periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen
Author Message
tiomio123

• Total Posts : 3552
  • Scores: 25
  • Reward points : 1311
  • Status: offline
periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen zo 02-mei-10 15:09 (permalink)
0
Hierbij deze stelling. Eens of oneens?

Ik bedoel hiermee te zeggen dat het beter is om niet elke training te plannen en het aantal weken wat een cyclus duurt te laten leiden door de vooruitgang en motivatie. Eigenlijk plan je het volgens deze stelling dus wel, alleen niet qua tijdsduur, te gebruiken gewichten of sets en reps. Een voorbeeld van hoe ik het hierbij aanpak:
- Week 1 sowieso inkomen in de gewichten
- Week 2 altijd iets meer volume als in week 1, maakt mij niet uit op welke manier
- Week 3 gewichten omhoog
- Rest van de weken knallen totdat ik niet meer verder kan, wanneer ik stop wordt bepaald door de trainingen

Hierbij de gewichten dus op z'n beloop laten, voel je je goed pak je meer, voel je minder pak je minder..
23 jaar
1,76
92kg.
BP: 155 (7x140) 
SQ: 2x215 
DL: 270

DennisW

• Total Posts : 2348
    • Scores: 20
    • Reward points : 589
    Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen zo 02-mei-10 15:31 (permalink)
    0
    Helemaal mee eens

Ik doe alles op gevoel en motivatie....voel ik mij minder dan doe ik het rustiger aan en als het nog minder dan minder is dan pak ik gewoon een extra rustdag.  Probeer dan wel te achterhalen waarom het minder ging zodat ik de volgende keer wel weer maximaal kan gaan.

What we do in Life....Echoes in Eternity

Mijn log: http://forum.body-fitness.nl/Weer-aan-het-ijzer-m621980.aspx

tiomio123

Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen zo 02-mei-10 15:38 (permalink)
      0
      En als je training dan bijv. minder ging, zeg je dan ook al van te voren dat je de volgende training rustiger aan doet? Of bekijk je het dan echt puur per training?
      23 jaar
      1,76
      92kg.

DennisW

• Total Posts : 2348
        • Scores: 20
        • Reward points : 589
        Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen zo 02-mei-10 16:35 (permalink)
        0
        Hangt ervan af waarom de training minder ging......en gelukkig gebeurt dit niet zo vaak. Maar ik ga niet van te voren tegen mezelf zeggen dat ik het vandaag rustiger aan ga doen omdat het de dag ervoor minder ging.

What we do in Life....Echoes in Eternity

Mijn log: http://forum.body-fitness.nl/Weer-aan-het-ijzer-m621980.aspx

SheRu

• Total Posts : 11220
          • Scores: 580
          • Reward points : 2061
          • Status: online
          Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen zo 02-mei-10 17:34 (permalink)
          0
          Heb allebei gehanteerd, en beiden hebben hun voordelen vind ik. Vaak werp ik ook ongeveer wel een blik in m'n agenda, omdat m'n traininsgpartner en ik elkaar nog wel 's te ver door kunnen slepen.  Dan vind ik 't wel handig om een beetje van te voren te weten: nu ongeveer de stekker 'r uit. Zeker omdat we vlak voor de man van de hamer supersterk zijn.

TIjdens AGVT en 'Floris' werd m'n training volledig bepaald. Voor een beginnend lifter ook een goede manier om wat van die 'verlegenheid' af te komen. Iets wat ik bij veel vrouwen terug zie. tijdens Ext. Tension en Super-Accumulation wilde ik me volledig aan 't schema houden om gewoon te kijken of 't zou werken. Maar momenteel, tijdens ons rodedraadschema werken we veel meer op egvoel.

