Change Page: 1234 > | Showing page 1 of 4, messages 1 to 20 of 75
|
Author |
sis
-
Total Posts
:
30879
- Scores: 619
-
Reward points
:
2073
-
Status: offline
|
sis goes spinning!
wo 24-dec-08 16:10
( permalink)
In het kader van "wat kan het steeds minder geblesseerde lijf inmiddels hebben" ben ik vanmorgen voor het eerst een spinningles binnen gestapt. In mijn hoofd had ik het vooroordeel dat ik spinnen niet erg leuk vind, omdat ik fietsen ook niet geweldig vind. Daarom was het er nog niet van gekomen. Maar wat is er mooier dan een vooroordeel om te zetten in een oordeel? Ik vind dat je pas mee kunt praten als je iets zelf ervaren hebt. Duss... gewoon doen. Ik val met mijn neus in de boter, het is een les met een thema, uiteraard Kerst en het eerste wat ik hoor bij binnenkomst is MUTS OP!! En ja, een mand vol kerstmutsen op het podium. Hoera. Door de juf op het podium word ik naar een juf bij een fiets gestuurd en die geeft me wat korte uitleg. De les begint. De juf die de les leidt, roept "op de achterste rij links zien jullie sis, die doet voor het eerst mee, welkom sis!" Een stuk of 30 hoofden draaien mijn kant op en met muts en al zeg ik "eh.. haai  ". Op een groot scherm en uit de speakers komen de ergste kersthits langs. Tijdens de staande klim wordt door de juf gechecked of ik niet stiekem boven de hartslaggrens uit kom want dan moet ik dringend terug naar een zittende klim. Gaat allemaal goed, ook met het rugje. Afijn, wat heb ik geleerd? 1. je wordt er erg nat van 2. het is best leuk 3. net na de les heb je wat pap in de bovenbenen 4. ervaren spinners kijken raar naar een newbie die genoeg lucht heeft om Last Christmas mee te zingen
|
|
|
|
DjMark
-
Total Posts
:
11155
- Scores: 96
-
Reward points
:
2031
-
|
RE: sis goes spinning!
wo 24-dec-08 16:14
( permalink)
hehe, leuk stukje. en goed bezig geweest dus!
|
|
|
|
Wreckless
-
Total Posts
:
12570
- Scores: 32
-
Reward points
:
1321
-
|
wo 24-dec-08 16:15
( permalink)
Ha, je hebt blijkbaar een goede conditie.
[]======[] []======[] I guess God wanted to make something ugly but in great shape []======[] []======[]
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
-
Reward points
:
2073
-
|
wo 24-dec-08 16:17
( permalink)
Ik denk het, Wreckie Ohja, na afloop liep ik langs de receptie nog even de fitnesszaal in, zegt de receptioniste "sinds wanneer hebben we een zwembad?"  (haar nat) En mijn maatjes die aan de KT waren, die begrepen er ook niets van. Sis zwaar bezweet zonder dat ze me hebben zien trainen Het is weer eens wat anders en misschien voeg ik het wel toe aan de rest van de trainingen, of vervang eens wat. Er zijn veel spinning uren dus wat dat betreft genoeg mogelijkheden.
|
|
|
|
Hermanus
-
Total Posts
:
11026
- Scores: 1137
-
Reward points
:
2079
-
|
wo 24-dec-08 16:20
( permalink)
Hoe ouder hoe gekker zeggen ze wel eens, Sis aan de spinning, ik heb nu al oprecht medelijden met de instructrice. Ik hoop dat ze niet al teveel pijn doet, zie in gedachte al een voet richting kin gaan.
Testiculos habet et bene pendentes Why train heavy? Why stack plates? Why bend bars? Why train insane? Because I f**king can
|
|
|
|
violette
-
Total Posts
:
5332
- Scores: 6
-
Reward points
:
665
-
|
wo 24-dec-08 16:22
( permalink)
Hahaha, muts op  Flinke groep trouwens! Prettig dat je rug niet geprotesteerd heeft. Dat je nog kon zingen aan het eind, ik heb wel eens mee gedaan met spinnen (in m'n cardio periode) maar dan was zingen er echt niet bij, het is best zwaar!
*** Je komt nooit op je bestemming aan als je alleen maar op zonnige dagen reist. ***
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
-
Reward points
:
2073
-
|
wo 24-dec-08 16:24
( permalink)
Ze had het al over andere schoenen, voor haar natuurlijk stukken veiliger als mijn voeten niet zomaar los kunnen  en aan mijn hartslag en hoeveelheid zweet te zien is het behoorlijk intensief. (en ok, ook een wat vermoeid lijf achteraf hoor!) Als Jantra meeleest ben ik wel benieuwd naar het verschil tussen spinning en RPM. Ik ken het kwartaalconcept van Les Mills, en bij spinning stelt de instructeur zelf de les samen, maar ik vraag me af of de lessen inhoudelijk vergelijkbaar zijn.
|
|
|
|
hehoi
-
Total Posts
:
3606
- Scores: 11
-
Reward points
:
1640
-
|
wo 24-dec-08 18:13
( permalink)
Sinds mijn blessure, nu 3 maanden, fiets ik ook veel omdat het de enige cardio is die mag. En het is zo dodelijk saai...(in de zaal). Ik denk dat ik zaterdag ook eens ga spinnnen !! Je hoort het wel, Sis.
