Hallo allemaal,
Ik ben Jo (idd van '65) en ga op mijn "ouwe dag" nog eens radicaal alles anders doen.
Wat blijkt, ik heb (zowat) mijn hele leven alleen aan hardlopen gedaan.
Dit ging mij makkelijk af en ik bleef daardoor altijd goed op gewicht en was zeer tevreden met mijn lijf.
Sportscholen zijn nl niet echt iets voor mij. Hardlopen kon nl. elk verloren uurtje en naar de sportschool gaan, kost al met al toch altijd veel meer tijd, terwijl ik aan tijd altijd juist te kort kom.
Nu ik inmiddels twee kinderen heb geproduceerd en de 40 ruim gepasseerd ben, merk ik dat het hardlopen me minder makkelijk vergaat. Ik krijg allerlei kwaaltjes en blessuresjes en als bonus lijk ik geen moer meer af te vallen, terwijl ik sinds de kinderen met ruim 10 kilo overgewicht kamp.
Nu las ik iets over het wasbord dieet, een boek geschreven door de hoofdredacteur van Men's Health. Hardlopen zou niet goed zijn (je verbruikt je eiwitten er mee) en krachttraining wel. Door het aanmaken van spieren kun je alleen afvallen. Dat is de boodschap. De tweede boodschap is meer gaan eten, maar heel andere dingen!
Die eiwitten schijnen dus superbelangrijk te zijn (iets wat jullie waarschijnlijk al laaaaaaang wisten, maar waar ik me nog nooit zo mee bezig heb gehouden). Ik dacht altijd ik moet veel bewegen (hard lopen) en weinig vet eten, dan komt alles goed.
Niet dus, althans de laatste 10 a 12 jaar niet meer....
Ik hoop op dit forum veel tips te krijgen over hoe zo'n dag qua voeding er uit moet zien, wat voor krachttraining ik als beginneling moet gaan uitvoeren (zonder naar een sportschool te hoeven, want daarvoor heb ik nu alleen nog maar minder tijd met die kids!).
Ik snap de boodschap, veel eiwitten. Maar toch is het vaak zo dubbel: rood vlees is weer niet goed, want hormonen e.dd
Hoe kom ik aan een simpel "dieet" (wat een kl... woord)! die ik voor het hele gezin kan gebruiken, of bestaat zoiets niet?
Nog een vraagje: In het boek wasborddieet (voor vrouwen) staat ook een lijst met allerlei voedingsmiddelen die je volop mag eten, zoals volkorenbrood, heel veel groenten, vis en mager vlees.
Maar hoe zit het met wat een normaal gezinslid er altijd bij pleegde te eten zoals aardappelen, pasta of rijst??? Mag dat helemaal niet meer? Staat namelijk nergens bij vernoemd, ik vermoed dus dat die "verboden" zijn voor een sporter die krachttraining gaat beoefenen ??
Help, wat klink ik toch vreselijk als een beginneling.....