Diepvriesgroente

Peace Through Power!
2008/02/10 21:45:05

Welke gebruik je en waarvoor?

Zelf heb ik eigenlijk altijd vers gegeten, maar omdat de kwantiteit stijgt wil ik toch eens gaan switchen. Zelf heb ik inmiddels ervaring opgedaan met de spinazie (al dan niet crème) en de broccoli. Beide goed te doen… als bij gerecht. Via de search heb ik al wel begrepen dat het kwalitatief goede producten, maar gebruiken jullie bijvoorbeeld paprika ook door een salade? Lijkt me slap worden… L

Tips/suggesties?
BVD

Attached Image(s)

sis
NO Sissy !!
RE: Diepvriesgroente 2008/02/10 21:52:50
Ik heb nu een paar keer van die zakken van de AH gehad met 7 soorten groente erin (in stukjes). Tot nu toe heb ik die gebruikt om te roerbakken. Dus nog geen kans gehad om te ontdekken of het slap wordt bij ontdooien.

Maar op zich bevalt 't goed.
wazzup
Super Heavy Weight
RE: Diepvriesgroente 2008/02/11 15:45:47
ontdooide groente en fruit doet het over het algemeen slecht in salades (iets met celwanden die kapot vriezen door kristalisatie van water... schijnt wel te kunnen, maar dan moet je met vloeibare koolzuur gaanw erken enzo en dat zal wel te duur zijn blij )

Ontdooide bananen zijn ook alleen goed voor in een smoothie enzo.

Verder is bevroren groente prima. Boontjes, gemengde wokgroente, eigenlijk alles wel.
Espi
meten = weten!
RE: Diepvriesgroente 2008/02/11 15:50:41
Klopt. Bevroren fruit verwerk ik meestal in een omelet of smoothie en bevroren groente worden veelal gekookt of geroerbakt. Maar dat weet je van te voren eigenlijk ook al.
Het is in elk geval een mythe dat 'verse' groenten verser zijn dan bevroren groenten. De prijs is alvast heel prettig.
Alleen groenten zoals kool, venkel en champignons/ui , paprika, tomaat en courgette etc. koop ik nog 'vers'. De bevroren groenten hebben de overhand. Ook wel enorm makkelijk die bevroren groenten.. en als het dan nog goedkoper is dan 'vers' is de keus snel gemaakt wanneer de bevoren groenten al voorgesneden zijn...

Gisteren trouwens een koolraap geslacht.. het zweet gutst je haast van het hoofd.. zo'n krachttoer is dat.
(wel lekker trouwens!)
Wreckless
Super Heavy Weight
RE: Diepvriesgroente 2008/02/11 22:59:05
Je kan toch altijd overal verse paprika's kopen? Ik gebruik bijna dagelijks verse paprika's, radijsjes, sla, witloof, ...
Mx
Peace Through Power!
RE: Diepvriesgroente 2008/02/11 23:41:37
Kan het wel kopen, das het punt niet.

Naast dat het wat in de knaken gaat lopen, is het handig, net als vlees, wat in de vriezer te hebben liggen. Wil wat meer salades gaan eten (met volkorenpasta knipoog ) om m'n koolhydraten inname te verhogen en zoek alternatieven voor zowel geld als dagelijkse beschikbaarheid...  Tot nu toe  wint vers het blij 

Maar ook espi heeft een punt, portie verpakking voor mij is ook handig! Anders zit ik 4 dagen bloemkool te snacken.. vies bah

wazzup
Super Heavy Weight
RE: Diepvriesgroente 2008/02/12 08:15:44
Salades kun je niet uit de vriezer halen. Dat moet je echt vers doen.
Mx
Peace Through Power!
RE: Diepvriesgroente 2008/02/13 22:27:49
Hoe bedoel je dat Wazzup?
pipi
Durf wat je droomt!
RE: Diepvriesgroente 2008/02/14 09:08:45
Verse groenten invriezen en ontdooien om rauw te eten gaat erg ten koste van het product. De structuur veranderd en ook de smaak gaat verloren.

