Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema?

Page: 12 > Showing page 1 of 2
Author
Espi
meten = weten!
2012/11/08 14:27:26 (permalink)
0

Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema?

Kwam gisteren de sportschool binnen: blijken ze een bankdrukwedstrijd te organiseren voor december.
Inmiddels is mijn pols weer geheel beter, triggerfinger redelijk stabiel zolang er geen grip des doods wordt gebruikt.. en dus dacht ik.. ach, waarom niet? Stiekem een beetje met de gedachte.. ach er doen verder toch weinig vrouwen mee, dus da's makkelijk scoren.
Mooi niet dus... voor iedereen geldt dezelfde puntentelling. Je wordt bij inschrijving (gisteren dus) gewogen met kleding aan en dat is dan je 'wedstrijd'gewicht.
Druk je exact dat gewicht weg, krijg je 100 punten. Elke kilo meer betekent 1 punt erbij.

Het is een illusie te denken dat ik evenveel of meer kan drukken, heb mogelijk ooit maximaal 48kg oid gedrukt, maar dat was tenminste 5 jaar geleden.
Maar een flaterfiguur wil ik zeker NIET slaan..

Ik dacht zelf aan een combi van licht - middel - zwaar trainen, dus
licht : opdrukken (voor een vrou-houw nog steeds best moeilijk),
middel: bankdrukken in de 6-12 hh reeks
zwaar : bankdrukken in de 2-8 hh reeks, mogelijk als wave 8-6-4 /8-6-4 oid.
Kritiek en ideeën zijn welkom, vooral als iemand ooit specifiek voor een zelfde soort wedstrijdje heeft getraind.

34 Replies Related Threads

SheRu
    Go John Henry!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/08 17:30:43 (permalink)
    0
    Tja, 't lijkt mij met je medische historie niet slim mee te doen (je vertelde me dat heftig t rainen je triggerfingert verergert). Hoeveel druk je nu? 
    post edited by SheRu - 2012/11/08 17:44:01
    Espi
    meten = weten!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/08 20:11:58 (permalink)
    0
    De laatste keer dat ik bankdrukte was in mei en toen heb ik met een relatief smalle greep en ellebogen tegen het lichaam, 37,5 kg x 9 hh gehaald voor het hoogste gewicht. Vanwege de blessure gevoeligheid wil ik geen standaardgreep meer gebruiken, vandaar.
    Die 37,5 kg vertaalt zich volgens de formule die ik heb naar plm 48kg wat wel klopt met wat ik vroeger drukte.
    Deze afgelopen week heb ik overigens nog weer schuin gedrukt met dumbbels van elk 18kg voor 4 hh. Dat vond ik best netjes.. heb wel in het verleden ruim 20kg gehaald,meen 24kg.

Qua triggerfinger denk ik dat het meevalt.. omhoog drukken kost niet zo veel moeite qua grip.
    Het is pas problematisch bij omhoog tillen. Desnoods zou ik mijn eigen vrouwenhalter, die al driekwart jaar werkloos hier stof ligt te verzamelen mee kunnen nemen.
    post edited by Espi - 2012/11/08 20:57:45
    Pipo de C
    Heavy Weight
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/09 12:21:01 (permalink)
    +1 (1)
    Hm, het klinkt een beetje alsof je meer te verliezen hebt dan te winnen..

succes i.e.g.

SheRu
    Go John Henry!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/10 12:55:49 (permalink)
    0
    Wat Pipo zegt, ben ik het mee eens, maar het klinkt ook alsof je besluit al vast staat. knipoog 
    Espi
    meten = weten!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/10 20:56:13 (permalink)
    0
    Klopt, het was iets te overhaast. Toch vind ik het per saldo niet verkeerd, het gaf me weer wat broodnodige motivatie, die afgelopen jaar na de blessure ver te zoeken was.
    De beslissing was dus een beetje te overhaast, maar in de trant van 'meedoen = belangrijker dan winnen' en toch geen flater willen slaan, heb ik het schema wat ik komende maand toch zou doen ietwat aangepast.

Voor stadium 6 van New Rules of Lifting doe je in de
    A- WO aan opdrukken met in 5 traingen aflopend aantal hh en oplopende moeilijkheidsgraad
    B WO pushpresses met ook hier aflopend aantal hh en oplopend gewicht.
    De push presses heb ik door bankdrukken vervangen en ga dan ook wat meer sets doen.
    Op dit moment weet ik nog niet waar ik eindig dus heb ik ht heel simpel gehouden , gewoon steeds met 2kg ophogen per set (5 sets) en elke training 2 kg erbij. Of 1kg als de laatste set maar 2hh zou zijn.

In december word je dan verondersteld elke week 1x een maximaalpoging te doen en kun je die opschrijven.
    Tegen die tijd is er weer een ander schema en dan doe je bijv elke keer wel een soort van push, maar dan steeds een iets andere : opdrukken, db schuin drukken, db push press en bankdrukken.
    ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/12 08:10:41 (permalink)
    0
    als ik zo alles lees is 't wel leuk om weer te trainen voor een doel. je bent weer gemotiveerd, maar persoonlijk denk ik dat 't te hoog gegrepen is om direct aan een BP wedstrijd mee te doen en dat je kans hebt jezelf te forceren.

