we zijn veel bezig met onze stofwisseling
hoe krijg je die hoger
hoe wordt men niet vet
hoe wordt men gespierd etc
afgelopen zaterdag was ik in Rotterdam naar de voorstelling Body Worlds. Het menselijk lichaam in allerlei posities zonder huid etc. Heel indrukwekkend om dat alles zo te zien.
De tentoonstelling legde regelmatig de nadruk op hoe mooi ons bewegingsapparaat in elkaar steekt en dat we er zuinig op moeten zijn. We moeten het goed onderhouden en daar hebben we het hier al heel veel over. Gezond eten, regelmatig fysieke inspanning, voor de een wat meer dan de ander.
Een aparte afdeling van die tentoonstelling ging over mensen die door de 100 jaar heen gaan. Er zijn een aantal plaatsen op aarde waar het meerendeel van de bejaarden die hoge leeftijd behalen. Ergens in pakistan, japan, italië, californië en een ben ik vergeten. De kaukasus stond er niet bij hoewel me dat verbaasde.
Enfin er werd verteld dat al deze plaatsen op aarde deze mensen bepaalde dingen gemeen hadden
weinig eten was 1 punt, 20% minder dan wat men dagelijks nodig schijnt te hebben. een constant niveau van beetje honger hebben. ik denk dat zij dat zelf niet eens meer merken. Het schijnt het immuunsysteem flink te boosten door zo weinig te eten
ander punt was, dat wat ze aten was gezond, groen rood geel groenten en fruit, en bescheiden vis en of vlees.
een derde punt was een leven van gezonde activiteit. er hing een foto van een man van 1 de 90 die het water in duikt.. en dan duiken als een jonge knaap, niet voorover vallen, maar een flinke afzet, voetjes los van de kant en gestrekt het water in.
een japanse vrouw op haar hurken, waarschijnlijk haar dagelijkse maaltje algen bijeen aan het zoeken.
nu wil ik terug komen op waar ik mee begon, de stofwisseling.
Een kennis van me had last van haar schildklier, en werd daaraan geholpen mbv radioactief jodium, waardoor de schildklier buiten werking werd gesteld. kapot gestraald. Haar man vertelde dat als dat niet zou gebeuren haar leven flink verkort zou worden door de snelle stofwisseling. Haar organen zouden versneld verouderen.
Dus laat ik even kort door de bocht denken
hoge stofwisseling = sneller ouder worden
trage stofwisseling = langzamer ouder worden
nu bedoel ik hier niet
hyper- of
hypothyroidisme mee (zie wiki) waar ook andere gezondheidproblemen bij komen kijken maar onze stofwisseling, van de (hopenlijk) 'gezonde' mens.
en als ik even denk aan
wat Lalanne at, was dat niet veel, wel gezond en hij trainde hard
al met al.. wat is het nut van een verhoogde stofwisseling? als naar ik meen een vertraagde stofwisseling, door een dieet laag in carbs, gezonde eiwitten en verder gezond groenvoer en fruit blijkbaar tot een langer en gezonder leven leidt.