*** Bereken je eigen energie behoefte***

Page: < 1234 > Showing page 2 of 4
Author
BigRichard
Super Heavy Weight
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/01/07 21:00:39 (permalink)
0
@blupje

je snap um
44.8 of 45 zal op ons nivuea niet het verschil tusssen de eerste en de laatsten plaats uitmaken
#21
triangle87
Feather Weight
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/01/21 12:16:21 (permalink)
0
Hallo, ik heb hier nu een paar dagen rondgelezen en ben er mee bezig om m'n energiebehoefte uit te rekenen. Ik ben 17 jaar, weeg 69 kg en heb ongeveer een vetpercentage van 10%.
Wat ik nou niet helemaal snap:

VVM=62
GS = 62*1,23*24 = 1830Kcal

GS=1830Kcal
ST=183Kcal
SDW=274,5Kcal

Nu doe ik 4 x per week aan KT en fiets ik elke ochtend een kwartier. Ik dacht zelf aan zo'n 75% middelzware toeslag.

1830 * 0,75 = 1372,5

dan kom ik dus op een totaal van

1830+183+274,5+1372,5= 3660Kcal

Als ik wil gaan bulken, moet ik dan hier nog kcal bovenop gooien en zoja hoeveel dan?
#22
Thibaut
Heavy Weight
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/04 15:01:55 (permalink)
0
Vraag ik mij ook af huh?! verbaasd

zoja d8 ik iets van rond de 400 a 500Kal niet ?ja ja
#23
DjMark
** Retired Moderator **
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/04 15:03:22 (permalink)
0
ja, klopt.
ongeveer 500kcal boven je behoefte is bulken.
#24
Tybalt
Gym rat for life
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/05 17:07:15 (permalink)
0
Ik vind dat je met deze reken methode vrij hoog uit kom.


#25
mariska
Super Heavy Weight
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/05 17:37:45 (permalink)
0
Hangt er denk ik vanaf welk percentage van je GS je voor inspanning neemt. Is natuurlijk best lastig te bepalen omdat het geen standaard gegeven is (en er ook werk, vrijetijds e.d. inspanning bijzit).
#26
Tybalt
Gym rat for life
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/06 11:12:29 (permalink)
0
Nah je komt hoe dan ook erg hoog uit.
Had mijn behoefte in bulk berekend met eetmeter. Vervolgens toen ik ging cutten met deze methode, kwam ik op het zelfde aantal calorien uit. En dan doe ik nog voorzichtig met sport intensiteit.

Mooi verhaal, maar erg "cut" ben ik niet geworden in me bulk.
#27
hehoi
Nuts for thought
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/06 11:59:08 (permalink)
0
Bij mij komt het aardig in de richting hoor (ben uitgegaan van 75% sporttoeslag).
#28
mariska
Super Heavy Weight
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/06 13:54:08 (permalink)
0
Hoe rekent de eetmeter het dan uit Tybalt? En hoeveel cals ging je erboven zitten om te bulken?
#29
Tybalt
Gym rat for life
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/06 21:43:41 (permalink)
0
Weet de berekening van eetmeter niet.. kan me herinneren dat espi m aan had gevraagt bij het bedrijf.

Ik kwam met 3 verschillende methoden uit op een onderhoud van ongeveer 3100-3200 kcal.
Had in de bulk dat ongeveer uitgebouwt met 400-500 kcal.

Heb voor de lol nog even nagerekend waar ik hiermee op uitkom.
Ben uitgegaan van matige inspanning, terwijl ik mijn inspanning hoger inschat.
kom uit op ongeveer 4000 kcal.
Meer als me bulk dus.
#30
Thibaut
Heavy Weight
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/14 20:54:33 (permalink)
0


Specifiek Dynamische Werking (SDW).
De grondstofwiseling wordt bepaald zonder voedsel in het maagdarm kanaal. Het verteren en omzetten van voedsel kost namelijk energie. Bij consumptie van uitsluitend vet, wordt de grondstofwisseling met zo'n 4% verhoogd. Koolhydraten verhogen de GS wisseling met 6-10%, terwijl eiwitten de GS met maar liefst 20 tot 30% verhogen.

