Change Page: 12 > | Showing page 1 of 2, messages 1 to 20 of 31
|
Author |
Stan
-
Total Posts
:
15294
- Scores: 13
-
Reward points
:
732
-
Status: offline
|
parallel of full squat meest functioneel voor judo?
vr 25-aug-06 23:29
( permalink)
hey, ik vroeg mij eigenlijk af welke vorm van squat het meest functioneel is in judo, fullsquat of parallel? Bij worpen als bvb ippon seionage (http://www.judoinfo.com/images/animations/blue/ipponseoi.htm) gaan ze toch ook niet tot volledig beneden. Ik vraag mij dus af hoe functioneel is die fullsquat eigenlijk in de judo? Met parallel kan je meer gewicht verzetten en explosiever, en je bent sneller want je moet zo diep niet gaan. Maar hoe dieper je gaat hoe makkelijker je hem op je rug kan leggen en hoe hoger hij op je rug ligt, en hoe makkelijker hij dus ook zal vallen... alvast bedankt!
Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus 
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
- Scores: 619
-
Reward points
:
2073
-
Status: online
|
RE: parallel of full squat meest functioneel voor judo?
za 26-aug-06 00:12
( permalink)
Linkie is geen linkie? Ik denk ook aan parallel, om de reden dat je vanuit parallel sneller omhoog komt. Ga je dieper, dan kan je misschien wel makkelijker iemand op je rug leggen, maar ik heb het idee dat het bij judo meer op heupen, grip en snelheid aankomt.
|
|
|
|
Moob
-
Total Posts
:
14765
- Scores: 92
-
Reward points
:
1423
-
|
za 26-aug-06 00:15
( permalink)
Gewoon afwisselen. Je kan ook de back squat toto parallel doen en dan ook de front squat in je schema opnemen end ie wel full doen. Maar ik denk niet dat fullsquat of parallel squat verschil zal maken. Het gaat meer om techniek bij judo lijkt mij. Als je full squat met 150 kg kan voor 10 reps en parallel 180 kg met 10 reps (ik zeg maar wat), maakt het echt geen barst uit volgens mij welke dat je doet. Je gaat tenslotte in de catogorie rond de 81 kg vechten toch? Reken maar dat je dan genoeg kracht hebt als je alleen maar full squats gedaan zou hebben. Het is meer het samenspel van, techniek, kracht en vooral ook het moment waarop je je techniek inzet dat van belang is. Niet zozeer alleen je kracht. (denk ik als leek zijnde op het gebied van judo.)
|
|
|
|
Alex
-
Total Posts
:
31
- Scores: 0
-
Reward points
:
957
-
|
za 26-aug-06 12:35
( permalink)
In het boek van Hidetoshi Nakanishi over ippon seoi nage (Onder andere wereldkampioen in 1972, scoorde vrijwel alleen met ippon seoi nage) zei hij dat hij in zijn wedstrijdperiode vooral full squats deed als supplementaire training. De man geeft nu nog training aan de Tokai universiteit in Japan, waar heel wat Japanse toppers trainen en de Belgische ploeg ook geregeld een stage meepikt. Volgens mij zijn alle twee de oefeningen functioneel maar over welke de beste van de 2 is ga ik mij niet uitspreken, zelf doe ik zeer frequent ippon seoi nage en ik moet zeggen dat de full squat mij al goed geholpen heeft om te kunnen scoren in wedstrijden. Groeten
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
za 26-aug-06 13:09
( permalink)
oké bedankt voor de input! Ik zal de full squat ook maar in m'n schema steken, reden dat ik hem niet zo graag doe is dat mijn knieën altijd 'kraken' als ik full squat doe (zo'n geluid dat je ook hebt als je je vingers kraakt) ik doe nu het 5X5 schema en zal dan periodes afwisselen van full squat met parallel...als die japanner er zoveel mee scoort en jij ook kan het enkel ten goede komen! En zoals moob al zei die paar tiental kg zal niet zoveel verschil uitmaken, zwaarder dan 80kg worden ze niet, maar als iemand tegenwerkt lijkt hij wel veel zwaarder te wegen dan 80kg, daarom moet je toch wel wat extra kracht hebben (al is idd techniek, timing en snelheid minstens even belangrijk als kracht)
Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus 
|
|
|
|
Unregistered
-
Total Posts
:
466
-
Reward points
:
521
-
|
za 26-aug-06 16:57
( permalink)
