weekje zuivelvrij proberen.?Hopelijk word het dan mindser want dit is echt te erg.

ja..want anders kom ik geen wafeltjes eten hoor ....lol
debster
totdatikwatcreatieverben
*Stampertje*
RE: winden 2005/12/24 18:18:37
ach filip dan knetteren we toch gewoon saampjes het nieuwe jaar in.super blij
Espi
meten = weten!
RE: winden 2005/12/24 18:32:51
Klopt precies wat Wreckless zei. Heel veel mensen gaan na een tijdje low-carb eten vreselijk winden laten of raken aan de spetterende diarree als ze ineens weer wel veel van een zetmeelhoudend product gaan eten. Heb er zelf ook veel last gehad, tot ik overging op het 2x en later zelfs 3x per week zetmeelbevattende voedingsmiddelen eten. Eet je om de paar dagen zetmeel, dan is er altijd genoeg enzym voorhanden. Nog altijd neem ik Jarrowzymes als ik eens echt veel zetmeel wil eten waar ik van weet dat ik daar niet zo goed tegen kan, zoals bonen. Of anders pureer ik het hele zootje.

Idem voor als je bijv om financiële redenen veganist oid zou worden en alleen op zondag vlees gaat eten.. dan gaat dat vlees je ook slecht op de maag vallen omdat je dan niet meer voldoende van die eiwitsplitsende enzymen aanmaakt.

En ja.. zuivel geeft sneller een probleem omdat het vloeibaar is en dus moeilijker 'gevangen' kan worden.
Marcel
Krachtwafel expert
RE: winden 2005/12/25 18:21:52
En dat scheelt je dan gelijk heel wat eurootjes Debster!! knipoog

Gr marcel
debster
totdatikwatcreatieverben
*Stampertje*
RE: winden 2005/12/26 13:36:14
[sm=slach.gif][sm=slach.gif][sm=slach.gif]..........................   ......