Beginners routine

Page: < 12345.. > >> Showing page 2 of 8
Author
Tybalt
Gym rat for life
RE: Beginners routine 2004/03/31 11:38:02 (permalink)
0
ja ok je massa zal voldoende zijn, omdat je in het begin moet wennen aan het gevoel en de correcte beweging.

Maar zou dit geen voorwaarde zijn, dan zouden je spieren in week 1 kunnen beginnen met groeien.
Theoretisch gezien dus.. want je heb wel gelijk! ( ben net wakker haha :banana: )
aegir
Heavy Weight
RE: Beginners routine 2004/04/04 21:21:51 (permalink)
0
Ik kan me niet voorstellen dat je al na een paar weken gaat groeien. Volgens mij is het realistischer om de groei-verwachtingen wat bij te stellen. Het eerste jaar kun je daar wel enorme vooruitgang in boeken. Maar eerst zal je centrale zenuwstelsel zich beter gaan ontwikkelen om de spieren efficienter aan te sturen. Daar komt de krachtgroei vandaan.
MaxMuscle
Super Heavy Weight
RE: Beginners routine 2004/04/19 13:59:38 (permalink)
0
Helemaal waar. NOT!

Check de meesten onder de beginnende bodybuilders eens goed. De eerste drie maanden boeken ze in verhouding het meeste resultaat. Zeker in verhouding tot wat ze over de rest van het jaar zullen bewerkstelligen.

Maar volgens mij spreek ik hierboven helemaal niet over groei. Dus commentaar is welkom als je de topic in zijn geheel gelezen hebt.ja ja
< Message edited by MaxMuscle -- 19/4/2004 14:34:18 >
3XL
Senior Moderator
RE: Beginners routine 2004/04/19 18:50:04 (permalink)
0
Ik denk dat XHAC naar het fenomeen verwijst dat je lichaam eerst het neurale gedeelte 100% wilt hebben en dat daarna pas spiergroei intreed

(A comparison of strenght and muscle mass increasec during resistance training - Chilibeck et al)

Maar dat is juist 1 van de reden dat een beginners een fb moeten doen met een wat hoger volume en lichtere gewichten. Op deze manier is de "gewenningsperiode" veel korter als waneer je alles maar 1 keer per week zou doen. En duurd dit dus geen 2mnd.
Wreckless
Super Heavy Weight
RE: Beginners routine 2004/05/11 00:27:36 (permalink)
0
Geen cardio?
3XL
Senior Moderator
RE: Beginners routine 2004/05/11 07:45:33 (permalink)
0
Is dat noodzakelijk dan?
Wreckless
Super Heavy Weight
RE: Beginners routine 2004/05/11 17:31:37 (permalink)
0
Ligt eraan wat je wil bereiken waarschijnlijk.

Maar volgens mij mag er toch wel iets aan de basisconditie van de beginnende sporter gedaan worden. En dan hebben we het toch over hart en longen.
3XL
Senior Moderator
RE: Beginners routine 2004/05/11 19:15:37 (permalink)
0
Wat denk je van een half uurtje squaten.
Wreckless
Super Heavy Weight
RE: Beginners routine 2004/05/27 22:59:04 (permalink)
0
Squatten lijkt me niet echt een oefening die je een beginner wil laten doen. Als je iemand van over de 100 kg nog eens een gewicht in zijn nek legt is de kans dat hij niet meer recht komt wel erg groot.
Nu heb ik zelf een oude kwetsuur aan de linkerknie en de rechter is ook niet helemaal ok, dus ik sta er misschien (zeker) niet helemaal objectief tegenover.
falcon
Vreemde Vogel, MSc.
RE: Beginners routine 2004/06/15 14:59:50 (permalink)
0
Bent over row zou ik een beginner ook niet zo gauw aanraden. Daarbij moet je erg goed op je vorm letten en beginners hebben dat toch wat minder. Ik zou gewoon rustig beginnen en pas na een paar maanden de wat gecompliceerdere oefeningen in het schema opnemen...
3XL
Senior Moderator
RE: Beginners routine 2004/06/15 19:12:40 (permalink)
0
Het is juist voor een beginner belangrijk deze oefeningen te leren als de kracht nog laag is. Op deze manier kan er meer nadruk gelegd worden op uitvoering ipv gewicht.

Als je beginners op machines ed zet dan ontwikkellen ze kracht in de grote spiergroepen zondr de stabilisators te trainen. Als ze dan na een bepaalde periode oefeningen zoals squat, deads en b.o rows gaan doen dan word er meestal te veel gewicht gebruikt waardoor er blessures optreden.

