6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat niet?

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
Espi
meten = weten!
2012/05/09 14:36:26 (permalink)
0

6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat niet?

Een goede (slechte) zes maanden geleden rechterpols verzwikt... langer, veel langer dan me lief was deed de pols dusdanig zeer dat ik er niet eens goed mee kon schrijven. Complicatie was een combinatie van polsverzwikking en ontsteking tussen duim en pols (Quervain-peesschedeontsteking )
Daarbovenop ook nog eens een triggerfinger doordat ik ruim 1 jaar met een voor mij te dikke mannenhalter heb getraind en koppig toch hetzelfde gewicht wilde blijven tillen.. die trigger finger en verzwikking is daar een rechtstreeks gevolg van.

Ergo... zit nu alleen wat met apparaten te pielen als het om armtraining gaat en ook squatten en deadliften heb ik al die tijd niet gedaan.

Nu is de ontsteking en verzwikking over maar ik ben door het linksarmig trainen zo zwak als wat.. erger is natuurlijk dat de ligamenten ook bij grotere inspanning gaan protesteren. Duwbewegingen zijn niet zo'n punt, trekkende bewegingen vind ik super-eng.

Een voorbeeld: seated row machine doe ik (vrij snel na elkaar)
27,5x14L
25x14L
22,5x10L
15x12 R.. dus evenveel hh met  7,5 kg minder gewicht.

Toch ook kracht verloren bij drukbeweging:
chest press apparaat
22,5x8L
20x12L
17,5x12L
15x10R

Kortom.. , ik weet het even niet meer hoe ik het eea het beste kan aanpakken.

Voor de volledigheid even mijn huidige schema (sjips, had dit beter in sectie trainingsschema kunnen zetten)
A
opwarmen (rekken & strekken)
opdrukken
Swiss ball jackknife (1 set)
assisted chin (3Links, 1R+beetje hulp van L)
close-grip bench press (3 sets)
unilateral seated row (3L, 1R)
unilateral chest press (3L, 1R)
flyes  (2 of 3sets)
shoulder press (2 sets)
triceps dip machine (3 sets)
biceps curl (2L, 1R)

B
opwarmen (rekken & strekken)
---> ga hier Turkish get up weer doen
Swiss leg curl aka SHELC  (1 set)
assisted chin (3Links, 1R+beetje hulp van L) (is mijn ego oefening, dus doe 'm beide dagen)
assisted pistol squat (2 sets )
overhead squat (2 sets, nu alleen nog met bijna 0 gewicht aan korte halter)
glute kick machine (2 sets)
back extension (3 sets)
leg press (3 sets)
calf extension (2 sets)
rotary torso (2 sets)

Zo ongeveer dus...  tot voor kort deed ik geen enkele oefening voor rechterarm , dit oa op last van behandelend arts/chirurg ..
Wat kan /moet anders en hoe zou je het zelf aanpakken?
post edited by Espi - 2012/05/09 19:00:21

23 Replies Related Threads

SheRu
    Go John Henry!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/05/09 17:32:16 (permalink)
    0
    Ik ben even kwijt wat concreet je vraag is. 

Marcus
    Natural born chiller
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/05/09 18:10:05 (permalink)
    0

Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/05/09 18:56:44 (permalink)
    0
    Wat je aan dit schema zou veranderen.. en/of wat je zelf zou doen in mijn geval.

SheRu
    Go John Henry!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/05/09 20:59:29 (permalink)
    0
    ZErcher varianten van good morning en back squat en dan alle onderlichaammachines eruit. 

Qua bovenlichaam vind ik het lastig, maar alles wat binnen de pijngrens kan met losse gewichten ook. 
    Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/05/12 14:54:13 (permalink)
    0
    Ja, dat het lastig & ingewikkeld is, daar was ik ook achter, vandaar dat ik deze vraag stelde.
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/05/12 15:04:59 (permalink)
    0
    Jawel, maar met name lastig omdat ik niet in kan schatten waar jij pijn hebt. knipoog 

Heb je baat bij straps? 
    Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/05/12 15:58:48 (permalink)
    0
    Het is niet meer pijn wat het lastig maakt, maar slapte van de banden/pezen waarmee je trekkracht genereert. Dus rechts durf ik amper wat mee te doen om het herstel niet in de weg te zitten..
    En dankzij die klotestraps heb ik juist pols verzwikt.. de variant die ik had, werkt met klittenband rondom pols en de straps ontrolden zich .. heb 60 kg aan de toppen van de viners en pols SLDLt. Dat ontrollen speelt zich af met elke strap die ik ooit geprobeerd heb, juist vanwege de te kleine handen.
    Denk eerder nu in termen van 1-benige oefeningen, er zat een 1-benige RDL in het schema dat ik volgde (NROLA)
    Ook aan het omkeren van de volgorde, weer met zwakste kant beginnen.. alleen is de disbalans zo enorm dat het 'volgen' met de sterke kant zinloos lijkt.
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/05/13 20:54:31 (permalink)
    0
    En die zercher varianten die ik noemde? 

zou trouwens wel die strategie volgen, zwakste kant beginnen, sowieso. 
    Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/05/13 21:39:10 (permalink)
    0
    Zercher heb ik wel eens gedaan, deed enorm zeer.. doe je ze 'raw' of leg je een handdoekje of zo om de halter?
    Pim
    Super Heavy Weight
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/05 11:52:29 (permalink)
    0
    @Espi, je geeft aan dat de ontsteking en verzwikking inmiddels over zijn, dat is een positief gegeven. 