Espi
    meten = weten!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/12 13:38:29 (permalink)
    0
    Qua hooggegrepen: het is maar een wedstrijdje in de eigen sportschool hè... geen regio of provinciewedstrijdje, dus wat dat betreft kan je je er moeilijk een buil aan vallen, zeker niet als enige vrouw tot nog toe. 
    Zag en zie het naast het motiveren van mezelf ook een beetje als een motivatie voor andere vrouwen, die tot nog toe met geen stok aan vrije gewichstraining te krijgen zijn, op een enkele uitzondering na en dan is het veelal lunges of buikspiertraining

Voornaamste is eigenlijk nog meer dan 'geen flater' slaan , blessures vermijden, zodat ik tenminste wel succesvol kan meedoen en geen DNF of DNS (did not start) voor mijn naam krijg.
    Espi
    meten = weten!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/19 14:42:54 (permalink)
    0
    3 sessies gehad ondertussen en vrijwel steeds is de voorspelde 1RM hetzelfde, zo rond 49 kg. Of dat nog een stuk boven 50kg uit kan komen, vraag ik me af, maar het valt me eigenlijk nog wel mee, vooral omdat ik probeer niet te breed te pakken, dwz iets smaller dan schouderbreedte met ellebogen langs mijn lijf.

ErEf
    Growing pains BFF AD
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/19 15:27:12 (permalink)
    0
    niet verkeerd

hebben hier een stagiair rondlopen. 17 jaar.. stevige gast.. bijna 80kg en die bankt 60kg en dan traint ie ook nog eens 3x in de week, armen borst buik blij
    Pipo de C
    Heavy Weight
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/19 17:45:08 (permalink)
    0
    Tijdens de wedstrijd zelf zal je vast wel iets van een *adrenaline-induced-PR* neer kunnen zetten maar goed, weglopen zonder blessure lijkt me ook een prima overwinning
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/11/19 20:38:44 (permalink)
    0
    Wanneer is 't ongeveer, begin of eind december? Pieken op het juiste moment is ook een kunst blij
    Espi
    meten = weten!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/12/06 18:19:22 (permalink)
    0
    Misschien wel leuk om te weten wat ik in de tussentijd uitgevoerd heb. Ondanks toegenomen motivatie, toch ongeveer 1-2 trainingen per week gemist, dus gemiddeld 1x per week aan bankdrukken gedaan en 1x per week aan opdrukken. Dat laatste gaat trouwens langzamer vooruit dan het bankdrukken.

warm steeds op met de lege halter (20kg?) x5hh
    11 nov
    serie 1: 30x10 - 32,5x9 - 35x8 - 37,5x7
    serie 2: 31x9 - 33,5x8 - 36x7 - 38,5x5
    Voorspelde 1RM: 46,9kg
    Te veel verval tov eerste serie, dwz ben toen te dicht tot op falen gegaan.
    2 series van elk 4 sets was ook te veel , dus de eerste set van de 2e serie valt bij de volgende trainingen eraf.

17 nov
    WU : 20x5 - 32x7
    serie 1: 34,5x7 - 37x7 - 39,5x5
    serie 2: 35,5x7 - 38x6 - 40,5x5
    Voorspelde 1RM: 47,1kg
    Dit gaat beter..pak het wat voorzichtiger aan.

24 nov
    WU : 20x5 - 35x7
    serie 1: 37,5x7 - 40x6 - 42,5x4
    serie 2: 38,5x7 - 41x5 - 43,5x3
    Voorspelde 1RM: 48,3kg
    De oplettende lezer had hier 41,5 en 42,5kg verwacht. Hiervoor heb ik echter 2 schijven van elk 2kg nodig. Heb een complete set van  1/2, 1 , 2 en 2,5 kg maar neem alleen de halve en hele kg standaard in de sporttas mee. Om nu 4 kg extra mee te slepen voor een verschil van in totaal 1kg vond ik ook wat overdreven..

29 nov
    WU : 20x5 - 30x5 - 36x6
    serie 1: 38,5x5 - 41x4 - 43,5x3
    serie 2: 39,5x5 - 42x4 - 44,5x3
    Voorspelde 1RM: 49,4kg
    Ook dit ging vrij gemakkelijk, het was nergens wringen.. probeer vooral het werkvolume omhoog te krijgen en zo kracht te winnen.

