parallel of full squat meest functioneel voor judo?
Change Page: < 12 | Showing page 2 of 2, messages 21 to 31 of 31
Author Message
sis

• Total Posts : 30879
  • Scores: 619
  • Reward points : 2073
  • Status: online
RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? vr 01-sep-06 22:42 (permalink)
0
Qua spierpijn kan ik het eens zijn, full squat is meer auw in glutes.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Unregistered

• Total Posts : 466
    • Scores: 0
    • Reward points : 521
    • Status: offline
    RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? vr 01-sep-06 23:44 (permalink)
    0
    Moeilijk te zeggen? Er staat niet bij hoe ze die back squat uitvoeren, dus opzich is dit abstract nutteloos. Het gaat voorál om de verhouding tussen heup flexie (hoe diep door je kont zakken) en hoeveel knie flexie (dus hoever je door je knie gaat). ALs je een PL squat zou bekijken met EMG, (waarbij er dus relatief veel heup flexie is maar bijna geen knie flexie), zou je zien dat de hamstrings heel zwaar belast wordt omdat hij niet weer op lengte wordt gebracht door de knie beweging.

Het gaat er namelijk om hoe meer je door je knie zakt, hoe meer de hamstring verkort en dus niet op lengte komt, en daarbij bij het omhoog komen van de squat dus minder wordt aangesproken. Bij de squat (eccentrisch) verkort de hamstring vanuit de knie, en verlengt hij vanuit de heup. Dus hoe meer heup, hoe meer hams, maar hoe meer knie, hoe minder hams.

Het klopt idd dat je door diep zakken heelv eel je glutes aan spreekt omdat deze spier alleen over de heup loopt en dus heel erg op rek komt door diep te zakken. Wat je WEL in de gaten moet houden is dat wijdere squats MINDER de glute aan spreken omdat je daarbij door de heuprotatie (exo) en abductie (heup naar buiten) de glute minder aanspreekt (bij het zakken, omhoogkomen zijn de bewegingen andersom natuurlijk) . Dus zijn close stance full squats zeer goed voor maximale aanspreking van de glutes. Tuurlijk kun je de glutes nog meer aanspreken door 1 leg squats, omdat je dan je heup ook actief moet stabiliseren en abduceren, wat 2 fucties zijn waar de gluteus voor zorgt.
    Strength and honour

Show RESPECT to each other!

Stan

• Total Posts : 15294
      • Scores: 13
      • Reward points : 732
      RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? za 02-sep-06 10:27 (permalink)
      0
      dus eigenlijk, als ik mijn hamstrings maximaler wil belasten, moet ik niet full squat doen, maar parallel squat kort gezegd?

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

Unregistered

• Total Posts : 466
        • Scores: 0
        • Reward points : 521
        RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? za 02-sep-06 17:33 (permalink)
        0
        Nee.. zo diep mogelijk zonder de knie naar voren te laten komen. Ga je met de knie naar voren, dan verkort de hamstring ipv dat ie bij het zakken op rek komt dus minder hams
        Strength and honour

Show RESPECT to each other!

Stan

RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? zo 03-sep-06 12:38 (permalink)
          0
          ok bedankt! Zal er rekening mee houden!

Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus

evilman

• Total Posts : 1328
            • Scores: 3
            • Reward points : 680
            RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? di 05-sep-06 16:03 (permalink)
            0

ORIGINAL: Killa_Bee

bedankt voor de reply's unregistered!

In judo wordt idd al sportspecifiek getraind, toch als je naar competitietrainingen gaat waar dan worpen 2 of 3 minuten lang non stop gedaan worden, dan weer rust, etc Als je dan iemand neemt die zwaarder is dan jou kan je je training zwaarder maken etc. Maar geforceerde imitaties maken is ten eerste al praktisch onmogelijk (of je moet een dumbell in ipon seionage of één van de tientallen andere worpen willen smijten door je gym maar dan moet je al een dumbell vinden die zwaar genoeg is)

Pak gewoon van die elastische tubes.. bind ze vast.. 2 .. vastpakken op zon lengte dat er al spanning op staat .. en worpen maken .. minuten lang.

Stan

RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? vr 08-sep-06 17:40 (permalink)
              0
              bedankt voor de tip! Ik zit nu idd ook te lezen over alle soorten toepassingen met rekkers, in het zwemmen gebruikten ze ze ook al massaal een paar jaar geleden maar ik vond dat een beetje te licht kwa weerstand, bedankt voor de tip!

