Archipeltraining.

Author
Roodbaard.
Super Heavy Weight
2006/09/23 19:54:05 (permalink)
0

Archipeltraining.

Even uitleggen, want de naam heb ik zelf bedacht.
 
In plaats van gedurende een 1 - 1½ uur durende sessie te trainen waarbij verschillende oefeningen worden afgewerkt waartussen even een kleine korte pauze (of in geval van supersets zelfs geen pauze) noem ik archipeltraining als je de oefeningen verspreid over de hele dag doet of over een groot aantal uren en tussen iedere oefening (die ongeveer 7 minuten in beslag neemt waarvan 2 minuten opwarmen en 5 minuten werksetjes) bijvoorbeeld een uur rust neemt of andere lichte activiteit doet, bijvoorbeeld iets in het huishouden of computerwerk.
 
Archipeltraining kun je dan zien als een urenlange training met korte oefeningen en hoge intensiteit (eilandjes met bergtoppen) en zeer lange pauzes (de zee daartussen, vandaar de naam archipel) of als een verzameling minitraininkjes (eilandjes) gedurende een goot aantal uren. 
 
Vraag is, zou het een goede prikkel kunnen zijn voor spiergroei?
Voordeel lijkt me dat je de cortisolspiegel heel laag houdt of zelfs niet doet stijgen?
 
 
#1

11 Replies Related Threads

    flupn
    Super Heavy Weight
    RE: Archipeltraining. 2006/09/23 19:58:06 (permalink)
    0
    het lijkt het me moeilijk om een spiergroep dan volledig uit te putten, en het lijkt me nog moeilijker om dat in een werkdag te passen, kan volgens mij enkel als je toevallig eigenaar bent van je eigen sportschool (of werkloos bent en thuis traint)

    Ik zie er niet echt brood in persoonlijk..

    je kan natuurlijk altijd eens proberen en zien wat het geeft!
    #2
    Moob
    Bullet Ride *ex top mod*
    RE: Archipeltraining. 2006/09/23 20:12:21 (permalink)
    0
    Zoiets was al eens de revu gepasseerd, alleen dan met 1 oefening. Elk uur een paar setjes dacht ik.
    Daar kwam uit dat het alleen maar tijdelijke 'groei' veroorzaakte doordat er een soort pomp ontstond. Verder zou het niks toevoegen voor echte groei.

    Maar bij jouw manier pak je dus elke keer een andere spiergroep.

    Maar ik denk dat je aangegeven tijden niet helemaal reëel zijn. 2 minuten opwarmen lijkt me erg weinig. en 4 sets squatten in 5 minuten? (ik noem maar een zijstraat).

    Hoe zou zo'n training er bij jou uitzien dan? denk je in fullbody? of in een split training of anders? Geef eens een uitgewerkt voorbeeld als je wilt.

    Wat Flupn al aangeeft: het is een tijdrovende manier van trainen en alleen mogelijk als je een hele dag tot je beschikking hebt. Niet echt practisch voor de meeste mensen dus.
    Maar buiten dat zou ik niet durven zeggen of zo'n training positief (of positiever dan een ander schema) uit kan pakken.

    ben benieuwd naar een uitgewerkt voorbeeld.




    #3
    Roodbaard.
    Super Heavy Weight
    RE: Archipeltraining. 2006/09/23 21:17:56 (permalink)
    0
    Even advocaat van m´n eigen bedenksel spelen. (Meen het wel serieus...)
     
    flupn: het lijkt het me moeilijk om een spiergroep dan volledig uit te putten,
     
    Waarom zou je een spiergroep volledig willen uitputten??? M.b.t. spiergroei is daar conflicterende literatuur over (veels te katabool.) Lange trainingen jagen katabole effecten eerder op. Of je moet sparen op intensiviteit  MAAR gaat ten koste van FT IIb groeivezel stimulering en dat is dus jammer.
     
    en het lijkt me nog moeilijker om dat in een werkdag te passen,
     
    Hoezo in een werkdag??? Iedereen heeft ook vrije dagen.  Als nuttige onderbrekinkjes in huishoudelijke bezigheden of in de noodzakelijke pauzes tegen RSI bij PC arbeid (ook thuis!) kun je best thuis met dumbbells legio oefeningen doen.
    Wees hierin creatief!
     