Tenzij je echt last van je knie hebt is het kraken van de knie niet echt een probleem. Hoe is de stand van je knieschijf? Staat ie meer naar buiten of binnen, of staat ie goed in het midden? Verder natuurlijk full squats omdat het je op de lange termijn veel steker maakt, omdat je de hele ROM sterker maakt waardoor de parralel squat een soort partial wordt. Belangrijkste eigenschappen voor judo zijn: Heupen (squat) Core kracht (vooral rotationeel!, train je geen rotaties, direct mee beginnen dan) Kracht bovenrug (vanwege de vele trekbewegingen) Grip (heel hard trainen, volgens mij loopt grip nogal achter bij je). Train trouwens meerdere soorten grip, dus supprorting, crushing, pinch grip, etc. Om iemand van 80 kg te verplaatsen heb je veel meer nodig dan een squat van 80 kg, iig om hem goed te verplaatsen. Ten eerste is een persoon een oneven object, ten tweede moet je hem grippen, ten derde is het motorische patroon van een judo worp veel moeilijker, ingewikkelder en zwaarder dan een basisbeweging als de squat en als laatste moet het zeer explosief. Maargoed.. een parralel squat is een halve ROM, dus hetzelfde als je je bent over rows en biceps curls altijd half zou doen. Leuk voor je ego maar zonder volledige versie in je schema heb je er niet veel aan.
Strength and honour Show RESPECT to each other!
|
|
|
|
Wreckless
-
Total Posts
:
12570
- Scores: 32
-
Reward points
:
1321
-
|
za 26-aug-06 17:55
( permalink)
@Sis: linkie is goed linkie. Voor dat soort dynamische en technische oefeningen zou ik vooral explosief trainen. De olympische lifts misschien. De pull. Jumping squats. En vooral de worp zelf veel oefenen natuurlijk.
[]======[] []======[] I guess God wanted to make something ugly but in great shape []======[] []======[]
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
-
Reward points
:
2073
-
|
za 26-aug-06 19:16
( permalink)
Ik bedoelde meer een klikbaar linkie En de vechtsportgrootmeesters kunnen zelf wel succes hebben gehad met een bepaalde training, dat wil nog niet zeggen dat het voor iedereen werkt. Waarmee ik die training niet tegenspreek hoor. Als ik naar de beweging bij een ippon seoi nage kijk, dan gaan ze eigenlijk niet echt diep door de knietjes. Maar goed, ik beheers wel wat grepen en take-downs, maar heb zelf nooit intensief ge-judo-ed (hoe schrijf je dat?) dus ben geen ervaringsdeskundige hierin.
|
|
|
|
Unregistered
-
Total Posts
:
466
-
Reward points
:
521
-
|
za 26-aug-06 19:17
( permalink)
Waarom zou je niet alles explosief trainen Wreckless? En met explosief bedoel ik dat je tijdens de concentrische fase zo veel mogelijk duwt tegen het object wat je verplaatst.. dus het zo snel mogelijk beweegt. Dit kan ook een squat op 95 % van je 1RM zijn, die beweegt misschien niet heel snel, maar als je er heel hard tegen duwt valt het nog steeds onder mijn definitie van "explosief" Ik heb het hier niet over de eccentrische fase van de lift, die kan natuurlijk veranderen omdat je bijv langzamere eccentrics zou kunnen doen voor spierwinst of om eccentrisch sterker te kunnen worden, of snelle eccentrics om maximaal de myotatische en golgi pees reflex op te wekken.
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
-
Reward points
:
2073
-
|
za 26-aug-06 19:22
( permalink)
@ unreg, wat betreft volledige ROM .. ik heb een stuk gelezen over quarters, die hadden meer effect dan je zou denken, zeker wanneer je de "alles volledig & compound" filosofie aanhangt. Weet alleen niet meer waar  zou ik even moeten vragen/zoeken.
|
|
|
|
Wreckless
-
Total Posts
:
12570
- Scores: 32
-
Reward points
:
1321
-
|
za 26-aug-06 20:44
( permalink)
Tsja, wat is explosief. Ik bedoel met explosief een relatief laag gewicht (max 60% van 1RM, beter 40-50%) en dan een snelle uitvoering. Bij al die worpen is de snelheid van uitvoering heel belangrijk. Er is wel degelijk een verschil tussen trage kracht en snelle kracht. En dan heb ik het niet over maximale inspanning.