Voor mezelf werk ik nog wel 's met taptesten. Dan ga ik er veel gevoelsmatiger mee om, maar ook dan blijft het opletten.
          <message edited by SheRu on di 11-mei-10 09:58>
          You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

paraman

• Total Posts : 2957
            • Scores: 57
            • Reward points : 1795
            Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen zo 02-mei-10 17:53 (permalink)
            0
            ik heb jaren op gevoel getraind

het probleem was dat ik mezelf altijd dwong om tot het uiterste te gaan en dat leidde tot stagnatie

nu volg ik wendler 5/3/1 en mijn training over 3 maanden ligt bij wijze van spreken al vast (gewichten, sets en reps)

en nu moet ik deloaden in mijn 4de week en kan ik mij de eerste 3 weken nog steeds kapot trainen

gevolg is, 10kg + op mijn bench max, 20kg+ op mijn squat enz....

Wreckless

• Total Posts : 12570
              • Scores: 32
              • Reward points : 1321
              Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen zo 02-mei-10 19:58 (permalink)
              0
              Ik heb een redelijk strak schema, maar als hobby-topsporter knipoog heb je toch regelmatig dat je dat niet kan aanhouden.

En naar mijn bescheiden ervaring: als ik merk dat het die dag niet lukt, dan leg ik me daar bij neer...
              []======[] []======[]
              I guess God wanted to make
              something ugly but in great shape
              []======[] []======[]

3XL

• Total Posts : 6345
                • Scores: 125
                • Reward points : 1841
                Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen zo 02-mei-10 20:05 (permalink)
                0
                Ben het niet eens met de stelling periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen.

Periodiseren is imo wel degelijk vooruit plannen. Niet vooruit planen maar trainen naar het gevoel van de dag is trainen op gevoel.

Eerste is imo het best voor beginners, tweede is voor mensen die geleerd hebben naar hun gevoel te luisteren.
                Zomaar trainen naar het gevoel van de dag zonder geleerd te hebben wat dat gevoel in houd is zomaar doen waar je zin in heb.

As you are now, I once was.
                As I am now, you'll never be

©3XL ®2000      

tiomio123

Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen ma 03-mei-10 17:25 (permalink)
                  0
                  Ik ben het wel met je eens wat je zegt mbt beginners enz. Alleen ik bedoelde plannen in de tijd, sets of reps.. Moet dit volgens jullie dan ook een bepaalde vorm van vastheid hebben? Bijv: Week 1 3x5hh; week 2 5x5hh; week 3 7x5hh.

Misschien moet ik het anders formuleren in vraagvorm: Is jullie leidraad om vooruitgang te boeken een vaste leidraad, of bepaal je dit adhv hoe je je elke week voelt?

Weet jij bijv. al of je 4 weken lang de gewichten gaat verhogen, rust in gaat korten, enz? Of bepaal je dit pas in week 3?
                  23 jaar
                  1,76
                  92kg.

3XL

• Total Posts : 6345
                    • Scores: 125
                    • Reward points : 1841
                    Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen ma 03-mei-10 18:59 (permalink)
                    0
                    Mijn vaste leiddraad is geen gebruik maken van vaste leiddraden.

Imo is een vaste planing eerder een beperking. Als je meer zou kunnen dan houd je planning je tegen, kan je minder dan wijk je af van je planning.

Bijde zaken die voor mij frustrerend werkte.

Ik train al jaaaaaaaren op gevoel wat voor mij wil zeggen dat ik waneer het kan ik alles er uit haal en waneer het niet zo lekker gaat gewoon een tandje terug neem.

Zelfde eigenlijk met oefeningkeuze. Als ik naar de sportschool gaat heb ik wel en idee van wat ik wil gaan doen en vaak gaat dat ook wel goed, maar als het bij de opwarmsets van een bepaalde oefening niet goed aanvoelt dan probeer ik wat anders.

