zwangerschap
Author Message
loretta

• Total Posts : 89
  • Scores: 0
  • Reward points : 227
  • Status: offline
zwangerschap do 28-jan-10 12:18 (permalink)
0
Hoi,

Door allerlei omstandigheden op persoonlijk gebied heb ik mij een hele tijd (zo goed als) niet met sport en voeding beziggehouden, en ook al erg lang niet meer op het forum geweest.
Nu dacht ik me te herinneren dat er in het vrouwen gedeelte altijd een sticky stond met training en voeding rondom zwangerschap, maar dit kan ik nu nergens meer terugvinden. Is dit er nooit geweest, of zit ik er nu gewoon gigantisch overheen te kijken?

Reden dat ik dit vraag is omdat ik nu 4 maanden zwanger ben, en langzaamaan het sporten weer op wil pakken. Nu heb ik wel het een en ander gevonden via de search hoor, maar ik vroeg me af of er niet meer info was, bijv. ook mbt voeding, cardio enz.
Natuurlijk kan ik veel dingen op zwangerschapssites vinden maar veel verder als eet geen rood vlees en drink geen alcohol en luister naar je lichaam kom ik ook niet. Als ik naar mijn lichaam luister lig ik de hele dag in bed snoepjes en broodjes kaas te eten. 
Veel tegenstrijdige info kom ik ook tegen, zoals bijv. dat krachttraining te zwaar zou zijn en dat je het beste kan zwemmen. Dat je na 3 maanden beter niet meer kan hardlopen, terwijl anderen tot de 35 weken nog gaan rennen (joggen). Ook met buikspieren, deze zou je niet meer moeten/hoeven trainen, en ergens anders stond weer dat het wel goed was om de schuine buikspieren te trainen omdat dit wel weer steun gaf aan je buik. En hoe het zit met voeding, qua eiwitten kh's vetten en verhoudingen.
Anyway, ik vroeg mij af of dat stuk uberhaupt heeft bestaan, en zo ja, of het nog ergens te vinden is.

Achterliggende reden van dit alles is dan weer dat ik graag gezond en fit zwanger wil zijn, en natuurlijk na de zwangerschap ook weer snel terug in shape wil zijn.

Groetjes!

Marcus

• Total Posts : 6812
    • Scores: 355
    • Reward points : 1857
    Re:zwangerschap do 28-jan-10 12:40 (permalink)
    0
    Kan je niet heel veel advies geven, maar wat ik zeker niet zou doen is weinig vet gaan eten.
    Vet is de bouwstof voor hersenen en zenuwstelsel. Zo'n 60% van hersenen bestaan uit vet.
    Het vetzuur DHA is een belangrijk onderdeel van de hersenen en dus erg belangrijk voor een ontwikkelend kind (ook de eerste jaren na de geboorte). Daarnaast is te weinig DHA in dieet gekoppeld aan post natale depressie en allerlei nadelen voor het kind (wat betreft IQ, ogen bijv.) 
    Dus als ik jou was zou ik (nadat je uitgezocht heb dat ik niet zomaar onzin verkoop) voor zowel de baby als jezelf hoog gedoseerde PCB/zware metalen vrije visolie pillen gaan slikken alsof het snoepjes zijn.

Ook hoogwaardige eiwitten in je dieet zijn denk ik een no-brainer.
    Nowhere to go, nothing to do, no one to be 

loretta

Re:zwangerschap do 28-jan-10 12:57 (permalink)
      0
      Bedankt voor je reactie!
      Maar het was ook absoluut niet mijn bedoeling om weinig vet te gaan eten hoor! En inderdaad hooggedoseerde visolie voor zwangere vrouwen behoort standaard tot mijn menu. Deze slik ik al sinds ik weet dat ik zwanger ben.

Voor wat betreft de eiwitten: volgens 'de boekjes' (lees: voedingscentrum) zou ik mijn eiwitten nu dagelijks moeten halen uit twee glazen melk, 1 plakje kaas en 100 gram vlees of vis. Toen ik nog veel sportte en goed op mijn eten lette at ik veel meer vlees/vis/kip/kwark/ei enz, en daar voelde ik me altijd prima bij. wat ik mij dan bijv. dus afvroeg, kan het kwaad zoveel eiwitten te blijven eten (of is dat misschien zelfs beter, zoals ook voor de niet-zwangere vrouw geldt).
      Alleen is het nu wel zo dat ik zowat over mijn nek ga van kip, en met vlees en vis heb ik vaak ook moeite, dus het valt nog niet mee zoveel eiwitten te eten...

Espi

• Total Posts : 21401
        • Scores: 147
        • Reward points : 1823
        Re:zwangerschap do 28-jan-10 22:00 (permalink)
        0
        Dat laatste (dat eiwit eten je tegen gaat staan) is helaas een bekend verschijnsel. Shakes kunnen dan wel eens je redding zijn, kan ook gewoon zelfgemaakte shake zijn.

