Clean pull vraagjes

Author
bunecarera
Luctor et Emergo
2006/09/12 18:03:23 (permalink)
0

Clean pull vraagjes

* Is een jumps-shrug vereist of mag het ook een gewone shrug zijn? Wel dynamisch, maar zonder te springen

* Wat is beter, de clean pull met terug op de grond leggen van de barbell of de scoop clean pull. Hierbij doe je een soort van Romanian DL met gebogen knieën en dan de shrug. maar je legt de barbell niet terug op de grond...

5 Replies Related Threads

John87
    Super Heavy Weight
    RE: Clean pull vraagjes 2006/09/12 18:25:55 (permalink)
    0
    1. Zelf doe ik een shrug terwijl ik tegelijkertijd een 'calfraise' maak (powershrug geloof ik)

2. De tweede variant die je noemt is volgens mij de hangclean. De eerste variant lijkt mij wat completer, en de benen worden er meer bij betrokken.

Hier nog een link met wat filmpjes van olympische lifts

http://www.aceathlete.com/hatch/video.htm

Marcus
    Natural born chiller
    RE: Clean pull vraagjes 2006/09/12 18:31:36 (permalink)
    0
    De 2nd pull (het stuk voorbij knie) bij cleanen zou je eigenlijk kunnen omschrijven als: springen en de stang op borst vangen.
    Niet springen is gewoon minder efficient, denk dat je jezelf een slecht gewoonte aanleert als je de kracht voor de 2nd pull uit je schouders laat komen, dus een shrug doet ipv een jump-shrug. Zeker als je niet alleen een hang-clean (=clean vanuit RDL positie) wil doen, maar een power clean (=clean vanaf grond).

Met de termen die je noemt bedoel je geloof ik respectievelijk: power clean en hang-clean.
    Powerclean spreekt meer spiermassa aan en kun je ook grotere gewichten mee verzetten en spieren dus beter overloaden. Die zou dus mijn voorkeur hebben.
    Nadeel van dat extra gewicht is dat je er eigenlijk nauwelijks omheen kan het gewicht na afloop van oefening te laten vallen, wat weer eisen stelt aan de gewichten, stang en vloer die je ter beschikking hebt.
    Ryujin
    Nam Myoho Renge Kyo
    RE: Clean pull vraagjes 2006/09/12 18:36:31 (permalink)
    0
    I agree met marcus, gelukkig hebben we hier versterking in de vloer daarvoor. blij
    bunecarera
    Luctor et Emergo
    RE: Clean pull vraagjes 2006/09/12 18:41:49 (permalink)
    0
    @ Marcus: Ik heb het wel degelijk over de clean pull. Dus niet de power clean of alleen de clean. Check de link van john voor video van clean pull.

@ John: ok dan, powershrug it will be.
                De tweede die ik bedoel is geen hangclean (http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/HangClean.html) maar dit: http://www.fitrex.com/fitness_info/exercise178.html
    Marcus
    Natural born chiller
    RE: Clean pull vraagjes 2006/09/12 21:20:41 (permalink)
    0
    @bunecarera
    OK helder wat de oefeningen die je bedoelt zijn nu, maar redenering blijft hetzelfde: aangezien het stukkies powerclean zijn, zou ik die jump erin houden om geen 'verkeerde' motorische patronen aan te leren en clean pull zou mijn voorkeur hebben boven Scoop Clean Pull omdat ie meer spieren aanspreekt. Een andere reden is dat ik liever niet 1st en 2nd pull opsplits omdat het gevaar dreigt dat je ze als 2 aparte stukken gaat zien en er dan bij de oefening met zowel 1st als 2nd pull die je daarna gaat doen minder continuiteit in beweging kan gaan zitten. Maar da's dus mijn opvatting.
    Jump to:
    © 2020 APG vNext Commercial Version 5.0