Het is juist van belang beginners v.a. de eerste training de basis compound oefeningen te laten doen.

@wreckles:Als je iemand van over de 100 kg nog eens een gewicht in zijn nek legt is de kans dat hij niet meer recht komt wel erg groot

Dit is natuurlijk onzin. Desnoods neemt zo'n iemand een lege stang. En vergeet ook niet dat zo'n iemands benen gewend zijn aan de 100kg belasting

@Falcon: b.o.r. is nu juist zo'n typische oefing die je vanaf het begin moet doen om te zorgen dat de krachtontwikkeling met de uitvoering mee ontwikkeld.
lauw †
Number Two ;-)
RE: Beginners routine 2004/06/16 09:30:49 (permalink)
0
ORIGINAL: 3XL
Het is juist van belang beginners v.a. de eerste training de basis compound oefeningen te laten doen.

Hear! hear![sm=aanbid.gif]
mrkarizma
Middle Weight
RE: Beginners routine 2004/08/21 00:00:19 (permalink)
0
train je elke spiergroep maar met een oefening..??nee toch?
Nick
Super Heavy Weight
RE: Beginners routine 2004/08/23 18:46:38 (permalink)
0
ORIGINAL: 3XL

Persoonlijk zet ik beginners hier op

week 1 t/m 3, trainingstempo 2-0-2, rust tussen sets 60sec,
trainings gewicht is niet belangrijk, maar alle sets moeten makkelijk en soepel gaan. Uitvoering is het belangrijkst

10min fietsen
Squat 3*15
Bend over row 3*15
Bench press 3*15
Pull down 3*15
Mill. press 3*15
Barbell curl 2*15
Push down 2*15
Calf rais 2*15
Cool down 5min

week 4 t/m 6, trainingstempo 1-0-2, rust tussen sets 90sec,
trainings gewicht iets belangrijker, laatste set moet moeilijk gaan, maar uitvoering blijft het belangrijkst

10min fietsen
Squat 3*15
Bend over row 3*15
Bench press 3*15
Pull down 3*15
Mill. press 3*15
Barbell curl 2*15
Push down 2*15
Calf rais 2*15
Cool down 5min

Week 7 RUST

Week 8 en 9 zelfde oefeningen alleen 12 reps ipv 15, 2-0-2 tempo, 90 sec rust. Door de minder reps kan je het gewicht
gaan verhogen. Laatste set moeilijk

Week 10 en 11 zelfde oefeningen alleen 10 reps ipv 12, 2-0-2 tempo, 120 sec rust. Door de minder reps kan je het
weer gewicht gaan verhogen. Laatste 2 sets moeilijk

Week 12 en 13 zelfde oefeningen alleen 8 reps ipv 10, 1-0-2 tempo, 120 sec rust. Door de minder reps kan je het weer
gewicht gaan verhogen. Alle sets moeilijk.

Je hebt nu 3 maanden een FB gedaan, de belangrijkste oefeningen goed leren uitvoeren en geleerd welke
trainingsgewichten te gebruiken.
Je kan er nu voor kiezen op deze manier door te blijven gaan met wat andere oefeningen. Of (wat ik aanraad)aan de
eerste split te beginnen. Naar mijn mening kan dit het best een pull/push split zijn.

Ik ben nogal nieuw en heb ervaring met fitness en zou toch wel willen weten wat voor gewichten ik zou nemen.

Ik gebruik nu iets van 8 kg voor mijn biceps en 5 voor triceps ; en ik zou willen weten met welk programma ik kan vorderen naar hogere gewichten en met welke sets van oefeningen , en ik zou het graag waarderen moest iemand bij moeilijk oefenigen , omschrijven hoe je de oefeing moet doen .

Alvast bedankt voor uw advies

Edit: even onnodige quote verwijderd (ook de vorige had trouwens niet per sé gehoeven, Espi (we hebben een zuinig-met-databaseruimte- door-te-lange-quotes-vermijden-actie! )
post edited by Esperantistino - 2004/08/23 18:57:17
Nick
Super Heavy Weight
RE: Beginners routine 2004/08/27 17:43:46 (permalink)
0
Jullie trainingschema is wel in het engels en ik zou es graag willen weten wat ge bedoelt met :

Squat ?
Bent over row ?
Standing calf raise ?
lying triceps extension ?
Wrist curl ?
Phrone hyperextension ?
Espi
meten = weten!
RE: Beginners routine 2004/08/27 18:15:43 (permalink)
0
De termen ,die je zoekt worden niet zozeer uitgelegd, maar wel duidelijk als je eens een heel erg uitgebreid bezoek brengt aan exrx.net