Soms probeer ik 2-3 verschillende oefeningen voor verschillende spiergroepen die geen van allen goed aanvoelen => naar huis = extra rustdag
                    As you are now, I once was.
                    As I am now, you'll never be

©3XL ®2000      

ErEf

• Total Posts : 12432
                      • Scores: 108
                      • Reward points : 1431
                      Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen ma 03-mei-10 21:18 (permalink)
                      0
                      ik ben nu met roeien bezig, en daar wordt aangeraden elke morgen je hartslag te meten. Wanneer je hartslag 's morgens zonder reden hoger is dan normaal, dan wordt rust aangeraden.

zou dit ook werken bij krachtsport?
                      My Bodyblog Homepage Forum start Body & Fitness Hyves
                      Het gaat er niet om wat je doet, het gaat er om wat voor effect het heeft. 
                      3-12-2010 gewicht 122,8kg
                      15-7-2011 gewicht 105,1kg

18-7-2011 gewicht 104,5kg

SheRu

Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen ma 03-mei-10 21:20 (permalink)
                        0
                        Yups. DAt werkt ook bij krachtsport.
                        Is een van de methodes om je overreaching te meten. Thibeaudeau, Dan John, en Eric Cressey (wat ik me zo herinner) hebben daar wel eens over geschreven. Zelf hanteer ik taptesten (en opletten).
                        You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

ErEf

• Total Posts : 12432
                          • Scores: 108
                          • Reward points : 1431
                          Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen ma 03-mei-10 21:25 (permalink)
                          0
                          taptest?
                          My Bodyblog Homepage Forum start Body & Fitness Hyves
                          Het gaat er niet om wat je doet, het gaat er om wat voor effect het heeft. 
                          3-12-2010 gewicht 122,8kg
                          15-7-2011 gewicht 105,1kg

18-7-2011 gewicht 104,5kg

SheRu

Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen ma 03-mei-10 21:33 (permalink)
                            0
                            na het opstaan 15 seconden zoveel mogelijk stipjes zetten op een papiertje, stipjes tellen en noteren. Op de ochtend dat je onder de 90% scoort, plan je een de-load. Niet vaker dan 1 keer per dag doen, word je effecient van, en dus word de test onbetrouwbaar. KAn ook online: http://www.zimm-co.com/Pr...ssthespacebar2000.html

Roodbaard.

• Total Posts : 948
                              • Scores: 21
                              • Reward points : 1824
                              Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen ma 10-mei-10 22:14 (permalink)
                              0
                              Ik train volgens schema maar corrigeer volgens de ervaring ter plekke... 

Een schema geeft mij houvast wat ik gemiddeld presteer bij welke oefeningen, d.w.z. wat ik normaliter aankan. Niet op mijn sloffen maar met pittig werk.

Bij een uitstekende dag kan ik de ervaring hebben dat ik meer reps aankan dan in mijn schema staat. Dan doe ik dat ook. En bij de volgende set gaat dan de weerstand wat omhoog.

Ook kan het weleens tegenvallen. Ik haal de reps niet. Dan probeer ik altijd eerst meer te rusten tussen sets en als dat niet lukt, eerst een andere oefening. Als het niet anders kan de oefening lichter maken door minder weerstand en (hopelijk) dan wel een paar extra reps. Als het modderen blijft: overgaan naar een andere spiergroep en niet meer 'achterom kijken' behalve dan mijzelf afvragen welke verklaring. 

Luppie

• Total Posts : 2332
                                • Scores: 59
                                • Reward points : 1036
                                Re:periodiseren plan je niet, maar bepaal je tijdens het trainen di 11-mei-10 09:07 (permalink)
                                0
                                Roodbaard zodoe ik het ook. Dus meer trainne waarvan jij denkt dat help endan werkt het meestal ook wel. IPV een bewezen methode werkt deze juist tegen terwel het een bewezen methode is puur omdat je er niet 100% goed bij voel, een beetje aanpassen aan het schema en het werkt wel weer. Het gaat er bij trainen voral om waar jij je goed bij voeld en het werkt dan ook

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                                  • No New Messages
                                  • Hot Topic w/ New Messages
                                  • Hot Topic w/o New Messages
                                  • Locked w/ New Messages
                                  • Locked w/o New Messages
                                  • Read Message