Ingevroren groenten moeten voor zover ik weet allemaal bewerkt worden. Lees; gekookt, wokt, bakken etc.
Stan
judon t beat me. Ever.
RE: Diepvriesgroente 2008/02/14 11:01:16
Wij gebruiken dagelijks ingevroren groentes, dat levert geen enkel probleem op. Je hebt een zeker verlies aan vitamines door het blancheren en dan invriezen, maar dat valt al bij al goed mee. Je moet ook inrekenen dat ingevroren groentes vaak gewoon verser zijn dan de gewone groentes, omdat ze direct na het oogsten ingevroren worden en tijdens het transport dus gewoon 'vers' blijven waar andere groentes daar liggen te 'sterven'. Als ze dan nog eens een dag in je koelkast liggen te liggen worden die vitamines daar ook niet vrolijk van. Ingevroren groentes zijn ook reeds gekuist en geblancheerd etc. waardoor ze in het algemeen 'properder' zijn. Ingevroren groentes wel niet te lang in de vriezer bewaren, dan verliezen ze nog meer vitamines etc. zeker geen twee maanden. Celstructuur wordt beschadigd ja, maar dat wordt hij toch evengoed als je ze kookt of verder bewerkt, als je ze direct uit de verpakking ingevroren in je kokend water of stomer gooit is er dus ook geen gigantisch probleem.
pipi
Durf wat je droomt!
RE: Diepvriesgroente 2008/02/14 11:03:50
@ stan; we zijn het eens blij
Stan
judon t beat me. Ever.
RE: Diepvriesgroente 2008/02/14 11:14:36
allé, ben blij pipisuper blij Heb je post eens goed gelezen, over dat rauwe heb je ook gelijk, door het hele invriesproces wordt de celstructuur beschadigd, waardoor de compartimentering verloren gaat en dingen als enzymen (die normaal in een ander compartiment zitten, omdat ze anders de boel kapot vreten) samenkomen met stoffen uit het product waarmee het niet samen moet komen...die enzymen kunnen die stoffen gaan afbreken wat zorgt voor smaakverlies en kwaliteitsverlies en een slecht product. Dacht dat het vooral bij spruiten een probleem was. Als er trouwens héél snel ingevroren wordt worden die ijskristallen van wazzup stukken kleiner, waardoor ze de boel niet aan stukken scheuren. Om die reden is het ook minder aangeraden om zelf dingen in te vriezen, door het langzaam invriezen krijg je gigantische ijskristallen, en is het ook helemaal afgeraden om ontdooide producten opnieuw in te vriezen, weinig mensen die thuis een proffessionele invriesinstallatie hebben staansuper blij nu we toch bezig zijn te zeggen waarom, je mag ze niet te lang laten liggen in de vriezer omdat zelfs bij lage temperaturen die enzymen nog een beetje actief zijn, alleen veel langzamer, en de boel dus kapoet maken. Nog een reden waarom je zelf trouwens niet moet invriezen is omdat bij het professionele invriesproces die enzymen zoveel mogelijk inactief worden gemaakt door het blancheren of toevoegen van remmers etc.
Espi
meten = weten!
RE: Diepvriesgroente 2008/02/14 11:25:40
Daarom huurden wij , zelfs als we de ruimte ervoor hadden in de enorme vrieskist thuis, zodra er een koe geslacht werd (de helft opdelen met familie) , de vriescel bij de slager. Het vlees werd dan pas naar de eigen vrieskist getransporteerd zodra alles stijfbevroren was.

Salades moet je er niet mee gaan maken. Wat wel weer kan, is glasgroenten toevoegen aan salade. Bijv. gewone sla of witlof (mooie vervanger van sla in de winter en ook lekkerder vind ik persoonlijk) aanvullen met
- augurkjes
- zilveruitjes
- (hele of stukjes) paprika in het zuur
- peppersweets
- maïs
- haricots verts
- bonen, kapucijners
- rode bietjes
- asperges

Voor de slavulling zou ik dan persoonlijk geen diepvriesgroenten voor gebruiken.
Mx
Peace Through Power!
RE: Diepvriesgroente 2008/02/14 11:53:05
Oke, geen bevroren groente in de salade... das duidelijk. Dank jullie voor je reacties...

Maar als ik het goed begrijp zit het invriezen vn een gemaakte salade er dus ook niet in. Hoe doen jullie dat dan? iedere dag vers maken? of eet je het alleen in het weekend? Ik neem aan dat je, als je het al maakt, het niet 3 dagen uit de koelkast eet... dan gaat het idee van afwisselen een beetje verloren...

Momenteel ik ik namelijk een nagenoeg een heel brood per dag en zo tegen het einde van de dag begint het redelijk te irriteren.....huh?! verbaasd
Stan
judon t beat me. Ever.
RE: Diepvriesgroente 2008/02/14 11:57:24
Beste plan lijkt mij een valentijn te versieren, haar te laten inwonen, en zorgen dat ze mee eet van je salade en eventueel ze zelfs klaarmaakt voor jemaf!
Espi
meten = weten!
RE: Diepvriesgroente 2008/02/14 12:07:52
Joh, een salade maak je best snel

Even een voorbeeld:
- neem een stronk witlof, snij er het hart uit
- gooi die in een kom
- pak een eiwitbron, bijv. 3 hardgekookte eitjes (die kook ik zelf het liefste net van te voren) of bijv gerookte forel
- snij augurkjes fijn, pak er wat zilveruitjes bij, peppersweets (evt in stukjes) , wat plakjes van rode bietjes noem maar op
- evt. wat zaadjes of noten bijv een klein beetje sesamzaad, pompoenpitten of bijv een paar walnoten/pecannoten of zelfs pistachenoten.
- dressing erover.
Persoonlijk vind ik bijv zoete chilisaus (zoals voor een loempia) erg lekker eroverheen. Of picalilli (Surinaamse is gruwelijk pikant) en ben minder gecharmeerd van slasaus, mayo of olijfolie, maar hier moet iedereen doen wat hij/zij lekker vindt

Al die dingen staan voor het grijpen in de koelkast en voorraad kast. Een salade blijft niet langer dan 1 dag goed en feitelijk zelfs niet meer dan een paar uur. Het beste is gewoon om alles klaar te maken net voor je het eet.

En dan is het heel goed mogelijk om dit bijv als avondmaaltijd te eten. En bijv als je naar school of je werk gaat , bijv een bakje met gekookte rijst en gebakken kipfilet plus groenten (diepvries) mee te nemen.