    Ik zie er niet echt brood in persoonlijk..
     
    Het is me in de eerste plaats niet begonnen om er mijn brood mee te verdienen . Behalve natuurlijk als het een hype wordt, wil ik er patent op als bedenker en ga ik hierover boeken schrijven.super blijsuper blijsuper blij
     
     
    Moob: Zoiets was al eens de revu gepasseerd, alleen dan met 1 oefening. Elk uur een paar setjes dacht ik.
     
    Waar??? kan het niet terug vinden.
     

    Hoe zou zo'n training er bij jou uitzien dan? denk je in fullbody? of in een split training of anders? Geef eens een uitgewerkt voorbeeld als je wilt.
     
    Zowel fullbody als split-versies kunnen. Waar het om gaat is variatie in oefeningen die kort zijn en intensief zijn, gevolgd door laaaaa-nge pauze. Je kunt zelf wel allerlei schema´s daarop bedenken, toch..?
    Waar het mij omgaat zijn genoemde kenmerken m.b.t. spiergroei en de vraag over cortisol-effect daarbij.

     
     
     
     
    #4
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Archipeltraining. 2006/09/23 21:31:01 (permalink)
    0
    Vaker op een dag trainen is zeker niet nieuw, de naam die jij ervoor verzonnen hebt vermoed ik wel super blij
    Bulgaarse gewichtsheffers bijvoorbeeld trainen 4-6x per dag.
     
    Kun je precies zeggen wat je bedoelt met intensiteit/intensief?
    #5
    Unregistered
    Super Heavy Weight
    RE: Archipeltraining. 2006/09/23 21:34:10 (permalink)
    0
    Dit is perfect. Absoluut perfect als je geneog tijd hebt idd omdat het de kwaliteit van je training extreem verhoogt. Kwantiteit kan ook verhoogd worden als kwaliteit hetzelfde blijft. Ik heb hier al mee geexperimenteerd op sommige dagen en opzich is het wel interessant

    Bijv 10 sets van 5 met 225 kg op de squat met 30 min rust ertussen. In die 30 min wel steeds beweging omdat we hier bij het huis een riolering moesten aanleggen. Heb in totaal iets van 8 uur liggen graven ofzo. Verder duren normale trainingen altijd al 2 uur, soms 3.

    Maargoed Roodbaard, als je meer informatie wilt over dit fenomeen moet je eens zoeken op Bulgaarse training bij olympisch gewichtheffen. Die liften ook ongeveer 5 -6 uur per dag in workouts van 45 min. Elke dag maxen op 1 / 2 / 3 RM's. Zijn wel unpsychde lifts dus belasting van het CZS valt in dat geval mee.

    Maar qua bulgaars gewichtheffen komt het dan bijv hier op neer:

    Monday, Wednesday, and Friday
    • 09:00-10:00 am: Snatch
    • 10:30-11:30 am: Clean and Jerk
    • 11:30-12:30 pm: Clean pulls
    • 9105:00-11126:00 pm: Clean and Jerk
    • 15166:30-17187:30 pm: Snatch
    • 21227:30-23248:00 pm: Front Squat
    • 27288:00-29308:30 pm: Snatch Pulls
    Tuesday, Thursday, and Saturday
    • 35369:00-10:00 am: Snatch from the hang
    • 10:30-11:30 am: Partial Jerks
    • 11:30-12:00 pm: Back Squat
    • 12:00-12:30 pm: Power Clean
    • 12:30-45461:30 pm: Snatch and Clean Pulls

    #6
    Unregistered
    Super Heavy Weight
    RE: Archipeltraining. 2006/09/23 21:34:41 (permalink)
    0
    ORIGINAL: Marcus

    Vaker op een dag trainen is zeker niet nieuw, de naam die jij ervoor verzonnen hebt vermoed ik wel super blij
    Bulgaarse gewichtsheffers bijvoorbeeld trainen 4-6x per dag.