[]======[] []======[] I guess God wanted to make something ugly but in great shape []======[] []======[]
|
|
|
|
Unregistered
-
Total Posts
:
466
-
Reward points
:
521
-
|
za 26-aug-06 21:20
( permalink)
ORIGINAL: sis @ unreg, wat betreft volledige ROM .. ik heb een stuk gelezen over quarters, die hadden meer effect dan je zou denken, zeker wanneer je de "alles volledig & compound" filosofie aanhangt. Weet alleen niet meer waar zou ik even moeten vragen/zoeken. Klopt. Neemt niet weg dat de carryover van wanneer je alleen de bovenste ROM gebruikt, maar voor ongeveer 25 % overgaat naar het onderste deel van de ROM. Verder is het voordeel van quarters natuurlijk dat er erg veel motoreenheden worden aangespreken omdat het een supramaximaal gewicht is (gewicht boven wat je normaal aankunt bij een beweging door de gehele bewegingsbaan van een gewicht). Tuurlijk zijn quarters heel erg handig maar als je voor 1 keuze zou staan, zou ik echt voor full gaan.
|
|
|
|
Unregistered
-
Total Posts
:
466
-
Reward points
:
521
-
|
za 26-aug-06 21:36
( permalink)
ORIGINAL: Wreckless Tsja, wat is explosief. Ik bedoel met explosief een relatief laag gewicht (max 60% van 1RM, beter 40-50%) en dan een snelle uitvoering. Bij al die worpen is de snelheid van uitvoering heel belangrijk. Er is wel degelijk een verschil tussen trage kracht en snelle kracht. En dan heb ik het niet over maximale inspanning. FF snelle reply, moet zo weer DVD kijken Het punt is om maximale kracht te vergroten voor Judo, niet specifieke snelheid in een bepaald motorisch patroon (door een sportbeweging te simuleren, bijv een worp). Door een hoge motoreenheidaanspraak (spier die aangesproken wordt door een perifeer neuron) worden er dus in zn totaliteit meer spiervezels aangesproken, dus een hoger percentage van het maximaal aan te spreken spiervezels. Dat is het doel van krachttraining bij Judo. Ik vind een doel zoals op 40 - 60 % trainen minder belangrijk (tenzij het voor speed-strength of strength-speed ontwikkeling is), omdat mits het onder hele hoge snelheid (en dus II X vezels aanspreekt) gebeurd, je er niet veel verbetering zult zien bij je Judo. Ik ben ook ten zeerste tegen het "nadoen" van sportspecefieke bewegingen bij krachttraining. Daaronder kun je bijv een worp verstaan, die je door een of andere beweging zou "nadoen" bij KT. Het nadeel hiervan is dat het hele motorische patroon veranderd wordt, omdat de snelheid (door het toegevoegde gewicht) niet meer gelijk staat aan de manier waarop het sportspecefiek wordt uitgevoerd (in verhouding). Dat zou bijv een zwaar gewicht kunnen zijn bij het sprinten, dat je toevoegd door er een slee achter te trekken. In dit geval zal je bijvoorbeeld heel veel voorover leunen, een veel langere afzetfase hebben, je heup veel minder in flexie brengen, en zo kan ik nog wel even doorgaan. De manier waarop ik sportspecifieke training zou toepassen is door wel de bewegingen te gebruiken die je bij je sport ook gebruikt, bijv bij judo een schouderworp wanneer je de tegenstander op de rug hebt en hem zo over je heen wilt gooien: Knie extensie, rotatie afhankelijk van het stand of bewegingsbeen Heup: extensie, geringe adductie en endorotatie Romp: Extensie en rotatie Schouder: retroversie, rotaties afhankelijk van arm Die bewegingspatronen zou je bijv kunnen trainen om squats te doen voor je knie extensie, heup extensie/ adductie / endorotatie, windmills / one arm presses / side deadlifts voor je rotatie in de rug, chins en bent over rows voor je retroversie schouder. Is wel een heeel simpel voorbeeld omdat ik geen rekening hou met schouderbladen, onderarmen, enkel, etc maar dat zou het onnodig moeilijk maken. Wat ik probeert te zeggen is dat het belangrijk is wel de bewegingen zelf te trainen maar niet "krampachtig" aanpassen om ze zoveel mogelijk op de sportbeweging te laten lijken. Over de trainingsintensiteiten (gewicht in percentage van je momentele 1RM), zou ik vooral gaan voor prikkels die je motoreenheidaanspraak dus verhogen (max effort, dynamic effort, plyo, shock method), omdat sportspecefiek al redelijk veel getrained wordt op strenght-endurance en endurance-strength (vermoed ik, heb een tijdje op Judo gezeten maar toen was ik 8 jaar oud ofzo  ) KillaBee, hoelang duren de ronden ongeveer bij Judo? Dat is namelijk belangrijk om te bepalen of het eventueel nodig is om lactaat tolerantie te trainen, zou je daarboven komen óf er last van hebben.
