ongelijke trapezius
Author Message
Miepie

• Total Posts : 903
  • Scores: 14
  • Reward points : 678
  • Status: offline
ongelijke trapezius wo 10-mrt-10 16:50 (permalink)
0
Vanmorgen viel het me op dat mijn trapezius aan de rechterkant beter ontwikkeld is dan de linkerkant.
Nu is dat geen groot verschil, want zo groot zijn ze niet super blij. Maar er is wel verschil.
Is dat normaal als je rechtshandig bent?

Ik heb, als ik thuis achter de pc zit, vaak een scherpbrandende traps rechts. Zo erg dat ik soms moet stoppen met de pc.
Kan het zijn dat ik daar die rechterkant van de trapezius mee 'train', zodat die breder/hoger wordt.
(Op kantoor heb ik een linker trackball (muis) en heb ik daar geen last van. Thuis dus een linker trackball besteld)

Dan de tegenvraag. Kan ik dat weer gelijk krijgen en zo ja, hoe?
Gaat dat vanzelf als ik een betere houding achter de pc krijg of valt dat recht te trainen?

Espi

• Total Posts : 21279
    • Scores: 114
    • Reward points : 1522
    Re:ongelijke trapezius wo 10-mrt-10 17:19 (permalink)
    0
    Denk niet dat je de rechtertrapezius snel kleiner krijgt.. de linker trapezius groter is een betere gok.
    Spieren groeien het hardst met KT, lijkt me dan eigenlijk logisch dat je je bezig gaat houden met unilaterale oefeningen , bijv 1-armige deadlifts? Specifieke isolatie oefeningen voor trapezius zijn er ook wel maar zijn niet zo boeiend om te doen.

Hermanus

• Total Posts : 10390
      • Scores: 954
      • Reward points : 1766
      Re:ongelijke trapezius wo 10-mrt-10 17:40 (permalink)
      0
      Pffffffffffffff en waarom zijn die niet zo boeiend om te doen, want die zullen in het geval van Miepe op korte termijn denk ik het beste werken.

Ik had het in elk geval ook en niet te zuinig, door mijn werk op een papierfabriek waar we papierrestanten over een lengte van 8,20 meter weg moesten scheuren met de hand was ook mijn rechtertrapezius veel groter dan de linkerkant.

Ik heb hier verder in KT geen aandacht aan geschonken in de zin van linkshandig dus unilateraal meer gaan doen, maar heb gewoon 2 handige barbelshrugs in mijn schema opgenomen en uiteindelijk is het verschil verdwenen.

Testiculos habet et bene pendentes  
      Why train heavy?
      Why stack plates?
      Why bend bars?
      Why train insane?

Because
      I f**king can

SheRu

• Total Posts : 10302
        • Scores: 456
        • Reward points : 1746
        Re:ongelijke trapezius wo 10-mrt-10 18:01 (permalink)
        0
        Tja, ik denk dat als 't zo'n pijn doet bij 't computeren je misschien ook gewoon vastzit. knipoog

Maar allez. En ik zou verwachten dat je met je linkertrackball e.e.a. wel fikst, maar da's gewoon ook omdat ik een hekel heb aan traps trainen.
        <message edited by SheRu on wo 10-mrt-10 18:48>
        You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

sis

• Total Posts : 30125
          • Scores: 495
          • Reward points : 1758
          Re:ongelijke trapezius wo 10-mrt-10 18:24 (permalink)
          0
          Om op 1 van de vragen in te gaan: ja, als je rechtshandig bent is de rechterkant meer ontwikkeld. Omdat je veeeeel meer dingen doet dan je je realiseert met die kant. Ook je deltoideus (schouderkap) zal beter ontwikkeld zijn.

De scherpbrandende pijn deed mij ook wel een belletje rinkelen, als het vast zit door het computeren kan het ook anders eruit zien.

Verder denk ik dat het bij kan trekken door beide kanten even zwaar te trainen.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Espi

Re:ongelijke trapezius wo 10-mrt-10 18:45 (permalink)
            0
            Bij een unilaterale oefening train je wel (bijna) altijd allebei de armen, alleen doe je dit 1 voor 1 en begin je met je zwakste kant en laat die kant bepalen wat de belasting mag zijn, dus zowel een even zwaar gewicht alsook evenveel hh doen.

Miepie

• Total Posts : 903
              • Scores: 14
              • Reward points : 678
              Re:ongelijke trapezius wo 10-mrt-10 19:33 (permalink)
              0
              Dat het vast zit is goed mogelijk. Heel die rechter arm/schouder is suf gemuisd. Daarom muis/bal ik op mijn werk al links. Anders had ik allang thuis gezeten.
              Ik heb er, behalve thuis achter de pc, verder geen last van of pijn aan. Soms als ik lang aan het aanrecht moet staan.

Ten eerste komt hier een linker trackball.
              Ten tweede komt er een oefening voor de traps bij. Hoeft niet leuk te zijn, als het maar nuttig is. (benen trainen vind ik ook niet leuk, maar ja...) Rechts hoeft niet kleiner, links mag dan dus groter en als het even kan gelijk. Al is niemand helemaal in evenwicht natuurlijk.

Hermanus

• Total Posts : 10390
                • Scores: 954
                • Reward points : 1766
                Re:ongelijke trapezius do 11-mrt-10 10:40 (permalink)
                0
                @ Espi zoals als jij het voorsteld was in eerste instantie ook de manier waarop ik het dacht op te lossen en het resultaat was precies niks ofwel het verschil tussen links en recht bleef bestaan en dat moet jij eigenlijk nog wel weten.

Vanaf het moment dat ik er geen aandacht meer aan heb besteed op die manier en er dus eigenlijk schijt aan had gekregen, dan maar 2 ongelijke traps dacht ik nog en weer gewoon zware barbelshrugs ging doen zag ik tot mijn stomme verbazing naar verloop van tijd de boel gelijk komen en ik was er helemaal niet meer op uit. Nu ligt dat wel even anders, want qua symetrie heb ik nog wel wat minpuntjes, pfffffffffff klote sport dat bodybuilding eigenlijk maf!

Testiculos habet et bene pendentes  
                Why train heavy?
                Why stack plates?
                Why bend bars?
                Why train insane?

Because
                I f**king can

Espi

Re:ongelijke trapezius do 11-mrt-10 15:38 (permalink)
                  0
                  Nou jaaaaaa zeg. Unilaterale oefeningen zijn toch altijd datgene wat aangeraden wordt om links/rechtsverschillen bij te trekken. Kennelijk werkt het dus niet altijd. Althans, niet qua spierontwikkeling.. voor het bijtrekken van krachtsverschillen vind ik het anders wel degelijk een uitermate geschikte methode.

Miepje, als jij saaie oefeningen niet erg vindt, dan doe je toch lekker shrugs.
                  Een high (of low) pull zou je ook nog kunnen proberen, dat is toch net iets explosiever, al vraag ik me af of dit verstandig is als je rechterschouder al zoveel problemen oplevert.

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                    • No New Messages
                    • Hot Topic w/ New Messages
                    • Hot Topic w/o New Messages
                    • Locked w/ New Messages
                    • Locked w/o New Messages
                    • Read Message