nuchtere cardio: enige voorstanders?
Author Message
miss nath

• Total Posts : 61
  • Scores: 0
  • Reward points : 0
  • Status: offline
nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 14:20 (permalink)
0
Ik vroeg me af wie er al ervaring had met cardio op de nuchtere maag? heeft dit veel voordelen? Iemand al ervaring mee?

groetjes!
..Success is not being better than someone else, it is knowing that u did ur best to become the best of which u are capable..

Gert

• Total Posts : 7746
    • Scores: 93
    • Reward points : 1749
    RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 14:32 (permalink)

Moob

• Total Posts : 14765
      • Scores: 92
      • Reward points : 1423
      RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 14:47 (permalink)
      0
      Ik wil voorop stellen dat ik van mening ben dat je je cardio moet doen op een tijdstip waarop het JOU uitkomt, een tijdstip waarbij je je lekker voelt. Dan houd je er plezier (of minder weerzin super blij ) in en houd je het (langer) vol.

Omdat je verder nog geen voedingsstoffen in je lichaam hebt, spreek je sneller het vet aan in je lichaam. Ochtendcardio zou dus wat dat betreft effectiever zijn.

Ik heb zelf ook een tijdje 's morgens vroeg cardio gedaan. Maar niet helemaal op nuchtere maag. Ik nam dan een klein half uurtje van te voren een whey shake met water. (uit bed, whey shake met water, op het gemakje mijn trainingsbroek en trui enz pakken, aankleden, sportschoenen aan... dan ben je wel een half uurtje verder als je rustig aan doet.
      Daarna dus lekker hardlopen. Rustig aan beginnen (beetje wakker worden) en daarna tempo wat opvoeren.

Mijn ervaring:
      Je wordt lekker wakker. Je begint de dag fris van geest na de cardio. Lekker hardlopen, daarna wat rekken, douchen en een goed ontbijt naar binnen werken.
      Nadeel vind ik toch wel dat sprinttraining niet echt top gaat 's morgens. Ik ben niet zo'n ochtend mens en dat komt niet de explosiviteit ten goede. Sprinttraining doe ik dus liever op een later tijdstip. Dan heb ik meer energie (goed gevoed de trainig in want ik heb heel de dag kunnen eten) en explosiever.
      Nog een nadeel: vroeg je bed uit. super blij
      Je voelt je de rest van de dag lekker fit.

Nogmaals:gewoon je cardio doen op een tijdstip waar je je goed bij voelt.  Om vet te verliezen moet je gewoon minder energie binnen krijgen dan dat je verbruikt. Op welk tijdstip je dat doet maakt dan weinig uit.

's avonds laat je cardio doen kan ook, maar ik had er altijd last van dat ik dan niet in slaap kon komen.

en check de sticky die Gert aanhaalt. knipoog
      I started out with nothing and still have most of it left.

http://www.no-nonsense-training.tk/

Espi

• Total Posts : 21401
        • Scores: 147
        • Reward points : 1823
        RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 15:10 (permalink)
        0
        Cardio op de semi-nuchtere maag is ook een perfecte methode voor mensen die willen aankomen. Er zijn weinig dingen die de eetlust zo ontzettend stimuleren als cardio op de (bijna) nuchtere maag.
         Dit is dus een top advies voor mensen die te weinig eten vanwege geringe eetlust en niet aan kunnen komen.

Voor als je een strikt eetschema hebt.. het maakt qua resultaat zeer weinig uit, al is er 1 uitzondering. Wanneer je een matig-hoog KH dieet volgt heb je profijt van de lagere bloedsuikerspiegel en kan je mogelijk ietsjes makkelijker vet verliezen op plekken waar het niet wil lukken. Dus.. reserveren voor de allerlaatste fase van je dieet, tenzij je een masochist/ochtendmens bent die het wel heerlijk vindt om te doen.

pipi

• Total Posts : 2299
          • Scores: 2
          • Reward points : 655
          RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 15:37 (permalink)
          0
          blij Ben groot fan!! Zonder wetenschappelijke basis ( al ben ik er ooit mee begonnen omdat het effectiever zou zijn), zonder dieet wat erom vraagt, of wat dan ook, gewoon omdat ik het prettig vind. Speelt wel mee dat mijn maag slecht functioneert en ik 3 uur voor ik intensief ga cardio-en sowieso moet stoppen met eten, wat later op de dag verdomd lastig is met het oog op een goed voedingsschema.

Omdat ik wel vaak ruim een uur cardio doe, doe ik altijd wel van dat isostar of extran poeder door mijn water, om te voorkomen dat ik teveel afbreek. Een stuk fruit een half uur van te voren, als ik me wat minder fit voel, werkt ook erg goed.

Pipi neemt risico's .Punt. ~ SheRu

Moob

• Total Posts : 14765
            • Scores: 92
            • Reward points : 1423
            RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 15:44 (permalink)
            0

Cardio op de semi-nuchtere maag is ook een perfecte methode voor mensen die willen aankomen. Er zijn weinig dingen die de eetlust zo ontzettend stimuleren als cardio op de (bijna) nuchtere maag.

Nu je het zegt: ik heb zelden zo'n 'honger' gehad, dan op dagen dat ik mijn ochtend cardio deed. (ongeveer dezelfde beestachtige eetlust als toen ik German Volume Training deed.)
            I started out with nothing and still have most of it left.

http://www.no-nonsense-training.tk/

Espi

RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 15:54 (permalink)
              0
              Precies..gewoon normale niet te inspannende cardio in de frisse lucht.. echt het recept om achteraf flink te gaan bunkeren.