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
-
Reward points
:
2073
-
|
za 26-aug-06 22:02
( permalink)
Goede post, unreg  ik ben het met je eens.
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
zo 27-aug-06 22:14
( permalink)
bedankt voor de reply's unregistered! M'n grip loopt inderdaad achter, ik train hem momenteel met static holds en door m'n onderarmen en polsen te trainen, ik heb gelezen ook over dat trainen met die rekkers om je vingers en die grippers, maar nog geen geld gehad om grippers te kopen (weet ook niet echt waar, ik ben geen fan van online kopen en heb geen visa) en met die rekkers trainen dat moet wel lukken, heb gewone elastiekjes liggen en kan dan telkens één of meer elastiekjes toevoegen. ronden duren maximaal 5 minuten (maar meestal korter als er met ippon gescoord worden) Ik gebruik momenteel het 5X5 schema van glenn pendlay dus momenteel kan ik niet veel veranderen aan die oefeningen (ben nu al aan m'n vierde week toe) zit dus enkel een bench, row, squat, pull up en millitary in (en optionele core oefeningen). Olympische lifts lijken mij wel nuttig (wel moeilijk om te leren) ook minder courante oefeningen zoals side deadlift en andere zouden in mijn schema moeten komen, mss moet ik meer kijken naar schema's die strongmen gebruiken omdat daar toch ook algemeen getraind wordt en niet enkel op de bench/squat/deadlift zoals in westside barbell schema ea? Explosiviteit is idd ook erg belangrijk, daarom vond ik het WSB systeem wel goed, omdat daar ook op speed getraind wordt. Het 5X5 systeem is dan weer goed omdat daar niet enkel op maximale kracht getraind wordt. Eigenlijk zou ik trouwens ook statisch moeten trainen aangezien bij klemmen en wurgingen de klemming/wurging een aantal seconden vastgehouden moet worden... In judo wordt idd al sportspecifiek getraind, toch als je naar competitietrainingen gaat waar dan worpen 2 of 3 minuten lang non stop gedaan worden, dan weer rust, etc Als je dan iemand neemt die zwaarder is dan jou kan je je training zwaarder maken etc. Maar geforceerde imitaties maken is ten eerste al praktisch onmogelijk (of je moet een dumbell in ipon seionage of één van de tientallen andere worpen willen smijten door je gym  maar dan moet je al een dumbell vinden die zwaar genoeg is) Ik moet er mij eens meer in verdiepen, en wat meer aan andere mensen vragen in de judo, alhoewel meestal krachttraining niet als superbelangrijk wordt aanzien en conditietraining hoger geplaatst staat (wat ook ergens normaal is een intensieve judotraining met een zware partner is al aardig belastend)
|
|
|
|
Unregistered
-
Total Posts
:
466
-
Reward points
:
521
-
|
ma 28-aug-06 16:26
( permalink)
Niet teveel naar mensen uit Judo luisteren zou ik zeggen, maar meer naar strengthcoaches die zich specifiek toeleggen op gevechtsporten, zoals Rooney op Elitefts. Heeft daar ook wel een boek over, wat erg interessant is en hij trained een aantal Judo athleten op top niveau.