Als referentiepunt ga je uit van de kracht op bepaalde oefeningen. Ik weet niet of juist dit ook de oefeningen waren waarbij je last kreeg destijds, maar ik zou je kracht hierop even vergeten. Je doel is om uiteindelijk weer gewoon te kunnen, zonder angst en pijn toch? 

Wat betreft die disbalans, is het vooral de angst of ook de onderlinge samenwerking van de spieren (coördinatie) waar je tekort in schiet? Ik zou uitgaan van de zwakste schakel. Dus je sterke kant belasten gelijk aan het niveau van je zwakke kant. Vooral single exercises, bij gelijke kracht verder uitbouwen. 

Kwa oefeningen is het vooral een beetje proberen en voelen en luisteren naar je lichaam. Beetje spelen met oefeningen (je kent er zelf zat), gewicht, volume zo dat je er weer in komt. 
    Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/05 20:18:12 (permalink)
    0
    Eerlijk gezegd is motivatie te trainen weer tot bijna nulpunt gedaald: was weer begonnen. Pols doet idd geen zeer meer, maar hand nog wel, niet alleen trigger finger maar om ook duim/wijsvinger.

Dus draai ik bij gebrek aan motivatie om een vrije-gewichten-routine-die-rechterhand-ontziet, zogezegd weer rondjes in het apparatencircuit .. heb zelfs de Smith omarmd voor split squats.
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/05 20:24:47 (permalink)
    0
    andere fysiotherapeut zoeken?  En is 't geen pijn omdat je hand weer moet wennen? 
    Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/05 21:49:02 (permalink)
    0
    Aan andere fysio had ik nog niet gedacht en zie ik als niet eens zo zinvol, ofschoon de trigger finger uiteindelijk wel ooit onder het mes zou moeten.
    Dacht er wel aan het eens met jij te bekijken, wat wel en wat niet: inmiddels ben je aardig gevorderd zou ik zeggen!
    Wennen natuurlijk , maar dat is eerder qua kracht.
    Bij de duim ging het om een ontsteking tussen duim en pols (Quervain) maar toen ik dus met halter aan de weer ging voor front squat deed dat onaangenaam zeer bij de wijsvinger op een manier die eerder aan een kneuzing doet denken..  kan het moeilijk omschrijven, vandaar nogmaals dat ik je eens IRL moest spreken ! blij

Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/11 19:59:57 (permalink)
    0
    Zo, wat doen 3 prikjes zeer!
    Op aanraden van SheRu naar dame gestapt die na een lange intake alvast een voorproefje gaf van de behandeling.. idd, dry-needling.
    't Wordt een lang traject omdat de schouder ook behoorlijk 'verprutst' is, dwz al heel lang chronisch pijn en verminderd beweeglijk..mede daarom wordt niet de hand, maar de schouder eerst aangepakt.
    Onderhand niet erg ver gevorderd met ander schema, maar pruts een beetje verder met huidig schema, waar ik stap-voor-stap wel steeds meer vrije gewichten in ga stoppen met pielgewichtjes.
    Denk trouwens dat ik voor inspiratie eens het 4e boek van Alwyn Cosgrove & Lou Schuler koop, New Rules of Lifting for Life: 2 redenen.. 1 Schuler is toffe gozer (hij sponsort forum waar ik al langer lid ben) en 2. het behandelt oa. wat je kan doen bij blessures etc. want is gericht voor de oudere (geblesseerde) sporter.
    sis
    NO Sissy !!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/11 23:15:08 (permalink)
    0
    Ben benieuwd of ze de boel weer op de rit krijgt met de dry needling behandelingen blij
    Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/12 14:55:42 (permalink)
    0
    Ik ook.. overigens zeer interessant dat ze me vertelde dat ik wel eens een heel nieuw soort oefeningen zou kunnen gaan doen.
    Naast het passief rekken van mijn handen, ried ze me ook aan de extensoren te trainen, door bijv met de vingertoppen tegen een tafel aan te duwen.
    Meeste afbeeldingen die ik zie, laten een rubber bandje zien, zoals dit:

Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/12 14:59:05 (permalink)
    0
    O ja.. ik doe niet alléén maar apparaten, heb me oa. geoefend in Swiss ball jackknife en begin nu pols geen klachten meer geeft, over te gaan op de veel moeilijker Swiss ball pike. Wel een oefening, waar je je soms van afvraagt of de uitvoering wel klopt.

sis
    NO Sissy !!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/12 22:52:25 (permalink)
    0
    Je pols kan die positie ook gewoon aan? Maximale flexie.
    Espi
    meten = weten!
    Re:6 maanden na verzwikte pols opnieuw trainen: wat wel & wat nie 2012/06/13 12:36:44 (permalink)
    0
    De pols inmiddels wel, het is nu 8 maanden geleden. De schouder en algehele slapte is problematischer.. plus natuurlijk dat deze oefening nogal wat van je balanceervermogen vraagt.
    Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0