Te intensieve cardio weer niet. Bij heel wat mensen remt te intensieve training of cardio weer enorm eetlustremmend in verband met de diepe ketose waar sommigen in raken. Dan moet je soms het eten na zo'n training bijna forceren en je toevlucht nemen tot vloeibare voeding zoals shakes/smoothies.

sis

• Total Posts : 30879
                • Scores: 619
                • Reward points : 2073
                • Status: online
                RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 19:15 (permalink)
                0
                Ik heb het een paar weken geprobeerd. Maar voor ochtendcardio moet ik rond 5 uur mijn bed uit, zonder cardio kwart over 6. Dat zou nog wel kunnen, als ik er op tijd in zou liggen. Omdat ik lange dagen maak (240 km woonwerkverkeer per dag), is dat niet altijd mogelijk (ben ook meer een avondmens).

Voor mij is het niet zo lekker in te passen, dan maar in de avond. Als het wel in te passen was, dan vind ik het een voordeel om KT en cardio te kunnen scheiden doordat er genoeg tijd tussen zit op die dag.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

miss nath

• Total Posts : 61
                  RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 20:11 (permalink)
                  0
                  Ik doe altijd eerst men krachttraining en dan pas de cardio en dit voor een 40 minuutjes elk,
                  Zou dit dan niet een even goed effect hebben als nuchtere cardio? De voorraden glycogeen verdwijnen dan grotendeels uit je lichaam dus ga je dan efficienter vet verbranden? Ik probeer nl elke ochtend nuchtere cardio te doen ( kheb een hometrainer staan) mr kheb meestal zon grote honger dat ik er toch ni aan toe kom:p

..Success is not being better than someone else, it is knowing that u did ur best to become the best of which u are capable..

Espi

RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? za 13-jan-07 20:38 (permalink)
                    0
                    Ik vind het juist het prettigst om niet apart een cardio sessie te doen, al moet het dan wel een stuk korter zijn omdat je ook al aardig moe van krachttraining wordt. Meestal houd ik het nu op rond 20 minuten.

Daniela

• Total Posts : 2276
                      RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? zo 14-jan-07 17:50 (permalink)
                      0
                      Ik heb ook positieve ervaring met nuchtere cardio, ook omdat mijn maagje vaak geen voedsel verdaagt bij t hardlopen, maar ook dat was een kwestie van wennen. Ik ben t met Moob eens, sprintraining is niet handig zo vroeg, maar gewoon cardio is juist erg prettig. Nu ik zwanger ben eet ik een ontbijtkoek voordat ik ga hardlopen, werkt bij mij supergoed, kan dan ook heel lang lopen zonder last te krijgen van duizeligheid of iets..

Stan

• Total Posts : 15294
                        • Scores: 13
                        • Reward points : 732
                        RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? zo 14-jan-07 18:06 (permalink)
                        0
                        pf ik begrijp niet hoe je dat kan...ben deze morgen weer wakker geworden met een houten kop, supergeïrriteerd, en erg flauwvoelend gewoon omdat m'n suiker zo laag staat, na m'n ontbijt leef ik weer héééélemaal op...wil me niet inbeelden dat ik dan nog moet gaan lopen ook Of gaat de honger weg tijdens het lopen of zo? Ik word vaak gewoon wakker van de honger en wil zo snel mogelijk beneden staan zodat ik iets naar binnen kan spelen dus dan cardio doen Is dat niet gevaarlijk voor mensen zoals ik die gemakkelijk een lage suikerspiegel hebben, zeker 's morgens??

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

hehoi

• Total Posts : 3606
                          • Scores: 11
                          • Reward points : 1640
                          RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? zo 14-jan-07 18:48 (permalink)
                          0
                          Ik wil ook liefst zo snel mogelijk eten, Killa bee blij. Anders val ik flauw.
                          Ochtendcardio gaat niet werken voor mij.
                          Heb ook elke maand een ochtend (of twee) dat mijn suikerspiegel zo laag is, dat ik een paar keer op de grond moet gaan liggen voor ik mijn ontbijt heb klaargezet. Ik word dan zo duizelig dat ik gewoon knock-out dreig te gaan. Heeft te maken met mijn cyclus vermoed ik, of ook als mijn darmen samentrekken voor de toiletgang terwijl ik nog nuchter ben.

moreman

• Total Posts : 491
                            • Reward points : 269
                            RE: nuchtere cardio: enige voorstanders? zo 18-mrt-07 14:48 (permalink)
                            0
                            IK ben er van overtuigd dat je bij cardio op nuchtere maag en als zeker te intensieve cardio, zorgt voor spiermassaverlies ipv vetmassa. Leverglycogeen wordt gebruikt-->cortisolaanmaak---> glucoseaanmaak door afbraak aminozuren--> spiermassaverlies. Misschien dat je door het in ketose raken wat meer vet verbrandt, maar dat weegt nooit op tegen spiermassaverlies en de katabole toestand...

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                              • No New Messages
                              • Hot Topic w/ New Messages
                              • Hot Topic w/o New Messages
                              • Locked w/ New Messages
                              • Locked w/o New Messages
                              • Read Message