powerlifting wedstrijd
Author Message
paraman

• Total Posts : 2957
  • Scores: 57
  • Reward points : 1795
  • Status: offline
powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 10:54 (permalink)
0
Ik vroeg me laatst iets af

ik ben nu 24 jaar en ik zoek een uitdaging naast het heffen van gewichten.

ik dacht erover om op amateur niveau eens een wedstrijd te overwegen ergens volgend jaar.

Ik ben 1.61m, en ik denk dat ik wel mee kan doen in de 56kg klasse en eventueel in de 52kg klasse.

Mijn max zonder shirt of belts zijn op de grote 3:

95kg bench, 130 squat en 160kg deadlift (deadlift met straps maar indien nodig oefen ik de hook grip)

ik heb deze pr's gezet toen ik aan het cutten was, dus ik ben zeker dat ik als ik voldoende eet de 100kg bench, 140 squat en 170kg op relatief korte termijn moet kunnen halen.

Maar is dit een beetje de moeite om aan een amateur wedstijd mee te doen ?

grtz

Hermanus

• Total Posts : 11026
    • Scores: 1137
    • Reward points : 2079
    Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 11:03 (permalink)
    0
    Volgens mij wel zijn toch aardig deftige gewichten voor die gewichtsklasse, maareuh ik dacht dat jij na het cutten op iets van 62 kg uit zou komen, ga je nog verder terug trainen dan??

Testiculos habet et bene pendentes  
    Why train heavy?
    Why stack plates?
    Why bend bars?
    Why train insane?

Because
    I f**king can

paraman

Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 11:07 (permalink)
      0
      60 kg zou iets van een 7% vet zijn blij

maar je kan toch altijd nog wat extra vocht verlies hanteren en eventueel tot 5% vet gaan?

het is een gedachte waar ik mee rondloop, tot ik zag wat Sergey Fedosienko haalt bij de 56kg gewichtsklasse

SheRu

• Total Posts : 11220
        • Scores: 580
        • Reward points : 2061
        • Status: online
        Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 11:41 (permalink)
        0
        Het is altijd de moeite om in elk geval te kijken of je het leuk vindt, ongeacht wat je tilt. blij
        Bekijk welke bond je wilt liften, en welke regels zij hanteren, om niet voor nare verrassingen te komen staan (o.a. paused benchen, diepte, etc.) en probeer begeleiding te vinden zodat je een ervaren lifter bij je hebt op je eerste wedstrijd. In Nederland wordt een beginnerswedstrijd aangeboden, weet niet of dat in BelgiĆ« ook zo is, anders zou ik die zeker als eerste pakken. Wil je meteen in een 'echte' wedstrijd instappen, zou ik altijd eerst 's gaan kijken . 
        You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

http://canonnengoed.wordpress.com/

"SheRu easy. SheRu doet waar SheRu zin in heeft."

paraman

Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 11:53 (permalink)
          0
          ik ga deze zomer eens rondkijken

maar is het interessant om te liften met een vetpercentage van 5-6 %?

het valt me wel op dat in de 56 kg klasse er bijna niet gelift wordt, maar vanaf 67.5kg wel. Ik zie mezelf nooit in de 67.5kg klasse meedoen aangezien ik dan nog teveel spiermassa moet winnen en dat zie ik mij de eerste 10 jaar niet naturel halen blij

Hermanus

• Total Posts : 11026
            • Scores: 1137
            • Reward points : 2079
            Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 12:45 (permalink)
            0
            Ik zie niet echt in wat jou vetpercentage met tillen te maken heeft of het zou moeten zijn dat je voor je wedstrijd nog even iets gewicht kwijt moet om in een bepaalde klasse te mogen tillen. Maar verder is het vetpercentage in mijn ogen niet echt relevant.

Het lijkt mij zeker ook niet raadzaam om met een dergelijk laag vetpercentage te gaan trainen of op dat percentage een wedstrijd te willen draaien. Het is geen bodybuilding he.

Als je wilt kiezen voor powerliften dan moet je gaan powerliften en dat betekent hoog frenquente trainingen met een redelijk hoog volume. Uiteindelijk zul je op die manier echt ook wel spiermassa opbouwen een dergelijke hoeveelheid arbeid met (relatief) zware gewichten zal echt niet onbeloont blijven.

En je moet ergens beginnen toch, die mannen in die klasse tilden ook niet gelijk de gewichten die ze nu tillen.

Als ik even een klein beetje van het orginele onderwerp af zou mogen wijken, dan zou ik nog aan willen geven dat ik de laatste jaren een ontwikeling zie in krachtsportland of misschien iets specefieker bodybuildingland dat men al wil sprinten voor men kan lopen en daarmee bedoel ik dat er in mijn ogen weinig  mis is met je voor een tijdje bezig houden met alleen de grote 3 en een klein beetje ondersteunende oefeningen. In mijn ogen kun je daar wel degelijk een behoorlijke basisfysiek en vooral ook basiskracht mee opbouwen en die als de basis er eenmaal is je voor veel doeleinden kunt in zetten.

Voor iemand met jou fysiek of althans wat je zelf aangeeft moeilijk spiermassa aan te kunnen zetten is dat misschien wel de oplossing voor dat probleem. De grote 3 vertegenwoordigen voor het grootste deel de natuurlijke bewegingsbanen van je lichaam en als je dat kan met deftige gewichten dan weet ik zeker dat je ook kan praten over een deftige basisfysiek waar je veel kanten mee op kan.

Testiculos habet et bene pendentes  
            Why train heavy?
            Why stack plates?
            Why bend bars?
            Why train insane?

