Achterlopende borstspieren

Author
noenkel
Heavy Weight
2012/04/26 21:10:13 (permalink)
0

Achterlopende borstspieren

Hoewel ik voornamelijk op kracht train vind ik het eigenaardig dat ik enkel op mijn borstspieren nooit geen pomp ervaar. Schouders en rug groeien goed, benen gaan keigoed maar de borst blijft achterlopen. Laatst had ik een pushdag en heb het volgende gedaan;
 
Bench 5 zware sets max 5reps
Mp 5x5
Incline bench 3x8
Chestdips 2x8
Side raises restpauze setje
Nog wat tricep als afsluiter
 
Schouders zaten echt vol en nu tweetal dagen later voel ik mijn tricep en schouders nog branden maar wederom terug niks van beleving in de borststreek ? Iemand met dezelfde ervaring ? 
#1

16 Replies Related Threads

    Pim
    Super Heavy Weight
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/26 21:32:11 (permalink)
    +1 (1)
    @mauzzer,
     
    -  Zou je kunnen uitleggen wat je bedoelt met op "kracht" trainen? Bedoel je daarmee dat je liever meer vordering boekt in kracht dan in massa?
     
    - Progressie in hypertrophy en kracht gaan zeer goed samen.
     
    - Een goed doordacht trainingsprogramma kan bijdragen in evenredige winst van spiermassa over het lichaam, toch, in sommige gevallen kan het dat de ene spier zich sneller ontwikkeld dan de andere. Dit hoeft dus niet altijd aan de training te liggen. Ik denk dat geduld een schone zaak is, teveel focus (nadruk op push) kunnen ook snel overbelasting/pijntjes opleveren.
     
    - Optie: probeer eens met een stang de beweging uit te voeren en zoveel mogelijk de borst te controleren (aanvoelen wat je doet). Het kan zijn dat je andere spieren bijvoorbeeld door krachtverschil een groot deel van de beweging overnemen.
     
    - Verder geef je aan dat je rug goed gaat en je benen zelfs nog beter. Iets om trots op te zijn, wat dat is in veel gevallen juist andersom (goede borst en biceps).
    #2
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 10:50:44 (permalink)
    0
    Nou ga ik maar even recht in tegen wat over het algemeen een gangbare mening is hier op body-fitness.
     
    Bankdrukken is geen borstoefening alleen, met heel wat gepruts en geklooi en verkrachting van wat in mijn ogen de juiste vorm zou moeten zijn ( dus de vorm waarbij je ook de kleinste kans loopt op blessures) zou je er een borstoefening van kunnen maken.
     
    In mijn ogen is en blijft bankdrukken een compoundoefening en moet dus ook als zodanig benaderd worden.
     
    Ik blijf van mening dat bankdrukken niet de aangewezen oefening is om specefiek je borst te trainen, net als ik van mening ben dat de squat niet de beste oefening is voor je quads.
     
    In ieder fatsoenlijk schema horen echter beide oefeningen wel in te zitten, maar gebruik de oefeningen en de vorm van oefeningen dan ook waar ze voor bedoeld zijn, als prima compoundoefeningen.
     
    Wil je gerichter je borst trainen dan zou je ook eens een zware cablle crosses kunnen denken of cablle flyes.
     
    Verder met Pim eens hypertrofie en kracht gaan prima samen.
    #3
    Marcus
    Natural born chiller
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 11:38:44 (permalink)
    +3 (3)
    @pim
    mooi die alinea's! super blij
     
    @mauzzer 
    Bankdrukken is IMO waardeloze borst oefening voor  de meeste mensen.
    zoals Harold aangeeft is het een compound oefening. Bij een compound oefening zijn per definitie meerdere spiergroepen betrokken. Dus voor het uitvoeren van een compound oefening moet je centrale zenuwstelsel (CZS) als het ware een ingewikkeld optimalisatie probleem oplossen: welke spiergroep in welke mate en op welk tijdstip in beweging activeren teneinde zoveel mogelijk kracht te kunnen leveren in die beweging
    (nauwkeuriger ipv kracht: (torsie)moment, maar in verhaal hieronder splits ik het voor beter begrip op in de  waarschijnlijk meer intuitieve begrippen kracht en 'hefboomeffect')
     
    Consequentie daarvan is dat de spiergroepen die het sterkst zijn en/of gunstigste hefboomeffecten hebben veruit meeste werk zullen doen.
    Dat zullen over het algemeen schouders/triceps zijn. Want de borstpier heeft door de hoek tussen oorsprong (sleutelbeen/borstbeen) en de aanhechting op de bovenarm een niet zo geweldig hefboomeffect gedurende zo'n beetje de hele beweging.
    Dus dat is het slechte nieuws.
     
