@admin: ik wilde een vraag stellen, ipv een medeling doen. Ik deze thread ben ik zowel vragen als mededelingen tegengekomen over cardio. En heb daarom aangenomen dat ik hier juist zit.
Wellicht niet noodzakelijk voor een gezond lichaam, maar voor velen wel een schoonheidsideaal; de wasbordbuik (sixpack). Ondanks de interesse die velen hebben in een wasbord, is de informatie op het internet vaak in contradictie met zichzelf (zucht). Daarom wilde ik hierover een aantal vragen stellen. Inderdaad, ook ik ben ijdel.
Ik zou enieder willen verzoeken bij het beantwoorden van een vraag ook te melden of dit uit ervaring of meer wetenschappelijke bron is. Ervaringen kunnen afwijken (gegeven dat ectomorfen, endomorfen en mesomorfen verschillen). Verkeerde of halve kennis is immers schadelijker dan geen kennis.
Gegeven de buik die niet uitsteekt, maar wel voldoende vet heeft om net iets meer te doen dan de buikspieren verstoppen. Bijvoorbeeld mijn buik. Daarnaast de wens voor zichtbare buikspieren. Hoe kan iemand (ik) dit voorelkaar krijgen? Mijn huidige methode is:
Maandag-vrijdag:
- 6.50h opstaan (echter niet ontbijten) en 17km fietsen (de afstand tussen mijn huis en mijn studie).
- 8.00h fitness:
- buikspieroefeningen met gewichten (niet los, maar apparraten) todat ik 'niet meer kan'.
- even rusten.
- 12 minuten intervaltraining, lopen op een loopband (i.e. 11.1kmph en 17.3kmph afgewisseld om de minuut).
- andere spiergroepen, typisch niet altijd allemaal maar afwisselend per dag.
- 9.00h ontbijten (ik vind het sporten fijner als ik nog niet heb ontbeten); 1 liter melk, een half (volkoren) brood (onbelegd).
- 9.15h-18.00h colleges volgen, studeren, etc. typisch niet sport/fitness gerelateerd.
- 18.00h 17km terug fietsen
- 18.40h eten, typisch pasta, pizza. Typisch dingen die makkelijk te maken zijn en een (computer)nerd graag eet. Hierbij drink ik weer tussen de 0 en 1 liter melk.
- 19.40h studeren/tv kijken, etc. typisch niet sport/fitness gerelateerd.
- 23.00h slapen.
Zaterdag-zondag:
- ongeveer hetzelfde gedag, echter zonder het fietsen en fitnessen 's ochtends (het is immers weekend).
Ik drink wel alcohol (student, 21 jaar, zucht), echter niet veel. Bier drink ik typisch veel minder vaak dan eens per week 2 flesjes. Daarnaast een beetje (rode) wijn in het weekend.
Hier
myths on abs las ik over het goede en foute vetten cliche (zucht); onverzadigd en verzadigd. Op dezelfde website las ik ook dat melk drinken slecht kan zijn. Mensen met zekere allergien , die daar wellicht onbewust van zijn, zouden geen wasbord kunnen krijgen als ze melk drinken. Dit is voor mij een vervelende paradox, want melk is lekker en verfrissend na het sporten. Hoe kan ik erachter komen of ik het zou moeten opgeven? Waarmee kan ik het in dat geval vervangen?
Verder vermoed ik dat mijn avondeten ook naukeurig ingevuld moet worden. Onderstaande link vermeld bijvoorbeeld dat zuivel (en daarmee dus melk) helpt om af te vallen ( de eerste contradictie

). Daarnaast staat er dat spinazie helpt, mag ik dit doortrekken naar andere groenten? Zoals paprika's, tomaten, bonen, sla, etc.
wasbord dieet Is het eten van aardappels (zoals standaard in ons land) aan of af te raden? Maakt het niets uit (ik ben erg nieuwschierig)?
Het eten van eieren helpt de spieropbouw, maar helpt het ook afvallen (zoals in bovenstaande link wordt vermeld). Zo hoorde ik ook eens dat eieren niet te vaak gegeten moeten worden.
Het eten van wei poeder (ik neem aan dat dit de poeder is die bij drogisten te vinden is) wordt ook voor spieropbouw gebruikt. Sommigen zeggen echter dat je er dikker van wordt (als in 'bulk'), andere beweren dat het helpt af te vallen? Welke van beide is waar?
Werkt het vaak doen van veel buikspieroefenigen averechts?
Ten slotte, hartelijk dank voor het lezen van mijn verhaal. Stel gerust vragen aan mij als dingen onduidelijk zijn.
--
21 jaar
70kg/155lbs
ectomorph