Bovengenoemd verschijnsel staat bekend als 'Specifiek Dynamische Werking (SDW)'. Over het algemeen gaat men ervan uit dat voor de gemiddelde mens de SDW een verhoging van de Grondstofwisseling van ca. 10% oplevert. Het aandeel van vetten in de voeding van de 'gemiddelde mens' is echter zodanig hoog, dat de SDW daardoor wat lager uitvalt dan voor een zich verantwoord voedende sporter. Daarom ga ik er hiervan uit dat de SDW voor sporters die zich volgens de '60-20-20-formule' voeden, ca. 15% bedraagt


als je nu een schema voor de bulk maakt moet je dan die KEV verhouding aan passan aan vb. 50-30-20 en zoja welk % wordt die 15 dan? of moet je gewoon die 15% behouden en er van uitgaan dat dit ongeveer juist is ?

khoop dat de vraag wat duidelijk is huh?! verbaasd blij

thnx
#31
Espi
meten = weten!
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/14 23:00:56 (permalink)
0
Hallo: hier is de rekenformule die ik heb gebruikt:
=(((% KH*8)+(% E *25)+(% V*4))/100) .
Voor bijv de afgelopen 30 dagen (jaja Espi is dol op rekenen):
16% KH - 32% E - 52% V had ik een toeslag van 11,3%

In de tijd dat ik het hoogste in de eiwitten zat:
24% KH - 37% E - 39% V was de toeslag wat hoger: 12,7%. Scheelt dus wel een beetje..
Maar voel me prettiger bij meer vet en minder KH, vandaar... SDW zegt niet alles...
#32
Tybalt
Gym rat for life
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/14 23:17:35 (permalink)
0
Espi weet je nog hoe eetmeter de energiebehoefte berekend?
Kan me herinneren dat je ooit dat bedrijf benaderd had daarover.
#33
Espi
meten = weten!
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/15 00:03:33 (permalink)
0
nee..heb ze niet benaderd is van Voedingscentrum trouwens. Bij Exrx.net is de berekening ongeveer gelijk.
http://www.exrx.net/Calculators/CalRequire.html

Het is niet moeilijk om te zien hoe ze het berekenen.
Neem gewoon steeds hypothetische situaties.. dus 24 uur slapen, 24 uur rusten, enz. tot je 24 uur de hoogste categorie hebt


Maar ik zie dat ik dat ook ergens genoteerd heb.

ExRx: 0,9 1,0 1,4 2,3 4,5 6,3
Eetmeter: 0,9 1,0 1,2 1,7 4,3 6,4

Nu heb ik de afgelopen maanden heel veel zitten uitpluizen om uit te vinden bij welke voedselinname ik aankwam/afviel. Maar ik heb de indruk dat substraatbenutting heel veel verschil maakt.. bij zeer lage KH inname heb ik minder kcals nodig om evenveel arbeid te verrichten. Kennelijk gaat het lichaam dan veel effici"enter met energie om.
Ik heb een eigen reeksje gefabriekt en die gebaseerd op mijn hartslag..
Espi's HR: 30,0 38,0 50,0 70,0 140,0 160,0
En dan 30 bpm (hartslag bij slapen) op 1,0 gesteld.
Wat er achter = staat houd ik nu aan.
Kom ik op:
0,9:slapen
Rusten 1,1:relaxt liggen zonder te slapen (1,1)
Zeer licht 1,0-1,8=1,4: zitten, lezen, studeren, praten, in huis rondlopen, tv-kijken, koffie drinken, spelletjes doen, eten, muziek luisteren//Very light 1,4 Seated and standing activities, painting trades, driving, laboratory work, typing, sewing, ironing, cooking, playing cards, playing a musical instrument"

Gering 1,5-2,7 =2 licht huishoudelijk werk, zoals koken, afwassen, strijken, tafeldekken, stoffen enz., kantoorwerk (typen), wassen en aankleden, autorijden, licht staand werk, rustig wandelen (4 km/uur)//Light 2,3 Walking on a level surface at 2.5 to 3 mph, garage work, electrical trades, carpentry, restaurant trades, house cleaning, child care, golf, sailing, table tennis