    Een andere consequentie, en het goede nieuws, is dat hoeveel borst betrokken wordt bij bankdrukken dus niet vast staat. Het is zoals gezegd de oplossing bedacht door je CZS voor een optimalisatie probleem en die oplossing wordt dus helemaal bepaald door de hefboomeffecten en spierkrachten van de betrokken spieren.
    Dus IMO zijn er theoretisch gezien 2 manieren waarop je ervoor kunt zorgen dat borst beter betrokken wordt bij bankdrukken (of 3 als je de uitvoering veranderen meetelt, maar denk dat dat over het algemeen niet zo'n goed idee is):
    1) borstpier (geisoleerd) trainen op kracht:
    zodat ie sterker wordt en je CSZ meer geneigd is hem te betrekken bij bankdruk-beweging
    2) borstpier (geisoleerd) trainen op massa
    een grote borstpier geeft een gunstiger hefboomeffect omdat de borstpier meer gericht is in de richting waar ie kracht moet leveren (= ongeveer loodrecht op bovenarm).
    Zie onderstaande figuur, waarin te zien is dat bij een grotere/bollere borst de werklijn van de kracht van de borstpier gunstiger is. 
     

     
    Speculatie, maar vermoed ook dat die effecten elkaar versterken. Als in:
    als je borstpier sterk is en een goed hefboomeffect heeft zal ie meer betrokken worden bij bankdrukken waardoor ie meer gestimuleerd zal worden, waardoor borstpier een nog beter hefboomeffect (door massawinst) en kracht (door krachtwinst) zal krijgen waardoor ie nog meer betrokken wordt bij bankdrukken waardoor ie nog meer gestimuleerd zal worden enz.
    Dat zou een verklaring kunnen zijn waarom bankdrukken voor sommige mensen wel een goeie borstoefening is. Die begonnen misschien simpelweg wel met relatief sterke borstspieren en een meer bolle borstkas. Wat op bovengenoemde zichzelf versterkende manier er toe leidde dat bankdrukken voor hun altijd een prima borspier oefening was.
    post edited by Marcus - 2012/04/27 12:36:34

    Attached Image(s)

    #4
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 12:20:18 (permalink)
    0
    Mooie post Marcus!!
     
     
    #5
    Dave Hawk
    IFBB/NBBF wereldrecordhouder
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 12:33:37 (permalink)
    0
    Je zou tussen je normale borsttraining een shock kunnen proberen, zie www.robberts-tripple.nl knipoog.
    #6
    Marcus
    Natural born chiller
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 13:12:28 (permalink)
    +1 (1)
    Dave Hawk

    Je zou tussen je normale borsttraining een shock kunnen proberen, zie www.robberts-tripple.nl knipoog.

    Schocktraining is effectief,  maar is je doel om (shock)training voor borst te doen dan heeft dat natuurlijk alleen maar zin als je dat doet met oefeningen die ook daadwerkelijk effectief zijn voor...borst.
    Punt dat ik probeerde te maken is dat bankdrukken voor veel mensen helemaal niet zo effectief is voor borst en dat zou afhankelijk van jouw specifieke torsiemomenten in meer of mindere mate ook kunnen gelden voor andere compoundoefeningen. Dus dat is iets om rekening mee te houden denk ik in zowel normale training als shocktraining.
    #7
    Pim
    Super Heavy Weight
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 16:27:02 (permalink)
    +1 (1)
    @Marcus, wat een duidelijke post over bankdrukken, fijn met die afbeeldingen er bij. Ik denk dat mauzzer met deze info wel uit de voeten kan. Wat betreft die alinea's, ik weet nog niet precies wanneer ik er eentje moeten afsluiten en beginnen, maar dat komt met de jaren hoop ik.
    #8
    Marcus
    Natural born chiller
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 16:51:31 (permalink)
    +2 (2)
    Pim
    Wat betreft die alinea's, ik weet nog niet precies wanneer ik er eentje moeten afsluiten en beginnen, maar dat komt met de jaren hoop ik.

