Behoud spiermassa, hoe vaak trainen?

Author
Joep9
Feather Weight
2006/09/14 13:54:45 (permalink)
0

Behoud spiermassa, hoe vaak trainen?

He mensen.

Ik had een vraagje m.b.t. het behoud van spiermassa.
Ik train nu al zo'n anderhalf jaar in de sportschool. Ik ben tevreden met de spiermassa die ik reeds heb: ik heb geen behoefte verder te groeien in spiermassa. Nu vroeg ik me af hoeveel keer (per week) ik nu nog een bepaalde spier(groep) moet trainen. De meeste oefeningen die ik doe, doe ik nu zo'n twee keer per week (ik ga zo'n 2 tot 3 keer per week naar de sportschool).
Ik ben niet zo groot en heb dan ook niet de behoefte erg groot/breed te zijn. Tevens doe ik zo'n 3 keer per week aan cardio en ben reeds begonnen met karate. In verband hiermee dacht ik mijn KT wel te kunnen beperken tot eenmaal per week het uitvoeren van iedere specifieke oefening, voor het bovenlijf doe ik zo'n 5 verschillende oefeningen, voor de benen 4. Uiteraard zijn dit oefeningen waarmee ik grotere spiergroepen aanspreek (weinig isolatie). Misschien niet onbelangrijk: voor 'KT' doe ik overigens zo'n 20 herhalingen per set.

Samenvattend luidt de vraag: Is eenmaal per week elke spier(groep) trainen genoeg voor volledig behoud van massa?

Graag zou ik menigen horen van mensen op dit forum over deze kwestie. Zelf ben ik verre van expert op het gebied van KT, op dit forum daarentegen is er veel expertise aanwezig zo is mijn indruk. Bij voorbaat dank.

7 Replies Related Threads

Wreckless
    Super Heavy Weight
    RE: Behoud spiermassa, hoe vaak trainen? 2006/09/14 15:26:48 (permalink)
    0
    Ik denk het wel. Zeker als je ook op andere vlakken nog bezig blijft.

Ik las onlangs ergens (maakweniemeerwaar) dat spierafbraak pas optrad na een paar weken niet trainen.
    Mzalga
    Light Weight
    RE: Behoud spiermassa, hoe vaak trainen? 2006/09/14 22:09:28 (permalink)
    0
    Joep 9

eenmaal per week elke spiergroep trainen is meer dan voldoende voor je behoud van je spiermassa, ikzelf train ook eenmaal per week elke spiergroep en bouw zelfs massa op dus.

groeten
    DHB
    Legitimate Businessman
    RE: Behoud spiermassa, hoe vaak trainen? 2006/09/14 22:14:40 (permalink)
    0
    Trainingsfrequentie gelijkhouden en op onderhoudsniveau zitten qua calorie-inname en je zou theoretisch gezien groeien noch afvallen.blij
    Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Behoud spiermassa, hoe vaak trainen? 2006/09/15 10:24:24 (permalink)
    0
    als je maar één keer per week traint zou ik wel zwaar gaan, als je toch al karate doet ernaast moet je niet meer met hoge herhalingen bezig zijn, dus hou je herhalingen wat laag (die 20 reps per sets vind ik veel te hoog, doe het beneden naar een 8tal dan zal je ook al je spiergroepen kunnen trainen in één work out) ik zou dan toch zeker squatten,deadlift, bankdrukken, millitary press, row, pull up, zware buikspieroefeningen doen. Noujah het is maar wat ik ervan denk, ik heb nog nooit echt getraind voor behoud, ik wou altijd wel vooruitgaan in kracht of massa of beide. succes iig!
    Joep9
    Feather Weight
    RE: Behoud spiermassa, hoe vaak trainen? 2006/09/15 12:07:04 (permalink)
    0
    Tja, ik doe zoveel herhalingen om 'opgeblazen' spieren  te voorkomen. Ik begon ooit met 12-15 herhalingen en voerde continue het gewicht up. Na een half jaar waren mijn spieren in omvang behoorlijk toegenomen, ik was er echter niet geheel tevreden over. Met name mijn borstspieren en biceps vond ik te groot/rond/opgeblazen/you name it.
    Ik was met een laag vetpercentage van nature al vrij slank en heb altijd al de v-vorm (brede schouders ten opzichte van smalle heupen) gehad. De dikkere borstspieren en biceps waren naar mijn mening een overkill en gaven me een wat onnatuurlijke look.
    Vervolgens heb ik er voor de oefeningen voor biceps en borst steeds meer gewichten afgehaald en het aantal herhalingen wat opgeschroefd in een poging een wat slanker en gestroomlijnder figuur te verkrijgen. In hoeverre ik daarin geslaagd ben kan ik niet met zekerheid zeggen: soms vind ik mijn borstspieren nog steeds wat te tieterig (lees te bol). In ieder geval ben ik wel een kilo of 2 afgevallen.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties! blij
    Fitanne
    Heavy Weight
    RE: Behoud spiermassa, hoe vaak trainen? 2006/09/15 12:09:58 (permalink)
    0

blij Fitanne
    Stan
    judon t beat me. Ever.
    RE: Behoud spiermassa, hoe vaak trainen? 2006/09/15 13:49:38 (permalink)
    0
    idd...lijkt mij straf! Of je bedoelt dat je borst uit verhouding was met de rest, dan moet je de rest ook harder trainen...

maar zowiezo als karateka moet je sterk zijn en explosief, kan je beter lage herhalingen trainen!
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0