Je kan helaas niet zoeken op die termen, maar het beste klik je een lichaamsdeel aan als je daarvoor weight training selecteert en dan male aanklikt.
Dus: http://www.exrx.net/Exercise.html
en dan: http://www.exrx.net/Lists/WtMale.html (of http://www.exrx.net/Lists/WtFemale.html maar het maakt qua oefeningen niks uit.. knipoog )

Je krijgt dan steeds voor die lichaamsdelen de namen van oefeningen te zien die er bijhoren en dan kan je daar weer op klikken en de vraag beantwoord zien.

Voor bijv. bovenkant rug = trap(eziu)s:

dan ga je door naar die pagina met de traps er op en blijft de cursor daar hangen.
http://www.exrx.net/Lists/ExList/BackWt.html#anchor7531773
Blader naar boven en dan zie je oefeningen voor de hele rug.

Daar staan dan vast de oefeningen bij , die je zoekt.
Er is een onderverdeling per apparaat of hulpstuk:
Barbell /halter
Cable /kabel
Dumbbell /handhaltertje
Lever /scharnier
Smith machine
Weighted / met behulp van het eigen lichaamsgewicht, zonder hulpstukken

En onder elke afdeling staan de namen van bijbehorende oefeningen.
Vetgedrukte zijn basisoefeningen,
normaal gedrukte oefeningen kunnen basisoefeningen zijn maar ook isolatie-oefeningen.. iha minder gebruikelijk
schuin gedrukte oefeningen zijn isolatie-oefeningen

Espi
aapen
Feather Weight
RE: Beginners routine 2004/10/09 16:47:47 (permalink)
0
ik ben beginner (2 week) en ik doe alle spiergroepen in 1 training 3x per week.
warming up is voor mij 10 min fietsen (huis -> sportschool)

ik train mijn buikspieren met een apparaat (sorry dat ik de naam niet weet) met 15 kg, 3x20
ik train elke spier met 3x20 15kg behalve biceps / triceps / schouders.

er is ook zo'n apparaat dat je je stoel moet wegduwen en je kont/dijbeen traint, om daarmee met een licht gewict te trainen is denk beetje onzin, ik doe zelf 100 kg. als ik lager doe voel ik er niks van en heeft het dus denk ik ook niet zo'n zin.

ps: vooral schouders trainen is zwaar man super blij
tiomio123
tiomio's Title
RE: Beginners routine 2004/10/15 18:11:03 (permalink)
0
dit had ik nog liggen uit een tijdschrift vandaan, trainingsschema voor beginners:

http://home.zonnet.nl/tiomio123/trainingsschema.jpg
audipilot
Feather Weight
RE: Beginners routine 2004/11/24 13:07:59 (permalink)
0
even een vraagje van mij,ik heb van jan. 2002 tot april 2003 gefitnessed en ben toen redelijk goed gegaan,maar door een ongeluk waarbij ik mijn sleutelbeen brak kwam t tot een plotselingen stop met alles,ben nu net weer 3 weken bezig en alles begint weer goed aan te voelen.Nu is mijn vraag,kan ik nu weer tot t maximale gaan omdat mn spieren het allemaal al een keer meegemaakt hebben zeg maar,of niet.heb trouwens nog wel spierpijn de volgende dag.
Espi
meten = weten!
RE: Beginners routine 2004/11/24 14:08:27 (permalink)
0
Zelf ben ik na 5 maanden wegens een zware rugblessure uitgeschakeld te zijn geweest, opnieuw begonnen met lichte gewichten en veel herhalingen. Uiteraard ga je sneller vooruit dan een echte beginner, je kent alles al. Echter, wegens de blessure, kan het aan de andere kant langer duren voor je fysiek weer de oude bent.

Het hangt er dus van af.. ga met beleid te werk. Na bijna 5 maanden ben ik nog steeds niet terug op het oude niveau qua herhalingen, dat duurt nog een maand of 3-4. Mijn kracht is ook nog niet zoals voorheen.. afhankelijk van de ernst van de blessure moet je het meer tijd geven. De een herstelt ook sneller dan de ander als gevolg van exact dezelfde blessure. Het is wel zo dat AS-gebruikers een voorsprong hebben hierin.

Espi
Page: < 12345.. > >> Showing page 2 of 8
Jump to:
© 2020 APG vNext Commercial Version 5.0