Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema

Author
day4s
Feather Weight
2014/01/22 15:23:57 (permalink)
0

Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema

Hi allemaal,

Ik hoop dat jullie me zouden willen helpen met de volgende vragen:
1. is de energiebehoefte van 1748kcal wel of geen goede richtlijn voor iemand van mijn lengte (en activiteiten)?
2. Maakt het voor iemand van mijn niveau al uit of ik op 60-20-20% ga zitten of 40-30-30%?
3. is whey toevoegen na mn KT nuttig in mijn geval?
(extra motivatie waarom ik dit post is omdat ik niet kon slapen van de "honger" gisteren, terwijl ik niet eens getraind had)

Ik ben 30 jaar, weeg 51kg bij een lengte van 158. Mijn doel is in eerste instantie verlagen vet% (weegschaalmethode: 23%) ofwel verminderen cm's, gewicht maakt me niet zoveel uit nu. En over mijn wens voor mooie spierdefinitie heb ik het nog maar even niet blij

Ik heb mijn energiebehoefte berekend obv de sticky. Daarmee komt mijn GS uit op 1151kcal. Ik dacht het ook eens een andere methode toe te passen die lengte meeneemt, maar die kwam juist hoger uit (BEE=1286kcal).

Ik ben maar uitgegaan van een geringe inspanning en kom zo uit op een energiebehoefte van 1784kcal.
Dit baseer ik op deze activiteiten:
Normaalgesproken drukke kantoorbaan, maar nu even een paar mnd niet, behalve boodschappen, huishoudelijk werk of een wandeling buiten (dat alles 30-120min per dag). Verder 3x per week KT (45min, weinig hh, zw gewicht) en 2x per week cardio (30min). Dit alles nu zo'n drie maanden

Mijn voeding blijkt nergens op te lijken, terwijl ik dacht dat ik aardig bezig was. Ik denk dat ik te laag eiwit zit en te hoog in vetten. En, afhankelijk van mijn vraag over mijn lengte icm energiebehoefte, ook te laag in kcal?

De afgelopen zes dagen bijgehouden en dit is het gemiddelde: 1173 kcal, waarvan 503 uit KH, 244 uit E, 423 uit V (43-21-36%).

Heb als voorbeeld 1 dag genomen (1300kcal; 49-25-26%)
150ml magere melk
20g brinta
10g havermout
5g lijnzaad
10g gedroogde cranberries

1 rijstwafel (of speltcracker)
30g kipfilet
1 mandarijn

2 sneden speltbrood (soms KH arm brood)
35g 30+ geitenkaas

100g huttekase
50g alfalfa

150g bolognese saus (niets uit potje/pakje)
225g volkoren macaroni
30g 30+ kaas

Bij bijna alle maaltijden voeg ik wat rauwkost toe.
Als ik echt trek heb, eet ik soms een handje amandelen/walnoten, wat plakjes kipfilet, wat lepels kwark of een gekookt ei

Verder neem ik multivitamine, magnesium en selenium.
Wel staan, maar nog niet gebruikt: Perfect Burn en Whey Perfection (B&F)

Mijn dank is, ondanks mijn lengte, groot super blij
post edited by day4s - 2014/01/22 15:45:19

19 Replies Related Threads

day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/01/24 15:30:52 (permalink)
    0
    Ik heb inmiddels maar besloten om ietsje meer te gaan eten, na twee dagen honger 's nachts en een soort ammoniak lucht bij het inademen. Zit niet veel onderbouwing achter, maar ik merk het wel aan de weegschaal dan of het een goede of een slechte keuze is geweest. Nou euhm.. thanks voor jullie aandacht dan maar knipoog
    sis
    NO Sissy !!
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/01/24 22:35:27 (permalink)
    0
    Ohja.. topicje was wat uit beeld geraakt. Ik vind het eten redelijk okee, mis groente en wat meer goede vetten, maar ik vond het wat laag in de kcals, ook al zou het redelijk in de buurt van je doel komen. Je lichaam heeft al aangegeven dat het weinig is, goed op ingespeeld van jou dus. 
    day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/01/25 20:34:22 (permalink)
    0
    sis
    .. maar ik vond het wat laag in de kcals, ook al zou het redelijk in de buurt van je doel komen..

Bedankt voor je reactie, fijn om feedback te krijgen blij Zou je me alleen kunnen toelichten wat je met bovenstaande zin bedoelt? Dat jij zelf 1200kcal laag vindt, maar dat 1200 wel juist kan zijn voor mij om mn doelstelling te behalen? Of lees ik het verkeerd?