     
    Heb ik ook hoor!
    Misschien zou een alinea-moderator geen gek idee zijn! Iemand die iedereen op het forum zou kunnen helpen daarbij!
     
    Zou iemand moeten zijn met aantoonbare taalkundige kwaliteiten, die uitgesproken genoeg is om aan te geven wanneer het verkeerd gaat met alinea's maar zich ook naakt kwetsbaar durft op te stellen, met de uitstraling van Madonna en die altijd zijn/haar beste beentje (of knietje) voor zal zetten wat betreft de alinea zaak!
    Ideeën wie hier geschikt voor zou kunnen zijn? 

    post edited by Marcus - 2012/04/27 18:37:52
    #9
    Harold
    Amor omnia vincit BFF USER MANAGER
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 16:54:35 (permalink)
    +1 (1)
    S...u ............................................
    #10
    Pim
    Super Heavy Weight
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 19:28:27 (permalink)
    +1 (1)
    Hermanus

    S...u ............................................


    Zou je misschien iets duidelijker kunnen zijn?super blij
    #11
    Pim
    Super Heavy Weight
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 19:35:43 (permalink)
    +1 (1)
    Marcus

    Pim
    Wat betreft die alinea's, ik weet nog niet precies wanneer ik er eentje moeten afsluiten en beginnen, maar dat komt met de jaren hoop ik.


    Heb ik ook hoor!
    Misschien zou een alinea-moderator geen gek idee zijn! Iemand die iedereen op het forum zou kunnen helpen daarbij!

    Zou iemand moeten zijn met aantoonbare taalkundige kwaliteiten, die uitgesproken genoeg is om aan te geven wanneer het verkeerd gaat met alinea's maar zich ook naakt kwetsbaar durft op te stellen, met de uitstraling van Madonna en die altijd zijn/haar beste beentje (of knietje) voor zal zetten wat betreft de alinea zaak!
    Ideeën wie hier geschikt voor zou kunnen zijn? 

     
    Ik sluit me aan bij dit eisenprofiel!super blij
     
    Kleine toevoeging: Hij/zij moet het kunnen brengen zonder inhoudelijk op de post te reageren. Samengevat, ongeacht het lid in questie zich al heeft geïntroduceerd of niet, gewoon direct er op wijzen. Dit voorkomt onduidelijkheden achteraf.

    #12
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 21:08:24 (permalink)
    +1 (1)
    Potverdorie! Konden we maar zo iemand vinden! 
     
    Waarbij ik aanteken dat kwestie gewoon met een kw is, dus zonde qu. 
    #13
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 22:21:18 (permalink)
    +1 (1)
    Hmmm.. ik zie een stiekeme edit, mijn waarde! Die het stukken onduidelijker maakt. Behalve voor wie de post van Hermanus al voor de edit had gezien natuurlijk  
    #14
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 22:30:02 (permalink)
    0
    Ja, eh, nee. Nee, ik geloof dat ik 't niet gezien heb. Al zie ik ineens 'knietje' staan, meh.
    #15
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/04/27 22:35:32 (permalink)
    +1 (1)
    Marcus
     Heb ik ook hoor!

    Slijmbal. 

    #16
    noenkel
    Heavy Weight
    Re:Achterlopende borstspieren 2012/05/01 19:01:29 (permalink)
    +1 (1)
    Eerst en vooral excuses voor het late antwoord (laptop is gevallen), ten tweede bedankt voor de replies. Doet me beseffen hoe dom ik was te geloven enkel met bankdrukken een grotere borst te creeren en bewijst nog maar es hoeveel ik, en vele anderen, nog moeten en kunnen bijleren knipoog
     
    Begrijp nu wel de meerwaarde van iso oefeningen, ik zal er nooit in overdrijven maar begrijp nu wel al een stuk beter dat ze doeltreffend kunnen zijn. heb deze week enkele tips meegenomen in mijn "bankduwsessie" en beleef een andere ervaring in de borststreek dan gewend
    #17
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0