Diver2000

• Total Posts : 3149
          • Reward points : 49
          Re:zwangerschap do 04-feb-10 09:42 (permalink)
          0
          Mijn vrouw heeft gewoon de normale hoeveelheid eiwitten aangehouden die ze voor de zwangerschap ook gebruikte. Iedere morgen een goed ontbijt met havermout, een banaan en een schep whey. We hebben wel een redelijk groot kind, is nu bijna 5 maanden maar zit bij het consultatieburo steeds op de bovenste lijn met de lengte. Terwijl wij zelf beide niet zo heel groot zijn. Goede voeding gehad haha

Sporten ging snel niet meer omdat ze erg veel last had van de zwangerschap. Je moet goed luisteren naar je lichaam en dan weet je zelf het beste wat wel en niet kan. Ik ken somige die tot het einde zijn blijven paardrijden terwijl andere niets meer doen.

Nobody is worth your tears, the one who is, will never make you cry!

Face up to the fact that you are who you are And nothing can change that belief

loretta

Re:zwangerschap vr 05-feb-10 14:56 (permalink)
            0
            Ok, dus toch nu ook wel belangrijk. Ik vroeg het me ook een beetje af doordat het zo tegenstrijdig is met de 'algemeen bekende' voedingsadviezen. En met een baby'tje in m'n buik ben ik natuurlijk toch wel wat voorzichtiger.
            Ik zal eens wat recepten voor shakes met kwark of zo gaan zoeken, misschien dat dat idd beter gaat dan vlees/kip.
            Het is de eerste keer dat ik zwanger ben, dus vandaar toch wel wat onzeker over wat wel en niet kwaad kan natuurlijk.
            In elk geval bedankt voor de reacties!

ps: maar dat stuk waar ik het over had komt dus niet bekend voor neem ik aan?

sis

• Total Posts : 30879
              • Scores: 619
              • Reward points : 2073
              Re:zwangerschap vr 05-feb-10 18:13 (permalink)
              0
              Ik zou het niet meteen weten, maar je kunt ook een search doen op zwangerschap, dan kom je wel verschillende topics tegen over zwangerschap.

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

loretta

Re:zwangerschap za 06-feb-10 16:36 (permalink)
                0
                Ja heb ik ook wel gedaan hoor, maar het aantal hits gerelateerd aan 'terug in vorm komen na de zwangerschap' was wel erg groot, dus dat maakte het wel lastig om te zoeken.
                Ik zit me waarschijnlijk gewoon gigantisch te vergissen...

loretta

Re:zwangerschap vr 19-nov-10 20:54 (permalink)
                  0
                  Hoi,
                  Inmiddels ben ik 3,5 maand geleden bevallen van een gezonde flinke zoon. Net als bij jullie, Diver, zit hij volgens de norm van het cb steeds 2 standaarddeviaties boven het gemiddelde.
                  Ik heb nog tot 30 weken redelijk goed kunnen sporten (krachttraining en cardio, wel een beetje op z'n elf-en-dertigst), desondanks ben ik toch 30 kilo aangekomen, waarvan er nu nog ongeveer 12 te veel aan zitten.

Door hier weer veel te gaan lezen hoop ik weer nieuwe motivatie op te doen om die laatste 12 kilo weer kwijt te raken! Ik ben al af en toe gaan hardlopen, maar dat is best moeilijk in te plannen met zo'n kleintje erbij. Hoewel een sportschool misschien wel het beste is ben ik van plan het meeste thuis te gaan doen. Heb al een setje gewichten aangeschaft en wil nog een roeitrainer aanschaffen. Ik ben overigens nog wel lid van een sportschool, en heb al zitten denken om dan maar te gaan met de baby in de maxicosi, maar ja, dat is ook weer zoiets...

Dan kan ik nu fijn de topics gaan lezen over 'terug in vorm na de zwangerschap' blij

Hermanus

• Total Posts : 11026
                    • Scores: 1137
                    • Reward points : 2079
                    Re:zwangerschap vr 19-nov-10 21:33 (permalink)
                    0
                    Gefeliciteerd en succes.

Testiculos habet et bene pendentes  
                    Why train heavy?
                    Why stack plates?
                    Why bend bars?
                    Why train insane?

Because
                    I f**king can

sis

• Total Posts : 30879
                      • Scores: 619
                      • Reward points : 2073
                      Re:zwangerschap za 20-nov-10 01:07 (permalink)
                      0
                      Gefeliciteerd met de kleine man, en hopelijk lukt het om je vorm snel terug te vinden blij

~ Limits are for people who have them ~

Bezoek Body & Fitness Forum Hyve!

Online Bookmarks Sharing: Share/Bookmark

Jump to:

Current active users

There are 0 members and 1 guests.

Icon Legend and Permission

• New Messages
                        • No New Messages
                        • Hot Topic w/ New Messages
                        • Hot Topic w/o New Messages
                        • Locked w/ New Messages