Ik weet nu in ieder geval dat 1200 niet werkt voor me i.c.m. mijn activiteiten (want: honger), maar weet niet goed hoe hoog ik moet gaan. Ben nu op 1400kcal gaan zitten. Is de weegschaal in de gaten blijven houden echt de enige manier om dit te checken?

Nogmaals bedankt blij
    sis
    NO Sissy !!
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/01/25 21:20:41 (permalink)
    0
    Vooral dat ik het laag vind, omdat het basaalmetabolisme (minimum om alle lichaamsfuncties te doen werken) al tussen de 1500 en 2000 ligt voor een vrouw. De beste check vind ik de spiegel blij want een weegschaal reageert ook op vocht. Dan krijg je schommelingen die je kunnen demotiveren. 
    day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/02 12:11:01 (permalink)
    0
    Toch maar een update:

Meer gaan eten dus en nu her en der 1-2 cm erbij op plekken waar ik dat liever andersom zie en ruim 1kg erbij. En als je zo klein bent als ik is een kilo bijna een kledingmaat.

Daar kom ik weer met die lengte, maar naast dat ieder lichaam anders werkt, bij iemand van 1.58 werken de standaard berekeningen en richtlijnen blijkbaar toch niet zoals bij mensen van een gemiddelde lengte.

Bah, hier was ik al bang voor verdrietig
    sis
    NO Sissy !!
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/02 20:20:33 (permalink)
    0
    Dan zou ik niet het totaal meteen weer wijzigen, maar het eerder zoeken in de verhoudingen. Minder KH, meer eiwit/vet bijvoorbeeld. Ik vind schommelingen tot een kilo of twee verder niet zorgwekkend. Als ik naar mezelf kijk dan kan mijn gewicht gerust met 2 kg heen en weer schieten, als gevolg van vochtbalans. Het moet alleen niet uitsluitend omhoog schommelen
    Bianca83
    Light Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/02 20:20:37 (permalink)
    0
    Ik zou niet meer afvallen, anders blijft er nog weinig van je over. 51 kg is niet zwaar. Ook niet met jouw lengte.
    en 1kg erbij is niet veel. Snap dat je dat liever niet hebt. Weeg je dan wel steeds op dezelfde tijd en dezelfde dag?

day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/03 12:12:10 (permalink)
    0
    sis
    Dan zou ik niet het totaal meteen weer wijzigen, maar het eerder zoeken in de verhoudingen. Minder KH, meer eiwit/vet bijvoorbeeld. Ik vind schommelingen tot een kilo of twee verder niet zorgwekkend. Als ik naar mezelf kijk dan kan mijn gewicht gerust met 2 kg heen en weer schieten, als gevolg van vochtbalans. Het moet alleen niet uitsluitend omhoog schommelen

Thanks voor je reactie. Normaalgesproken doen kilo's me niet zoveel, maar wel zodra dat icm centimeters is (=mn kleren zitten voelbaar strakker op plekken waar ik dat niet wil).
    Ik zal straks even zoeken op eiwitrijke maaltijden en "snacks" om de hoeveelheid KH iets omlaag te krijgen, maar als je tips hebt, zijn die zeer zeker welkom
    day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/03 12:18:56 (permalink)
    0
    Bianca83
    Ik zou niet meer afvallen, anders blijft er nog weinig van je over. 51 kg is niet zwaar. Ook niet met jouw lengte.
    en 1kg erbij is niet veel. Snap dat je dat liever niet hebt. Weeg je dan wel steeds op dezelfde tijd en dezelfde dag?

Hi! Ook jij bedankt voor je reactie. Wat jij zegt over mijn gewicht krijg ik vaak van mensen te horen. Echter heb ik een prima gewicht als dat ergens tussen de 48 en de 50 kilo zit (als ik niet train! anders is het meer natuurlijk). Dan pas ik gewoon in mijn kleding namelijk en dat is voor mij de belangrijkste graadmeter. Nu pas ik met moeite in mijn kleding en dat voelt erg onprettig.
    Ik ben "gezegend" met aanwezige heupen en billen en hoor nooit van mensen dat ik te weinig weeg of er mager uitzie, totdat ik een gewicht noem met "40" erin knipoog