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1823
-
|
wo 24-dec-08 18:29
( permalink)
Spinning vond ik altijd geweldig. Vond want ben zo gewend aan de mini-crankjes (heb nu 150mm) dat gewone fietscranks (170mm) acuut kniepijn opleveren.. RPM is dus idd van LesMills en dat houdt in dat je een heel kwartaal hetzelfde doet. wat er bij spinning gedaan wordt is idd aan de instructeur.. sommigen leggen er heel graag de zweep overheen en dan ben je bekaf, anderen doen het kalmer aan en dan is het even of minder intensief.. had nooit les op tijden dat er RPM was, maar kreeg de indruk dat RPM een stuk tammer was dan de lessen die ik zelf volgde. Mis het wel...
|
|
|
|
Moob
-
Total Posts
:
14765
- Scores: 92
-
Reward points
:
1423
-
|
wo 24-dec-08 20:21
( permalink)
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
- Scores: 13
-
Reward points
:
732
-
|
vr 26-dec-08 06:44
( permalink)
Nog een geluk dat je niet boven de harstlaggrens bent gegaan sis!! Dat is toch niet die 'aerobe grens' of 'vetverbrandingszone' waar ze het altijd over hebben?? Verder klonk het wel enorm leuk, met de kerstmuts en kerstmuziek vollenbak
Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus 
|
|
|
|
Jantra
-
Total Posts
:
3163
- Scores: 0
-
Reward points
:
246
-
|
vr 26-dec-08 09:58
( permalink)
ORIGINAL: sis Ze had het al over andere schoenen, voor haar natuurlijk stukken veiliger als mijn voeten niet zomaar los kunnen en aan mijn hartslag en hoeveelheid zweet te zien is het behoorlijk intensief. (en ok, ook een wat vermoeid lijf achteraf hoor!) Als Jantra meeleest ben ik wel benieuwd naar het verschil tussen spinning en RPM. Ik ken het kwartaalconcept van Les Mills, en bij spinning stelt de instructeur zelf de les samen, maar ik vraag me af of de lessen inhoudelijk vergelijkbaar zijn. Is ze dan Had op een of andere manier deze topic nog niet gezien..... Allereerst super dat je het ondanks je vooroordeel bent gaan proberen, toen ik begon had ik dezelfde gedachte hoor en ik had geen conditie. Moet je nu zien, het kan me nu niet gek genoeg gaan op de fiets Maar om antwoord te geven op je vraag; Er kán weldegelijk een heel groot verschil zitten tussen spinning en RPM, dat ligt aan de spinninginstructeur en hoe deze de les opbouwt. Bij RPM is de opbouw altijd hetzelfde dus bijv. nrs 3 en 7 zijn altijd klim en 6 is altijd race. Ik ken sporscholen waar speciale interval, klim of beginners spinninglessen gegeven worden. Dat ik bij RPM dus niet, dat is echt voor iedereen toegankelijk. Een goede opbouw in de spinningles is dus helemaal afhankelijk van de instructeur die de les in elkaar zet. Bij RPM zit de les altijd goed in elkaar en is alleen fun afhankelijk van de instructeur. Ikzelf zou niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen om iedere keer een nieuwe les in elkaar te zetten, dus is RPM voor mij perfect. Bij deze nodig ik je graag uit om eens een RPM lesje bij me te komen volgen, kan je zelf de verschillen ondervinden tussen de twee vormen
CARPE DIEM *~*Als er een manier is om het beter te doen, vind die dan*~*
|
|
|
|
Bok_ito
-
Total Posts
:
271
-
Reward points
:
0
-
|
vr 26-dec-08 12:14
( permalink)
Ik heb zelf een spinning bike thuis ( deze gebruik ik alleen voor cardio in mijn voorbereiding ) ik kom zelf echter niet verder dan 30 minuten fietsen als een slak. Ik zie ze altijd bezig ( tijdens de spinningles ) in onze gym 1 verdieping hoger ( open ) dus je kan ze vanaf beneden zien. Respect voor spinning ik denk 5 minuten en dan zou ik moeten afhaken.
|
|
|
|
thijssie
-
Total Posts
:
1458
-
Reward points
:
657
-
|
vr 26-dec-08 12:23
( permalink)
He Ss wat goed dat het zo leuk was! Dus straks fiets je gewoon iedereen eraf !