En dan gisteren
    5 dec
    WU : 20x5 - 38x5 (miste toch de tussenstap van 30kg)
    serie 1: 41x4 - 43x3 - 45,5x2
    serie 2: 42,5x4 - 45x3 - 47,5x2
    En aangezien dit de eerste week van de competiemaand is , afgesloten met
    49,5x1 .
    Voorspelde 1RM: 50,0kg
    Wist dat ik de 50kg wel zou kunnen halen maar wilde niet dat ik daar vervolgens op zou stranden. Bovendien heeft het wel iets om er net onder te beginnen.
    Had zelf gehoopt deze maand op 50kg uit te komen , maar niet verwacht dat ik al in de 1e week zo dichtbij zou komen. blij . Dan moet 52,5kg (PR) ook wel mogelijk zijn, al is het alweer bijna 6 jaar geleden dat ik dat gehaald heb (om daarna de oefening te laten vallen.
    sis
    NO Sissy !!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/12/06 21:13:39 (permalink)
    0
    toch netjes opgebouwd zo. 
    Espi
    meten = weten!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/12/11 14:24:45 (permalink)
    0
    De titel komt nu wel helemaal verkeerd over.. het is meer: hoe bouw ik weer op naar mijn vorige 1RM zonder blessures...maar ben er dik tevreden mee.
    En het gaat langzaam maar gestaag verder. Is het te zien dat ik dol ben op 'mooie' getalletjes knipoog
    10 dec
    WU : 30x5 (niet dat gedoe met lege stang) - 35x6 - 40x5
    serie 1: 42,5x4 - 45x3 - 47,5x2
    serie 2: 43,5x4 - 46x3 - 48,5x2
    afgesloten met
    50,5x1
    Voorspelde 1RM adhv 48,5x2 = 51,1kg.
    Nog geen nummer opgeschreven omdat de week nog jong is.
    Vrijdag ga ik verder. 51,5kg gaat niet gebeuren, de 2kg schijven zijn nog steeds zoek en zoveel sjouwen is idioot als je gewoon 52kg kan pakken.
    Wat wel zorgen baart is de uitvoering.. ik pak 'm smaller dan de meesten, maar het is geen close-grip meer zoals in het begin. Alleen.. rechts blijft de ellleboog netjes dicht bij het lichaam, maar links begint heel hard te smokkelen omdat de triceps zwaar verwaarloosd zijn in de afgelopen jaren. Dat uit zich als volgt: de linkerelleboog zwaait van het lichaam af en drukt zo mee. Rechtertriceps is mogelijk sterker of ik durf domweg niet hetzelfde te doen aan rechterzijde om de schouder niet te veel te belasten.
    Hoe dan ook... het gewicht wordt wel gedrukt, maar 'it ain't pretty!" vies bah

Espi
    meten = weten!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/12/15 17:41:40 (permalink)
    0
    15 dec
    WU : 35x5 - 40x5
    serie 1: 43,5x4 - 46x3 - 48,5x2
    serie 2: 44,5x4 - 47x3 - 49,5x2
    afgesloten met
    52x1 en toen dat te gemakkelijk bleek
    54,5x1
    Nou, dat was een flinke vooruitgang tov slechts 5 dagen eerder en dat kan ik toeschrijven aan 1. betere techniek (Tate's artikel over bankdrukken doorgenomen) en gebruik beta-alanine.
    Alleen ging het me nu net iets TE gemakkelijk.. als je je bedenkt dat opdrukken me aanzienlijk slechter afgaat dan pak 'm beet 5 jaar terug (schouders!) en ik destijds met pijn en moeite 52,5kg haalde... tja, dat maakt wantrouwig.
    Dus ik overtuigde de sportschoolhouder om alles eens na te wegen met de uitdagende woorden dat ik op taart zou tracteren als die halter echt 20kg woog.
    Wat denk je... alle halters daar wegen 20kg.. behalve, behalve die éne die ik steevast uitkies
    Die bleek net geen 17kg te wegen... dus de 54,5kg is geen 54,5 maar 51,5kg.
    Geen wonder dat mijn ego zo gestreeld werd!

sis
    NO Sissy !!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/12/15 18:19:43 (permalink)
    0
    Haha, shit, wat een tegenvaller voor je. Maar het gaat nog steeds de goede kant op. 
    SheRu
    Go John Henry!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/12/15 21:47:37 (permalink)
    0
    Maarre, beta-alanine? Nu al? Dat moet je toch stacken voordat 't werkt? 

Heb vorig jaar ook m'n lievelingsschijven voor bankdrukken eens nagewogen evenals de schijven waar ik onder stierf. Scheelde 4kg als ik ze op 't halter geladen zou hebben (2kg per schijf!). Ook daar zit nogal wat speling in! 
    Espi
    meten = weten!
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/12/16 15:37:09 (permalink)
    0
    'k Wil het niet weten...

Marcus
    Natural born chiller
    Re:Bankdrukwedstrijdje winnen: wat was je succes-schema? 2012/12/16 16:10:02 (permalink)
    0
    SheRu
    Heb vorig jaar ook m'n lievelingsschijven voor bankdrukken eens nagewogen evenals de schijven waar ik onder stierf. Scheelde 4kg als ik ze op 't halter geladen zou hebben (2kg per schijf!). Ook daar zit nogal wat speling in! 

Zou die weegschaal terugbrengen als ie zo onbetrouwbaar is! super blij

Page: 12 > Showing page 1 of 2
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0