Ik weeg en meet mezelf overigens maar 1x per week en 's morgens. Elke dag op de weegschaal vind ik niet erg nuttig. Maar mss moet ik het voor nu 2x per week doen?
    day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/03 12:24:19 (permalink)
    0
    Ik heb in ieder geval zo'n 2+ uur cardio aan mn schema toegevoegd. Hopelijk helpt dat ietsje mee..
    ("hopelijk" is natuurlijk een raar gekozen woord hier: als mn kleding, ondanks de cardio, volgende week wederom strakker zit om het maar zo te noemen, dan zit er echt echt echt iets grondig mis in mn voeding lijkt me?)
    Boem2013
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/03 19:34:59 (permalink)
    0
    ik ben een jongen van 18 jaar . 1m88 en 69kg . ik zoek een goed trainings-en voedingsschema ik train nu al even met tussenpauzes wegens gebroken arm maar nu wil ik er deftig aan beginnen maar weet niet goed hoe. iemand dat me kan helpen? Danku

day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/10 12:11:07 (permalink)
    0
    Zo. En weer een kilo erbij. Cm's zijn op een mm erbij en eraf hier en daar hetzelfde gebleven. Mijn kleding voelt dus ook nog steeds ongemakkelijk (= mijn belangrijkste graadmeter)
    Ik ga nog maar even door met wat ik nu doe, maar jammer dat ik deze ontwikkelingen niet ergens aan kan ophangen.
    Bianca83
    Light Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/11 10:22:00 (permalink)
    0
    Balen zeg dat je weer een kilo aan bent gekomen. Terwijl je wel genoeg beweegt.
    Dan zou het haast toch aan het eten liggen, zou dan denk ik i.p.v. pasta, zilvervliesrijst proberen.
    day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/13 22:54:15 (permalink)
    0
    Nou.. Het aankomen zou een hormonaal dingetje kunnen zijn begrijp ik inmiddels super blij Benieuwd hoe het maandag ervoor zal staan

Wel nog een ander vraagje met betrekking tot KEV verhoudingen.

Ik denk aan 30-40-30 maar kan het eigenlijk niet goed onderbouwen.
    Als ik het bereken volgens grammen per vvm, kom ik op iets wat lijkt op 30-30-40.
    Met het oog op verlagen van vetpercentage, waar kan ik dan het beste de nadruk op leggen?

(extreem low carb reageer ik niet fijn op, maar witmeel vermijden is wel weer een winnaar)

day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/17 22:28:14 (permalink)
    0
    Weer een weekje later en de boel lijkt nu langzaam de goede kant op te gaan. Niet veel gewicht eraf, maar dat geeft niet, want wel wat centimeters eraf op de juiste plaatsen. En ook erbij: mn schouders beginnen steeds duidelijkere vormen te krijgen!

Ben nog steeds aan het rommelen met mn voeding, met wat de juiste verhoudingen KEV voor mij zijn.
    Het is me namelijk wel duidelijk dat ik op de verschillende verhoudingen reageer. Ik neem de afgelopen week ongeveer 100g KH, 140g E en 40g V.
    sis
    NO Sissy !!
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/17 23:05:02 (permalink)
    0
    Goed nieuws dus  
    day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/02/18 09:39:22 (permalink)
    0
    Yes! Goed voor de motivatie blij
    day4s
    Feather Weight
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/03/14 02:05:55 (permalink)
    0
    Hoi,

Hier afwezig, wel hard bezig, maar de resultaten die ik wil blijven uit.
    Mn schouders groeien zichtbaar, dus das mooi. En heb het idee dat de rest ook wel steeds sterker wordt, maar van mn middel naar beneden lijkt het allemaal onder een berg vet verstopt te zitten die maar niet weg wil. Lijkt wel of ik steeds "dikker" word verdrietig

Bij 52kg eet ik nu per dag:
    100gr KH, 130gr E en (max) 40gr V (1300kcal). In het weekend soms iets meer.
    Verder per week gemiddeld 2 uur KT en 1,5 uur cardio (interval).

Aan mijn vet% en cm's verandert helaas niets. Suggesties zijn welkom uiteraard blij
    sis
    NO Sissy !!
    Re: Berekenen energiebehoefte bij kleine lichaamslengte & schema 2014/03/14 10:19:01 (permalink)
    0
    Ik ben zelf niet zo van de cijfertjes en percentages, maar kijk meer waar de macro's uit bestaan. Bijvoorbeeld granen en zuivel, dat is voor je darmen niet erg gunstig, het belemmert de opname van voedingsstoffen die je weer nodig hebt voor allerlei andere processen. Misschien kun je daar nog eens mee spelen. 
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0