Ik wil voorop stellen dat ik van mening ben dat je je cardio moet doen op een tijdstip waarop het JOU uitkomt, een tijdstip waarbij je je lekker voelt. Dan houd je er plezier (of minder weerzin

) in en houd je het (langer) vol.
Omdat je verder nog geen voedingsstoffen in je lichaam hebt, spreek je sneller het vet aan in je lichaam. Ochtendcardio zou dus wat dat betreft effectiever zijn.
Ik heb zelf ook een tijdje 's morgens vroeg cardio gedaan. Maar niet helemaal op nuchtere maag. Ik nam dan een klein half uurtje van te voren een whey shake met water. (uit bed, whey shake met water, op het gemakje mijn trainingsbroek en trui enz pakken, aankleden, sportschoenen aan... dan ben je wel een half uurtje verder als je rustig aan doet.
Daarna dus lekker hardlopen. Rustig aan beginnen (beetje wakker worden) en daarna tempo wat opvoeren.
Mijn ervaring:
Je wordt lekker wakker. Je begint de dag fris van geest na de cardio. Lekker hardlopen, daarna wat rekken, douchen en een goed ontbijt naar binnen werken.
Nadeel vind ik toch wel dat sprinttraining niet echt top gaat 's morgens. Ik ben niet zo'n ochtend mens en dat komt niet de explosiviteit ten goede. Sprinttraining doe ik dus liever op een later tijdstip. Dan heb ik meer energie (goed gevoed de trainig in want ik heb heel de dag kunnen eten) en explosiever.
Nog een nadeel: vroeg je bed uit.
Je voelt je de rest van de dag lekker fit.
Nogmaals:gewoon je cardio doen op een tijdstip waar je je goed bij voelt. Om vet te verliezen moet je gewoon minder energie binnen krijgen dan dat je verbruikt. Op welk tijdstip je dat doet maakt dan weinig uit.
's avonds laat je cardio doen kan ook, maar ik had er altijd last van dat ik dan niet in slaap kon komen.
en check de sticky die Gert aanhaalt.