5 x dieet op een rij

Author
sis
NO Sissy !!
2008/12/26 20:27:54 (permalink)
0

5 x dieet op een rij

Sja, met januari in zicht zullen er wel weer een hoop mensen "op dieet" gaan. Persoonlijk geloof ik niet zo in die vorm van eten. Maar voor wie het interessant vindt, hieronder wat tekst rechtstreeks van de Kassa site gejat.

Waarover we kunnen discussieren.


Sonja Bakker
Sonja Bakker is voedingsdeskundige en schrijfster. Ze heeft inmiddels zes boeken over haar methode uitgegeven. Bij deze methode mag je alles eten, hoef je niet over calorieën na te denken of punten te tellen.

Voordelen:
- De boodschappenlijstjes en recepten in de boeken omschrijven nauwkeurig wat er gegeten en gedronken mag worden.
- Ook werkt Sonja in haar boeken met herkenbare levensmiddelen.

Nadelen:
- Vooral vrouwen vallen in het begin heel veel af, maar daarna wordt het steeds minder. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit.
- Volgens onderzoekers van het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit verpest de Sonja Bakker-methode de stofwisseling. Dit komt doordat het een zogenaamd crashdieet is.


Atkins
Wanneer u het Atkins-dieet volgt eet u geen tot weinig koolhydraten. Wel eet u veel vet en eiwit. Doordat u geen koolhydraten mag eten zijn brood, graanproducten, aardappelen, rijst en pasta verboden. Groente, fruit en melk zijn in beperkte mate toegestaan. Het dieet wijkt dan ook sterk af van het normale Nederlandse voedingspatroon. Het is wel toegestaan om vlees, kaas, eieren, room, boter en mayonaise te eten.

Voordelen:
- Veel mensen zeggen dat ze geen last hebben van een hongergevoel. Dit komt waarschijnlijk door het hoge vet- en eiwitgehalte van het eten.
- Het Atkins-dieet werkt volgens onderzoekers van de Universiteit van Stanford (Californië) het best.

Nadelen:
- Diabetespatiënten en personen met een gestoorde nierfunctie moeten voorzichtig zijn met het volgen van een koolhydraatarmdieet.
- Doordat mensen tijdens dit dieet veel verzadigde vetten eten is er een risico dat het ‘slechte’ (LDL-)cholesterol verhoogt. De verhoging van het ‘slechte’ kan het risico op hart- en vaatziekten verhogen. Er is wel kans dat het ‘goede’ (HDL-)cholesterol afneemt.
- Een ander nadeel is dat het langdurig volgen van dit dieet tot gevolg kan hebben dat het minder vitamines en mineralen, voedingsvezels en andere bioactieve stoffen levert.


South Beach Dieet
Het is de bedoeling van dit dieet dat de manier van leven verandert. Die verandering van patroon moet er uiteindelijk voor zorgen dat mensen afslanken. Dit dieet richt zich vooral op weinig verzadigd vet en de goede koolhydraten. Het is de bedoeling dat je vooral koolhydraatrijke voedingsmiddelen met een lage glycemische index, zoals groente, volkoren graanproducten en fruit eet. Het dieet heeft drie fasen.

Voordelen:
- Geen hongergevoel door het hoge eiwitgehalte. Dit geeft een goede verzadiging.
- Een belangrijk positief aspect van de derde fase vormen de drie hoofdmaaltijden met een hoge verzadigingswaarde. In combinatie met het advies om de voeding zorgvuldig te plannen vormt dit een goed uitgangspunt voor een voeding gericht op gewichtsbehoud.

Nadelen:
- Het eiwitgehalte ligt rond de door de Gezondheidsraad gestelde aanvaardbare bovengrens van inneming. Voor gezonde mensen hoeft dit geen bezwaar te zijn.
- Ook in fase 3 is de voeding nog zeer eiwitrijk. En doordat volkoren producten nog maar beperkt gegeten mogen worden, krijg je niet genoeg vezels binnen.
- Door het gebruik van magere producten en olie voor de bereiding is de inneming van vitamine A laag.


Maaltijdvervangers zoals Modifast en Slimfast
Maaltijdvervangers zijn zeer lage energetische dieetvoedingen. Maaltijdvervangers zijn afhankelijk van het merk verkrijgbaar in: reep, shake, pudding, soep en een kant en klare warme maaltijd. Waarbij belangrijk is om te vermelden dat op de verpakking de volgende informatie moet staan: ‘maaltijdvervangend product voor gewichtsbeheersing’. De maaltijdvervangers moeten per dag tussen de 800 en 1200 kilocalorieën bevatten. Ook moet de vervanger het aanbevolen aantal vitamines en mineralen bevatten. Meer informatie over de aanbevolen hoeveelheid vindt u hier.