Matig: 3,6-4=4 rustig fietsen (tot 16 km/uur), cardio-fitness, dansen, inspannend huishoudelijk werk, zoals schoonmaken, tuinieren, stevig wandelen (5 à 6 km/uur), rustig zwemmen, aerobics, klussen in huis.//Moderate 4,5
Walking 3.5 to 4 mph, weeding and hoeing, carrying a load, cycling, skiing, tennis, dancing"

Zwaar 5,6-7,2=4,75: hard fietsen, spinning & andere zeer intensieve sporten, zwemmen (baantjes trekken), kracht&conditietraining, zware beroepswerkzaamheden, zware tuinarbeid//Heavy 6,3 Walking with load uphill, tree felling, heavy manual digging, basketball, climbing, football, soccer

Zoals je ziet.. veel en veel lagere waarden voor zware activiteit. Hartslag komt echt niet boven 160 bpm uit... en je gaat ook nooit een heel uur staan beuken in de sportschool. Wel fanatiek bij spinning of intervalcardio.. dan verbrand ik wel gauw 450 kcal/uur. Maar KT??? Dacht van niet!
post edited by Esperantistino - 2005/02/15 18:33:26
#34
Thibaut
Heavy Weight
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/15 11:02:57 (permalink)
0

ORIGINEEL: Esperantistino

Hallo: hier is de rekenformule die ik heb gebruikt:
=(((% KH*8)+(% E *25)+(% V*4))/100) .
Voor bijv de afgelopen 30 dagen (jaja Espi is dol op rekenen):
16% KH - 32% E - 52% V had ik een toeslag van 11,3%

In de tijd dat ik het hoogste in de eiwitten zat:
24% KH - 37% E - 39% V was de toeslag wat hoger: 12,7%. Scheelt dus wel een beetje..
Maar voel me prettiger bij meer vet en minder KH, vandaar... SDW zegt niet alles...


..dus 50-30-20 = 400+750+80/100= 12.3%

thnx Espi
#35
hehoi
Nuts for thought
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/15 18:19:02 (permalink)
0
Dus als het eiwit% in je voeding hoger is, is je energiebehoefte groter?
Bij kH en vetten maakt het weinig uit (8*4 = 32, 4*9 = 36).
#36
Espi
meten = weten!
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/15 18:36:07 (permalink)
0
Um, ja.. voor eiwitten zijn ingewikkelder omzettingen nodig om ze in te zetten voor het doel dat ervoor nodig is.

Merk persoonlijk ook altijd dat ik warmer word van een maaltijd waar meer % van het totale aantal kcals uit eiwit komt dan van een andere, even calorierijke maaltijd met minder eiwit en meer vet.


#37
BiG_G
Heavy Weight
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/18 09:49:32 (permalink)
0
Het zal wel een stomme opmerking zijn:
Maar ik heb nu 2 totaal verschillende uitkomsten. Ik kom met exrx.net zo'n 700 cal lager uit dan de andere berekening.
In allebij de gevallen (mijn vriendin en ik zelf)

Welke moet ik nu aanhouden?
#38
Espi
meten = weten!
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/18 11:24:22 (permalink)
0
Heb je al eens bijgehouden wat je nu eet? En bij welke hoeveelheid kcals je aankomt of afvalt? Zo nee, doe dit maar eens gedurende 14 dagen. Er is geen een formule zo goed als het simpelweg waarnemen van je eigen gegevens... vooropgesteld dat je stofwisseling in orde is. Maar zelfs dan is het beter uit te gaan van je eigen situatie ipv formules die soms ver bezijden de waarheid kunnen liggen.

Merkte zelf trouwens dat energiebehoefte steeg na creatinegebruik, helaas vnl. richting KH zodat vetten onverbrand bleven.
#39
BiG_G
Heavy Weight
RE: *** Bereken je eigen energie behoefte*** 2005/02/18 13:32:09 (permalink)
0
Idd, ik ben nu bezig mijn eet gewoonten op papier te zetten en uit te rekenen.
Dat gaat wel ff tijd kosten denk ik zo...

Ik heb deze lijst:
voedingswaardetabel

Valt me op dat witbrood eigenlijk erg goed is... Of mis ik dan toch iets van het verhaal???

G

#40
Page: < 1234 > Showing page 2 of 4
Jump to:
© 2020 APG vNext Commercial Version 5.0