    Kun je precies zeggen wat je bedoelt met intensiteit/intensief?


    haha grappig, ik typte er net over Marcus
    #7
    Unregistered
    Super Heavy Weight
    RE: Archipeltraining. 2006/09/23 21:35:11 (permalink)
    0
    haha de naam is idd leuk verzonnen voor iets dat al lang bestaat.. 
    #8
    Roodbaard.
    Super Heavy Weight
    RE: Archipeltraining. 2006/09/23 22:12:25 (permalink)
    0
    haha de naam is idd leuk verzonnen voor iets dat al lang bestaat.. 
     
    Ahh, ik kan er niet patent op aanvragen als de bedenker...
    super blij
    Maar da-was ook niet m´n opzet.
    Ben zelfs een beetje ..."dIzZy"...huh?! verbaasd van de woorden "perfect" etc...

    Ehh,... wat ik met intensiteit bedoel is zware weerstand (waar je 6 - 10 reps mee kunt maken.)
    De warm-up (uiteraard) doen met lichte(re) weerstand, de werksets kort en zwaar (en dus gevolgd door laaaaaaaaaaaaaaaaaa-nge pauze al te vorens over te gaan naar de volgende oefening.)

    Ik zal me verder verdiepen in je gegeven links. THX Unregistered, Marcus, en anderen.  

     
     
     



    #9
    Unregistered
    Super Heavy Weight
    RE: Archipeltraining. 2006/09/23 22:28:41 (permalink)
    0
    Defineer intensiteit?

    Voor mij is intensiteit gewicht in percentage van je momentele maximum, een kwalificeerbare term die uit te drukken is in een getal

    Bij jou is het waarschijnlijk de pijn / failure tijdens een set, een subjectieve maat die niet uit te drukken is en dus daarom waardeloos is in mijn visie.
    #10
    Roodbaard.
    Super Heavy Weight
    RE: Archipeltraining. 2006/09/24 01:05:45 (permalink)
    0
    Met intensiteit bedoel ik de mate van weerstand. Hoge intensiteit is dus veel weerstand (waar ik als voorbeeld heb gegeven 6 tot hooguit 10 reps kunt halen en daarboven tot failure komt.)
    Dat is ook allemaal uit te drukken in % RM en voor iedereen natuurlijk anders als je het uitdrukt in te verplaatsen "gewicht."
    Intensiteit kan (natuurlijk) niet uitgedrukt worden in pijn, want dat is een gevoel waar je geen getal aan kunt verbinden.
    En dat bedoel ik dus ook niet.  
     
    #11
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Archipeltraining. 2006/09/24 02:49:04 (permalink)
    0
    Vraag me trouwens af of dit wel zo geschikt is als je doel spiergroei is.
    Bulgaarse gewichtsheffers waren geinteresseerd in kracht en dan past je training verspreiden over de dag helemaal in je straatje omdat je door trainingsdichtheid zo laag mogelijk te houden, de vermoeiing laag houdt wat prima is als het je om kracht gaat.
    Maar als het je om spiergroei gaat heb je IMO nu eenmaal wat trainingsdichtheid/vermoeiing nodig.
     
    Extreem voorbeeld:
    2 setjes van 10 reps @ 80% 1RM in 5 minuten uitgevoerd zullen ander trainingseffect hebben dan 20 setjes van 1 rep @ 80% 1RM verspreid over de dag. Het eerste past zal beter werken voor hypertrofie en het tweede beter voor kracht.
     
    #12
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0