Als een soort van richtlijn zou je het aantal reps kunnen hanteren, heel sumier van 1 tot 6 reps train je meer op kracht, tussen 6 en 15 op massa ( hypertrofie) en daarboven op spieruithoudingsvermogen.
Dit is echt wel een globale benadering, het belangrijkste voor hypertrofie is de intensitiet waarmee je traint. Mensen verwarren vaak volume met intensiteit, meer reps doen of meer setjes doen betekent lang niet altijd ook meer doen voor massa aanwinst.
Een heel simpel voorbeeld van de methode waar jij mee traint maar dan zoals het eigenlijk zou moeten. Kies een gewicht waarmee je 10-6 strikte herhalingen kunt maken als in je maximum, maak je set tot positief falen of bijna falen en rust 10 tot 15 sec. en maak dan weer een paar reps weer 10 tot 15 sec. rusten en dan weer een paar, als je in je eerste set niet veel verder komt dan 6 zul je in de 2e set er normaliter niet veel meer moeten kunnen doen dan 3 en in de laatste set misschien nog 1. Kom je dichter bij 10 in de buurt dan zullen voor de 2e en 3e set de reps ook iets hoger liggen.
Dit is in mijn ogen een goede manier hoe je een goede rest/pause toe zou kunnen passen en afhankelijk van de frequentie van de oefening ( per week) of spiergroep per week kan je er dan voor kiezen om tot falen in die rep range te trainen of niet. Hoe vaker je een oefening dan wel spiergroep wilt trainen per week des te verder moet je weg blijven van falen.
Kies je er voor met deze methode tot positief falen te gaan dan zou ik niet meer dan 2 van dergelijke sets per oefening en per week doen, zou je tot negatief falen kunnen trainen dan is 1 set op deze manier uitgevoerd meer dan voldoende.
Wil je op specefieke oefeningen qua kracht vooruitgang boeken dan is het zeker in het begin handiger om de oefening per week wat vaker te doen en ver van falen weg te blijven, is hypertrofie je doel dan zul je altijd moeten proberen om met een zo hoog mogelijke intensiteit te trainen en wel tot falen moeten trainen en bij voorkeur in de 10-6 reprange.
Let wel dit zijn slechts voorbeelden er zijn veel en veel meer methodes, een van mijn geliefde methodes is 10x2 op 90% van 1 rm met 30 tot 45 sec. rust tussen de sets, zo verplaats je in relatief korte tijd veel gewicht.
Kortom lees even rond op het forum er zijn genoeg voorbeelden te vinden van specefieke hypertrofie( massa) trainingen.