sis
-
Total Posts
:
30879
- Scores: 619
-
Reward points
:
2073
-
Status: offline
|
vanaf 2013 bevolkingsonderzoek darmkanker
do 26-mei-11 19:38
( permalink)
Vanaf 2013 worden mannen en vrouwen tussen de 55 en 75 jaar via een bevolkingsonderzoek gecontroleerd op darmkanker. Minister Edith Schippers (Volksgezondheid) kondigt dat aan in de nota gezondheidsbeleid die woensdag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Elk jaar sterven bijna vijfduizend mensen aan darmkanker en komen er twaalfduizend patiënten bij. Door de ziekte in een vroeg stadium op te sporen, stijgen de kansen op overleving. Schippers verwacht dat zo uiteindelijk jaarlijks ongeveer 2400 sterfgevallen kunnen worden voorkomen. Het bevolkingsonderzoek naar darmkanker wordt stapsgewijs ingevoerd en er krijgen ongeveer 4,4 miljoen mensen mee te maken. De Gezondheidsraad adviseerde in 2009 om ouderen elke twee jaar standaard te controleren op darmkanker. Schippers voorganger Ab Klink voorzag eerder nog dat door een tekort aan artsen en de krappe overheidsfinanciën de screening pas in 2019 zou kunnen zijn ingevoerd. KWF Kankerbestrijding en andere patiëntenorganisaties drongen er op aan om dit bevolkingsonderzoek vooral niet uit te stellen. Zij voorzien dat de kosten op langere termijn juist hoger worden als te veel wordt gekeken naar de kosten die op korte termijn moeten worden gemaakt. ANP Lijkt me wel zinvol
|
|
|
|
3XL
-
Total Posts
:
6345
- Scores: 125
-
Reward points
:
1841
-
|
Re:vanaf 2013 bevolkingsonderzoek darmkanker
do 26-mei-11 19:50
( permalink)
2013, dan ben ik ...........
As you are now, I once was. As I am now, you'll never be ©3XL ®2000
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
-
Reward points
:
2073
-
|
do 26-mei-11 20:06
( permalink)
 ik nog niet. Ik weet eigenlijk niet precies hoe ze dat onderzoek uitvoeren.
|
|
|
|
India
-
Total Posts
:
3148
- Scores: 314
-
Reward points
:
1858
-
|
do 26-mei-11 20:11
( permalink)
Is dat niet via de ontlasting op te sporen??
"Never regret. If it's good, it's wonderfull. If it's bad, it's experience"
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
-
Reward points
:
2073
-
|
do 26-mei-11 20:35
( permalink)
 dat zou goed kunnen.
|
|
|
|
Beaudien
-
Total Posts
:
275
- Scores: 17
-
Reward points
:
1078
-
|
vr 27-mei-11 09:46
( permalink)
Ik vraag me af hoe ze dat onderzoek gaan doen inderdaad. Kijk, het is natuurlijk hartstikke goed dat het gaat gebeuren, begrijp me niet verkeerd....... Maar het wordt ook wel een gedoe, elke 5 jaar in de beugels, elke 2 jaar in de pers en dan weer op je knieën. Ofzo. *probeert niet te lachen*
|
|
|
|
India
-
Total Posts
:
3148
- Scores: 314
-
Reward points
:
1858
-
|
vr 27-mei-11 09:52
( permalink)
Gedoe?? Kom op zeg! wat een "gedoe" zou t zijn als je darmkanker zou hebben! Ik heb daar vooraf wel wat "gedoe" voor over!! Ook voor de andere onderzoeken..
"Never regret. If it's good, it's wonderfull. If it's bad, it's experience"
|
|
|
|
sis
-
Total Posts
:
30879
-
Reward points
:
2073
-
|
vr 27-mei-11 11:23
( permalink)
Da's altijd een beetje de afweging bij die onderzoeken. Borstkankeronderzoek blijkt ook niet alles aan het licht te brengen en kan juist averechts werken (onnodig opereren) dus vind ik persoonlijk wel lastige afwegingen. Ieder onderzoek dat werkelijk leidt tot het genezen of bestrijden van kanker is natuurlijk top, dat is haast overbodig om te zeggen.
|
|
|
|
Beaudien
-
Total Posts
:
275
- Scores: 17
-
Reward points
:
1078
-
|
vr 27-mei-11 16:56
( permalink)
India Gedoe?? Kom op zeg! wat een "gedoe" zou t zijn als je darmkanker zou hebben! Ik heb daar vooraf wel wat "gedoe" voor over!! Ook voor de andere onderzoeken.. Het was een soort grappig bedoeld (en nee, darmkanker is helemaal niet grappig voor je nu denkt dat ik dat zeg) , neem me niet kwalijk. Wat een lange tenen weer.................
|
|
|
|
Espi
-
Total Posts
:
21401
- Scores: 147
-
Reward points
:
1823
-
|
vr 27-mei-11 19:14
( permalink)
Vond het wel grappig eigenlijk. Al is het idd niet zo grappig als je daadwerkelijk door kanker getroffen wordt.
|
|
|
|