Voordelen:
- In vergelijking met een normaal energiebeperkt dieet gaat het vermageren met maaltijdvervangers snel omdat ze heel weinig calorieën leveren.
- Uit onderzoek is gebleken dat mensen met behulp van maaltijdvervangers meer afvielen en beter op gewicht bleven dan met een ‘gewone’, energiebeperkte voeding.
- Dit zijn producten die één of meer maaltijden vervangen zonder dat er gevaar is voor tekorten aan noodzakelijke voedingsstoffen. De samenstelling is aan wettelijke regels gebonden.

Nadelen:
- Veel mensen vallen na het stoppen van de kuur gemakkelijk terug op hun oude gewicht.
- Maaltijdvervangers bevatten geen groente of fruit. Het beste is daarom om maar één of twee maaltijden te vervangen en daarnaast een gewone, warme maaltijd met veel groenten te eten. Ook is het aan te raden om veel fruit (tussendoor) te eten.


Weight Watchers
De Weight Watchers is een afgestemd programma en werkt met 4 pijlers die bestaan uit het aanleren van gezonde gewoontes, support vinden in je omgeving, voldoende beweging en het maken van verstandige voedingskeuzes. Tijdens het Weight Watchers-dieet kun je alles eten. Je hoeft dus niet te letten op vetten of koolhydraten, maar je let op punten. Sommige voeding levert een hoog aantal punten op (bevatten veel vet of suiker) en andere weinig punten. Het programma richt zich niet alleen op voeding, maar je krijgt ook advies om de juiste voedingskeuzes te maken. Het is dan ook mogelijk om een cursus te volgen waarbij professionele hulp bij het afslanken wordt gegeven.

Voordelen:
- De Weight Watchers stellen een uitgebalanceerd voedingsschema samen en de cursussen motiveren mensen om een goed afslankresultaat te laten zien.
- De cursus levert ook elke week een controle-element.
- De voeding is veelzijdig, omdat je alles kan eten.

Nadelen:
- Niet iedereen heeft behoefte aan de cursussen en het controle-element. Vooral als het een keer wat minder gaat, demotiveert het als je dat aan een groep moet vertellen.
- Ook valt het controle-element weg als je besluit dat je dat niet meer nodig hebt. Dan is de druk weg en is het risico groot dat je terugvalt in je oude gewoonten.
- Ook kan het tellen van de punten een nadeel zijn wanneer dit je leven gaat beheersen. Je kan het dan verleren om naar de simpele honger- en verzadigingssignalen van je lichaam te luisteren.


Bronnen: Sonja Bakker, ANP, Voedingscentrum, Menshealth
#1

7 Replies Related Threads

    Bok_ito
    Heavy Weight
    RE: 5 x dieet op een rij 2008/12/26 20:35:13 (permalink)
    0

    #2
    sis
    NO Sissy !!
    RE: 5 x dieet op een rij 2008/12/26 20:37:10 (permalink)
    0
    super blij
    #3
    SheRu
    Go John Henry!
    RE: 5 x dieet op een rij 2008/12/30 13:28:37 (permalink)
    0
    Goeie post, heej!
    Sticky?
    #4
    sis
    NO Sissy !!
    RE: 5 x dieet op een rij 2008/12/30 18:24:29 (permalink)
    0
    Kan, maar het is maar een beperkt vergelijk met maar 5 soorten dieet.
    #5
    SheRu
    Go John Henry!
    RE: 5 x dieet op een rij 2008/12/30 19:21:14 (permalink)
    0
    Tja, ik vond 't handig om juist de vijf veel voorkomende 'merken' qua voors en tegens voor 't grijpen te hebben staan. blij Maar dat ben ik he? ik eet alles. knipoog 
    #6
    sis
    NO Sissy !!
    RE: 5 x dieet op een rij 2008/12/30 19:22:44 (permalink)
    0
    Ja, het zijn wel 5 popi's.
     
    Ok, ik maak 'm wel sticky, we halen daar toch zo nu en dan de bezem weer doorheen blij
    #7
    snelafvallen
    Feather Weight
    Re: RE: 5 x dieet op een rij 2013/10/11 14:59:25 (permalink)
    0
    Ja boeiend verhaal hoor. Ik ga dit direct doorsturen naar mijn volgers. Bedankt! 
     
    Ik geloof zelf enorm in het Mentale Dieet Plan van Katja Kallens, maar ja het gaat maar om 1 ding: dat mensen de beslissing nemen goed in hun vel te zitten en daarvoor bereid zijn hun eet- en leefpatroon aan te passen.
    #8
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0