|
Author |
GoRilla
-
Total Posts
:
575
- Scores: 0
-
Reward points
:
0
-
Status: offline
|
(taoiistische) Tai Chi
wo 21-apr-04 18:27
( permalink)
ik heb naar aanleiding van een docu. die ik heb gezien op discovery over de wudang/disciples en hun masters een behoorlijke inetresse gewekt in tai chi, de disciples waren jonge pikkies van 8- 15 jaar , er zat een grietje tussen , echt peipjoing tiener nog , maar ze was IMO als een meester , en wat ik toen zag wat voor `kunsten` hun masters konden was ik helemaal verkocht , nu vraag ik me dus af , of er hier mensen zijn die hier wat vanaf weten dan wel zelf eraan doen , wat ik er zelf van heb begrepen is dat het een `sierlijke` verdedigingssport is (onstaan uit een gevecht van een slang en kraanvogel) , maar die `gasties` op die wudang berg , die gingen zelfs middernacht in de kou op een kerkhof staan mediteren , dus ik vraag me ook vooral de spirituele kanten van deze mooie sport af en of je er echt baat bij kunt hebben (lees:bijv. innerlijke rust kunt vinden) , t lijkt mij dus een heerlijke ontspannende, rustgevende en sierlijke sport (sierlijk zoals: bijv. capoeira) bvd G.
< Message edited by GoRilla -- 21/4/2004 18:30:39 >
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
- Scores: 619
-
Reward points
:
2073
-
|
RE: (taoiistische) Tai Chi
wo 21-apr-04 18:33
( permalink)
 Ik ken niet precies de verschillen tussen de soorten tai chi, heb wel 4 lesjes gedaan (dacht tai chi chuan oid) en dat was op zich wel leuk maar voor mij niet dynamisch genoeg. Zoals jij het omschrijft is het wel wat sneller dan wat ik heb gedaan. Enne.. capoeira is de eerste les verre van sierlijk  ook gedaan maar dat gaat niet zo soepel als het eruit ziet.
|
|
|
|
GoRilla
-
Total Posts
:
575
-
Reward points
:
0
-
|
wo 21-apr-04 18:42
( permalink)
ORIGINAL: sis Ik ken niet precies de verschillen tussen de soorten tai chi, heb wel 4 lesjes gedaan (dacht tai chi chuan oid) en dat was op zich wel leuk maar voor mij niet dynamisch genoeg. dus er zijn ook verschillende stijlen begrijp ik..... maar waarom niet dynamisch genoeg , wat ik in die docu zag was behoorlijk dynamisch  , OK , t waren dan wel monniken zeg maar , echte meesters en hun leerlingen die daar ook leven en helemaal dedicated bezig zijn , maar je zag in hun stijl ook dat bepaalde momenten van wat minder "agressieve" moves (dus zeg maar zware gecontroleerd bezig zijn met je lijf) afgewisseld met een zeer dynamische  serie moves , soort kata-achtig zeg maar... ORIGINAL: sis Zoals jij het omschrijft is het wel wat sneller dan wat ik heb gedaan. Enne.. capoeira is de eerste les verre van sierlijk ook gedaan maar dat gaat niet zo soepel als het eruit ziet. LOL enne ik zei niet dat t je eerste les al sierlijk kan zijn  mar overall gezien is t een prachtige kunstzinnige sport om te zien (ik zie zelf deze beide takken dan ook meer als kunst dan sport)
|
|
|
|
marcosbague
-
Total Posts
:
245
-
Reward points
:
0
-
|
wo 21-apr-04 19:25
( permalink)
Ik heb een tijdje tai-chi-chuan gedaan en moet zeggen dat het een sierlijke sport is. Er zit weinig "actie" in en werkt goed in combinatie met meditatie. De bewegingen zijn langzaam, maar als je ze goed onder controle hebt kun je ze dus ook snel uitvoeren. Jarenlange training vereist voordat je de bewegingen "perfect?" kunt uitvoeren. Het is wel een sport die gemakkelijk in combinatie gaat met krachtsporten Fitness/Bodybuilding. Je zou altijd een paar lessen kunnen nemen om uit te proberen. Groet en succes Marcos
|
|
|
|
GoRilla
-
Total Posts
:
575
-
Reward points
:
0
-
|
wo 21-apr-04 19:29
( permalink)
thanx voor je reply bro.....juist dat perfectioneren lijkt me nu een coole uitdaging! ik ben nogal perfectionist weet je ook nog toevallig waar de prijzen ergens liggen en waar heb jij je lessen genomen , want ik geloof dat er maar 3 of 4 scholen voor zijn in NL.? (ik heb dan wel t geluk , als ik t ga doen dat er eentje bij mij hiero in de regio zit..)