|
|
|
|
Alex
-
Total Posts
:
31
-
Reward points
:
957
-
|
ma 28-aug-06 21:07
( permalink)
ORIGINAL: Killa_Bee ...meestal krachttraining niet als superbelangrijk wordt aanzien en conditietraining hoger geplaatst staat (wat ook ergens normaal is een intensieve judotraining met een zware partner is al aardig belastend) Ik durf hierbij toch wel te betwijfelen dat krachttraining de dag van vandaag in het wedstrijdjudo niet meer superbelangrijk is hoor, ik heb toch al enkele stages (binnenlandse en buitenlandse) meegemaakt waar er toch wat nadruk gelegd werd op KT door de trainers, ook in de bijscholingen voor trainers in Zele wordt dit soms kort aangehaald. Feit is dat het moderne wedstrijdjudo niet meer puur 'op z'n Japans' is waar techniek primeert, maar dat vooral de voormalige Oostbloklanden heel wat invloed hebben gehad op het wedstrijdjudo. Ik heb dan ook al dikwijls de pech gehad van dergelijke Oostblokathleten tegen te komen op competities en je merkt meestal vrijwel meteen dat ze toch al wel wat uurtjes in de gym hebben doorgebracht, natuurlijk is ,zoals jij zegt, conditietraining ook onmisbaar om een complete wedstrijdjudoka te worden (en te blijven) groeten Alex
|
|
|
|
Ryujin
-
Total Posts
:
1971
-
Reward points
:
392
-
|
ma 28-aug-06 21:33
( permalink)
Ik denk dat vooral GPP of core training zeer handig is bij een sport zoals judo..
The only verdict is vengeance; a vendetta, held as a votive, not in vain, for the value and veracity of such shall one day vindicate the vigilant and the virtuous.
|
|
|
|
Unregistered
-
Total Posts
:
466
-
Reward points
:
521
-
|
ma 28-aug-06 21:34
( permalink)
Klopt idd, erg belangrijk, zeer underrated voor Judo als je het algemeen bekijkt. Ik ken een paar Judoka's die uberhaupt niets aan krachttraining doen, en toch op redelijk hoog niveau meedraaien.
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
vr 01-sep-06 19:31
( permalink)
nog even ivm full squat vs parallel: The effect of back squat depth on the EMG activity of 4 superficial hip and thigh muscles. Caterisano A, Moss RF, Pellinger TK, Woodruff K, Lewis VC, Booth W, Khadra T. The Department of Health and Exercise Science, Furman University, 3300 Poinsett Highway, Greenville, South Carolina 29613, USA. tony.caterisano@furman.edu The purpose of this study was to measure the relative contributions of 4 hip and thigh muscles while performing squats at 3 depths. Ten experienced lifters performed randomized trials of squats at partial, parallel, and full depths, using 100-125% of body weight as resistance. Electromyographic (EMG) surface electrodes were placed on the vastus medialis (VMO), the vastus lateralis, (VL), the biceps femoris (BF), and the gluteus maximus (GM). EMG data were quantified by integration and expressed as a percentage of the total electrical activity of the 4 muscles. Analysis of variance (ANOVA) and Tukey post hoc tests indicated a significant difference (p < 0.001*, p = 0.056**) in the relative contribution of the GM during the concentric phases among the partial- (16.9%*), parallel- (28.0%**), and full-depth (35.4%*) squats. There were no significant differences between the relative contributions of the BF, the VMO, and the VL at different squatting depths during this phase. The results suggest that the GM, rather than the BF, the VMO, or the VL, becomes more active in concentric contraction as squat depth increases. PMID: 12173958 [PubMed - indexed for MEDLINE] Blijkbaar wordt de gluteus maximus (je kont) duidelijk meer getraind bij de full squat, maar mijn hamstrings (die volgens de podoloog achterlopen, vandaar dat ik problemen heb met m'n knie) worden even zwaar belast (ik had gehoord dat bij full squat je hamstrings ook meer getraind waren maar jamer genoeg is dit niet zo...) btw ik ben sinds deze week begonnen met full squat, ik vind het een leuke oefening om te doen, je moet je geen zorgen meer maken om hoe diep je nu moet gaan! Ik denk dat zoals al gezegd een combinatie van beide de beste oplossing is, welke vorm moet primeren ben ik nog niet echt uit
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|