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1823
-
|
vr 26-dec-08 13:22
( permalink)
Wie denkt dat je met spinning niet in de anaerobe zone komt, moet echt eens komen kijken, want het merendeel is juist superintensief, al ligt dat natuurlijk ook grotendeels aan jezelf. Heb er met het fietsen veel aangehad, vooral het staand klimmen wordt er vaak gedaan en daar had ik buiten weinig ervaring mee.. als je een racefiets hebt, hebben die meestal hooguit 2 bladen voor en moet je bij steile hellingen wel staand klimmen. Maar ook met een triple is het soms effectiever bij relatief korte klimmetjes op macht (staand) naar boven te gaan en daarvoor waren spinninglessen ideaal.. sowieso vanwege de hogere intensiteit. Dat doe je buiten op het vlakke toch niet zo snel, met een zwaar verzet rijden. Begin onderhand zin te krijgen weer te gaan fietsen (spinning zit er niet in, tenzij er een aangepaste fiets zou bestaan).
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
vr 26-dec-08 14:05
( permalink)
wat bedoelt ze dan met die hartslaggrens?
Als ik wakker word en het zonnetje zie schijnen en de vogeltjes hoor fluiten, denk ik maar 1 ding, geef mij een geweer en ik schiet die klerebeesten uit de boom - Hermanus 
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
-
Reward points
:
1823
-
|
vr 26-dec-08 15:14
( permalink)
Dat zal de anaerobe zone zijn.. misschien dat ze op sis 'r sportschool meer benauwd zijn dat beginners er gelijk dood bij neervallen. Als dat er zo militaristisch aan toe gaat zou ik het snel bekeken hebben... dat is juist de lol van spinning.. om over de rooie te gaan, maar je moet er dan wel fit genoeg voor zijn..
|
|
|
|
Stan
-
Total Posts
:
15294
-
Reward points
:
732
-
|
vr 26-dec-08 15:33
( permalink)
gebeurt vaak hoor, die hartslaggrens zit er echt ingebakken bij veel instructeurs, heb het ook al gehoord van m'n zus die gaan spinnen is, en in m'n vorige gym hadden ze het er ook over (de man die spinning gaf) kan je btw niet gewoon je eigen cranks meenemen, opschroeven, en klaar!
|
|
|
|
Jantra
-
Total Posts
:
3163
-
Reward points
:
246
-
|
vr 26-dec-08 16:21
( permalink)
ORIGINAL: Espi Spinning vond ik altijd geweldig. Vond want ben zo gewend aan de mini-crankjes (heb nu 150mm) dat gewone fietscranks (170mm) acuut kniepijn opleveren.. RPM is dus idd van LesMills en dat houdt in dat je een heel kwartaal hetzelfde doet. wat er bij spinning gedaan wordt is idd aan de instructeur.. sommigen leggen er heel graag de zweep overheen en dan ben je bekaf, anderen doen het kalmer aan en dan is het even of minder intensief.. had nooit les op tijden dat er RPM was, maar kreeg de indruk dat RPM een stuk tammer was dan de lessen die ik zelf volgde. Mis het wel... Lees nu je post pas Espi. Het is waar dat Les Mills drie maanden dezelfde cd draait, hoewel wij op de club de laatste maand mogen mixen.... Maar wat zeker niet waar is is dat RPM een stuk tammer is dan spinning. Vind het zelfs bijna een belediging dat je dat zegt. Het ligt echt allemaal aan degene die voor de groep zit en geloof me met drie kwartier kan ik je helemaal slopen. En ja, bij ons zijn er ook instructeurs die beter een groep bejaarden onder de hoede kunnen nemen........ zal met spinning niet anders zijn denk ik.
CARPE DIEM *~*Als er een manier is om het beter te doen, vind die dan*~*
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
-
Reward points
:
2073
-
|
vr 26-dec-08 17:05
( permalink)
Thanks voor je reactie Jantra. Ik train bij 4 sportscholen en volgens mij heeft 1 van de 4 ook RPM en de rest spinning dus ik kan eens vergelijken, als ik wat meer ervaren ben. Met hartslaggrens bedoel ik dat je gedurende het uur tussen de 75 en 95% van je theoretische maximum traint. Ik kreeg een kaartje op de fiets dat de getallen aangaf zodat ik zelf mijn grens in de gaten kon houden. (omdat je theoretische max aan je leeftijd hangt, kan die per persoon verschillen) Of je die getallen nauwkeurig respecteert is een ander verhaal natuurlijk. Ook dat zal per persoon verschillen. Edit: hebben alle pedalen dezelfde bevestiging voor fietsschoenen of zijn daar verschillende merken/soorten in?
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|