Marcus

• Total Posts : 6812
                • Scores: 355
                • Reward points : 1857
                RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? vr 08-sep-06 20:07 (permalink)
                0
                Worpen trainen met elastische tubes is niet sportspecifiek.
                Motorische patronen zijn heel specifiek, doe je iets wat al klein beetje afwijkt (zoals hier dus) dan is het maar sterk de vraag of je positieve trainingsoverdracht hebt van je trainen met tubes naar echte worpen.
                Krachttraining doe je om spieren op een algemene sterker/explosiever te maken. Vaardigheid training doe je om je door KT opgepimpte spieren te leren gebruiken. Dat moet je niet gaan mixen IMO. Het gevaar bestaat dat je door je zogenaamd sportspecifieke training een verkeerd motorisch patroon aanleert voor de vaardigheid die je probeert te imiteren.
                Sportspecifiek trainen kan best nauw luisteren. Voorbeelden uit het sprinten:
                - sprinten in zand voor extra weerstand verziekt je techniek bijvoorbeeld al voor sprinten op een baan.
                - sprinten met een gewichtsvest zwaarder dan 10% van je lichaamsgewicht verandert je looptechniek te ingrijpend om overdracht te hebben op echt sprinten.
                -een top sprint coach als Charlie Francis (trainde de snelste man ooit: Ben Johnson) gaat zelfs zo ver om z'n snelheids-uithoudingsvermogen training voor de 100m sprint in intervallen op bijna max snelheid (95%) uit te voeren alleen maar zodat zelfs de training gericht op uithoudingsvermogen hetzelfde motorische patroon heeft als een wedstrijdsprint.
                Nowhere to go, nothing to do, no one to be 

Stan

RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? vr 08-sep-06 21:57 (permalink)
                  0
                  thx marcus, unregistered had al eerder gezegd dat sportspecifieke KT niet goed was, maar omdat een elastiek een relatief kleine weerstand is en je relatief weinig hindert dacht ik dat het geen kwaad zou kunnen...

maar voor mij is het prima, ik ga nu toch zoveel mogelijk judo trainingen meepikken als mogelijk zodat ik zoveel mogelijk techniek zo snel mogelijk leer, en de trainingen verschillen ook sterk per club de ene club traint al stukken intensiever en meer competitiegericht terwijl andere clubs 'rustiger' trainen, meer voor de mensen die het als hobby zien.

Jij raadt dus eigenlijk ook aan om gewoon KT te doen, maar dan vooral ook je explosiviteit en zo niet verwaarlozen, en de sportspecifieke oefeningen enkel op de judomat te doen met een zwaardere tegenstander?

Marcus

• Total Posts : 6812
                    • Scores: 355
                    • Reward points : 1857
                    RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? vr 08-sep-06 22:49 (permalink)
                    0
                    Klopt Unreg zei het eerder al, snapte dus al niet waarom je het toch wilde gaan doen super blij

Jij raadt dus eigenlijk ook aan om gewoon KT te doen, maar dan vooral ook je explosiviteit en zo niet verwaarlozen, en de sportspecifieke oefeningen enkel op de judomat te doen met een zwaardere tegenstander?

Tis maar net wat je bedoelt natuurlijk met sportspecifieke KT...je moet het in ieder geval niet te ver doorvoeren. KT is IMO niet bedoeld om sportspecifieke motorische patronen te trainen, daar doe je skill training voor.
                    Sportspecifiek aan KT zou IMO moeten zijn dat je alle soorten kracht traint die relevant zijn voor jouw sport, dus als explosiviteit relevant is voor jouw sport dan dat trainen. Voor judo zijn denk ik: maximaalkracht, isometrische kracht en explosieve kracht relevant.
                    Wat voor jou de manier is om daar het beste invulling aan te geven is vers 2. Denk dat het verstandig is om zo simpel mogelijk te beginnen (dat denk ik omdat ik dat wel eens niet heb gedaan super blij). In begin is bijvoorbeeld trainen van maximaalkracht al voldoende om explosiever te worden en voegt explosiviteitstraining niks toe, maar betekent het (omdat je dan een training daaraan besteedt) alleen minder maximaalkrachtrraining. Zag een schema van je staan met DE trainingen, persoonlijk merk ik bijvoorbeeld niet zoveel positief effect van DE als ik van een extra maximaalkrachttraining zou merken, maar dat kan voor een ander weer anders zijn. OL (dus dat is eigenlijk ook explosieve training, maar dan met hogere gewichten agv impuls gebruiken) werkt wel weer lekker voor me.
                    Kortom zou simpel beginnen en alleen als het iets toevoegt dingen als explosivieits training of OL oefeningen of plyo of isometrics of eccentrics erbij doen.
                    <message edited by Marcus on vr 08-sep-06 23:06>
                    Nowhere to go, nothing to do, no one to be 

Stan

RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo? vr 08-sep-06 23:43 (permalink)
                      0
                      oké bedankt!

Ja ik had die DE toegevoegd omdat ik dat een goede afwisseling vond met de ME dagen, en op die dagen deed ik die andere oef buiten 'de grote drie' dan ook zwaarder, waardoor mijn training een beetje in balans kwam. Er zit best wel logica in dat DE pas echt zin heeft als je verder gevorderd bent, maar het is ook zo persoonlijk e. Echt gecompliceerde trainingsschema's stel ik niet op, ik probeer het simpel en logisch te houden en vooral dl, sq, bp, millitary en grip aandacht te geven omdat ik toch overal tegenkom dat dat zo'n beetje DE basisoefeningen zijn. OL wou ik idd toevoegen voor explosiviteit, maar dat is eigenlijk een discussie die beter in mijn topic met mijn trainingsschema (eerste kladversie) kan gevoerd worden imo, maar thx!

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark
                        Change Page: < 12 | Showing page 2 of 2, messages 21 to 31 of 31

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                        • No New Messages
                        • Hot Topic w/ New Messages
                        • Hot Topic w/o New Messages
                        • Locked w/ New Messages
                        • Locked w/o New Messages
                        • Read Message
                        • Post New Thread