Because
            I f**king can

floris2

• Total Posts : 3651
              • Scores: 169
              • Reward points : 1142
              Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 12:55 (permalink)
              0
              paraman

tot ik zag wat Sergey Fedosienko haalt bij de 56kg gewichtsklasse

bij zn 96 cm lengte....

ben benieuwd hoe lang deze kleine mensen nog mee kunnen doen bij de IPF...

my passion my life... my game my victory

paraman

Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 13:09 (permalink)
                0
                Hermke

Ik zie niet echt in wat jou vetpercentage met tillen te maken heeft of het zou moeten zijn dat je voor je wedstrijd nog even iets gewicht kwijt moet om in een bepaalde klasse te mogen tillen. Maar verder is het vetpercentage in mijn ogen niet echt relevant.

Het lijkt mij zeker ook niet raadzaam om met een dergelijk laag vetpercentage te gaan trainen of op dat percentage een wedstrijd te willen draaien. Het is geen bodybuilding he.

Als je wilt kiezen voor powerliften dan moet je gaan powerliften en dat betekent hoog frenquente trainingen met een redelijk hoog volume. Uiteindelijk zul je op die manier echt ook wel spiermassa opbouwen een dergelijke hoeveelheid arbeid met (relatief) zware gewichten zal echt niet onbeloont blijven.

En je moet ergens beginnen toch, die mannen in die klasse tilden ook niet gelijk de gewichten die ze nu tillen.

Als ik even een klein beetje van het orginele onderwerp af zou mogen wijken, dan zou ik nog aan willen geven dat ik de laatste jaren een ontwikeling zie in krachtsportland of misschien iets specefieker bodybuildingland dat men al wil sprinten voor men kan lopen en daarmee bedoel ik dat er in mijn ogen weinig  mis is met je voor een tijdje bezig houden met alleen de grote 3 en een klein beetje ondersteunende oefeningen. In mijn ogen kun je daar wel degelijk een behoorlijke basisfysiek en vooral ook basiskracht mee opbouwen en die als de basis er eenmaal is je voor veel doeleinden kunt in zetten.

Voor iemand met jou fysiek of althans wat je zelf aangeeft moeilijk spiermassa aan te kunnen zetten is dat misschien wel de oplossing voor dat probleem. De grote 3 vertegenwoordigen voor het grootste deel de natuurlijke bewegingsbanen van je lichaam en als je dat kan met deftige gewichten dan weet ik zeker dat je ook kan praten over een deftige basisfysiek waar je veel kanten mee op kan.

ik ging er gewoon vanuit dat ik misschien een groter voordeel zou halen uit de 56kg klasse. Als ik dan scherp afgetraind op de wedstrijd verschijn, heb ik een vrij hoge spiermassa/ totaal massa ratio en dat moet toch een voordeel opleveren.

Op lange termijn lijkt mij de 60kg klasse meer realistisch, de 67.5 kg klasse lijkt me uitgesloten aangezien mijn ratio spiermassa/ totale massa veel lager gaat zijn en ik ga er toch vanuit dat vetmassa buiten stabiliteit weinig meerwaarde zal bieden

En ik denk dat ik nu toch al wel wat basiskracht heb door een lange tijd wendler te volgen. Nu ben ik meer aan het inlezen in sheiko, tenzij er nog andere schema's werken? Liefst heb ik schema's die werken met % van een max en een heel plan uitstippelen voor de komende maanden.

paraman

Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 13:10 (permalink)
                  0
                  floris2

paraman

tot ik zag wat Sergey Fedosienko haalt bij de 56kg gewichtsklasse

bij zn 96 cm lengte....

ben benieuwd hoe lang deze kleine mensen nog mee kunnen doen bij de IPF...

ik zag wel dat hij klein was, maar hij is gewoon een dwerg? Dan moet zijn ROM toch maar enkele cm's zijn?

SheRu

Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 13:10 (permalink)
                    0
                    Juist.
                    You 's So high 'n mighty with all your muscle. Go ahead boy, pick up that barbell and show me what you can do.

SheRu

Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 13:13 (permalink)
                      0
                      paraman

ik ging er gewoon vanuit dat ik misschien een groter voordeel zou halen uit de 56kg klasse. Als ik dan scherp afgetraind op de wedstrijd verschijn, heb ik een vrij hoge spiermassa/ totaal massa ratio en dat moet toch een voordeel opleveren.
                      Pound for pound heel misschien, maar er zijn weinig tot geen wedstrijden waarbij er niet op gewichtsklassen maar op wilks getild wordt (en dan nog..)

Op lange termijn lijkt mij de 60kg klasse meer realistisch, de 67.5 kg klasse lijkt me uitgesloten aangezien mijn ratio spiermassa/ totale massa veel lager gaat zijn en ik ga er toch vanuit dat vetmassa buiten stabiliteit weinig meerwaarde zal bieden
                      't Gaat er gewoon om wanneer je 't sterkste bent. 't Is wat dat betreft vrij simpel. Zeker als beginner zou ik neit gaan kloten met lichaamsgewicht, of hogere of lagere klassen.  Kijk eerst maar eens hoe 't  gaat en of je het wel wilt en wat er in belgiĆ« getild wordt..

paraman

Re:powerlifting wedstrijd di 12-apr-11 14:06 (permalink)
                        0
                        Belgium Powerlifting Federations
                        deze federaties zijn er,
                        die WDFPF  vdoen wel raw wedstrijden en als ik eens mee wil doen zal het raw zijn aangezien ik geen grote kosten willen doen aan een pak etc....

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                          • No New Messages
                          • Hot Topic w/ New Messages
                          • Hot Topic w/o New Messages
                          • Locked w/ New Messages
                          • Locked w/o New Messages
                          • Read Message