< Message edited by GoRilla -- 21/4/2004 19:31:31 >
|
|
|
|
marcosbague
-
Total Posts
:
245
-
Reward points
:
0
-
|
do 22-apr-04 12:23
( permalink)
In Nederland weet ik niet waar die scholen zitten, en de prijzen weet ik ook niet. Ik heb het hier in Spanje een tijdje gedaan, en is hier best wel goedkoop. Hoeveel ik precies betaalde weet ik eigenlijk niet meer want dat is al zo lang geleden. Als je eens op vakantie gaat naar de Costa Brava kan ik je altijd in contact brengen met de tai chi master, die overigeens ook een afgestudeerd psycholoog is dus je kan alle kanten op Groet en succes Marcos
|
|
|
|
GoRilla
-
Total Posts
:
575
-
Reward points
:
0
-
|
do 22-apr-04 18:27
( permalink)
ORIGINAL: marcosbague In Nederland weet ik niet waar die scholen zitten, en de prijzen weet ik ook niet. Ik heb het hier in Spanje een tijdje gedaan, en is hier best wel goedkoop. Hoeveel ik precies betaalde weet ik eigenlijk niet meer want dat is al zo lang geleden. Als je eens op vakantie gaat naar de Costa Brava kan ik je altijd in contact brengen met de tai chi master, die overigeens ook een afgestudeerd psycholoog is dus je kan alle kanten op Groet en succes Marcos LOL....heheh
|
|
|
|
Tybalt
-
Total Posts
:
3112
-
Reward points
:
0
-
|
do 22-apr-04 18:55
( permalink)
ik ga er volgend jaar misschien studeren
Enjoy without expectations, then you will have no disappointment
|
|
|
|
RanNutai
-
Total Posts
:
90
-
Reward points
:
0
-
|
Re: RE: (taoiistische) Tai Chi
do 22-apr-04 21:25
( permalink)
ORIGINEEL: GoRilla thanx voor je reply bro.....juist dat perfectioneren lijkt me nu een coole uitdaging! ik ben nogal perfectionist weet je ook nog toevallig waar de prijzen ergens liggen en waar heb jij je lessen genomen , want ik geloof dat er maar 3 of 4 scholen voor zijn in NL.? (ik heb dan wel t geluk , als ik t ga doen dat er eentje bij mij hiero in de regio zit..) ORIGINEEL: GoRilla dus er zijn ook verschillende stijlen begrijp ik..... maar waarom niet dynamisch genoeg , wat ik in die docu zag was behoorlijk dynamisch , OK , t waren dan wel monniken zeg maar , echte meesters en hun leerlingen die daar ook leven en helemaal dedicated bezig zijn , maar je zag in hun stijl ook dat bepaalde momenten van wat minder "agressieve" moves (dus zeg maar zware gecontroleerd bezig zijn met je lijf) afgewisseld met een zeer dynamische serie moves , soort kata-achtig zeg maar... In welke regio bevind jij je dan GoRilla? Misschien kan ik je wel aan een adresje helpen ik heb zelf namelijk ook een klein half jaartje tai chi lessen gehad tussen de shaolin lessen door. En er zijn inderdaad verschillende stijlen in Tai Chi je hebt bijvoorbeeld de: Yang-stijl, Chen-stijl, Wudang-stijl en de Wu-stijl. Wat de verschillen precies zijn kan ik je ook niet vertellen maar ik weet wel een goeie pagina waar je meer info kan vinden daarover. Tai Chi informatie <<<--- klik daar maar eens Nou ik hoop dat ik je tot zover nogal redelijk heb kunnen helpen. Greetz, RanNutai
"Iets niet weten en er naar vragen roept misschien wat schaamte bij je op. Iets niet weten en er niet naar vragen roept waarschijnlijk vele jaren schaamte op."
|
|
|
|
wateengedoe2
-
Total Posts
:
3846
-
Reward points
:
0
-
|
RE: Re: RE: (taoiistische) Tai Chi
ma 24-mei-04 09:24
( permalink)
Ik was laatst eens aan het kijken of ik hier (in Amersfoort) een sport voor zelfverdediging kan doen naast de fitness. Ik kwam toen o.a. hier bij uit: http://www.longfeng.nl/lftaijialg.htm Zeer interessante info. Ze maken onderscheid in een vorm voor meditatie/gezondheid (dat is die Taichi Chuan geloof ik en een andere vorm voor zelfverdediging/als vechtsport (natuurlijk met de nodige overlap). Aangezien ik ook een soort westerse vorm van Taichi doe, zeg maar (bioenergetica), lijkt het me wel gaaf om dit aan te vullen met de vechtsportvariant van Taichi (op die site, met iets andere spelling, Taiji Ziwei genoemd). RanNutai, jij woont nu ook in Amersfoort (offtopic: wanneer bel je me een keertje voor een afspraak?  ) - heb jij die Taichi ook gevolgd bij die school waarnaar ik hierboven link? Hoe is die? Ken jij de Ziwei-variant ook? En waar doe jij je Shaolin-lessen nu (vind ik ook wel interessant)?
|
|
|
|
Tybalt
-
Total Posts
:
3112
-
Reward points
:
0
-
|
ma 24-mei-04 12:18
( permalink)
in amersfoort hebben ze ook Russian combat ofzo op de website zag het er wel leuk uit.
|
|
|
|
wateengedoe2
-
Total Posts
:
3846
-
Reward points
:
0
-
|
ma 24-mei-04 13:56
( permalink)
ORIGINAL: Tybalt in amersfoort hebben ze ook Russian combat ofzo op de website zag het er wel leuk uit. http://www.systema.tk/ Damn, inderdaad heel erg leuk en de enige plaats waar het gegeven wordt in Ned. is slechts enkele honderden meter van mijn huis, dat kan nooit toeval zijn  Dit lijkt mij effectiever voor zelfverdediging dan Tai chi ziwei en dat is toch wel een heel belangrijke reden waarom ik een vechtsport wil gaan doen. Ik ga er zeker eens kijken! BTW, heeft Systema niet ook wat weg van Krav Maga? Ik weet niet zoveel van het laatste, maar het is ook een militaire zelfverdedigingssport, uit Israël in dit geval.
< Message edited by wateengedoe2 -- 24/5/2004 14:07:03 >
|
|
|
|
Tybalt
-
Total Posts
:
3112
-
Reward points
:
0
-
|
ma 24-mei-04 14:39
( permalink)
ik weet niet zo veel van systema af. Heb er aan gedacht om het s te proberen, maar op t moment geen geld/tijd. Ik heb 2 vrienden in het israelisch leger, die krijgen inderdaad krav maga. Erg basis en zeer effectief.
|
|
|
|
falcon
-
Total Posts
:
2898
-
Reward points
:
0
-
|
ma 24-mei-04 14:54
( permalink)
ik heb thuis nog een boekje liggen over krav maga. Is best leuk om door tezen  En het is idd gebaseerd op een gevaarlijke situatie zo snel mogelijk veilig te maken dmv afpakken wapen en/of uitschakelen tegenstander.
|
|
|
|
RanNutai
-
Total Posts
:
90
-
Reward points
:
0
-
|
di 25-mei-04 01:01
( permalink)
Das een goeie WEG2, ik zat juist op jouw te wachten tot jij een keer belt hahahaha....(shame, shame) heb inmiddels een nieuwe telefoon gekregen omdat die andere kapot is gegaan en in die oude mobiel stond je nummer in, maar ik krijg die niet meer aan de praat. Ik heb wel Tai Chi gevolgd alleen niet op die school waar jij naar linkt ik heb de Tai Chi lessen gevolgd op een andere school in Limburg. Wu Yuansu Shaolin kungfu school daar heb ik de Tai Chi lessen gevolgd het duurde vaak een half uurtje omdat het tijdens de kungfu lessen plaats vondt. De Ziwei variant ken ik niet helaas, dus daar kan ik je niks over vertellen. Op die link die ik hierboven vermeld staat het e-mail adres van de Shifu waarvan ik 7 maanden les heb gehad, hij weet over zo'n beetje alle stijlen van kungfu en Tai Chi wel iets te vertellen, dus misschien wel idee om hem eens een mailtje te sturen met al je vragen over Tai Chi, dan vermeld er maar bij dat ik je heb door verwezen dan weet hij genoeg. Ik volg m'n Shaolin lessen nu op het soesterkwartier in Amersfoort even kijken hoe heet die straat ook alweer....Twentseweg in het een gymzaaltje op de hoek het is een beetje een rot plek moeilijk te vinden als je het niet weet. Ik heb de lessen nu op donderdagavond van 7 uur tot ..... ik geen zin meer heb zeg maar. Greetz, RanNutai
"Iets niet weten en er naar vragen roept misschien wat schaamte bij je op. Iets niet weten en er niet naar vragen roept waarschijnlijk vele jaren schaamte op."
|
|
|
|
wateengedoe2
-
Total Posts
:
3846
-
Reward points
:
0
-
|
di 25-mei-04 08:48
( permalink)
Oh, OK, ik PM je wel ff mijn telefoonnr (zal het niet hier plaatsen, krijg ik allemaal hijgers aan de lijn  ) Enne, van 7 uur totdat je geen zin meer hebt ... tot 1 uur 's nachts ofzo? Volgens mij ben jij best wel een fanatiekeling, dus ... Ik ga toch eerst een Systema-les volgen. Ik vind er enkele praktische voordelen aanzitten t.o. van die school waar ze Tai chi ziwei geven, bijv. de proefles is gratis en niet een belachelijke €8,50 ofzoiets, je mag gewone sportkleding aan en het is hartstikke dichtbij voor mij, ik hoef niet eerst heel Amerfoort door (alhoewel .. dat laatste is wel goed om praktijkles te krijgen, 's avonds laat door Liendert en Kruiskamp fietsen ... en dan een minirokje aandoen om de kans dat een sparringpartner zich aandient, nog wat te vergroten  ) Verder lijkt Systema me meer gericht op praktische toepassing van zelfverdediging, en daar is het me vooral om te doen.
< Message edited by wateengedoe2 -- 25/5/2004 8:51:25 >
|
|
|
|
GoRilla
-
Total Posts
:
575
-
Reward points
:
0
-
|
di 25-mei-04 18:03
( permalink)
In welke regio bevind jij je dan GoRilla? hehe, had over je vraag gelezen ran , ik woon in de regio den haag
|
|
|
|
Online Bookmarks Sharing:
|